V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Het lijkt wel een door Citroën ingebouwde "self destruction mode" :smt017
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Het zijn wel allemaal PH2's ( merendeel voor wat ik zie en hoor ) ... dat ventiel is er dus kennelijk gevoeliger voor :smt017

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
We zijn er nog altijd niet achter of de Phase I een "aan-uit-regeling" heeft met deze ventielen (de grijze) en de Phase II een "modulerende".
Als dat laatste het geval is zou dat een verklaring kunnen zijn voor de grotere slijtage van het alu-busje, immers dan beweegt het kerntje meer heen-en-weer.

Al met al: het is een poosje stil geweest op het front.
Was dat een stilte voor de storm :?: :shock:

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 123
Lid geworden op: 10 mei 2009 14:15
Auto: Saab 9-5 3.0t
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Versnellingsbak: EAT8
Locatie: Rotterdam
Ph1 heeft idd een "aan-uit" schakelaar. Je merkt het bij belasten van de motor. Rij je als een ouwe l$l, dan trekt hij redelijk stil en lineair, rij je wat agressiever, dan voel je de flinke duw en klinkt de motor ook wat rauwer.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Ben blij als ik dit allemaal lees met slechts aan/uit :)

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
JW-NHS schreef:Hoeveel kilometers heeft jouw V6 inmiddels achter de rug?

Ik zit nu tussen 125 en 130K km
Dat de voorste wat olie / vuil had was ik al weer vergeten. Nu lag er duidelijk een olie op en een plasje bij de voet. De achterste is helemaal droog. (misschien is ie al vervangen door de vorige eigenaar???)
Zou het kunnen dat je het kunt zien aankomen?

Dan heeft het bij nog een jaar geduurd overigens....

De achterste leek mij ook al dat je met wat gepiel (en bv een flex as) de moer wel los zou moeten kunnen krijgen om zo hem te vervangen zonder demontage inlaatspruitstuk.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Dat boutje van de achterste is er nog wel uit te krijgen, met een flexibel asje en wat handigheid.
Lastiger wordt het om het boutje er weer in te krijgen na he tvervangen van het ventiel....

Wat losmoet is de benzine leiding, die zit in de weg. Pas daarbij op, als je 'm lostrekt gaat het spuiten, hou er dus een doek om.

Vervolgens moet het ventiel rechtstandig omhooggetrokken worden, dat gaat maar net omdat het inlaatspruitstuk in de weg zit.
Hetzelfde merk je bij het plaatsten van het nieuwe ventiel, dat gaat maar heeeeel krap aan, je moet haast een beetje wringen.

En nee, je ziet niks aankomen van die lekkage. Het gaat mis op het moment dat het alu-busje openscheurt, en dan gaat het meteen ook hard.

Afbeelding

Om die reden twijfel ik er aan of het ventiel al gescheurd was toen je bij Dijon was. De olielekkage is dan zó groot dat 'ie dat geen 700 km meer uithoudt.

Voorts, check of de D-riem niet met olie besmeurd is.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Het onderdeel is besteld. Belde eerste het Motorhuis. 189 incl BTW, maar 5 werkdagen levertijd (voor 10% extra maken ze er spoed van en is ie er morgen)

daarna Johan toch maar gebeld, die levert gewoon morgen voor het gequote bedrag. En ook nog eens in den Haag via zijn kennis garage Mooijman. Ik kan immers moeilijk naar hem toerijden met een olielek.

Dus blijkt maar weer eens dat Motorhuis boeven ziijn en niets willen doen voor particulieren. Die 10% extra voor spoed is gewoon een soort situatie misbruik / diefstal.

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
wsnoek schreef:Ph1 heeft idd een "aan-uit" schakelaar. Je merkt het bij belasten van de motor. Rij je als een ouwe l$l, dan trekt hij redelijk stil en lineair, rij je wat agressiever, dan voel je de flinke duw en klinkt de motor ook wat rauwer.
Volgens het verhaal

Afbeelding

in de openingspost van dit draadje is de (aan-uit-)regeling gekoppeld aan het toerental, niet aan het gevraagde koppel.

Dat de motor agressiever wordt als je wat meer gas geeft, en dat ook laat horen ;) , staat daar los van. Het is gewoon een beul van een motor, ook de V6 in de Xant doet dat. En die heeft deze verstelling niet.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
JW-NHS schreef: ook de V6 in de Xant doet dat. En die heeft deze verstelling niet.
Is het mogelijk om die beide ventielen te laten vervallen of iets te fabriceren zodat het spul gefixeerd wordt in een gemiddelde stand? :smt017

Of verandert het karakter van de motor dan wezelijk?
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Op pagina 3 van dit draadje is daar al eens over van gedachten gewisseld.
Er is toen echter geen conclusie getrokken.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4887
Lid geworden op: 27 mei 2006 23:54
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Locatie: Leiden
Ik volg dit draadje helemaal niet hoor, veuls te gevaarlijk. :shock:
Klassiek geval van struisvogelpolitiek. :lol:

Gr. Ronald
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
JW-NHS schreef:
Om die reden twijfel ik er aan of het ventiel al gescheurd was toen je bij Dijon was. De olielekkage is dan zó groot dat 'ie dat geen 700 km meer uithoudt.

Voorts, check of de D-riem niet met olie besmeurd is.

Groet,
JW
Moet haast wel want het was de laatste rit alvorens ik dit dinsdag geconstateerd heb. Heb wel bij Valenciennes nog getankt (toen bij starten geen oliepijl melding) in den Haag dinsdag wel.

De 1,5l olie is er dus in de Frankrijk rit uitgelopen. Als je auto dan opeens onverklaarbaar heeft gerookt onderweg, dan moet het wel daaraan liggen. Het spuit er bij mij ook niet uit, maar meer sijpelen. Mogelijk loopt er alleen iets uit als het ventiel wat doet en op de snelweg zal ie niet veel doen natuurlijk. En ik heb er 5W40 olie in zitten, dat loopt er ook minder makkelijk uit als 5W30.

Ik ga overigens eerst eens kijken wat voor datum op de achterste staat, omdat deze normaliter als eerste gaat is ie mogelijk al eens vervangen? Kreeg toch al geen voordeel op 2 tegelijk......

Hoe check je distr riem. Die zit immers in een dichte kap. Deze kap is overigens niet besmeurd met olie. De enige olie die ik zie is bij de voet van het venitiel, waarlangs ie naar beneden wegsijpelt weet ik niet (heb alle olie nu in elk geval verwijderd die ik zag, maar dat was marginaal.)

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
Zo, het ventiel zit er in (5 minuutjes werk).

De oude bleek de olie er uit te gooien bij de stekker aansluiting, connector zat onder de olie.

AL 2l olie er in gegooid en nog steeds melding oliepijl te laag. Kennelijk stond ie ver onder minimum. Zaten we waarschijnlijk dicht bij een oliedruk melding onderweg......

Nu heeft de V6 in totaal 7 liter olie, maar toch..... Er moet nog zeker 1 en misschien wel meer liters bij.

Heb weer bijgedragen aan de smering van de franse en belgische snelwegen dus.....

Wederom de vraag wat ik zelf aan de distr riem kan checken....

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Als ik het goed heb kan het deksel er relatief makkelijk af.
En dan moet te inspecteren zijn hoe het er daar binnen uit ziet.

En zou je mij dat kapotte ventiel willen toesturen?
Ik maak 'm dan open om te kijken waar die lekkage vandaan komt, en zal 'm zonodig meenemen in de volgende serie metingen.

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Plaats reactie