Ik ben zelf ook nog even aan het kijken geweest naar aanleiding van berichten van mensen hier dat zelf-vervangen mosfets toch weer stuk gingen in combinatie met verhalen over dat 'de nieuwe een stuk kleiner was'.
De originele mosfet (HUF75344G3 of STP80nf55-08, verschillende revisies van de door Valeo geproduceerde module met nummer 657165W denk ik) zit in een TO-247 behuizing. Kennelijk is dat ding lastig leverbaar, electronicaboeren bladeren dan even in een boekje en pakken het dichtstbijzijnde typenummer, komen dan op een ding met dezelfde electrische specificaties en concluderen dat dat een geschikte vervanger is - maar de G3 en -08 in de originele typenummers geven die TO-247 behuizing aan en al die vervangers zitten in de kleinere TO-220 met de pootjes dichter op elkaar. TO-247 is nou net uitgevonden om powermosfets die flink heet worden een groter contactoppervlak met het koellichaam te geven. Het verbaast me niks dat in deze toepassing waarin de mosfet continu vermogen staat te dissiperen tenzij de fan op volle toeren draait, een TO-220 al snel weer kapot gaat.
Moraal van het verhaal: koop er een in een TO-247 behuizing en laat je niet met TO-220 afschepen.
Dan het verhaal over dat het ding bij te hoge stroom kapot gaat: dat kan goed kloppen. In mijn geval was het niet bij starten (lagere accuspanning = hogere stroom voor hetzelfde vermogen) maar na een erg lange rit zonder verbruikers aan waarbij het me al was opgevallen dat de voltmeter op het dashboard hoger stond dan normaal.
Enfin, ik had zoiets van, er moet wel een ietsje steviger mosfet in een TO-247 behuizing te vinden zijn. Na even wat door datasheets spitten kwam ik op deze uit: IRFP064NPBF
Deze mosfet kan meer stroom hebben (110A ipv 80 respectievelijk 75A voor de 'originelen' die Valeo gebruikt) en mag maar liefst 200W vermogen dissiperen itt de 100W van de originelen.
Meer marge dus, en voor het geld hoef je het niet te laten:
http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2164" onclick="window.open(this.href);return false; heeft 'm goedkoop.
Ik ga deze bestellen en monteren en laat weten of het werkt.
Voor wie het eerder gedaan heeft de vraag: is het handig om het koelblok los te solderen van de print of kun je toch beter alleen de mosfet vervangen? (dat klemmetje zit nogal in de weg... die modules zijn duidelijk niet gebouwd om gerepareerd te worden)