C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Berichten: 640
Lid geworden op: 19 apr 2010 12:17
Auto: Saab 9-3
Opties: trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 210.000
Kleur: Midnight blue
Locatie: Oosterhout
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
en al wijzer?

Misschien gewoon bij dealer vragen waar het zit omdat je er een nodig hebt simpelweg,
moet toch kunnen lijkt me :!: :smt017
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Via de VIN van PaulmetC5Break even gekeken of ik wat kan vinden.
Maar verder dan onderstaand plaatje kom ik ook niet.
Wellicht gaat het om pos 4, de motorreductor...

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door BJG »

Gewoon links in het kachelhuis vlak bij de aanjager.

Overigens verbrandt van de draaiknop-geregelde airco vaak de stekker van de voorschakelweerstand. Je moet dan zowel de weerstand als de stekker vervangen!!!

Anders heb je door slecht contact zo weer verbrande contacten en zelfs smeulende stekker :smt190
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
PaulmetC5Break
PaulmetC5Break
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door PaulmetC5Break »

Heel erg bedankt voor al jullie tips!

Ik heb de weerstand gevonden, zie foto's:
Aan de linkerzijde van de console (ik zocht steeds aan de rechterzijde!!!).
Direct naast het filter.

Het is een ouderwets stukje "smeedijzer", geen elektronica.
Doorgemeten, 2 vd 3 weerstanden zijn kapot. Nieuwprijs 120 euro, tweedehands 30.
Ik hoop hem morgen vervangen te hebben.

Groeten,
Paul.
kachelweerstand1.JPG
kachelweerstand2.JPG
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Gooie de oude niet weg, meenemen naar een meeting, is vast wel te maken met andere weerstanden.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Berichten: 6469
Lid geworden op: 28 mei 2006 16:09
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Locatie: Anna Paulowna
Gebruikersavatar
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
:smt023 :smt023 en bedankt voor de duidelijke foto's
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
En is het nu inderdaad die "Motorreductor 6447 HR" zoals ik eerder liet zien?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
PaulmetC5Break
PaulmetC5Break
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door PaulmetC5Break »

Hoi JW,
Ik krijg de indruk dat het niet de "motorreductor" is, afgaande op de vorm in de tekening.

De "sloper" had het onderdeel overigens gecategoriseerd als "Groen blokje met grijze vijfpolige stekker", maar dat is vast geen officiele Citroën benaming :-)

Paul.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Gebruikersavatar
V.I.P.
V.I.P.
Maar waar kwam die nieuwprijs van € 120 dan vandaan die je genoemd hebt?
Dat moet toch aan een onderdeelnummer gekoppeld geweest zijn?

Groet,
JW
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Het is gewoon een voorschakelweerstand die het motortoerental regelt in een modern jasje. Als je het motorreductor wilt noemen dan klopt dat formeel wel, alleen hebben de meesten bij het woord reductor iets met tandwieloverbrengingen in het hoofd. :D

Als je hier de gegevens bekijkt met de bijgevoegde afbeelding, dan staat hij hier duidelijker in beeld.

heater blower resistor
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:40
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic
C5club Fan
C5club Fan
Ik heb onlangs ook mijn kachelmodule (die met de mosfet, behorend bij de elektronische klimaatregeling) moeten vervangen, ik vond op de sloop dezelfde module in een C3. Dat is dus wellicht een tip voor wie zo'n ding nodig heeft.

Verder: ik las in dit draadje ergens dat iemand de module na het vervangen van de mosfet even had uitgeprobeerd en dat die binnen een minuut loeiheet werd en weer kapot ging. Dat uitproberen moet je NIET doen met de module gedemonteerd en hangend aan de stekkers, maar hij moet op z'n plek zitten: hij zit in de buis die koude lucht aanvoert en wordt door de ventilator gekoeld. Gedemonteerd is er dus geen koeling waardoor de module kapot gaat en je een 'luchtlek' hebt in het luchtsysteem.

Nog een tip: de module wordt minder heet naarmate je de ventilator hoger zet, niet alleen omdat ie dan meer koeling krijgt maar ook omdat de mosfet dan minder vermogen hoeft te dissiperen.
Op warme dagen dus de fan maar een tandje hoger, en als je last hebt van het lawaai wat harder rijden.

Doe er je voordeel mee. Ik ga trouwens de oude module repareren, maar moet ook mosfets bestellen, of heeft iemand er nog 1 liggen?
Wil eventueel ook wel voor anderen repareren.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 418
Lid geworden op: 20 okt 2007 17:35
Auto: C5 2.0 16v Break Exclusive
Opties: Pack hifi
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 9712CJ
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 223500
Kleur: gris aluminium
KPH: Achter
Locatie: Delluft
badmuts schreef: ... Ik ga trouwens de oude module repareren, maar moet ook mosfets bestellen, of heeft iemand er nog 1 liggen?
Wil eventueel ook wel voor anderen repareren.
Bij mij was de mosfet ook doorgebrand en ik heb het gewaagd om deze te vervangen.

Ik heb destijds 2 nieuwe mosfets gekocht, voor het geval het bij de eerste poging fout zou gaan.

7000 km verder mogen we concluderen dat de operatie succesvol is, oftewel, ik heb nog een mosfet ter overname klaar liggen.
Vriendelijke groet,
Michel

Op 14-04-2012 is de dame verkocht
C5club Fan
C5club Fan
Berichten: 53
Lid geworden op: 02 aug 2011 21:40
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 160.000
Kleur: grijs metallic
C5club Fan
C5club Fan
Ik ben zelf ook nog even aan het kijken geweest naar aanleiding van berichten van mensen hier dat zelf-vervangen mosfets toch weer stuk gingen in combinatie met verhalen over dat 'de nieuwe een stuk kleiner was'.

De originele mosfet (HUF75344G3 of STP80nf55-08, verschillende revisies van de door Valeo geproduceerde module met nummer 657165W denk ik) zit in een TO-247 behuizing. Kennelijk is dat ding lastig leverbaar, electronicaboeren bladeren dan even in een boekje en pakken het dichtstbijzijnde typenummer, komen dan op een ding met dezelfde electrische specificaties en concluderen dat dat een geschikte vervanger is - maar de G3 en -08 in de originele typenummers geven die TO-247 behuizing aan en al die vervangers zitten in de kleinere TO-220 met de pootjes dichter op elkaar. TO-247 is nou net uitgevonden om powermosfets die flink heet worden een groter contactoppervlak met het koellichaam te geven. Het verbaast me niks dat in deze toepassing waarin de mosfet continu vermogen staat te dissiperen tenzij de fan op volle toeren draait, een TO-220 al snel weer kapot gaat.

Moraal van het verhaal: koop er een in een TO-247 behuizing en laat je niet met TO-220 afschepen.

Dan het verhaal over dat het ding bij te hoge stroom kapot gaat: dat kan goed kloppen. In mijn geval was het niet bij starten (lagere accuspanning = hogere stroom voor hetzelfde vermogen) maar na een erg lange rit zonder verbruikers aan waarbij het me al was opgevallen dat de voltmeter op het dashboard hoger stond dan normaal.

Enfin, ik had zoiets van, er moet wel een ietsje steviger mosfet in een TO-247 behuizing te vinden zijn. Na even wat door datasheets spitten kwam ik op deze uit: IRFP064NPBF
Deze mosfet kan meer stroom hebben (110A ipv 80 respectievelijk 75A voor de 'originelen' die Valeo gebruikt) en mag maar liefst 200W vermogen dissiperen itt de 100W van de originelen.
Meer marge dus, en voor het geld hoef je het niet te laten:

http://www.dickbest.nl/webshop/index.ph ... uctId=2164" onclick="window.open(this.href);return false; heeft 'm goedkoop.

Ik ga deze bestellen en monteren en laat weten of het werkt.

Voor wie het eerder gedaan heeft de vraag: is het handig om het koelblok los te solderen van de print of kun je toch beter alleen de mosfet vervangen? (dat klemmetje zit nogal in de weg... die modules zijn duidelijk niet gebouwd om gerepareerd te worden)
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
Berichten: 11351
Lid geworden op: 30 jun 2006 11:41
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
Clubcafé-uitbater
Clubcafé-uitbater
:smt023 Bedankt voor het uitzoeken.
Het koelblok zit meer geklonken of geperst dacht ik, dus zal wel geen optie zijn.
Het veertje zit inderdaad in de weg maar als een kant los is gaat het wel.
Met vriendelijke groet
Herman.........

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

klik



_______________________________________________________
Mijn ander vervoer is een E-bike.
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Re: aanjager / kachelmodule

Bericht door BJG »

In ieder geval degelijke technische informatie en een goede tip :smt023

overigens werkt de link niet, maar kan m wel vinden denk ik.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
Plaats reactie