Enkel michelin's onder mijn C5 ( of Citroen ) ?

Totaal aantal stemmen: 530
Ja ... (318) 60%
Nee ... (169) 32%
Anders , zie antwoord ... (43) 8%
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
In Nederland wordt er niet zo op gelet, maar in Duitsland mag een band niet ouder zijn als 6 jaar.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Geen enkel probleem dat ze nu een jaar oud zijn.

Er zal ook wel een aantrekkelijk prijskaartje aan gehangen hebben ;)

Dat Duitsland verhaal heb ik eerder langs zien komen, maar het is nergens gedocumenteerd.
Heb jij een link naar de wetgeving die hier achter zou zitten?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club Executive
C5club Executive
Berichten: 1797
Lid geworden op: 03 jun 2011 19:31
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Locatie: 's-Hertogenbosch
Contacteer:
C5club Executive
C5club Executive
eerder verzekeraars die niets uitkeren , het is hetzelfde als harder rijden dan 130 in duitsland (voor duitsers wel te verstaan) voor elke kilometer die je harder gaat en je veroorzaakt iets dan gaat er een percentage van de uit tebetalen hoeveelheid af en het percentage hangt weer af van je snelheid.
Groetjes Timo
Nu
Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Afbeelding Lexia 3
Vorige auto's
Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001
Fiat bravo 1.4 sx 1998
Fiat Tipo 1.4 s 1992
Peugeot 405 1.9 GLD 1989
Nissan Micra 1.0 dx 1987
Suzuki sj410 1985 (jeep)

Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:05
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Locatie: Capelle aan den IJssel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
@ JW,

mooi, ja dat klopt ik heb ze nieuw niet zo snel goedkoper gevonden...135 euro p/stuk (incl gratis bezorging)... :smt023
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
JW-NHS schreef:Dat Duitsland verhaal heb ik eerder langs zien komen, maar het is nergens gedocumenteerd.
Heb jij een link naar de wetgeving die hier achter zou zitten?
(even de achterban geraadpleegd)

Nee dat heb ik niet, het is geen wettelijke eis, al houd de TUV 10 jaar aan als maximum en keurt de band dan af op droogtescheurtjes etc.

Het blijkt inderdaad dat de verzekeringen moeilijk doen, maar er zijn een tweetal uitspraken van gerechtshoven.

De banden waren 5 jaar in opslag geweest en enige tijd na montage waren de auto's bij een ongeluk betrokken.
In het proces tegen de verzekeraar oordeelde de rechter dat deze banden na 5 jaar in "sachgemaese" opslag te zijn geweest op de dag van verkoop als "nieuw" beschouwd konden worden, ongeacht de productiedatum.

Amtsgericht Krefeld, 82 c 460/002 vom 01. 12. 2003
Amtsgericht Bochum, 40 c 821/03 vom 09. 03. 2004
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
jep en dat geldt ook voor winterbanden...
die mogen ook maar 5 of 6 jaar oud zijn...
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
En ook daarbij de vraag: waar is dat vastgelegd?

De twee referenties die Klaverblaadje aanhaalt spreken imho voor zich, juridisch gezien: geen belemmering om banden ouder dan 5 jaar te gebruiken.

Dat winterbanden ouder dan 6 jaar niet meer "state of the art" zijn is een ander verhaal.
De laatste jaren is er een forse progressie gemaakt bij het ontwerp en de produktie van winterbanden.
De Michelin Alpin A4 is daar een treffend voorbeeld van :smt023
Om díe reden is het verstandig naar de nieuwere banden over te schakelen. Maar juridisch gesproken is er geen belemmering om de oudere te (blijven) gebruiken, zolang ze in orde zijn met voldoende profiel en geen droogtescheuren.


Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 5090
Lid geworden op: 08 mei 2009 20:42
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Locatie: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Even een crosspost vanuit mijn 'eigen' topic...

Ik heb dus ervaren dat mijn C5 nogal dweilt bij weer zoals gisteren (stevige dwarswind en regen).
Ik vermoed dat het door de banden komt. Hier een kopie van mijn post in mijn topic:
Ikzelf schreef:Banden zijn Fulda Carat Progresso, 205/65 R15 94H.
Toch heb ik vooral het idee gehad dat het dweilen kwam door de achterzijde, en daar zit meer profiel (5mm denk ik). Maar ik kan moeilijk beschrijven hoe het echt voelde.

Ik heb wel meer gehoord dan 16" stabieler zou zijn dan 15" maar de investering in 4 nieuwe velgen (want dan moet het wel lichtmetaal worden) en banden is me iets té.

Misschien dat de banden ook de oorzaak zijn van het laatste stukje onbalans wat ik heb.

Misschien meer een vraag voor het bandentopic... maar ervan uitgaande dat ik een redelijk stijve band zou willen (de Fulda is volgens mijn garage er 1 met relatief zachte wang), wat is dan een goede keuze qua merk en type? En is het slim om bijvoorbeeld naar een V-codering te gaan, of om reinforced te nemen voor extra stijfheid?
De banden zijn nu krap anderhalf jaar oud, hebben tussen de 40000 en 45000 km achter de rug.
Voor nog ongeveer 3mm profiel, achter ~5mm.
Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection

Exen:
Opel Corsa 1.7D, wit (2000)
Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004)
Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd)
Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006)
Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:05
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Locatie: Capelle aan den IJssel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Hallo Maarten,

Grappig (nou ja dweilen is dat niet natuurlijk) dat je hierover begint. Ik heb eergisteren twee nieuwe Michelin Primacy's erop laten zetten. Daarvoor had ik niet onaardige maar vooral goedkope Maxxis banden voor (achter zitten die er nog)

Ik had ook altijd (ook toen die Maxxis banden nieuw waren) last van dweilen over de weg door wind of langsporen. Nu heb ik er geen last van. :smt023 Die Michelins, nog nooit eerder op gereden sturen strak, laten zich niet uit de weg drukken door oneffenheden. Het is echt amazing! :lol:

Ik kan niet zeggen of dit bij andere banden ook beter gebeurt, maar ik ben wel erg blij dat die enorme dure banden toch wel een enorm goed effect hebben.

Trouwens, ik heb 16" banden (PH2)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Doe die nieuwe Michelins eens achter. :idea:
Dan ben je voor snel door die Maxxis heen en kun je opnieuw een paar Primacy eronder leggen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Sowieso......

Regel nummer 1 bij voorwiel aangedreven voertuigen: De beste (nieuwe) banden ALTIJD achter!
Ik dacht dat dat nu toch wel een keer algemeen was doorgedrongen. :smt190
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:05
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Locatie: Capelle aan den IJssel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
ok, voel me nu een enorme noob :shock: , dat wist ik dus niet he...
Toch kan ik niet beredeneren waarom...voor stuur je mee, wordt het vermogen mee overgebracht...?? :smt198

Overigens blijven ze gewoon zitten hoor, 't heeft me weer ff genoeg gekost zo. Volgend jaar voorjaar moeten de andere :smt190
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
GW-tje schreef:Regel nummer 1 bij voorwiel aangedreven voertuigen: De beste (nieuwe) banden ALTIJD achter!
Het is nog algemener, waar de aandrijving ook zit...achter, voor, 4wd: de beste banden gaan altijd achter.

@My_First_C5,
1) je achterwielen zorgen voor stabiliteit
2) je achterwielen sturen ook
3) het doorslippen van, en wegglijden over de voorwielen kun je veel beter opvangen, met gaspedaal, met asr en door te sturen.
4) je merkt een tractieverlies op glad wegdek veel sneller.
5) het uitbreken van de achterkant betekent spinnen en crashen.

Als je huidige Maxxis achterwielen nog voldoende profiel hebben om je de winter door te trekken zou ik toch overwegen om ze ergens in de herfst naar voren te zetten, afhankelijk van de exacte diepte van het profiel.
Gewoon het hele wiel rechts achter wisselen met rechts voor en LA<->LV, geen gekke dingen doen. Als het je niet bevalt kun je altijd nog terug. Je hoeft dan niks te doen qua balanceren ofzo.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 120
Lid geworden op: 28 sep 2009 22:05
Auto: Tourer 2.0I 16V Exclusive
Opties: Hydro, Pano, Massagestoel?!
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 190000
Kleur: donker groen
Locatie: Capelle aan den IJssel
Gebruikersavatar
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Weer iets geleerd! :smt023

Achter zit nog voldoende profiel op. Ik ben van plan om deze winter winterbanden eronder te doen. Dan is er sowieso een moment om de banden om te ruilen. Ik hoop gezien de kosten dan nog wel even te doen met die maxxis banden.

Toch nog een vraag he. Ik merk nu dat de auto echt veel minder wind- en spoorgevoelig is. Dat is sinds die michelins eronder zitten. Is dat effect er dan ook als je die banden achter had geplaatst?

groet Matthijs
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Onder normale omstandigheden, niet op de limiet, voel je wat meer voordeel van je nieuwe voorbanden, maar juist op de momenten dat het telt zul je betere achterbanden voelen, ook bij spoorvorming. Zet die Maxxis naar voren: als er nog redelijk wat profiel op je superpech achterbanden zit red je daar de winter wel mee. Ondertussen spaar je je nieuwe Michelins (achter minder slijtage) en gooi je de Maxxis weg.

Nogmaals, het wisselen is 10min werk en m.i. zeker waard.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Plaats reactie