Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Vincent van Elk
|
 95, 98, of 100
Hallo allen,
wie kan mij het verschil uit de doeken doen over de verschillende soorten benzines.... En klopt het dat je zuiniger kan rijden met een hogere waarde? Heb van de zomer verschillende malen V-power getankt, en de motor liep beduidend prettiger! Hebben jullie goede ervaringen met andere besnzines? en wat raden jullie aan, bv 1 keer per 3 keer tanken met 98/100?
gr Vincent
|
08 aug 2011 13:31 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Er is vast wel een ander draadje over, maar goed...
Het getal is het octaangetal en geeft een waarde voor de klopvastheid van de brandstof.
Het verhaal van de premium-brandstoffen: de leasemaatschappij van mijn werkgever (tja, als mijn vrouw de C5 heeft neem ik een pool-auto mee), ING-carlease, betaalt de premiumbrandstoffen niet meer: Het verbruiksverschil was minimaal.
Nu weet ik niet hoe je je auto normaal gebruikt, maar is het niet een kwestie van dat je auto normaal geen echt lange afstanden (150+ km aan één stuk) rijdt en dat wel in de vakantie mag doen?
Mijn ervaring met meerdere auto's is namelijk dat ze van lange stukken rijden mooier gaan lopen.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 aug 2011 14:24 |
|
 |
Vincent van Elk
|
 Re: 95, 98, of 100
Nou we hebben pas in Italie V-power getankt en de auto begon meteen te spinnen als een kat, en zelfs mijn vrouw viel het op (ze is niet blond...). Ik denk, omdat ik nooit eerder duurder (ik vind het al zo duur met een V6....) getankt heb, dat er een goedje door die duurdere brandstof zit, waardoor de motor opgeschoont wordt... Hebben andere V6 rijders hier ook ervaringen mee?
|
08 aug 2011 14:43 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Alle C5 ph.I/II motoren zijn gemaakt voor minimaal 98. Zie boekje. Het verschil merk je echter pas bij de motoren die er gevoelig voor zijn (HPi, V6) of de rijders die er gevoelig voor zijn. Verbruik merk je niet, vermogen wel.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 aug 2011 14:55 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Citaat Instructieboekje C5 ph1 :
Hoewel benzinemotoren geschikt zijn voor RON 95 brandstof, adviseren wij u, om voor meer rijcomfort RON 98 te tanken (alleen benzinemotor).
blz 16
De stelling dat de motoren voor minimaal 98 RON zijn gemaakt is dus wat te kort door de bocht. 98 is beter, maar geen minimum vereiste.
_________________ Groeten, Marc
|
08 aug 2011 16:16 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
EvilTwin schreef: Alle C5 ph.I/II motoren zijn gemaakt voor minimaal 98. Zie boekje. Het verschil merk je echter pas bij de motoren die er gevoelig voor zijn (HPi, V6) of de rijders die er gevoelig voor zijn. Verbruik merk je niet, vermogen wel. Vandaar dat die van mij harder en lekkerder rijdt op LPG. 
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
08 aug 2011 16:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Marc schreef: De stelling dat de motoren voor minimaal 98 RON zijn gemaakt is dus wat te kort door de bocht. 98 is beter, maar geen minimum vereiste. Ik bedoelde meer dat wat als 98 verkocht wordt minimaal 98 is en wat als 95 verkocht wordt minimaal 95. Niet dat dit het absolute minimum is voor de motoren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 aug 2011 17:28 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Lastig. Er spelen hier twee dingen door elkaar. 1. Het RON-getal, bepaald inderdaad de klopvastheid. Je mag nooit lager rijden dan voorgeschreven, dat kan tot detonatie leiden en zeer ernstige motorschade is dan zeker niet uitgesloten. De norm voor een C5 is RON95. 2. De extra-extra additivieven om vermeend schoner, schoonmakender danwel zuiniger te rijden stopt de leverancier meestal alleen in de brandstofsoort met het hoogste RON-getal, dat is een marketing keuze.
Kortom als je denkt dat je C5 beter rijdt op RON98 (lees:premium brandstof) dan denk ik niet dat dat komt door de verhoogde klopvastheid (lees: Ron-getal) maar door de extra-extra additieven.
Om het allemaal nog ingewikkelder te maken: de meeste premium brandstoffen halen tegenwoordig de RON98 niet eens meer en moeten dan ook verkocht worden als RON95. Dit is iets wettelijks en niet technisch. Zou iemands premiumbrandstof een klopvastheid hebben van RON97,9 dan moet het als RON95 verkocht worden, omdat het geen RON98 is. En tussenvorm is er juridisch niet.
Tank waar je je het best bij voelt.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
08 aug 2011 17:34 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
RON98 moet je tegenwoordig helaas met een lampje zoeken ... Zit er nog gelukkig 1 bij mij om de hoek , ik vraag behoorlijk veel van de motor, dus tank ik liever deze variant 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
08 aug 2011 17:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Ronald schreef: 1. Het RON-getal, bepaald inderdaad de klopvastheid. Je mag nooit lager rijden dan voorgeschreven, dat kan tot detonatie leiden en zeer ernstige motorschade is dan zeker niet uitgesloten. De norm voor een C5 is RON95. Met norm bedoel je dan absoluut minimum? Ik versta iets anders onder norm; m.i. is de norm voor een C5 RON98, maar er is bij 95 geen probleem met de klopvastheid, omdat het MM nog kan compenseren. Deze motoren lopen wel degelijk (veel) beter op de juiste brandstof (lees: RON98)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
08 aug 2011 18:34 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat (veel) beter lopen op RON 98 zelf echt niet kan bevestigen voor de V6.
Heb er RON altijd euro 95 in, maar op vakantie wel eens 98 en zelfs ook 1 keer ARAL 100 ingegooid en geen enkel verschil gemerkt. De V6 heeft zoveel over, zeker in NL situatie, maar ook nog op de autobahn dat het beetje extra van die premium brandstoffen voor mij onmerkbaar is en blijft.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
09 aug 2011 10:57 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
Ik ben van mening dat af en toe ook geen enkele zin heeft en het structureel moet tanken indien je effect wil merken 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 aug 2011 11:04 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
in de C1 hebben we alleen 98 getankt..vanaf het begin..
|
09 aug 2011 11:26 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 aug 2011 11:27 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02 Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: 95, 98, of 100
tja mijn dealer adviseerde het toen wij hem kochten... en eigenlijk hebben we dat vanaf dag 1 gedaan...
heeft het mij eens uitgelegd maar ben het alweer vergeten..... had iets met de 3 cylinder motortje te maken geloof ik.....
maar die discussie heb ik op verschillende fora al gezien.....
je moet doen waar je je goed bij voelt....
de ene tankt aan de witte pomp, de andere tankt alleen esso , shell of in mijn geval alleen bij total...
|
09 aug 2011 11:40 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|