Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Auteur |
Bericht |
Stephen
|
 Re: Vervangen Remschijven + blokjes voorzijde
Heb gisteren de achterremblokjes vervangen, tot mijn verbazing waren de versleten blokken naast versleten te zijn ook aangepast. Waarschijnlijk met een slijpschijf zowel links als rechts een kwart van de voering verwijderd!! Na de nieuwe blokken gewoon compleet geplaatst te hebben een stuk gereden en niets vreemds gemerkt.. Iemand enig idee waar dit goed voor kan zijn. 
|
04 aug 2011 21:29 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
voor lawaai tijdens het remmen
|
04 aug 2011 21:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
De C5 achterremblokken zijn standaard "versmald" zie deze site. En er horen ook antipiep plaatjes bij te zitten. Dat alles om, zoals Willy4 al schreef, het piepen te voorkómen. Daar hadden met name eerste C5's enorm last van. Waar heb jij blokken vandaan die over de hele lengte voeringmateriaal hebben? Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 aug 2011 21:59 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
Komt nooit voor !!!! Vandaag een lekkende remzuiger van de rechter voorklauw geconstateerd en met dank aan C5Maarten voor de goede beschrijving en Maresia parts a € 75,- verholpen door het wisselen van de (halve) remklauw. Ik rijd vanaf 1972 citroën en doe hetonderhoud zelf evenals de auto'van de kinderen.Dit ben ik nog niet tegengekomen.Het deed me denken aan de jaren 70, toen ik bij een dealer om een onderdeel vroeg.De magazijnman reageerde steevast met " Komt nooit voor" en had het wel op voorraad. Verhuisd naar een andere plaats kon ik kiezen uit 3 dealers en herhaalde zich dit tot mijn verbazing bij allen ! Kennelijk een doctrine die er door Citroën ingestampt was........
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
06 aug 2011 18:53 |
|
 |
Stephen
|
Heb mijn remblokken bij OnderdelenDirect.nl besteld. Keurige en snelle levering van de remblokken tegen scherpe prijzen! Anti piepplaatjes zaten nog achter de oude remblokken, die dus ook keurig teruggeplaatst... Bijzonder verhaal dat standaard de achter remblokken met 50% minder voering worden afgeleverd... Ik hou het in de gaten, bedankt voor de reactie!!
|
09 aug 2011 22:10 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
je remt ook minder met achter dan voor, dus niet zo heel vreemd...
_________________ Johan
|
09 aug 2011 22:22 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Auto: C5 Break 2.0 HPI Exclusive
Opties: Parelmoerlak,Park pak (V-A), Bandensp.Cnrl.,Xenon,VDO nav.,Robospot.
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 65.000
Kleur: iets groenigs
Naar boven
|
Even een waarschuwing voor diegene die ook behept zijn met een overdreven dienstijver net als ik. Bij het voorgaande onderhoud aan de remmen (2 jaar en ±16.000km geleden) vond ik het ook nodig om de remklauwen weer lekker soepel heen en weer te laten bewegen op de geleide pennen waarmee deze aan de remzadels zitten bevestigd (zie foto). Deze pennen had ik toen goed schoongemaakt en ingevet. Het schoof weer als nieuw.
Nu, bij het loshalen viel mij op dat het buitenste remblok was afgesleten totop 3mm terwijl het binnenste remblok nog 7mm dik was. Ook de remschijf was ongelijk afgesleten n.l. aan de buitenkant 0.45mm meer dan de binnenkant waardoor ze ( in mijn geval) onder de minimale dikte kwamen en dus moesten worden vervangen. (hierbij veel gehad aan dit draadje)
Na wederom de geleidepennen goed te hebben schoongemaakt en ingevet is door omstandigheden de remklauw niet meteen gemonteerd maar deze bleef een paar uur liggen met de schoongemaakte en ingevette pennen er alvast in. Na die paar uur bleek dat een van de geleidepennen muurvast in de remklauw zat en met geen mogelijkheid meer heen en weer schoof. Na deze er met grof geweld eruit te hebben gehaald was er niets aan te zien. Opnieuw schoongemaakt en ingevet. Montage was probleemloos pen schoof soepel heen en weer. Na een uur wachten, pen muurvast. Hierna hetzelfde herhaald met steeds een ander soort vet of olie met steeds hetzelfde resultaat. Dit gaat allemaal om de pen die is voorzien van een zwart kunstof busje ( zie foto , bovenste pen) aan het einde van de pen. Dit blijkt rubber te zijn. Dit had ik zeker niet verwacht want wie op deze plek (gloeiend heet) rubber gebruikt moet niet goed sporen volgens mij.
Dit forum en andere op internet uitgespit, ook dealer en andere garage geraadpleegd maar nergens informatie te vinden over dit verschijnsel en welk smeermiddel dan wel moest worden gebruikt. Voor alle duidelijkheid het gaat hier over de remklauwen vóór en volgens het Girling systeem.(zgn zwevende remklauw met 1 remzuiger) Ik weet niet of alle C5én hiermee zijn uitgerust.
Uiteindelijk een nieuwe set geleidepennen besteld want hierbij werd ook een kleine tube vet meegeleverd. Vervolgens via het nummer op de tube achterhaald dat het ATE remmenvet was. Dit gebruikt en het probleem was verholpen. Gebruik dus nooit gewoon vet want het rubber zet dan uit en de pen zit muurvast. Ook niet te veel vet want de lucht moet nog wel langs de pen kunnen. Bij de bovenste pen zijn hiervoor ribbels in het rubber aangebracht en bij de onderste pen 2 platte kanten.
|
06 sep 2011 18:10 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Naar boven
|
Ook ik zat met het probleem van de terugstelling van de remzuigers. Hiervoor heb ik het onderstaande gereedschapje gemaakt bestaande uit: het draadeind uit een oude keilbout 10mm metaalstrip uit de bouwmarkt een moer 12mm 2 boutjes M4 In grote stip gat geboord ( 8,5mm) en draad getapt (10mm) Op kleine strip moer 12mm gelast, wel zodanig dat er nog een steeksleutel op past en aan weerskanten van de moer de 2 M4 boutjes aangebracht. Bij gebruik vallen de 2 koppen van deze boutjes in de sleuven van de remzuiger.
Doordat de M12 moer vrij kan bewegen over de M10 draadstang is dit tool voor zowel de linker remklauw (rechtersom) als de rechter remklauw (linksom) te gebruiken en doordat er een steeksleutel of een ringsleutel kan worden gebruikt kan er flink wat kracht worden uitgeoefend en dat is ook nodig want de eerste halve slag zitten de remzuigers goed vast daarna gaat het heel soepel.
|
06 sep 2011 18:32 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
|
06 sep 2011 18:39 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
Maar dat kost dan ook wel wat Willy!
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
06 sep 2011 18:42 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
tegenwoordig rond de 50€,en op sommige plaatsen nog minder
|
06 sep 2011 18:45 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Naar boven
|
Misschien nog een idee voor de mensen die ook niet zo snel hulp bij de hand hebben. Voor het ontluchten van de remmen gebruik ik onderstaand apparaatje. Het wordt op de ontluchtingsnippel aangesloten (er zit een terugslagklep in) en werkt op perslucht maar dat heeft toch iedereen die aan een auto werkt? En anders kost een compressor tegenwoordig ook niks meer. Je kan aan/uit knop vast zetten waardoor je rustig het peil in remoliereservoir in de gaten kunt houden en zonodig bijvullen. Als het klaar is draai je de nippel dicht en koppel je het apparaat af. Heel simpel allemaal. Kost ± 40 euro bij de automaterialenzaak. Niet altijd op voorraad maar ze kunnen ´m bestellen.
|
06 sep 2011 18:50 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Naar boven
|
Nu ik toch bezig ben. Ook ik had last van piepende remmen. Tenslotte heb ik ook een C5 niet waar. Tot ik een paar jaar geleden iets vond bij de automaterialen handel dat was iets nieuws zeiden ze daar dus dat heb ik uitgeprobeerd. Nou, geweldig hoor. Het is van ATE en het heet PLASTILUBE ( zie foto) en het is tegen schijfrempiepen staat erop. Nou, of het tegen piepen help. Nooit meer gepiep gehad en dat in ieder geval voor 2 jaar want dat is mijn interval voor remonderhoud. Het zit dan echter nog allemaal op z´n plaats want het is extreem temperatuur bestendig, druipt niet, loopt niet weg en is ook nog zeer watervast. Geen enkel gepiep meer en dat zonder anti-piep- en andere plaatjes. Gewoon zuiger en blokken insmeren, monteren en klaar. Ik smeer dan ook nog met een klein kwastje de randen van de remschoen in waar de blokken langs lopen en bij de voorremmen de remschoen bij het buitenste remblok omdat daar maar 1 remzuiger zit. Bij de achterremmen smeer ik er ook de veer en de lange schroef (die de blokken vasthoud) mee in en tevens de "oogjes" op de remschoenen waar de lange schroef doorheen gaat. Geen enkele roest meer op die plaatsen dus ook geen doorroesten van de "oogjes". Scheelt toch weer mooi een set remschoenen kopen.
Na enige jaren ervaring vind ik dit spul vele malen beter dan bv kopervet want dat is binnen de kortste keren verdwenen.
|
06 sep 2011 20:46 |
|
 |
Paljas
V.I.P.
Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59 Berichten: 610 Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond
Naar boven
|
Handig ding om te ontluchten ! Moet je een bepaalde volgorde van ontluchten/doorspoelen aanhouden, als je de remvloeistof ververst ?
_________________ C5 Break 2.0i exclusive 2002
|
07 sep 2011 08:23 |
|
 |
TonK
C5club Fan
Naar boven
|
Paljas, Ze geven de volgorde linksvoor, rechtsvoor, linksachter en rechtsachter aan maar ik zag in de garage dat ze zich daar niet aan houden dus zo erg spannend lijkt het niet te zijn.
|
07 sep 2011 13:08 |
|
 |
|