Daarvoor heeft de C5 een zonne sensor, die zelfs links/rechts gescheiden is. De lichtsensor wordt niet gebruikt door de airco.EvilTwin schreef:vwb de lichtsensoren: die werken ook nog als de boel op Appèlverlichting staat, om bijv de airco aan te sturen bij sterkte zonne-instraling.
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
waar zitten deze dan,ik ben ze nog niet tegen gekomen?
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Onder dat bolletje midden op je dashboard zitten twee licht (uv) gevoelige diodes.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
dat heb ik niet,of hebben dat allemaal niet?
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Volgens mij geldt dat pas bij de ph2, BJG.
Mijn ph1 heeft wel dat bolletje maar het is een loos dopje. En er zijn veel ph1'ers die dat dopje niet hebben.
Mijn ph1 heeft wel dat bolletje maar het is een loos dopje. En er zijn veel ph1'ers die dat dopje niet hebben.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Excuses, ik ben er even iets verder ingedoken, en mijn info was niet volledig:BJG schreef: Daarvoor heeft de C5 een zonne sensor, die zelfs links/rechts gescheiden is. De lichtsensor wordt niet gebruikt door de airco.
Dit geldt niet voor de ph1, die heeft geen zonnesensor. Bij de ph1 wordt de lichtsensor door de airco wel gebruikt, maar slechts om dag of nachtsituatie te kunnen herkennen. De lichtsensor kan geen zon-intensiteit meten.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
Berichten: 595
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:03
Auto: Tourer Ligne Business
Opties: Panoramadak, metallic, getinte ruiten rondom, inklapbare spiegels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12021CJ
Productienummer: 10251
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 235345
Kleur: Blauw
KPH: Achter
Locatie: 0318
In mijn Ph1 Break Exclusive kan de verlichting op Automatisch Aan worden gezet door in de contactstand de eindknop van de lichtstengel 2 seconden ingedrukt te houden. Er verschijnt dan een melding in het display en er gaat een gong. Automatisch Uit gaat net zo.
Misschien ook bij jouw C5?
Misschien ook bij jouw C5?
C5 II X7 Ligne Business Bleu 2009
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
Vorige Citroens (vanaf 1980): GSA Club (bruin), VISA II (rood), Visa 1.4 TRS (wit), ZX Avantage 1.4 (rood), Xantia 1.8i 16V PhI (groen), Xantia 1.8i 16V PhII, C5 Break HPi Exclusive (Bleu Mauritius) (groen),
9,9 l/100 km
C5club Fan


Berichten: 54
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:28
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Locatie: Akkrum (Friesland)
Automatische verlichting aan zetten, dat is het probleem op zich niet.
Maar dat deze altijd brand, en niet alleen als het donker wordt is een wens van mij
Maar dat deze altijd brand, en niet alleen als het donker wordt is een wens van mij
Berichten: 4889
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Het is helaas complexer dan dat. Late Ph1´s (2003-2004) kunnen al de licht-, zonne- en regensensoren hebben als die van de Ph2.BJG schreef:Excuses, ik ben er even iets verder ingedoken, en mijn info was niet volledig:
Dit geldt niet voor de ph1, die heeft geen zonnesensor. Bij de ph1 wordt de lichtsensor door de airco wel gebruikt, maar slechts om dag of nachtsituatie te kunnen herkennen. De lichtsensor kan geen zon-intensiteit meten.
Er is al uitgebreid over geschreven hier. Het lijkt erop dat er geen exacte cut-off date is vast te stellen, althans wij als forum is het ons nog niet gelukt. Het is bekend hier dat in de loop van 2003-2004 er Ph2 onderdelen zijn ingevoerd op de Ph1. Hypothese: Oude onderdelen zijn op, we hebben de nieuwe al liggen, schroef het er alvast maar op.
Mijn 2004 heeft dus wel een werkende zonnesensor bolletje en meer Ph2 goodies.
gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 65.000 km, wit
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, Jinba Ittai
Audi A6 Limousine 50 PHEV, DSG7, 03/2020, 65.000 km, blauw
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Xsara Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
Berichten: 596
Lid geworden op: 14 jun 2010 22:23
Auto: C5 Break 2.0 16V AUT4 Difference
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2003
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 212000
Kleur: Gris Fulminator
Locatie: Son en Breugel
Ik heb ook van die inklapspiegels en een automatische achteruitrijstand op de rechterspiegel, en idd, dat werkt voor geen meter, ik gebruik het nooit. De spiegels klappen soms in bij het afsluiten en soms niet. Soms klapt er ook eentje in en soms een uur later spontaan de ander. Of niet. De achteruitrijstand doet het soms ook en soms ook niet, niet echt betrouwbaar allemaal. Wel een beetje knullige en gammele constructies wat dat betreft.
Citroen C5 Break Ph.I 2.0 AUT4 Difference 2003
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Peugeot 207 XS 1.6 16V 2006
Eerdere auto's:
Peugeot 107 XS 2007
Citroen Xantia Ph. 2 1.8I 16V 1999
Ford Fiesta 1.1 1986
Renault 5 GTS 1.4 1989
Citroen 2CV6 Club 1983
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Nog wat bladerend in de documenten kom ik tegen E1AB7CP0 Elektrische bijzonderheden : CITROEN C5
SINDS ORG 8631 Dat is dus vanaf 26 juni 2000.
[/i] Daarin staat onder andere: De lichtsterktesensor geeft eveneens informatie over de infraroodverlichting, bestemd voor de airconditioning.
Oftewel.....
Groet,
JW
SINDS ORG 8631 Dat is dus vanaf 26 juni 2000.
[/i] Daarin staat onder andere: De lichtsterktesensor geeft eveneens informatie over de infraroodverlichting, bestemd voor de airconditioning.
Oftewel.....
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Uiteraard...zoals ik al zei dus...
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 90#p207390" onclick="window.open(this.href);return false;
Die is van invloed op de manier waarop alle displays verlicht worden, met Airco-regeling of zelfs de automatische verlichting heeft het niks te doen:
dag: vol verlicht
nacht: (minder) verlicht op basis van instelling
conduite de nuit (black panel): niks verlicht (beh. snelheidsmeter)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 99#p141299" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel is het zo dat ook het airco display deze standen volgt.
Ik weet overigens uit eerdere draadjes dat bestuurders niet altijd weten of/dat/hoe de displayintensiteit überhaupt te regelen is:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 41#p187141" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... ntensiteit" onclick="window.open(this.href);return false;
De licht sensor (ambiënt, vooruit en infrarood) doet dus meerdere dingen, informatie verschaffen tbv het autom. schakelen van:
1) koplampen
2) dashboardverlichting
3) airco/klimaatregeling
Of je nu Appèl of autom. aan hebt die informatie wordt altijd verzonden (sterker nog de sensor is hardwired met de BSI, geen VAN dus). Het goochelen met de sensor is dus niet slim. Daarnaast werkt ongeacht de stand de lichtknop nog altijd en door stadslicht te selecteren gaan de koplampen altijd uit, maar de displays in nacht. Tenslotte gaan de koplampen ook mee met de wissers: simpel te checken door even de wisserhandel naar max wissen te zetten.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 65#p272065" onclick="window.open(this.href);return false;
uit (af te dwingen via stadslicht),
aan (duh),
automatich op alle parameters mbt lichtintensiteit (zelf aan te zetten mbv knopje uiteinde stengel)
automatisch op regen (altijd)
altijd aan (Appèl)
Dat laatste kan de dealer regelen.
Code: Selecteer alles
Le capteur de luminosité fournit également une information
sur la lumière infrarouge destinée au système de climatisation.Dag-nacht is een van de zaken die eruit opgemaakt worden. Het is in feite een BSI stand: dag of nacht.BJG schreef:slechts om dag of nachtsituatie te kunnen herkennen. De lichtsensor kan geen zon-intensiteit meten.
Die is van invloed op de manier waarop alle displays verlicht worden, met Airco-regeling of zelfs de automatische verlichting heeft het niks te doen:
dag: vol verlicht
nacht: (minder) verlicht op basis van instelling
conduite de nuit (black panel): niks verlicht (beh. snelheidsmeter)
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 99#p141299" onclick="window.open(this.href);return false;
Wel is het zo dat ook het airco display deze standen volgt.
Ik weet overigens uit eerdere draadjes dat bestuurders niet altijd weten of/dat/hoe de displayintensiteit überhaupt te regelen is:
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 41#p187141" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... ntensiteit" onclick="window.open(this.href);return false;
De licht sensor (ambiënt, vooruit en infrarood) doet dus meerdere dingen, informatie verschaffen tbv het autom. schakelen van:
1) koplampen
2) dashboardverlichting
3) airco/klimaatregeling
Of je nu Appèl of autom. aan hebt die informatie wordt altijd verzonden (sterker nog de sensor is hardwired met de BSI, geen VAN dus). Het goochelen met de sensor is dus niet slim. Daarnaast werkt ongeacht de stand de lichtknop nog altijd en door stadslicht te selecteren gaan de koplampen altijd uit, maar de displays in nacht. Tenslotte gaan de koplampen ook mee met de wissers: simpel te checken door even de wisserhandel naar max wissen te zetten.
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic. ... 65#p272065" onclick="window.open(this.href);return false;
Je hebt voor het dimlicht:John79 schreef:Automatische verlichting aan zetten, dat is het probleem op zich niet.
Maar dat deze altijd brand, en niet alleen als het donker wordt is een wens van mij
uit (af te dwingen via stadslicht),
aan (duh),
automatich op alle parameters mbt lichtintensiteit (zelf aan te zetten mbv knopje uiteinde stengel)
automatisch op regen (altijd)
altijd aan (Appèl)
Dat laatste kan de dealer regelen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Rookie


Berichten: 44
Lid geworden op: 24 apr 2007 22:26
Auto: 2.0 liter benzine/LPG G3 break exclusive
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 117000
Kleur: sable de langrune
Locatie: Helmond
Wij hadden ook problemen met de achteruitrijstand van de rechterbuitenspiegel. die deed het nl niet.
We hadden een keer bij het schoonspuiten van de auto per ongeluk in de rechterbuitenspiegel gespoten met de hogedrukspuit
Nadat de hele handel opgedroogd was, functioneerde de achteruitrijstand weer.........
Moraal: eerst een keer schoonmaken voordat je gaat vevangen.
groeten
Freddie van Erp
We hadden een keer bij het schoonspuiten van de auto per ongeluk in de rechterbuitenspiegel gespoten met de hogedrukspuit
Nadat de hele handel opgedroogd was, functioneerde de achteruitrijstand weer.........
Moraal: eerst een keer schoonmaken voordat je gaat vevangen.
groeten
Freddie van Erp
C5club Fan


Berichten: 54
Lid geworden op: 10 aug 2011 13:28
Auto: C5 2.0 HDI Difference
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09695J
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 280000
Kleur: Ice Blauw
Locatie: Akkrum (Friesland)
In dit topic lees ik iets over verlichting permanent aan, en apel verlichting, ik ga er even van uit dat dit het zelfde is. Daarnaast begrijp ik dat de oudere type licht sensor bij "permanent aan" zowel de dimverlichting als het dahboard verlichting aan zet. Terwijl het nieuwe type alleen het dimlicht aan zet, en het dasboard verlichting op basis van hoeveelheid daglicht.
Heb ik dat zo goed begrepen?
Mijn C5 is van 7/2003 en heeft waarschijnlijk de nieuwe lichtsensor. De monteur gaf hiervan ook de reden dat deze daarom niet uit te schakelen was.
Voor het achteruitrijden met de rechter spiegel, is het dus mogelijk dat deze op de BSI is uitgeschakeld. De eerste stap wordt dus de software laten bekijken.
Nu nog een dealer vinden die wat beter wil mee werken aan deze aanpassingen, af anders zelf Lexia aanschaffen
Iemand nog suggesties voor een meedenkende dealer in de regio Friesland?
Heb ik dat zo goed begrepen?
Mijn C5 is van 7/2003 en heeft waarschijnlijk de nieuwe lichtsensor. De monteur gaf hiervan ook de reden dat deze daarom niet uit te schakelen was.
Voor het achteruitrijden met de rechter spiegel, is het dus mogelijk dat deze op de BSI is uitgeschakeld. De eerste stap wordt dus de software laten bekijken.
Nu nog een dealer vinden die wat beter wil mee werken aan deze aanpassingen, af anders zelf Lexia aanschaffen
Iemand nog suggesties voor een meedenkende dealer in de regio Friesland?



