Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Even jullie advies aangaande roetfilter?
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Regenereren via de lexia moet je zelf om vragen, het is maar zelden dat een garage hier mee komt aanzetten. Dit proces gebeurt gewoon stilstaand met draaiende motor en lexia aangesloten, deze werkt vervolgens het programma af 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 14:30 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Ok, dank,
nog ter info, ik zie net in het ' Citroen onderhoudsplan boekje' dat; (voor een 1.6Hdi) - het eolys 176 dient bijgevuld op 120000Km en - het roetfilter vervangen op 140000Km.
Aangezien we met 128000Km daar niet ver meer vanaf zijn misschien toch beter laten vervangen denk ik...?
allé we weten weer al veel meer... Dank nog es voor alle reacties, Hein.
|
16 aug 2011 15:16 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Dat is een persoonlijke keuze, de 1.6 zal hier wat gevoeliger voor zijn ... m.i. niet verkeerd om het goed aan te pakken. Mijn 2.2HDiF heeft 350.000 gedaan met z'n filter ... ( 2x laten regenereren via de lexia en heb zelf een zeer stevige rijstijl )
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
16 aug 2011 15:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Pietheintje schreef: Nog een vraagje van mijn kant, ik verneem hier dat via de lexia een regeneratie process kan worden gestart voor het filter. Ik vermoed dat dit filter dus hoedanook af en toe geregenereerd dient te worden? Is dit iets dat de klant dient te vragen aan de garage of doet de garage dit standaard? Het filter regenereert zelf (eens per tankbeurt), dat kan vanaf 60km/h maar is veel effectiever op hogere snelheid (meer vermogen). Kom je eens per tankbeurt dus op lekkere snelheden dan kan dat al voldoende zijn. Kom je er nooit, doe je veel korte stukjes dan is de regeneratie minder effectief en worden cycli onderbroken. Speciaal voor zwaar gebruik (taxi's) is er zo'n geforceerde regeneratie mbv de Lexia. Gezien het geweld waarmee dat gepaard gaat snap ik dat de meeste garages dit niet graag doen. Ik zou je nog altijd met klem aanraden om eerst eens de door mij voorgestelde nette, snelle rit te doen. Dan praten we wel verder. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 aug 2011 16:07 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Een monteur bij de plaatselijkse Citroendealer vertelde dat tijdens zo'n uitbrandsessie dusdanig brandgevaar in de garage ontstond dat dit niet meer uitgevoerd wordt. Op mijn vraag of ik het roetfilter, gezien de voorschriften van Citroen, moest vervangen gaf hij als advies te wachten op storingen en anders gewoon door te rijden. Hoewel onze C5 ook voor woonwerk gebruikt wordt, 25 km heen/terug op gedeeltelijk snelweg met file, wordt er regelmatig een langere afstand mee gereden. Met familie op minimaal 80 km gaat dat vanzelf en is het medicijn tegen dichtslibbende roetfilters, vooral als er een stuk 130 km/u snelweg bij zit.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
16 aug 2011 23:23 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Je moet dat "uitbranden" dan ook buiten doen, niet in de garage  Ik zou er geen genoegen mee nemen ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
17 aug 2011 10:57 |
|
 |
staircase
V.I.P.
Geregistreerd: 24 aug 2008 00:44 Berichten: 792 Woonplaats: Lekkerkerk
Auto: C5 Aircross 2.0 BlueHDI 180 pk S&S EAT8
Opties: Shine/Front & backcamera, electrische achterklep
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Energielabel: E
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15372
Productienummer: 20438
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 157500
Kleur: Gris Platinium EVL
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Het sloeg op een vraag van mij of ze het wel eens gedaan hadden, niet omdat ik het wilde. Ik had hier gelezen dat het een vrij angstaanjagende ervaring betrof met een volgas draaiende motor en een plaatselijk roodgloeiende uitlaat die oa witte rook met zwarte roet uitbraakte. Mijn uitbranden werd verzorgd door een retourtje Photokina te Keulen en dit deed wonderen bij mij.
_________________ 4 wielen prive: Datsun Sunny Van, Simca 1100, 2 x Simca Horizon, Talbot Solara, Renault 21, Renault Nevada, Renault Laguna Break, Citroen C5 Break. zakelijk: 2 x Nissan Sunny, 3 x Opel Astra Van, Peugeot 307 HDI Van, Renault Kangoo DCI, Skoda Fabia TDI GL, Renault Clio Est 2 wielen: Suzuki T 250, Honda CB 500, 550, 750, 3 x 900, BMW 2 x R 100RT, 2 x K 100RT, K 1100LT. R 1200RT, R1250RT.
|
17 aug 2011 22:22 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Dat werkt ook uitstekend 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
18 aug 2011 08:59 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Intussen even het vervolg van het verhaal met jullie delen.
We hebben dus een tijd gereden met emissie storing op het display en een geel motor lichtje welke brandde in het dashboard. Na zeker tijd echter is deze melding echter verdwenen en brandde het gele lichtje ook niet meer.
Hoe dan ook wagen binnen gedaan in garage en gevraagd eolyse bij te vullen en roetfilter te vervangen. Dit zou 500€ kosten aldus de garage.
De garage belt me de volgende dag en zegt het filter niet te willen vervangen wegens onnodig. (130K Km op de teller). Hij had het drukverschil gemeten tijdens een test op 4000toeren en had daarbij 200milli gram tegendruk gemeten (verschil voor/achter roetfilter) wat zeer weinig was en is en aanduid dat het filter niet dient te vervangen worden. Aldus garage. Ik heb deze boodschap aanvaard. Garage nog onderhoud gedaan (olie verversen, oliefilter...) en dat was het. Echter, na het verlaten van de garage heb ik de tank volledig leeg gereden en dan volgetankt. Ik kreeg dan na het voltanken na 20Km rijden weer 'emmissie storing' en het gele lampje in het dashboard. Ik vraag me daarbij af of het regeneratie process wel ok werkt, aangezien jullie me vertellen dat de wagen regenereert na een tank beurt en ik juist dan deze melding krijg...
|
06 sep 2011 08:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Mijn opmerking "eens per tankbeurt" moet je meer zien als eens in de xxx km, waarbij xxx ongeveer de actieradius van een volle tank is. Het tanken heeft er alleen indirect mee te maken: bij iedere toevoeging van brandstof via de tankhals spuit de additief computer naar ratio een beetje Eolys in (ik dacht ~1:1000). Dat Eolys vermengt zich met je brandstof zodat het met de verbranding meeloopt. Het blijft zodoende ook achter binnen in de roetdeeltjes (bolletjes onverbrande Diesel, met een koolstof buitenlaagje) en helpt mee die van binnenuit te verbranden in het FaP. Daartoe moet de temperatuur van het Fap opgestookt worden. Heb je nu al eens mijn raad opgevolgd om ~20min @ ~140km/h te rijden? viewtopic.php?p=349446#p349446Ditzelfde regeneratieprocedee kan ook werken zonder Eolys (andere fabrikanten doen het zonder) maar dat is niet zo handig omdat de temperatuur in het filter dan nog veel hoger moet worden. Het is absoluut niet zo dat alleen na een tankbeurt geregenereerd wordt. Zoals eerder gezegd: de BSI kan hier altijd om vragen indien de tegendruk (cf. roetopslag) in het FaP voldoende hoog is. Een regeneratie kan altijd beginnen zodra de motor lauwwarm is en je hard genoeg rijdt. Als je bijv. iedere dag 2x10min over B-wegen rijdt dan zal er heel vaak een regeneratie afgekapt worden, wat na een week of twee al een melding oplevert. Eolys is een suspensie van Cerium-oxide en IJzeroxide in een soort kerosine. Het gaat dus in feite om het van binnenuit toevoegen van zuurstof aan roetdeeltjes. Wat overblijft in het FaP na verbranding van die roetpartikeltjes is Cerium en IJzer, maar die oxideren weer gelijk terug naar Cerium-oxide en IJzeroxide. Het Fap bevat dus, wanneer het netjes regenereert, nauwelijks roet, maar wel wat as. Die as is uiteindelijk onverbrandbaar en is de reden dat het Fap na 120dkm-180dkm (of langer) toch vervangen moet worden. Het is dan overigens niet stuk en kan weer opgewekt worden, bijv door heel lang te spoelen met water onder druk. BTW zat in het onderhoud ook het brandstoffilter?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 sep 2011 10:58 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Pietheintje schreef: Ik vraag me daarbij af of het regeneratie process wel ok werkt, aangezien jullie me vertellen dat de wagen regenereert na een tank beurt en ik juist dan deze melding krijg... bij de 1.6 Hdi is dit niet na een tank beurt maar na ong 400 of 500 km wat ik je wel kan vertellen.. bij mijn vorige C5 had ik ook te pas en te onpas deze melding.. in eerste instantie was een afgebroken leiding naar de roetfilter ontdekt en in een later stadium had de dealer ook gevonden dan er geen eloyse vloeistof werd gedoseerd. er is toen een nieuw tankje en eoa computer vervangen... of dat lang geholpen heeft weet ik niet, want daarop heb ik de auto vervangen...
|
06 sep 2011 18:27 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
heb nu al enkele malen juist na of tijdens een regeneratie emmisiestoring, na een viertal starts is de melding weg, roetfilter en eloys zijn recent vervangen, brandstof filter ook juist vervangen, laten uitlezen en kwamen niet echt fouten uit, alleen dat er tussen een bepaalde regeneratie maar 120 km tussen was, nu terug 4a500km maar telkens wel met storing erbij, iemand een idee waar ik moet zoeken?
|
04 apr 2013 22:38 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
is bij het vervangen de BSI geprogrammeerd met de juiste getallen mbt Eolys? Draait de Eolys-injector?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 apr 2013 06:36 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
de juiste getallen zijn ingegeven, dealer denkt dat het contact op de inspuitpomp niet goed werkt, is dat een mogelijkheid?
|
05 apr 2013 19:46 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Even jullie advies aangaande roetfilter?
Volgens mij kun je met de Lexia een pomptest doen (luistertest IIRC).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 apr 2013 11:15 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|