Auteur |
Bericht |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Korte vraag over vering
Beste mensen,
Een korte vraag. Wat moet je voelen cq moet de auto doen wanneer je door op het spatbord te duwen iets over de staat van de vering te weten wilt komen ? Moet je de auto ver naar beneden kunnen duwen, of maar een beetje.
Ik heb gezocht, maar kwam alleen een paar posts van ET tegen waarin hij adviseerde te vering te testen door te duwen, maar ik kon niet vinden wat je moet voelen in geval van goed/niet goed.
De reden van de vraag is, dat ik het gevoel heb dat de auto vorig jaar wat soepeler over de Slowaakse wegen reed. Heb net wel wat geduwd, maar kreeg er niet echt veel beweging in. Auto is wel gewoon omhoog en omlaag te zetten en na uitstappen staat die iets omhoog om vervolgens netjes te zakken.
_________________ Groeten, Marc
|
22 jul 2011 21:23 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
wat noem je niet ver?
|
22 jul 2011 21:30 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
Tja, ik heb er geen meetlint naast. Maar wanneer ik duw, met 2 handen en met m'n eigen gewicht erop leunen, dan krijg ik de auto wel aan het schommelen. Dus wat zal het zijn, 1 a 2 cm ? En wanneer ik loslaat staat de auto na max 2 keer wiebelen weer stil.
_________________ Groeten, Marc
|
22 jul 2011 21:46 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
1a2 cm is wel weinig,ik denk wel dat je hem een 4cm moet kunnen indrukken je kunt de bollen laten testen op druk,ik heb daar iets voor gemaakt zie link viewtopic.php?f=8&t=8418
|
22 jul 2011 21:57 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
Kijk, dat bedoel ik met geen meetlint ernaast. Misschien is het ook wel 3 a 4 cm. Zou ook zo maar kunnen. Het is in ieder geval niet zo dat er geen beweging in zit, en ook niet dat je hem als een zachte spons kunt induwen.
_________________ Groeten, Marc
|
22 jul 2011 22:19 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
Je moet flink kracht geven om de auto in te duwen hoor ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
23 jul 2011 08:40 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
De achterkant kun je twee keer zo gemakkelijk induwen (kofferbak open, duwen op de dorpel), dus dat kan je eerst proberen voor het gevoel. De kofferbak open is sowieso handig omdat dat garandeert dat de vering in ZACHT staat (middenbollen ingeschakeld).
Voor moet je inderdaad behoorlijk wat harder duwen dus kijk uit waar je duwt; bij voorkeur op de boven/binnenrand van de spatborden met de motorkap open, zo dicht mogelijk bij de veerpoottorens. Het hangt er ook vanaf hoe groot je bent of je er makkelijk je gewicht in kunt gooien.
NB als je probeert te schommelen (links-rechts), dan test je de stabilisatorstang en de middendempers, NIET de veerbollen.
Als je -ter vergelijking- wilt weten hoe echt hard voelt zet de auto dan in de allerhoogste stand, dan kun je er vrijwel geen beweging in krijgen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
23 jul 2011 10:37 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: Korte vraag over vering
ET, met schommelen bedoelde ik dat de auto beweegt wanneer ik op het spatbord naar beneden duw. Ik heb niet geprobeert de auto van links naar rechts te bewegen. Ik had het ook wiebelen, waggelen of schudden kunnen noemen. In ieder geval is het, lijkt mij, normaal dat wanneer je op een hoek de auto naar beneden duwt en weer loslaat de hele auto wat beweegt. Anders heb je wel een heeel slappe carrosserie Achter veert inderdaad wel een stuk makkelijker in. Met de vering in de hoogste stand zal ik ook nog eens proberen. Alhoewel ik nu, na jullie reacties, wel het idee heb dat er niets aan de hand is Ik trouwens ooit achter op de trekhaak van een 2CV gestaan. Dat ging zo hard stuiteren dat de achterwielen zowat los van de grond kwamen 
_________________ Groeten, Marc
|
23 jul 2011 12:07 |
|
 |
|