JWHofnar schreef:Zover ik het begrepen zijn de stikstofmoleculen een fractie groter dan zuurstofmoleculen
en gedraagt de band zich dus eh . . . dichter.
Die fractie is inderdaad een fractie, de vanderwaals radius is 1,55 (N_2) om 1,52 (O_2)!
Stikstofmoleculen zijn klein genoeg om dwars door een stalen velg heen te diffunderen, aluminium nog makkelijker. Het is niet voor niks dat de veerbollen (100% stikstof!) sinds de C5 voorzien zijn van een inwendig membraan om stikstof binnen te houden. Maar dan heb je het over 80bar en meerdere jaren. Bij 2bar zie je in een jaar nog nauwelijks verschil in druk.
De zuurstof diffundeert voor een deel (zeg de helft) waardoor de band zachter wordt.
Beide diffunderen vrijwel even langzaam. Het is sowieso veel minder dan echte lekkage (ondichte randen) mn met een butsje in de velg of grove Alu oxidatie langs de randen.
Ik ben het met klaverblaadje eens dat 100% stikstof alleen zin heeft als je met een platte band begint. Maar niet vanwege zuurstof vs. stikstof dat is lood om oud ijzer, waar het om gaat is er geen vocht in te hebben, maar dat kan ook prima met gewone gecomprimeerde lucht. Zuurstof kan uiteraard ook je band en wiel oxideren, maar dat is van binnen net zo als van buiten. Daarom zijn velgen gelakt en voor het rubber is het UV schadelijker dan de zuurstof.
50ct betalen voor lucht bij de pomp vind ik ook vervelend, met de auto gaat het nog, dat doe ik zelden, maar in mijn MTB stop ik vrijwel wekelijks bij een (gratis) pomp lucht in mijn bandjes. Gelukkig ken ik nog twee pompen waar het gratis is.