C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik ben van plan aankomende zaterdag de distributie van mijn 2.0i 16V - EW10J4 te gaan vervangen.
Ter voorbereiding heb ik de procedure meerdere keren doorgelezen. Op zich een duidelijk en relatief eenvoudig verhaal. De blokkeerpennen heb ik gedraaid en alle spullen zijn in huis, dus ik kan aan de gang. Alleen het laatste stuk in de procedure snap ik niet. Als je de riem weer gemonteerd hebt en de spanner op de juiste wijze gespannen, moet je de motor 10 omwentelingen tornen en dan opnieuw de blokkeerpennen kunnen plaatsen. Als je geluk hebt lukt dit en kun je de kappen weer monteren en het spul weer afbouwen. Echter als dit niet lukt moet je de flens van het krukasriemwiel verplaatsen. Maar dan "zet je de boel toch handmatig weer op tijd"? Klopt dit wel?
En kan dat dan zomaar? Is dit riemwiel spieloos? Kortom: wie heeft deze procedure al eens aan den lijve ondervonden en kan hierin wat extra uitleg geven? Heb ik nog speciale gereedschappen nodig naast een luchtsleutel?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Echt niemand die bij deze motor zelf zijn distributie heeft gewisseld en enig licht op deze zaak kan werpen?
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Jawel hoor.

Voor het verplaatsen van de flens van de krukas moet je deze gewoon blokkeren, en de bout losdraaien. Niet echt moeilijk. Er is wel een stuk gereedschap om op de flens te draaien om deze goed te kunnen zetten, maar met de hand lukt dit ook wel. Er zit idd geen spie in.

Meestal is het NIET nodig om de boel te verdraaien.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Speelt bij deze motor (ook) het probleem van een mogelijk loslaten van het tussenrubber van de krukaspoelie?
Dan kun je de blokkeerpen niet normaal gebruiken....

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Nee, dat is niet meer zo bij deze motor.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Maar als je die flens verdraait, verdraait dan ook het riemwiel op de krukas? Ik begrijp dit gewoon niet zo goed. Het kan er bij mij niet in dat als je de zaak met de juiste blokkeergereedschappen "op tijd" hebt gehouden en de riem correct hebt gemonteerd, dat je dan na 10 motoromwentelingen verkeerd uitkomt.....
Blokkeren kan met 2 strippen aan elkaar gemonteerd met een bout als scharnier en dan 2 gaten in de uiteinden van de strippen. Dat is vrij simpel te maken.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Zoals jij het beschrijft ziet het speciaal gereedschap er inderdaad ook uit. Ben je gereedschapmaker geweest?? :lol: Het riemwiel zit aan de flens vast en draait dus om de krukas heen als de bout los is.

En idd de kans dat het nodig is is niet zo groot, om de reden die jij al aangeeft. Dit komt alleen voor als er iets is versprongen, kapotgelopen, of er is anderzijds mee geklooid. En dan gaat het om de krukasstand tov de distributie afstelling.
Wil je het dan ECHT goed doen dan moet je dmv even lange lasdraadjes in de bougiegaten van cilinder 1 en 2 controleren of de zuigers even hoog staan als de pen in het gat zit. Zo niet dan afstellen.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Berichten: 176
Lid geworden op: 13 apr 2008 23:33
Auto: C5 Ph 3 Tourer 2.0
Opties: standaard
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11533
Productienummer: 10055
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 231000
Kleur: Gris metallic
KPH: Achter
Locatie: Amersfoort
Om de nieuwe distributieriem gemakkelijker om de spanrol te krijgen kun je de bevestigingsbout hiervan ( de spanrol) een aantal slagen loslaten zodat je de lip over de uitstulping op het blok kunt wippen Dit vergemakkelijkt het monteren van de spanrol . Je kunt dan na montage van de distributieriem de lip van de spanrol weer over de uitstulping bewegen. Deze tip kreeg ik van een garage en het werkte goed. Daarna moet je uiteraard de spanning nog op de rol zetten . Dit kun je evt ook al vooraf doen door de wijzer op de rol te verdraaien en te blokkeren op de uitstulping met het ronde gat . Ik heb dit met een klein klemmetje gedaan
Heb je een vaste poulie riemwiel en zit de krukas tandwiel los van elkaar en zit deze laatste met een spie op de krukas dan kan er volgens mij niets verkeerd gaan Ik heb een EW7JW4 motor die volgens mij technisch niet zoveel verschilt van de jouwe.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ok. Bedankt voor het meedenken.

Toch nog even verder gestudeerd in de Haynes en mijn Engels weer wat bijgewerkt. De flens waar men over spreekt is niets anders dan een schijf die tegen de krukaspoelie wordt gemonteerd. Deze heeft 4 gaten en 1 uitsparing voor de blokkeerpen en wordt dus met 1 bout geklemd tegen de kop van de krukas. Hij dient als zijopsluiting van de distributieriem en zorgt dat de krukaspoelie ook op zijn plekje blijft. Omdat deze flens wat verder van het blok af staat (krukaspoelie zit ertussen) kan er een klein hoekverschil optreden tussen de blokkeerpen en de motor. Met andere woorden; je kunt die pen een beetje schuin ook in dat gat prikken. Door nu de flens wat te verdraaien kun je deze stand weer zuiver corrigeren zodat je de volgende keer ook weer alles netjes kunt afstellen. Normalerwijze zul je dit dus inderdaad niet hoeven te doen. Overigens zit de krukaspoelie wel gewoon met een halve-maan-spie op de krukas geborgd. Niets aan het handje dus.

Morgen als het droog is vol aan de bak!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Wellicht mosterd na de maaltijd, maar als het verstellen van de flens nodig is verstel je eigenlijk de flens tov de krukas, en weet je niet of de krukas daadwerkelijk goed staat!!!!

Controleer dit zoals gezegd dan sowieso (met lasdraadjes in bougiegaten) Anders loop je serieus het risico dat de boel niet meer op tijd staat.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Nee, ik moet nog aan de maaltijd beginnen.......het was wel droog, maar ik had nog teveel andere kleine klusjes in huis die eerst moesten. We houden er rekening mee!
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Nou, alle onduidelijkheden zijn uit de wereld!

Vandaag de distributieriem vervangen. Appeltje eitje, maar wel aardig wat werk.
Zeer goed afgetekend en de borgpennen geplaatst en via de bougiegaten van cilinder 3 en 4 gecontroleerd. Waterpomp, spanrol en omlooprol vervangen en de nieuwe riem erop na van beide riemen even de tandjes geteld te hebben.

Alles prima; 10 keer de krukas rond, pennen er weer in en merktekens weer gelijk. Hartstikke goed! Niks aan de flens hoeven te wijzigen.

De krukaspoelie is er wel weer 1 met zo'n gillend tussenrubber als bij de Xantia maar alles was nog dik in orde. Motorsteun hoefde dit keer niet eens los, wat een genot. De volgende keer doe ik deze klus in 6 uurtjes denk ik.

Ik heb ook de multi-v-riem vervangen maar niet de spanrol en de omlooprol hiervan. Achteraf wel een beetje spijt van, maar dat doe ik dan binnenkort wel een keer.

Nu nog even wat kilometers maken voor de vakantie om te bezien of alles in orde blijft.
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
:smt023 Goed gedaan GW!
En die poulie met dat rubber geeft geen problemen zoals bij de xantia, die is wel aanmerkelijk verbeterd.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Ik zal nog eens iets bekennen.... :oops: Ik werd vannacht min of meer gillend wakker. Had ik nou die bout van de omlooprol wel vast gezet, of.......? En eerlijk, ik kon het me niet meer voor de geest halen. Blijkbaar begint de leeftijd al wat mee te spelen(bijna 46), maar ik wist het NIET meer.

Dan zit er dus maar 1 ding op......alles maar weer loshalen! Dus vanmorgen om 9 uur weer alles losgeschroefd. :lol: :lol: Natuurlijk had ik die bout wel vast gedraaid, maar wat een ellende als je het even niet meer zeker weet! Verder viel me op dat de spanner automatisch de boel iets had opgespannen en dat de nieuwe waterpomp minder stil is als ik gehoopt had. Hij klinkt stationair nu een beetje Renault-achtig, zeg maar. :smt203

Het was dus een leerzaam en vruchtbaar weekend. Ik heb mijn persoonlijke record distributieriem vervangen met hindernissen weer met enkele uren verbeterd. :lol: :lol:
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
GW heb je de complete waterpomp vervangen? Dus het hele kunsstof huis vervangen voor een van aluminium?
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie