Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 Op vakantie: Storing uitlaatgas en storing katalisator! 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Op vakantie: Storing uitlaatgas en storing katalisator!
We zijn hier op vakantie in Toscane, maar de C5 vertoont helaas kuren.
Steeds zie ik nadat er een piep klinkt, de melding "storing uitlaatgas" of "storing katalisator" voorbij komen. Vanaf dat moment gaat de motor heel hortend en stotend lopen en verliest veel vermogen (ik kom soms in z'n 1 nog maar net een helling op). Als we daarna de auto een minuut of 10 laten afkoelen, loopt de motor weer normaal. Het "emissie storing" lampje onder de snelheidsmeter en het "service" lampje blijven wel continue branden, ook als de motor normaal loopt. We kunnen dan weer bijvoorbeeld 25km rijden, voordat het feest weer overnieuw begint.

In een dorpje 15km verderop is het gelukt om na veel gedoe de Lexia uit te lezen (er bleek een zekering defect, waardoor eerst geen contact met de computer). Het communiceren verloopt zeer moeizaam want de gemiddelde Italiaan spreekt bedroevend (lees: geen) engels.

Het blijkt, naar hun zeggen, dat cylinder 3 af en toe een storing geeft. Dat geeft onvolledige verbranding en daar komen dan de meldingen vandaan. Volgens zeggen een probleem met de bougie of de bobine.
Morgen willen ze gaan kijken of bougie 3 zwart is en dan gaan vervangen of de bobine vervangen.

Heeft iemand een idee, gezien mijn omschrijving, of dit een voor de hand liggende oorzaak is?

21 jul 2011 12:20
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 10733
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Op vakantie: Storing uitlaatgas en storing katalisator!
Klinkt inderdaad als ontstekingsproblemen. Bougie of bobine

Brandstof wil ik op eerste gezicht uitsluiten. Na 10 min kan je weliswaar herstarten (op benzine) maar na 25 km begint het weer en dan rijdt je al lang weer op gas. Problemen met beide brandstoffen tegelijk duidt meestal op een andere (onstekingssysteem) oorzaak.

Succes

3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)

21 jul 2011 12:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Auto: 2.0 ligne prestige berline
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 9363CJ
Productienummer: 10013
kilometerstand: 200000
Kleur: gris fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik zou eerst alle vier de bougies (laten) controleren en kijken of de bougie van cylinder 3 qua kleur of anderszins verschilt van de andere bougies. Mocht dit toch oké zijn dan is de bobine verdacht. Zelf deze storingen enkele jaren geleden tijdens warmte en snelle rit in Frankrijk ook gehad. Toen in Frankrijk en Nederland laten uitlezen en men kon niets vinden. Zelf vervolgens bobine vervangen (in Nederland €110) en deze combinatie van deze twee storingen nooit meer gehad.
Bobines hebben wel eens de neiging "door te slaan" bij hoge temperaturen.

21 jul 2011 12:49
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hetzelfde gehad, in NL bij nat weer en 5 graden. Ik ga voor bobine

5e Citroen BX
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW

21 jul 2011 12:58
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: C5RIP@265K

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bougies niet de oorzaak maar een gevolg. Bobine vervangen. Bougies ook vernieuwen indien erg vervuild. Let dan wel op dat je een goed type bougie geleverd krijgt.

21 jul 2011 15:34
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
LPG bougies in Frankrijk. Kan moeilijk zijn.

Als je er toch de standaard bougies (meestal bosch) in zou hebben zitten, en je had nooit problemen, dan gewoon die er weer in. Kan je in NL gasbougies erin zetten (Gokje : NGK laserline 7)

Succes ermee

5e Citroen BX
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW

21 jul 2011 15:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Klopt. De NGK Laserline 7 heb ik ook gemonteerd.

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

21 jul 2011 18:13
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor de reacties!! Ik ga aansturen op een andere bobine. Morgenochtend wordt er weer verder aan gesleuteld. Er zitten overigens gas bougies in. Alleen weet ik niet welke. Vanavond gebeurde het weer. Toen heb kort na elkaar twee keer gestart en toen liep de motor weer normaal.

21 jul 2011 22:59
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Onderdelen bestellen in Italië voor een C5 is een probleem. Ik heb hier nog geen enkele Italiaanse C5 gezien! Onderdelen moeten door de lokale dealer in Pisa worden besteld en die moeten het weer uit Milaan betrekken, waar het hoofd magazijn voor heel Italië zich bevindt. Deze actie neemt ongeveer een week in beslag, en zo lang blijven we hier niet meer. Dus de ANWB weer maar gebeld. Kijken of die nog een list kunnen verzinnen.
Wordt vervolgd.....

22 jul 2011 10:48
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Merkwaardig dat je nog geen Italiaanse C5 gezien hebt.
Ook geen taxi dus?

Ik kwam zakelijk met enige regelmaat in Noord-Italië, en heb daarbij een paar keer in een C5 taxi gezeten :idea:

Groet,
JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!

22 jul 2011 11:19
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
We zijn inmiddels terug van vakantie dus tijd om te vertellen hoe het verder gegaan is.

De ANWB heeft in Italië een paar wegenwacht auto's rijden en op de camping waar wij stonden kwam die ook. Ik ben dus door een normale Nederlandse wegenwacht verder geholpen. En dat is een verademing na een paar keer je probleem uitgelegd te hebben aan een Italiaanse monteur die maximaal 10 woorden Engels kent. De ANWB heeft codes uitgelezen en die verwezen rechtstreeks naar de bobine. Ook is de bougie (laserline 7) van de cilinder die af en toe niet ontstoken werd nog gedemonteerd en bekeken, maar die zag er verder netjes uit. Vervolgens heeft de ANWB binnen twee dagen voor een nieuwe bobine gezorgd, die verder in Italië niet sneller dan in een week te krijgen was, en die er in gezet. Toen weer opnieuw de computer uitgelezen (niets aan de hand) en voor de zekerheid de computer nog een keer gereset. Mijn complimenten aan de ANWB, want die hebben dit super afgehandeld!!

Toen de terugrit: De auto liep perfect en na 100km begon ik steeds meer vertrouwen te krijgen dat het inderdaad opgelost was. Totdat na 120km opeens: "piep", "storing uitlaatgas", "storing katalysator" weer voorbij kwam en de motor gelijk weer op drie cilinders ging lopen. Auto met caravan aan de kant gezet (langs de autosnelweg :cry:) en drie maal kort achter elkaar de motor gestart en weer stil gezet. Dan loopt hij weer normaal en kan je weer verder. Natuurlijk heeft dit fenomeen zich nog vele, vele malen herhaald, maar we zijn er mee thuis gekomen.

Wat me nu thuis op valt na een rit van 40km (woon-werk) is dat vanuit stationair de motor traag reageert op het gaspedaal. Als je gas geeft moet je een tel wachten tot je de koppeling op laat komen, omdat anders de motor nog niet gereageerd heeft en gaat "bokken". Wat ik ook heel vaak merk (maar dat is al veel langer) is dat tijdens het rijden, bijvoorbeeld op de autosnelweg met een constante snelheid, de auto een kort schokje geeft. Hij houdt dan een fractie van een seconde in.

Heeft iemand nog een heldere ingeving wat het zou kunnen zijn? Misschien fietsen er wel twee verschillende problemen door elkaar heen. Ik weet het niet.

Binnenkort maar weer bij de dealer langs.

29 jul 2011 08:54
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: E 220 CDI
Brandstof: Diesel
kilometerstand: C5RIP@265K

Naar boven
Antwoord met een citaat
Verevelend dat het dan toch nog niet goed is, vooral als je ver van huis bent. Oorzaak kan uiteindelijk van alles zijn, een voor de hand liggende check waar ik eerst naar zou kijken is of de accu niet al te oud is cq nog wel het vereiste spanningsniveau haalt. Niet te hopen maar ook niet meteen uit te sluiten is dat je bobine er gewoon weer uitligt (ANWB wil helaas nog wel eens een 'foutje' maken bij het bestellen van onderdelen). Zo kun je een heel lijstje mogelijke oorzaken afstrepen; het beste is dit te doen na uitlezen van de storingsmeldingen. Naar de dealer ermee dus (helaas).

Succes ermee verder!

29 jul 2011 10:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC

Naar boven
Antwoord met een citaat
Er zijn best wel C5's in italie te vinden, maar het zijn allemaal diesels.

Dus een bobine voor een benzine model snel krijgen kun je wel vergeten.

Toen ik eens met mijn V6 in Italie een uitlaatgasstoring had stond de hele garage kwijlend over de motor gebogen (ze hadden er nog nooit zo eentje binnen gehad). Maar meer dan de storing resetten konden ze niet.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding

29 jul 2011 22:33
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: 2.0-16V Exclusive
Opties: Pack Harm
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
kilometerstand: 145000
Kleur: Bleu Mauritius

Naar boven
Antwoord met een citaat
@ Peter61: na het lezen van je probleem moet ik zeggen dat ik precies hetzelfde heb. Zonder dat ik dit draadje wil kapen geef ik, aangezien we in hetzelfde schuitje zitten, hierbij mijn problemen aan. Alhoewel ik geen gas installatie heb...

Ik heb de auto gekocht en had binnen een week of 3 de eerste melding "storing uitlaatgas". Dit was bij redelijk weer, graad of 17 denk ik, droog en een koude motor. Herstart: probleem weg. Aan het lopen merkte ik overigens niets, liep prima.

Ondanks dat ik nog garantie had ben ik er niet mee heen geweest omdat a) het was weg en bleef weg toen de auto opnieuw gestart werd en b) het is Citroën en ik weet uit ervaring dat je gewoon rustig moet blijven. En ik wilde ook niet als een zeikerd overkomen bij de garage omdat ze me erg netjes hadden behandeld bij een miskoop die ik eerder had gedaan. --> Ik denk nu achteraf dat ik toch beter meteen terug had kunnen gaan.

Maar goed, ik heb die storing later nog een of twee keer gehad, tot ik nu op vakantie naar Italië ben geweest. Gelukkig in het buitenland geen problemen gehad. Sinds aankoop hebben we er nu 5000km in gereden en de storing komt sinds een paar dagen "dagelijks" tevoorschijn. Overigens niet de katalysator melding, dat heb ik nog niet gehad. Als ik de auto uit uit en weer aan zet, dan blijft de melding (incl. symbooltje - service op het klokkenpaneel) nu gewoon staan. Dit begin ik naar te vinden.

Het werd me gisteren echter te gek: ik kon nog net 40km/h halen in zijn 2... :cry:
Gestopt, uit, weer aan, maar niet werken he. Paar kilometer op 3 poten gehobbeld, weer gestopd, same old. Hmpf....

Ik herinnerde me in eens een Xantia 2.0-8V die gewoon erg traag werd, ik heb toen een keer de poot stijf op het gas gehouden en na een flinke hoest liep ie weer normaal. Ik dacht " proberen", nee heb je en ja kan je krijgen, en na een paar honderd meter WHOAM>>>> daar ging ie weer. Toen eventjes aan / uit en sindsdien is het over. Lampjes zijn sindsdien ook uit.

Het schokje waar je het over hebt merk ik ook al langere tijd, misschien dat het ermee te maken heeft?

Vandaag naar de garage geweest en die heeft hem uitgelezen en gereset: de storingscode was "P0352 Bobine B". Mijn conclusie is dat door foute verbranding een sensor ergens in het uitlaatsysteem wordt getriggerd waardoor "storing uitlaatgas" wordt weergegeven.

Foute verbranding komt door of een fout mengsel of geen (goede) vonk. Als oorzaak kunnen dan de bougies, het bobineblok of bedrading worden aangewezen en anders de lucht of benzine inspuiting. (Gewoon hardop gedacht hoor, ik ben geen monteur...)

Wat ik nog wel wil melden is dat ik net voor de vakantie een oliewissel + filter heb gedaan, ook bij die garage. Ik lees op het forum dat er ook wel eens iets verstopt gaat zitten als je niet de goede olie gebruikt. Ik heb gevraagd om dezelfde olie te gebruiken die ze er in het verleden ook in deden. Dit is 5W40 geworden.

Misschien heeft de olie er iets mee te maken, dat het dunnere olie moet zijn? Volgens de monteur in de garage was zijn 1e verdachte het bobineblok.

Uiteindelijk kan ik me in die gedachte ook wel vinden:
- soms een schokje bij constante snelheid (ontbreken van vonk)
- komt dit een paar keer kort na elkaar voor zal er iets gemeten worden dat niet juist is vandaar "storing uitlaatgas" zonder dat je er noemenswaardig iets van merkt
- omdat de auto me gisteren op 3 poten heeft vervoerd (een flinke hapering in de vonkerij)
- uitgelezen storing P0352 Bobine B (spreekt voor zich denk ik)

Ik ben weliswaar net uit de garantie maar de verkopers woorden waren dat als er net na de garantie er iets was ik ook gewoon terug moest komen. Laten we hopen dat we er beide snel vanaf kunnen komen.

Wanneer ik een oplossing heb dan zal ik het hier posten.

Als er ondertussen mensen zijn met ideeen dan hoor ik dat graag.
Alvast dank voor het meedenken cq. lezen van dit bericht!

09 aug 2011 17:46
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Nebulus: Voor mij blijft vooralsnog een misterie waar het vandaan komt. Bij mij is het bobineblok vervangen en daar rij ik nu een paar weken mee rond zonder enige verbetering. Conclusie: oude bobineblok is/was gewoon goed. Ik zit er aan te denken om de nieuwe er weer uit te halen (stelt niets voor: drie schroefjes, 2 minuten werk) en de oude weer terug te zetten en dan de nieuwe te verkopen, om zodoende een stukje van de nieuwwaarde van de bobine weer terug te verdienen.
Het gekke is dat ik tijdens de vakantie bijna dagelijks de meldingen "storing uitlaatgas" en "storing katalysator" kreeg en ik die sinds ik thuis ben (bij de terugreis heel wat keertjes even aan de kant gestaan) niet meer heb gezien. Wat is gebleven zijn de korte schokjes tijdens het rijden en na een wat langere rit (40km en meer), dat de auto stationair staat te schudden, dat hij niet goed reageert op het gaspedaal bij wegrijden en dat hij vaak stil valt als je het gas los laat. Wat ik ook vaak heb is, als ik een stuk heb gereden en de motor even uit zet om bijvoorbeeld te tanken en daar na weer start, dat de motor flink staat te schudden. De remedie is dan steeds, ook als de motor na "storing katalysator" nog maar op drie poten loopt: drie maal starten en gelijk weer uit. Dus: starten, gelijk uit, starten, gelijk uit, starten, gelijk uit, weer starten en de motor loopt netjes en reageert normaal!! Misschien werkt deze truc bij jou ook.
Wat op viel bij het verwisselen van de bobine was dat het daar wat vet was ten gevolge van een beetje lekkage van het kleppendeksel. Maar de bobine heeft naar de bougies toe goede rubberen afdichtingen, dus daar kan het niet tussen komen lijkt me. Of toch wel?
Sterkte er mee, ben benieuwd of je het opgelost krijgt. Ik ga even wachten tot de monteur waar ik altijd kom terug is van vakantie en dan als eerste de pakking van het kleppendeksel vervangen. Dat om uit te sluiten dat het daar vandaan komt.

10 aug 2011 08:50
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende