Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
 Upgraden/Verbeteren Audio.... 
Auteur Bericht
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Berline 2.0 HDi-138FAP Exclusive (chipped)
Opties: xenon, leer, el.stoelen+dak, navi, JBL, PDC, LDWS
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Phase: 2
Organummer: 10181
Productienummer: 10307
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 417.000
Kleur: Noir Obsidien EXLD

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Upgraden/Verbeteren Audio....
Excuses JW, het was bedoeld als vraag. En jouw antwoord is dus 'nee' ;)

24 jun 2011 10:05
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Bouwjaar: 2003
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord

Naar boven
Antwoord met een citaat
Goedemiddag allen, ik had ook een vraag over het aanpassen cq verbeteren van de standaard audio.

Ik ging vandaag de schuur opruimen en kwam daar in een oude doos nog een 2 kanaals JBL versterker tegen en een 6 inch Caliber composetje. Ik zit er sterk aan te denken deze in te bouwen in de C5, en had wat vragen hierover.

De speakers zijn dus 6 inch. De versterker is een oud model, zeker 15 jaar oud maar speelde bij laatste gebruik nog prima (6-7 jaar geleden) en heeft volgens mij meer vermogen dan wat de fabrikant heeft opgegeven (2 x 25 watt)
De versterker pakt zijn signaal middels RCA of speakerkabels. Hij is gezekerd en heeft redelijk simpele aansluitblokjes (kroonsteentjes) voor + - en remote.

Ik wil graag de standaard radio behouden.

1. heeft de standaard radio in de ph1 RCA uitgangen? (kan het me bijna niet voorstellen)
2. Wat is het standaard formaat speakers in de voordeur?
3. Kan ik de voeding pakken van 1 van de 4 reserve draden bij de accubak zoals in dit topic
4. Hoe kan ik de remote aansluiten op de standaard radio?
5. Wat voor gereedschap heb ik nodig om de deurkaarten en dorpellijsten en eventueel andere interieurdelen weg te halen?
6. Zijn de standaard tweeters makkelijk te verwijderen of zitten ze gegoten in de behuizing?
7. hoe verwijder ik de standaard radio en hoe plaats ik deze terug?

Ik denk dat ik de versterker ergens achter het handschoenenvakje ga plaatsen, het ding is niet veel groter dan een flinke baksteen en tevens wil ik de speakerdraden opnieuw trekken (origineel spul laat ik zitten)

Alvast bedankt voor de antwoorden!

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy

30 jul 2011 15:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
2x25W is niet meer dan de standaard 4x50W die erin zit. Zelfs als we het over 2x25W RMS zouden hebben...
viewtopic.php?p=338839#p338839

Een RCA uitgang heeft de radio niet, maar je kunt wel verloopstekkers gebruiken (zie ook eerder in dit topic), sommige lijnversterkers kunnen inderdaad met speaker-level gevoed worden, de vraag blijft dan altijd of de klank van de headunit gelijk blijft en hoe diens eindtrap dit voelt.

Kroonsteentjes en Audio gaan niet samen, kroonsteentjes en de C5 voeding evenmin.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

30 jul 2011 15:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die versterker moet dan wel een gebalanceerde ingang hebben waarop de speakeruitgang aangesloten kan worden.

Hij mag beslist niet eenzijdig aan masa liggen :!:

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

30 jul 2011 15:41
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
Kroonsteentjes en Audio gaan niet samen,

Mee eens....

Citaat:
kroonsteentjes en de C5 voeding evenmin.

Waarom niet ? Ok, niet als je wat van de CAN/VAN bus wilt aftappen, maar dat zou ik sowieso niet aanraden. Maar ik trek alle 12V bv van de voorste 12V sigaretteplug-aansluiting, hiervoor heb ik dus met een kroonsteentjes een aftapping gemaakt onder de middenconsole bij de asbak.

30 jul 2011 17:04
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: 2.0 HDi 110 pk SX Break
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 285000
Kleur: Vert Mer du Nord

Naar boven
Antwoord met een citaat
EvilTwin schreef:
2x25W is niet meer dan de standaard 4x50W die erin zit. Zelfs als we het over 2x25W RMS zouden hebben...

Denk je nu echt dat de standaard radio 2 x 25 wrms eruit pompt? Je mag blij zijn als het 2 x 5 is...

Citaat:
Kroonsteentjes en Audio gaan niet samen,

grappig.. Ik had vroeger een Punto die 142 decibel uikraamde en diverse club prijzen heeft gewonnen op gebied van audio hier in Finland, zaten toch echt wel kroonsteentjes in die instal ;) natuurlijk ga je niet lopen rotzooien met je signaal oid maar een remote kabeltje oid kun je prima verlengen met een ordinair kroonsteentje. Trouwens nu we het toch over remote hebben, heb je daar ook misschien een antwoord op de vraag?

het zijn trouwens ook geen normale kroonsteentjes hoor, deze aansluiting zit standaard zo op de versterker, ik noemde het alleen maar zo om het te visualizeren.

Ik ben echt geen leek op het gebied van caraudio en als ik de standaard radio zou kunnen vervangen voor een aftermarket hu dan had ik hier ook geen vragen hoeven komen stellen. Helaas moet ik werken met het standaard ding en daarom laat ik me zelf liever even goed voorlichten, heb namelijk geen zin in storingen en/of foutmeldingen etc.

iig bedankt voor de antwoorden zover :)

'88 Austin Mini 1000 "Jet Black"
'87 VW Golf 1.3 met GTi look
'94 Seat Ibiza 1.9D CLX
'92 Renault 19 16V Chamade
'96 Fiat Bravo TD100 "Abarth"
'97 Fiat Brava 1.8 16V HLX
'00 Fiat Punto 1.2 16V HLX
'03 Fiat Stilo 1.9 JTD Active
'04 Fiat Stilo 2.4 Abarth Selespeed
'03 Opel Meriva 1.6 16V Njoy

30 jul 2011 19:32
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw

Naar boven
Antwoord met een citaat
De orginele citroen radio in combinatie met een versterker is slecht te regelen qua volume.

Heb een Pioneer radio met een kastje om het display in het dashbord te kunnen blijven gebruiken, hier langs werkt de bediening bij het stuur ook.
Via RCA kabels naar de versterker die tegen de achterbak zit geschroefd, vanaf de versterker (Pioneer Mosfet) terug (via het middenconsole) naar voren en gekoppeld met de orginele bedrading.
Voeding van de versterker vanaf de accu, ook via het middenconsole. Nergens problemen mee.
Pioneer THS serie in de portieren en in het dashbord.
180W RMS per portier!! :smt190

Super geluid en het kan lekker hard en zuiver!!

Greetz Iceman :smt197

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.

Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007

30 jul 2011 21:21
Profiel
C5club Extreme Poster
C5club Extreme Poster

Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Bouwjaar: 2006
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bobi schreef:
Ik ben echt geen leek op het gebied van caraudio en als ik de standaard radio zou kunnen vervangen voor een aftermarket hu dan had ik hier ook geen vragen hoeven komen stellen.

Hmm, leef je uit. Voordeel van de Ph1 is dat daar wél een andere radio in kan. Bij de Ph2 gaat dit niet omdat er de halve bediening van de auto bij in zit...

Ik zou alleen niet de 12V van de orginele ISO pakken, zeker omdat je wat zwaarders wilt...
Ph1 radio is dus gewoon ISO, afgezien van de 12V, die komt dus via de CAN bus...

30 jul 2011 22:46
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Bouwjaar: 2012
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bobi schreef:
EvilTwin schreef:

Denk je nu echt dat de standaard radio 2 x 25 wrms eruit pompt? Je mag blij zijn als het 2 x 5 is...

De datasheets van de tda7385 geven aan dat er 17W rms beschikbaar is bij een THD van 1% op basis van 14V voedingsspanning. Dat is idd aan de magere kant omdat volgens de beschikbare spanning van de accu onvervormd dus meer vermogen zou kunnen lopen, maar de TDA7385 gaat dan alleen maar meer vervormen. De 1% is al aan de hoge kant als je een beetje serieus met geluid bezig bent. De acceptabele waarde ligt dus nog ergens onder die 17Wrms.
17Wrms zou je overigens kunnen beschouwen als 24W muziekvermogen. Los van de geleverde stroomvoorziening zorgt de piek van de sinus namelijk voor dat vermogen. (rms*sqrt2)
Aftermaket radio's behalen doorgaans in vergelijk met de bovenstaande gegevens ook een hoger vermogen met minder vervorming omdat ze betere versterkertrappen gebruiken. De tda7385 is nou niet echt een vermogenswonder of vervormingsvrij wonder.
Met een kwaliteitsversterkertrap kan je zonder boost ongeveer 35Wrms halen. En dat is ver buiten het bereik van de tda7385 (al die verhalen van Eveltwin moet je niet geloven, die zijn met een bepaald vooroordeel geschreven ;) ). Dus wat dat betreft deel ik je mening dat bij de standaard radio op het versterkervlak wel wat verbetering te behalen valt.

Bobi schreef:
1. heeft de standaard radio in de ph1 RCA uitgangen? (kan het me bijna niet voorstellen)

Mocht je rca uitgangen op je RD3 radio willen hebben, dan kan je die zelf maken. Zie mijn topic van destijds:
http://c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?p=77541#p77541
Het is overigens ook mogelijk om met een lexia de speaker uitgangen qua niveau naar beneden aan te passen zodat ze op een eindversterker aangesloten worden. Zo wordt dat met het pack hifi gedaan. Hoe laag dat niveau is en of dat geschikt is voor de lijningang van een normale versterker (die zijn enigzins regelbaar) weet ik niet. Je kan natuurlijk ook nog een versterker nemen met high input. Maar hoe dan ook, je houdt in beide bovenstaande gevallen die eindversterkerchip ertussen, met de eventuele vervorming die daar bij hoort. De manier waarop ik het heb gedaan laat die chip er natuurlijk compleet buiten, dus ook de dito vervorming.

Ik heb dus zelf een 4x100Wrms (4ohm) versterker in 1 van de zijvakken in de kofferruimte ingebouwd (paste net met een zelfgemaakt alu framepje). Wel uiteraard met een separate zware voedingsdraad.
Ik vond de sprong die ik in geluidkwaliteit maakte met een separate versterker heel groot. Met name omdat ik ook al de standaard speakers (die werkelijk bagger zijn) had vervangen. Dat brengt doorgaans als nadeel mee dat after market speakers een lager rendement hebben om meer lage tonen weer te kunnen geven.
Die zaken zijn immers fysisch verbonden: om een kleine conus in een vastgesteld volume meer lage tonen te laten produceren moet je een zwaarder membraan hebben hetgeen automatisch een lager rendement geeft. En met een zwaarder membraan is er eveneens behoefte voor een grotere xmax hetgeen betekend dat de spreekspoel naar rato met een minder groot gedeelte in het magnetisch veld zit (het zijn immers allemaal overhung spreekspoelen in woofers. Dat proberen ze allemaal wel te compenseren met een grote magneet, maar alles heeft zo z'n grenzen.
En met een lager rendement is de behoefte voor meer versterkervermogen alleen maar groter.
De draden naar de luidsprekers zijn doorgaans dik genoeg om de vermogens weg te werken (al heb ik de speakerdraden van de versterker achterin naar de iso connector voorin wel dikker genomen dan standaard omdat de luidsprekerdraden in totaal natuurlijk langer worden (en de spanningsval natuurlijk ook groter wordt. De standaard draden zijn ca. 0,75mm² als ik moet gokken, wat inhoudt dat er grofweg 14A max rms door heen mag (volgens NEC). Da's vrij fors, maar laten we de helft nemen voor het RMS vermogen, dan is dat dus nog steeds 225W bij 4 ohm cq 112W bij 2 ohm. Ruim voldoende voor een 16cm speakertje lijkt me :lol: (zelfs als de partiele impedantie daalt tot onder de nominale impedantie).
Let wel dat je je zekering en draad voor je versterker dimensioneert volgens de fabrikant van de versterker. Ik zou een separaat gezekerde kabel trekken (kan het makkelijkst onderlangs, anders moet je door het schutbord)
De standaard tweeters zitten in een soort van pasring geklemd. Ik geloof dat pioneer daar speciale tweeters voor heeft, maar ik heb zelf andere tweeters aan die ring gelijmd. Dat kan prima aangezien het ABS plastic is wat zich prima laat verlijmen met (hard)PVC lijm van bison (wat je dus ook voor grijze afvoerbuizen etc gebruikt). Dat zit nu al 3 jaar prima op z'n plek.

Voor heb ik dus een composet (losse kickbass in de deur en andere tweeter in het dashboard, aangestuurd met een separaat 2 weg scheidingsfilter), en achterin heb ik een 2 weg coaxsetje waarbij ik de standaard bipolaire elco (die het hoogfilter voor de tweeter verzorgt) vervangen door een mkp (audyn cap)

31 jul 2011 01:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Kan iemand nu eens duidelijk een merk en type speaker noemen wat zonder veel gedoe in plaats van de originele speakers kan worden geschroefd? Ik wil met name de voorspeakers en dashboardtweeters in mijn ph1 vervangen.

03 aug 2011 14:22
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Dat laatste is niet of nauwelijks mogelijk dus.

Beter speakers hebben een lager rendement waardoor je al heel snel tegen de grenzen van de versterker van de fabrieksradio aanloopt.

De manier om eea te verbeteren is conform de aanpak van cit zelf: een extra versterker die speakeruitgangen kan versterken + betere speakers .

Wat ik overigens niet helemaal begrijp is dat cit vanaf dag 1 de optie pack hifi levert, maar er op de fabrieksradio's nooit een line out is gemaakt hiervoor. Nu is het wel zo dat de eindtrap van de radio vrijwel onbelast is en dus minimaal vervormt, maar elke schakel is er 1 te veel dunkt me.

In de ph2 is het overigens wel mogelijk een andere radio te plaatsen door een canbus module (van pioneer dacht ik) te plaatsen die de boco functies op de fabrieksradio verplaatst naar je stuur bedieningsunit. Tevens maakt deze unit het mogelijk bepaalde radios ook te bedienen vanaf het stuur met dit staakje. Deze module is wel erg prijzig overigens.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

03 aug 2011 15:36
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
De fabrieksradio is bij mij al vervangen door een aftermarket-exemplaar met voldoende vermogen voor aftermarket speakers. (originele radio nog wel bewaard, zelfs de cd-wisselaar zit nog onder de voorstoel)

Een extra versterker is me teveel gedoe met draden trekken, inbouwen, wegwerken etc., maar ik wil wel graag betere speakers die zonder gezaag, geboor, adapterplaten of andere connectors er in kunnen zodat ik bij eventuele verkoop van de dame de originele speakers er zo weer in kan zetten.

Hoe demonteer je de speakerroosters in de voordeur en in het dashboard zonder krassen in of schade aan het kunststof?

03 aug 2011 16:03
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Die klik je er gewoon uit.
Zie je instructieboekje, waarschijnlijk pagina 110....

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

03 aug 2011 16:12
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Tja dat is dus uitermate makkelijk. Enige is dat cit een eigen stekker gebruikt die je moet afknippen of een verloopje voor halen bij de dealer.

En de maat is ook standaard 16,5 cm . Voor moet je een bas speaker hebben en achter eentje met ingebouwde tweeter. De tweeter voor in het dash kan je met enige moeite ook vervangen.

Welk merk is een kwestie van luisteren en smaak

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

03 aug 2011 16:22
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 59 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4