Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 aug 2009 09:22
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Locatie: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Helaas mag ik U allen mededelen, dat mijn C5 dood is.
Hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een teveel aan olie in het blok.
Tijdens vakantie in de Ardeche, Frankrijk, liep de temperatuur van zowel koelwater als motorolie heel hoog op en sloeg de motor spontaan af. Eerst werd gedacht aan de nokkenas, dat die het zou hebben begeven, maar na langdurig doorstarten, loopt de motor wel. daar is dus weinig mee aan de hand. de motor loopt dan ook niet rauw of onregelmatig. Ik heb wel zeker 5 keer koelwater bij moeten vullen, maar waar dat heen gaat is onduidelijk. Er zit wel olie in het koelwater, omgekeerd geen water in de motor olie. Trouwens, na soms maar 400 meter staat de temp alweer dik in het rood. Koelwater bijgevuld met de kachel links en rechts op 28 graden, maar de uitstroomlucht blijft ijskoud. Kortom, de auto wordt binnen, hopelijk, afzienbare tijd terug naar NL getransporteerd, door de ANWB, van welke ik ook een leenauto heb meegekregen. Een Volvo, V50. Helaas een benzine uitvoering met een redelijk hoog verbruik, ondanks de maar aangehouden snelheid van 95 km/u.
Hopenlijk weten de knappe koppen onder jullie meer, en ben natuurlijk tegelijk opzoek naar een ruilmotor. Weet iemand iets? 2 liter hdi.
Hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een teveel aan olie in het blok.
Tijdens vakantie in de Ardeche, Frankrijk, liep de temperatuur van zowel koelwater als motorolie heel hoog op en sloeg de motor spontaan af. Eerst werd gedacht aan de nokkenas, dat die het zou hebben begeven, maar na langdurig doorstarten, loopt de motor wel. daar is dus weinig mee aan de hand. de motor loopt dan ook niet rauw of onregelmatig. Ik heb wel zeker 5 keer koelwater bij moeten vullen, maar waar dat heen gaat is onduidelijk. Er zit wel olie in het koelwater, omgekeerd geen water in de motor olie. Trouwens, na soms maar 400 meter staat de temp alweer dik in het rood. Koelwater bijgevuld met de kachel links en rechts op 28 graden, maar de uitstroomlucht blijft ijskoud. Kortom, de auto wordt binnen, hopelijk, afzienbare tijd terug naar NL getransporteerd, door de ANWB, van welke ik ook een leenauto heb meegekregen. Een Volvo, V50. Helaas een benzine uitvoering met een redelijk hoog verbruik, ondanks de maar aangehouden snelheid van 95 km/u.
Hopenlijk weten de knappe koppen onder jullie meer, en ben natuurlijk tegelijk opzoek naar een ruilmotor. Weet iemand iets? 2 liter hdi.
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Hè bah.
Ruilmotor,... misschien is dat een erg grote investering in de auto.
Zou een vervangende C5 niet verstandiger zijn....?
Ruilmotor,... misschien is dat een erg grote investering in de auto.
Zou een vervangende C5 niet verstandiger zijn....?
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
waterpomp????
willy4 heeft een donorauto in de aanbieding. Heb je daar iets aan?
Kijk bij " Toon active onderwerpen" bij Donor auto
willy4 heeft een donorauto in de aanbieding. Heb je daar iets aan?
Kijk bij " Toon active onderwerpen" bij Donor auto
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Hoe krijg je dan olie in je koelwater?
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Koppakking, scheur in de kop.....noem ze maar op. Olie staat onder druk van een aantal bar en zal dus het koelsysteem ingeperst worden als die mogelijkheid er is. Koelwater in de olie nauwelijks. Koelwater staat onder iets verhoogde druk maar dringt bijna niet in het oliesysteem.......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
Klussie, Is het wel olie? Hoe heeft hij dat in Frankrijk zeker gesteld?
GW-tje, klopt niet helemaal je verhaal. Olie staat niet overal in de motor onder hoge druk zoals carter en cilinderkop afgezien van lagers, klepstoters en wat andere zaken.
MaarLange Henk schrijft:
Kachel wordt niet meer warm
Verlies van koelwater
Motor draait goed
Na 400m rijden, temperatuur erg hoog
Lijkt toch erg op een gebrekkige watercirculatie en waar denk jij dan aan als een mogelijk probleem?
Het kan wel zo zijn dat door een defecte waterpomp en het niet tijdig opmerken daarvan nu ook de koppakking ter ziele is en het koelwater via de uitlaat verdwijnt maar dan zou de motor toch niet zo goed moeten lopen als hij zegt.
Dat Lange Henk gelijk op zoek gaat naar een ruilmoter is wat voorbarig lijkt me, eerst maar eens kijken wat er nu werkelijk aan de hand is maar als er hoge reparatiekosten uitkomen dan is een ruilmotor gezien het aantal km´s mogelijk wel een betere optie. Inruilen met een defecte motor is ook niet erg aantrekkelijk denk ik.
GW-tje, klopt niet helemaal je verhaal. Olie staat niet overal in de motor onder hoge druk zoals carter en cilinderkop afgezien van lagers, klepstoters en wat andere zaken.
MaarLange Henk schrijft:
Kachel wordt niet meer warm
Verlies van koelwater
Motor draait goed
Na 400m rijden, temperatuur erg hoog
Lijkt toch erg op een gebrekkige watercirculatie en waar denk jij dan aan als een mogelijk probleem?
Het kan wel zo zijn dat door een defecte waterpomp en het niet tijdig opmerken daarvan nu ook de koppakking ter ziele is en het koelwater via de uitlaat verdwijnt maar dan zou de motor toch niet zo goed moeten lopen als hij zegt.
Dat Lange Henk gelijk op zoek gaat naar een ruilmoter is wat voorbarig lijkt me, eerst maar eens kijken wat er nu werkelijk aan de hand is maar als er hoge reparatiekosten uitkomen dan is een ruilmotor gezien het aantal km´s mogelijk wel een betere optie. Inruilen met een defecte motor is ook niet erg aantrekkelijk denk ik.
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 aug 2009 09:22
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Locatie: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
@TonK, Laten we het zo zeggen, het is een vettige substantie aan de binnenkant van de koelwaterdop.
De auto wordt eerst afgeleverd bij een bevriende garagist te Rotterdam, die gaat kijken. Tot die tijd krijg ik een VW Passat te leen. Als de kosten voor reparatie te hoog worden, bied ik de C5 in onderdelen aan of als donor voor deze of gene. Eerst nog ff 2 weken geduld, de ANWB is zo snel niet
De auto wordt eerst afgeleverd bij een bevriende garagist te Rotterdam, die gaat kijken. Tot die tijd krijg ik een VW Passat te leen. Als de kosten voor reparatie te hoog worden, bied ik de C5 in onderdelen aan of als donor voor deze of gene. Eerst nog ff 2 weken geduld, de ANWB is zo snel niet
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Berichten: 1011
Lid geworden op: 05 sep 2008 11:35
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Locatie: Alphen aan den Rijn
Vettige substantie
Hebben we het dan over een dun vettig laagje of zit er een beige/gele mosterdachtige dikkere smurrie op?
Op jou verhaal, olie in koelwater, denk ik inderdaad ook aan de koppakking. Het verwarmingsverhaal echter doet me denken aan de thermostaat.
Waar al dat koelwater blijft (anders dan een grotere externe lekkage) is een goede vraag, zeker omdat de auto verder goed blijft lopen, toch?!
Succes, klinkt in alle gevallen duur
Hebben we het dan over een dun vettig laagje of zit er een beige/gele mosterdachtige dikkere smurrie op?
Op jou verhaal, olie in koelwater, denk ik inderdaad ook aan de koppakking. Het verwarmingsverhaal echter doet me denken aan de thermostaat.
Waar al dat koelwater blijft (anders dan een grotere externe lekkage) is een goede vraag, zeker omdat de auto verder goed blijft lopen, toch?!
Succes, klinkt in alle gevallen duur
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
de cilinderkop kan ook gescheurd zijn ,naar een uitlaatklep
maar dat is ook allemaal gissen,men moet dat allemaal ter plaatse bekijken
maar dat is ook allemaal gissen,men moet dat allemaal ter plaatse bekijken
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
@citrofrance, thermostaat lijkt niet waarschijnlijk aangezien de kachel vóór de thermostaat is afgetakt van het koelsysteem en dus gewoon warm zou moeten worden.
Het is zoals willy4 zegt: het blijft allemaal gissen op deze informatie aangezien er toch wel een paar vreemde dingen gebeuren.
Verstanding Lange Henk om eerst de auto te laten onderzoeken alvorens ruilmotoren of andere zaken aan te schaffen.
Het is zoals willy4 zegt: het blijft allemaal gissen op deze informatie aangezien er toch wel een paar vreemde dingen gebeuren.
Verstanding Lange Henk om eerst de auto te laten onderzoeken alvorens ruilmotoren of andere zaken aan te schaffen.
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 aug 2009 09:22
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Locatie: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken. Mijn garagist dacht ook aan de cylinderkop of een pakking. De termostaat is het zeker niet, want die is gecontroleerd. Verder had ik al gezien dat er vermogensverlies optrad door een gedeeltelijk gescheurde turboslang. Dat kan er dus ook nog mee te maken hebben. als je vermogen vraagt en er komt niets, druk je automatisch het gaspedaal verder in dan nodig. Dan krijg je mijns inziens ook een hogere temperatuur dan nodig. Correct me if I'm wrong.
mvg Henk
mvg Henk
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Berichten: 183
Lid geworden op: 09 aug 2009 09:22
Auto: Lancia k 2.4 5.20
Opties: 4 lichtmetalen ventieldopjes,
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1995
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 146300
Kleur: Blauw metalic
Locatie: Nieuwerkerk aan den Ijssel/Gouda
Oh ja, vergeten te vertellen dat er ergens in juni eens een blikje van dat lekspul in is gegaan om lekken dicht te stoppen. Bearsleak? Van Wynns? Misschien heeft dit wel voor een verstopping ergens gezorgd. Dit middel heb ik in het koelsysteem gedaan, omdat ik zo af en toe eens wat koelvloeistof moest bijvullen. (Op advies van mijn buurman, monteur bij de Nissan/BMW)
Is een taxi eenmaal te laat, komt tie nooit meer op tijd.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Mijn ander vervoer is een taxi, een Mercedes Vito 115 CDI.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Sluit me aan bij vorige posters, onderzoek zal het moeten uitwijzen.
Maar oververhitting door te weinig koelwater geeft uitzetting van het metaal van het blok. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken of erger een scheuring in het metaal van de cylinderkop. Dat heeft als gevolg dat olie en koelwater niet langer geheel gescheiden zijn en dat heeft weer andere nare gevolgen.
Wat de oorspronkelijke oorzaak ook moge zijn, het klinkt als game over voor de motor.
Gr. Ronald
Maar oververhitting door te weinig koelwater geeft uitzetting van het metaal van het blok. Hierdoor kan de koppakking gaan lekken of erger een scheuring in het metaal van de cylinderkop. Dat heeft als gevolg dat olie en koelwater niet langer geheel gescheiden zijn en dat heeft weer andere nare gevolgen.
Wat de oorspronkelijke oorzaak ook moge zijn, het klinkt als game over voor de motor.
Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Misschien wat mosterd na de maaltijdOh ja, vergeten te vertellen dat er ergens in juni eens een blikje van dat lekspul in is gegaan om lekken dicht te stoppen.
maar is er toen niet gekeken wáár de lekkage zat?
Ik neem aan van wel maar toch....
Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 01 jun 2006 00:00
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Locatie: Soest
Een dichtingsmiddel. tja dat kan heel goed de oorzaak zijn. Deze middelen werken altijd maar korte tijd en mogelijk is het gedurende je vakantierit weer gaan lekken en de motor temperatuur fliink opgelopen zonder dat je dit hebt opgemerkt. Dan is het risico dat de motor gedeeltelijk droog is komen te staan. Met cilinderkopschade tot gevolg.
Heb je er veel koelwater in moeten gooien? Zo ja dan is het mogelijk dat het tot onder het kachelniveau is gekomen als je dan weer bijvult dan doet je kachel het niet meer want die moet dan eerst weer ontlucht worden.
Leuke puzzel al met al. Toch maar goed laten onderzoeken.
Heb je er veel koelwater in moeten gooien? Zo ja dan is het mogelijk dat het tot onder het kachelniveau is gekomen als je dan weer bijvult dan doet je kachel het niet meer want die moet dan eerst weer ontlucht worden.
Leuke puzzel al met al. Toch maar goed laten onderzoeken.


