Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 II (PH3) Tourer & sedan vanaf 4-2008 type X7 in de categorie algemene vragen.
Berichten: 1553
Lid geworden op: 16 okt 2006 21:15
Auto: VW Passat GTE
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2016
Energielabel: A
kilometerstand: 60000
Kleur: Grijs
Locatie: Duivendrecht
Ik krijg in de nieuwe auto bij langere ritten last van mijn rug. Dat komt met name omdat ik mijn linker arm nergens op kan laten steunen (bij de Ph1 en 2 kon ik mijn arm op de rand van het portier laten rusten). Daardoor ga ik geforceerd zitten met pijnlijke rug en schouder tot gevolg.
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om aan de linkerkant van de bestuurdersstoel een armsteun te laten maken. Ik heb op internet een paar bedrijfjes gezien die zoiets maken, maar helaas niet voor een C5 Ph3.
Iemand enig idee of dit mogelijk is en welk bedrijf dit zou kunnen doen?
Ik ben op zoek naar een mogelijkheid om aan de linkerkant van de bestuurdersstoel een armsteun te laten maken. Ik heb op internet een paar bedrijfjes gezien die zoiets maken, maar helaas niet voor een C5 Ph3.
Iemand enig idee of dit mogelijk is en welk bedrijf dit zou kunnen doen?
VW Passat GTE / Skoda Citigo
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
C4 Picasso Intensive
C5 2.0HPi Berline 1
C4 GP 2.0 L. Business LPG
C4 Berline VTI 120 Tendance
C5 1.6HDI Break 2
C5 1.6THP Sedan LBusiness 3
C5 1.6HDI Sedan LBusiness 3
C4 Berline VTI 120 LBusiness
C5 2.0HDI Tourer LBusiness 3
C1 Collection
C5 2.7HDI Tourer Exclusive 3
C5 2.0 16v Berline Exclusive Aut 1
C5 2.0HDi Tourer 'Allemange' 3
C4 Cactus BlueHDI 100 Shine
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 1853
Lid geworden op: 08 sep 2010 20:25
Auto: Voorheen C5 1.6 THP, nu Volvo V60 Cross Country
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Organummer: 12454
Productienummer: 0056
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 115000
Kleur: Bleu Bourrasque
Ik moet zeggen, ik heb er ook bijzonder veel last van. En het vreemde is dat ik de stoel werkelijk perfect vind zitten, maar toch krijg ik bij lange ritten enorme pijn links onder in mijn rugMichielC5 schreef: Ik krijg in de nieuwe auto bij langere ritten last van mijn rug
Ik had op het duits forum ook al een topic gezien 'waar laat je je linkerarm?'
Citroën-historie:
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
DS5 Business Executive BlueHDI (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 Ligne Business 1.6 THP (met DS3 SoChic 1.2 voor de andere dame)
C5 VTR 2.0 (PHII) (met C3 XTR 1.4 voor mijn andere dame)
C5 Ligne Prestige 1.8 (PHI) (met ZX Aura 1.6 voor mijn andere dame)
Xantia Tentation
1.6GS pallas 1.2
Nu sinds 2021 een Volvo V60 Cross Country
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik heb mijn linkerarm altijd op rand bij het raam liggen...
dat deed ik ook zo bij de ph2....
dat deed ik ook zo bij de ph2....
C5club extreme Fan


Berichten: 140
Lid geworden op: 01 jun 2008 09:45
Auto: C5 phIII Exclusive 2.0
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11502
Productienummer: 10424
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 45.000
Kleur: vert suroit
KPH: Achter
Locatie: Den Haag
Ja, ik ook. Ik heb 2 standen voor de bestuurdersstoel, ik ben de enige die de auto bestuurt, een lage stand voor instappen, zodat ik mijn hoofd niet stoot, en een hoge, voor een goed uitzicht en wat meer rechtopzitten. Daardoor komt de rand van het raam links precies op de goede hoogte om daarop te steunen.
Maar het zou inderdaad wel mooier zijn, als de ingebouwde steun in de deur een stuk hoger was, zodat je daar op kunt steunen.
Maar het zou inderdaad wel mooier zijn, als de ingebouwde steun in de deur een stuk hoger was, zodat je daar op kunt steunen.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik heb het eigenlijk bij geen 1 auto die ik heb gehad meegemaakt..
dat ik de elleboog ook op de leuning van het protier kon leggen..
die grepen zitten altijd te laag... waarschijnlijk omdat ze dienen om het portier dicht te trekken...
dat ik de elleboog ook op de leuning van het protier kon leggen..
die grepen zitten altijd te laag... waarschijnlijk omdat ze dienen om het portier dicht te trekken...
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Idem hier voor beide wagensRoman schreef:ik heb mijn linkerarm altijd op rand bij het raam liggen...
dat deed ik ook zo bij de ph2....
Gebruiken jullie de lendensteun in de zetel? Die is er specifiek om goede steun aan de onderrug te geven. Ik had bij mijn Xsara destijds ook vaak last van pijn in de onderrug (daarvoor heb ik dan een Lean-On gekocht) bij lange ritten maar bij deze C5 tot nu toe nog niet. De lendesteun staat wel vrij ver naar voren bij mij.
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
De lendensteun zit voor mij te laag in de C5, daar heb ik niks aan.
Maar ik moet zeggen: zát te laag.
Vorig jaar zomer heb ik de stoel uit elkaar gehaald en de steun zo'n 10 cm naar boven verplaatst. Nú zit 'ie op de goede plaats en geeft 'ie wél echt steun in m'n rug.
Zelfs een rit van 1000 km geeft dan geen problemen meer.
En die linker armsteun, daar heb je niks aan, die zit veel te laag in de deur. En de portierrand zit te hoog, wat mij betreft, die geeft ook niet lekker steun an de arm, slechts aan het puntje van de elleboog.
In mijn Xant had ik een extra steun gemaakt, die zat bovenop de steun in de deur. Mooi afgewerkt met schuimrubber en zwarte velours.
Hij zat vast met een alu-plaat die ingeklemd zat tussen het vak dat open kon klappen.
Zoiets wil ik ook weer maken voor mijn C5, het probleem is echter: hoe maak ik het vast.
Wellicht probeer ik ergens een deurpaneel op de kop te tikken, en maak het dan daar aan vast.
Als ik dan m'n auto verkoop heb ik het originele paneel nog
Groet,
JW
Maar ik moet zeggen: zát te laag.
Vorig jaar zomer heb ik de stoel uit elkaar gehaald en de steun zo'n 10 cm naar boven verplaatst. Nú zit 'ie op de goede plaats en geeft 'ie wél echt steun in m'n rug.
Zelfs een rit van 1000 km geeft dan geen problemen meer.
En die linker armsteun, daar heb je niks aan, die zit veel te laag in de deur. En de portierrand zit te hoog, wat mij betreft, die geeft ook niet lekker steun an de arm, slechts aan het puntje van de elleboog.
In mijn Xant had ik een extra steun gemaakt, die zat bovenop de steun in de deur. Mooi afgewerkt met schuimrubber en zwarte velours.
Hij zat vast met een alu-plaat die ingeklemd zat tussen het vak dat open kon klappen.
Zoiets wil ik ook weer maken voor mijn C5, het probleem is echter: hoe maak ik het vast.
Wellicht probeer ik ergens een deurpaneel op de kop te tikken, en maak het dan daar aan vast.
Als ik dan m'n auto verkoop heb ik het originele paneel nog
Groet,
JW
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Vanmiddag nog eens goed gekeken of ik toch niet, op simpele wijze, een armsteun links kan maken, in mijn C5.
Kijkend naar dit plaatje zouden daar mogelijkheden voor moeten zijn, als ik de deurgreep makkelijk los kan maken.
Die zit vast met twee T30 bouten, #72 op de stuklijst. De vraag is echter of ik die ongestraft kan losdraaien, ze zitten in de moeren #71, en daarvan weet ik niet hoe en waar die ingeklikt zijn, want daar lijkt het op.
Vraag dus: weet iemand hoe dat zit?
Als ik die bouten ongestraft kan losdraaien, zonder dat de moeren ergens loskomen en wegvallen, kan de greep er uit. En dan zie ik wel kans om van een plaatje alu een beugel te maken die vervolgens achter de greep komt vast te zitten en die verder op de uitsparing links van de greep rust.
Op dat plaatje alu komt dan een opbouw, met schuimrubber en afgewerkt met velours dat ik nog heb liggen.
Van dat verhaal maak ik uiteraard plaatjes, die komen hier wel te staan
Op straffe van het verwijt dat ik in een C5-3 topic iemands draadje kaap: ik vermoed dat deze werkwijze ook toegepast kan worden bij een C5-3 deur. Tenminste, als daar de greep ook los kan, door de bouten #72 los te draaien en de greep te verwijderen.
Groet,
JW
Die zit vast met twee T30 bouten, #72 op de stuklijst. De vraag is echter of ik die ongestraft kan losdraaien, ze zitten in de moeren #71, en daarvan weet ik niet hoe en waar die ingeklikt zijn, want daar lijkt het op.
Vraag dus: weet iemand hoe dat zit?
Als ik die bouten ongestraft kan losdraaien, zonder dat de moeren ergens loskomen en wegvallen, kan de greep er uit. En dan zie ik wel kans om van een plaatje alu een beugel te maken die vervolgens achter de greep komt vast te zitten en die verder op de uitsparing links van de greep rust.
Op dat plaatje alu komt dan een opbouw, met schuimrubber en afgewerkt met velours dat ik nog heb liggen.
Van dat verhaal maak ik uiteraard plaatjes, die komen hier wel te staan
Op straffe van het verwijt dat ik in een C5-3 topic iemands draadje kaap: ik vermoed dat deze werkwijze ook toegepast kan worden bij een C5-3 deur. Tenminste, als daar de greep ook los kan, door de bouten #72 los te draaien en de greep te verwijderen.
Groet,
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 33565
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Je kan ze ongestraft losdraaien JW ... 
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Berichten: 565
Lid geworden op: 29 apr 2009 11:33
Auto: C5 Aircross PureTech 180 S&S EAT8 Shine
Opties: Ambiance Hype Brown; Connected Cam; Pack Park Assist
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Energielabel: B
Phase: C5 Aircross
Organummer: 15423
Productienummer: 20136
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 1500
Kleur: Blanc Nacré TwoTone Noir Perla
Locatie: Tollebeek
Bij mij heeft een aantal bezoeken aan de fysiotherapeut rug- en beenklachten opgelost. De armsteun in het portier en de (verstelbare) middenarmsteun zitten voor mij wel goed tov. van de instellingen van de stoel. Overigens moet je volgens mij wettelijk met twee handen aan het stuur rijden en is de aanbevolen positie van de handen dan op "tien voor twee" en dan heb je helemaal niets aan armsteunen.
L8r, Henk
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Wettelijk hoef je niet met twee handen aan het stuur te rijden, anders zou je nooit iets kunnen bedienen.
Dat rijden met de handen op 10 voor 2, daar wordt nog steeds aan vastgehouden door een hardnekkige groep van "we say so" rijinstructeurs uit de tijd toen er nog geen airbags waren.
Onderzoeken en statistieken hebben aangetoond dat het veel verstandiger is om met de handen op 10 voor half 8 te rijden.
Als je de handen in de bovenste positie hebt, en de airbag ploft worden je armen met zoveel kracht weggeslagen dat je er fikse verwondingen aan overhoud.
Zoals: je arm dwars door de zijruit of zware verwondingen aan je gezicht door je eigen arm.
Dat rijden met de handen op 10 voor 2, daar wordt nog steeds aan vastgehouden door een hardnekkige groep van "we say so" rijinstructeurs uit de tijd toen er nog geen airbags waren.
Onderzoeken en statistieken hebben aangetoond dat het veel verstandiger is om met de handen op 10 voor half 8 te rijden.
Als je de handen in de bovenste positie hebt, en de airbag ploft worden je armen met zoveel kracht weggeslagen dat je er fikse verwondingen aan overhoud.
Zoals: je arm dwars door de zijruit of zware verwondingen aan je gezicht door je eigen arm.
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Breeze kreeg laatst een Rijvaardigheidstraining op Zandvoort aangeboden.
Die heeft 'ie met veel plezier gevolgd, zo te lezen
Daarin staat: Handen op het stuur in de kwart voor drie stand en nooit overpakken maar overschuiven, indien nodig
Groet,
JW
Die heeft 'ie met veel plezier gevolgd, zo te lezen
Daarin staat: Handen op het stuur in de kwart voor drie stand en nooit overpakken maar overschuiven, indien nodig
Groet,
JW
Berichten: 517
Lid geworden op: 03 jan 2010 23:10
Auto: Mitsubishi Outlander
Opties: Intense Premium
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2017
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 65000
Kleur: Zwart metaalglans
Locatie: België - Denderstreek
Onlangs volgde ik - met dank aan mijn werkgever - een workshop "ergonomie in de auto". Daar kregen we meer uitleg over de "beste" zitpositie. Het komt erop neer dat elk onderdeel van je lichaam voldoende steun moet krijgen, maar ook hoogte/laagte en afstand van het stuur zijn belangrijk.
In elk geval : Hier http://www.drivingergonomics.com/ kan je een brochure vinden bij downloads 'vehicle ergonomics and best pratice guide' , en daarin staat een kleine checklist voor een goede zitpositie. Misschien toch maar even proberen?
In elk geval : Hier http://www.drivingergonomics.com/ kan je een brochure vinden bij downloads 'vehicle ergonomics and best pratice guide' , en daarin staat een kleine checklist voor een goede zitpositie. Misschien toch maar even proberen?
Verleden : Matra Bagheera X 1979 - Nissan Prairie 1989 - Xsara Coupé 1.9D SX 1998 - Xsara Coupé 2.0 HDi VTR 2001 - C2 1.4 HDi SX 2004 - C4 1.6 HDi SX 2005 - C5 1.6 HDiF Business 2007 - Xsara Picasso 1.6 HDi SX 2006 - C5 1.6 HDiF VTR 2011
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)
Heden : Mitsubishi Outlander 2.0 CVT & Citroën 2CV 1982 (restauratieproject met vader)




