Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Auteur |
Bericht |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Sinds een paar dagen heb ik last van een storing die ik zo goed mogelijk zal proberen te omschrijven:
Het gaat om een HDI 2.2 met 350.000 km en alle beurten gehad. Bij het uitzetten van de auto blijft de auto soms nog even lopen. Na 10 sec gaat de motor wel uit. Wanneer ik daarna wil starten blijft het oranje storing emissielampje branden en gaat de auto na het wegrijden na enige tijd over op noodloop (minder vermogen, geen cruise controll, max 130 km topsnelheid etc).
Bij de garage geweest die de storing heeft gewist via de Lexia en dacht aan gloeispiralen. Kosten zijn niet mis en dat nadat ik net veel onderhoudskosten heb gehad (brandstofpomp in de tank vervangen, nieuwe accu, versnellingsbak).
Na wissen van de melding is na een dag de storing met genoemde problemen weer terug.
Wat ik nog moet vermelden is dat de auto ook al langer een storing heeft die er iets mee te maken kan hebben en waarvoor ik een afspraak aan het maken ben: vervanging van additief reservoir omdat er steeds een melding komt additief bijvullen (er zit nog 50% in volgens handpeiling) en dieselfilter schoonmaken (is net weer vervangen en schijnt met storing additief te maken te hebben). Is ws een sensor probleem, losse sensor kan niet vervangen worden, wel hele reservoir met sensor.
Zijn er mensen die deze eerste storing (al dan niet in combinatie met het 2e probleem) herkennen en kunnen adviseren wat ik er aan kan doen en ik niet meer in een soort Deux Chevaux rijd?
Kan ik de storing ook zelf resetten zodat ik er tijdelijk wel lange afstanden mee kan rijden en wat meer tijd heb voor nader onderzoek en met meer comfort kan rijden? Of kan dat alleen met een Lexia?
Wim2000
|
31 aug 2011 18:15 |
|
 |
citroendriver
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Oei, dat is ergelijk zeg. Omdat het een diesel is, zou je denken dat bij het uitdraaien van het contact de brandstoftoevoer niet goed wordt onderbroken. Gevolg, een diesel draait lekker door. Een benzinemotor zou stoppen omdat de ontsteking wegvalt, maar een diesel heeft dat nu eenmaal niet nodig  Dat doorlopen gaat duidelijk ongecontroleerd dus schiet de boel in storing. Omdat het allemaal electronica is, kan men er in de garage ook niet veel aan doen denk ik. Met het resetten dmv de lexia schiet je natuurlijk weinig op. Het leegmaken van het logboek verwijdert de oorzaak immers niet ! Het motormanagement is een complex geval die veel gegevens uit allerlei sensoren combineert om tot een optimale loop van de motor te komen. Als dat ding ergens een kuurtje begint te ontwikkelen is het oplossen best lastig. Je bent dan wellicht beter geholpen met een garage waar men verder komt dan resetten, maar waar men ook de loggegevens uit de motormanagemt computer kan interpreteren. Overigens, kon men uitleggen wat gloeispiralen hiermee van doen hebben ? zonder brandstof loopt een motor niet en brandstof wordt niet door gloeispiralen geleverd, toch ? Lijkt me dat de spiralen eerder invloed hebben op starten en tijdens het lopen van de motor, niet tijdens het afzetten... Zou je niet kunnen regelen dat je een ruilmodule voor het motormanagement erin laat zetten (al is het maar tijdelijk) ? je hebt zo te lezen met meer onderdelen die daaraan hangen, problemen. (heb wel eens een collega gehad die zoveel olie bijvulde dat de motor gewoon doorliep op de olie - maar ja, dan heb je wel een vette walm, dat had je dan wel gemeld, toch  )
|
31 aug 2011 22:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Zo werkt het helaas niet. Een HDi (common rail) is net zo elektronisch qua injectie als iedere benzinemotor. Geen contact is geen brandstofinjectie.
De enige manieren waarop hij door kan lopen is op olielekkage (olie brandt ook) of fysiek lekke verstuivers. Een vette walm bij lopen op olie wordt in eerste instantie ook netjes door het Fap tegengehouden.
Overigens zijn die Fap/Eolys problemen genoeg om de auto in een noodloop te krijgen (idd max ~120km/h). Of het nu een werkelijk probleem is (Eolys op, Filter verstopt etc.) of alleen maar een verondersteld probleem (sensor stuk, Eolys-computer stuk).
Kapotte gloeispiralen kunnen de regeneratie van het Fap ernstig verstoord hebben. Waardoor je in opeenvolgende problemen terecht komt.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 sep 2011 11:59 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielamp brandt ver
Bedankt voor jullie reacties, ben nog aan het uitdenken wat ik met het advies kan en wat er aan de hand kan zijn. Maaaaar, vandaag de auto gestart en de storings was spontaan weg, (lampje uit, cruise controll werkt weer).
80 km gereden, onderweg hoorde ik het tikken van de relais van het regenerenen. Auto geparkeerd, afslaan van de motor na uitzetten contact ging direct goed. Na een paar uur terug gereden. Geen problemen vandaag en geen noodloop.
De garage verdenkt de gloeispiralen omdat de HDI motor die met lage temperaturen werkt dan een conventionele motor zowel wordt voorgegloeid als nagegloeid om een goede verbranding te krijgen. Kennelijk gaat dat proces niet helemaal goed is de theorie.
Wordt vervolgd want het probleem zal denk ik terugkomen. Ik weet nu dus dat het systeem ook automatisch gereset wordt en dat is prettig
Groet Wim2000
|
01 sep 2011 16:55 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Vandaag 150 km mee gereden, storing weer terug maar niet na het uitzetten vd motor maar na on 50km gereden te hebben (alle storingen waren eerst weg): storing uitlaatgas in display, piepje en emissielampje aan. Nieuw is ook dat de auto op de snelweg dan na de storingsmelding afslaat. Aan de kant gezet en gestart, gelukkig geen noodloop. Na 20 km gereden zelfde probleem. Daarna weer gestart en de laatste 80 km ging wel goed zonder problemen wel lampje aan geen noodloop.
Enig idee????????
Wim2000
|
02 sep 2011 13:30 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
De foutmeldingen worden niet automatisch gewist. Mogelijk heeft de garage dat eerder gedaan. Wat je nu dus ziet is dat hij een opeenvolging van zachte meldingen krijgt, totdat dit er genoeg zijn en dan vervalt hij in een harde fout incl. noodloop.
Wil je dit oplossen dan moet je toch met het uitlezen van foutmeldingen beginnen. De auto geeft de bestuurder soms alleen een algemene melding, maar de details kunnen met een lexia worden uitgelezen, sommige zelfs in real time.
Als het doorlopen na contact af is doordat er ergens olie in de inlaatlucht terecht komt (bijv in de turbo) dan ziet het MM dit ongetwijfeld als een fout, (omda luchthoeveelheid vs brandstof niet klopt) maar het kan goed zijn dat het MM hier nog omheen kan regelen, door minder brandstof in te spuiten en dat het niet direct als fout aangemerkt wordt.
Je moet in elk geval nauwgezet naar het oliepeil kijken. Het verbranden van olie levert ook problemen op voor het FaP.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 sep 2011 15:09 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Hartelijk dan voor de reactie, oliepijl is prima, is de afgelopen 15000 km niet echt gedaald. Ziet er ook goed uit.
Het afzetten gaat nu steeds met een storing: het nog even doorlopen van de motor (5 sec met de sleutel al uit het contact daarna gaat de motor pas uit).
Wim2000
|
02 sep 2011 20:42 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Als hij niet op olie doorloopt moet dat op lekkende injectoren zijn.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 sep 2011 21:45 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Enig idee hoe ik dat aanpak lekkende injectoren, hoe controleer ik dat ze lekken en wat houdt een reparatie in? Vervangen van injectoren? Alleen de defecte?
Wim2000
|
02 sep 2011 22:15 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
EvilTwin schreef: Als hij niet op olie doorloopt moet dat op lekkende injectoren zijn. Dat kun je wel uitsluiten, bij lekkende injectoren loopt de motor heel erg slecht, ook als je rijdt, dat is niet te missen, zelfs op hol slaan heb ik een keer meegemaakt. Als de motor gewoon doorloopt betekent het niets anders dan dat het mm de motor door laat lopen om een of andere reden. De injectie wordt gewoon (nog) niet onderbroken. Dit kan overigens aan de bedrading/stekker van de raildruksensor, of de raildruksensor zelf liggen. Maar inderdaad zoals gezegd moet je beginnen bij storingen uitlezen. Bij noodloop zoals jij die omschrijft is er zonder meer sprake van een aanknopingspunt in de vorm van een storingscode. En dat zal zeker niet een of meer gloeibougies zijn bij de 2.2 HDiF!
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
03 sep 2011 00:22 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Zaterdag weer met de auto gereden maar direct na 500 meter slaat de motor af. Pas na volledig stilstaan, sleutel uit contact start de auto weer. Loopt dan op halve kracht (noodloop). Dit proces herhaalt zich op willekeurige momenten, soms na 20 km soms na 1 km. Loopt verder (in noodloop) wel prima, heb niet de indruk dat er verder dan iets met de motor is.
De auto is daarmee echter niet meer betrouwbaar, daarnaast wordt afslaan op een de autoweg met slechts 1 rijbaan door de mede weggebruikers en dus geen uitwijkmogelijkheid ook niet leuk gevonden.
|
04 sep 2011 08:16 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Dan wordt het dus tijd om een goede garage/dieselspecialist op te zoeken. Bij afslaan is er vaak een probleem met de brandtofdruk(regeling,meting,etc)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
04 sep 2011 12:40 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Bedankt voor de reacties, ik ben al bezig een afspraak te maken in Nieuw Vennep bij Oldenhage.
|
04 sep 2011 14:21 |
|
 |
wim2000
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 jan 2008 20:43 Berichten: 47 Woonplaats: Hengelo
Auto: 2.2 HDI berline
Opties: Leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 405000
Kleur: Zilver
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
Elke autorit, ook een korte van 10 km gaat gepaard met een keer afslaan tijdens het rijden. Kan onderstaande er ook mee te maken hebben? zie dit draadje: viewtopic.php?f=5&t=7696&hilit=afslaan+hdiBijv de stekkerverbinding van de commonrail sensor? BJG noemde dat in zijn reactie op vragen over een vergelijkbaar probleem
|
06 sep 2011 14:52 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: HDI slaat niet direct af noodloop emissielampje brandt
De combi doorlopen na afzetten en afslaan onder het rijden kan idd heeeeel goed aan de stekker of raildruksensor zelf liggen. Maar er zijn nog een paar andere mogelijkheden. Dus eerst diagnose stellen, lijkt me, sowieso storingen uitlezen voor een aanknopingspunt. Als iedereen op dit forum gaat roepen op basis van symtomen schiet je echt niets op.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 sep 2011 19:20 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|