In principe ben ik het gewoon volledig met je eens. Ook qua argumenten. Het heeft zeker voordelen om de 5W30 C2 te gebruiken, en het mag in vrijwel alle motoren.
Maar omdat ik zelf voor mijnheer citroen

Citroen geeft gewoon smeertabellen en aanbevelingen uit. De tabel die ik iets hiervoor postte is gewoon dezelfde als die jij (als link) aanhaalt in je vorige posting. Die komt gewoon uit citroen service. Alleen heb ik er een gedeelte uitgeknipt.
Het is dus niet waar dat citroen de 5W30 C2 aanbeveelt als zodanig, om indien mogelijk deze te gebruiken. En dat proef ik een beetje in jouw reacties.
Heel simpel: citroen produceert een lijst met aanbevolen smeermiddelen per motor.
Inderdaad staan daar alle motoren in vanaf modeljaar 2000. Dus in die zin zeker met terug werkende kracht.
Je kunt gewoon kiezen per motor uit aanbevolen oliesoorten. De te kiezen soort hangt af van de wensen en aankoopargumenten van de eigenaar en gebruikscondities van de auto.
Natuurlijk heeft het in sommige gevallen zeker voordeel om de nieuwste olie te gebruiken. Dat heb je goed beargumenteerd, en daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Maar:
Een dealer of gagagehouder die 5W40 quartz 9000 in een laten we zeggen een DW10 ATED of een DV6 ATED4 doet handelt correct en volgens voorschrift en aanbeveling van citroen.
Zijn argument om dit te doen zal vooral met kostenoverwegingen van zijn klanten te maken hebben. Niet iedereen is vatbaar voor het millieu/brandstofverbruik enz voordeel verhaal van de 5W30 C2 Ineo.
En tevens komt er in de praktijk nog al eens een heftig gestegen olie verbruik voort uit het gebruiken van 5W30 olie. Vooral de bij EW en ES motoren. Bij sommige auto's vermindert dat op den duur weer iets, maar het is toch iets om rekening mee te houden. Veel klanten beginnen onmiddelijk hier over te reclameren, en hebben dan het gevoel dat hun motor niet deugt, terwijl het gewoon aan de olie ligt, die dit als neveneffect veroorzaakt. En dit terwijl de beoogde brandstofbesparing in de praktijk niet altijd wordt gerealiseerd.
Daarom wordt nog niet altijd gekozen voor het toepassen van de 5W30 in de oudere motoren. Maar wel zie ik zeer zeker de balans omslaan van 5W40 naar 5W30, ben zelf ook overtuigd van de voordelen.
Het verhaal heeft dus meerdere kanten, in dit was de andere (praktijk)kant.