Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Roman schreef: je moet doen waar je je goed bij voelt.....
Yep 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 aug 2011 11:43 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
exroosje schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat (veel) beter lopen op RON 98 zelf echt niet kan bevestigen voor de V6.
Heb er RON altijd euro 95 in, maar op vakantie wel eens 98 en zelfs ook 1 keer ARAL 100 ingegooid en geen enkel verschil gemerkt. De V6 heeft zoveel over, zeker in NL situatie, maar ook nog op de autobahn dat het beetje extra van die premium brandstoffen voor mij onmerkbaar is en blijft. Nou is mijn ervaring met de ES9 alleen Xm (dus de 194pk versie), maar daar was het verschil dag en nacht. 95 Tanken (Makro) leverde altijd MM-lampje op met de ZPJ, dus dat deed ik niet. 95 shell ging prima, maar pas met Q8 98 werkte het zoals het hoort. Terwijl RON99 tanken in Duitsland werkelijk een voelbare verbetering opleverde. Scheelt natuurlijk of je er dan ook daadwerkelijk 240 mee gaat rijden... Zoals ik al zei: als je van plan bent het vermogen aan te spreken. VWB die 3cil, met het aantal cilinders heeft het m.i. niks te maken, wel met het feit dat het een Japanse motor is. Die eisen wel vaker 98. De Japanse Diesels zijn ook supergevoelig voor brandstof.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 aug 2011 11:55 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
hij heeft het mij eens gezegd waarom... maar ik ben het vergeten.... maar het was ook als advies bedoeld van hem, (hij zit ook in de rally sport vandaar mss??)
|
09 aug 2011 11:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
In de racerij gebruiken ze nog hoger octaan, maar dan rijden ze ook met motoren die dat écht nodig hebben. (hogere compressie)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 aug 2011 13:53 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Wij haalden voor de racemotoren (Suzuki RGB500) altijd benzine op vliegveld Lelystad. Dit had 100+ octaan, maar het was maar beperkt houdbaar.
Overigens kan een te hoog octaangetal ook problemen veroorzaken. Sommige merken Amerikaanse 3.1 l V6 motoren hebben een klopsensor die door de boordcomputer regelmatig getest wordt. Als deze dan na een aantal keren geen reactie krijgt wordt de ontsteking automatisch 15 graden later gezet en gaat de auto in de "limb home mode" . We werden op het laatst helemaal gestoord van deze auto, maar wij tankten superbenzine en pas na een gesprek met een Amerikaanse dealer vonden we de oorzaak. Gewoon de goedkoopste troep erin en de storing was en bleef weg.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 aug 2011 14:45 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Ik tank met mijn V6 vrijwel altijd bij de onbemande pompen, dus tango tinq, maar ook wel makro en witte pomp. Alles wat op de pui 10ct korting of meer zet mag zich in mijn klandizie verheugen. Zoals gezegd draait de V6 (zowel mijn vorige ph1 als deze ph2) daar als een zonnetje op.
En 1-2 keer per jaar een flesje injectorreiniger (bij de Makro gekocht......)
De HPI daarvoor was gevoeliger en kreeg meestal euro 98. Maar hij kreeg geen foutemling op euro 95 of zo, maar nog meer last van de typische HPI kwaaltjes als onregelmatig lopen en soms een beetje inhouden en dan weer niet.
Als je motor van welke soort euro 95 brandstof dan ook een mm storing krijgt is er m.i. iets niet in de haak.
Over japanse motoren, in de jaren 80 waren deze juist de eerste die op ongelode benzine konden rijden (normale benzine, toen nog ron 91) terwijl de europese auto's (mn franse) juist allemaal super met lood wilden.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 aug 2011 15:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Dat er iets met die Makro-troep niet in de haak was klopt wel. Het kan zijn vervuiling of gewoon niet aan het octaangetal komen (ontmenging van de toevoegingen?) Franse auto's wilden geen "super met lood". Die wilden gewoon super en dat was er toen toevallig met lood. Lood (TEL) deed meerdere dingen: 1) -octaanverhoging (anti-klopmiddel) 2) -smering (klepstelen) 3) -koeling (klepzetels) 4) -een eventuele katalysator slopen 5) -het milieu vernietigen (het is puur vergif) Uiteindelijk werd lood verboden vanwege #4. Citroëns hadden met geharde klepzetels nooit behoefte aan #3, vandaar dat je ze allemaal makkelijk op LPG kunt laten lopen, zonder modificaties. Dat gold voor de DS, CX, BX en GS. Japanse motoren waren vanwege #4 al eerder voorbereid op loodvrij, ook al werden ze hier nog gewoon zonder katalysator geleverd. Met elektronische ontsteking is #1 nooit echt een probleem, behalve als je buiten het regelbereik komt met heel slechte brandstof. Vanwege #5 hadden we eigenlijk nooit ermee moeten beginnen. Maar de belangrijkste reden om lood te gebruiken was toch om goedkoop (ja als je de milieukosten niet meeneemt  ) het octaangetal te verhogen. Met een hoger octaan kun je meer vermogen halen uit een motor en hogere efficiëntie (bij gelijk vermogen), daar komen die claims van de brandstofmaatschappijen vandaan. Dat dit in de praktijk moeilijk vast te stellen is staat buiten kijf. Als men bijvoorbeeld ethanol toevoegt als octaanverhoger (op alle brandstof momenteel >5%), gaat dat ten koste van de calorische waarde van de brandstof per liter, dus dan zul je meer verbruiken. Andere octaanverhogers zijn ook giftig, verboden of leveren te veel emissies op. De enige oplossing is dure raffinage of artificiële brandstof (bijv. GTL).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
10 aug 2011 11:30 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|