Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: opnieuw de bak kapot
Een vervolg...... Vanmorgen kreeg ik een meeltje van Peter, met de volgende inhoud: Citaat: jw een goede zondagmorgen hoop ik en beter dan hier, je gelooft het niet maar het is waar opnieuw mijn bak kapot op de aandrijfas, weet alleen niet welke het is omdat we gisteravond eerst maar van de autobahn gesleept zijn op een truck en natuurlijk moeten we wachten tot morgen de citroen hier open is. heb na de laatste operatie van de auto 3000 km gereden en was met een gangetje van zo'n 130 onderweg naar romenien toen hetzelfde zich weer voordeed. motor ging hoog in RPM maar de auto zakte af, in N gezet en uit laten rollen, hoorde geen geluid uit de bak, gestopt, in P gezet maar die werkte niet meer. had het geprobeerd om in P de auto te bewegen en dat ging zonder moeite. gestart en in R en daarna in D gezet maar niets, precies hetzelfde als de laatste keer. denk sterk aan de aandrijfas die er weer "uit" is, welke weet ik niet. hoop deze keer de korte as maar zeker zijn ben ik pas als morgen op de brug in de garage het bekend wordt. op het moment toch wel zeer teleurgesteld van de auto zelf na de reparatie van laatste keer. kan me niet voorstellen dat ht de lange as is omdat deze a vernieuwd is en b de tanden in de differential gekontroleert zijn en naar bevinding er niet beschadigd of versleten uitzagen voor de nieuwe as erin ging. had de garage gevraagd of ze de korte as ook gekontroleert hadden, zeiden ja maar betwijfel dit. het is afwachten voor morgen en dan maar kijken. heb jij ergens een detail tekening van deze differential? het is op het moment huilen met de poet op, kan niet anders zeggen waren een flink stuk op weg, halverwege hongarije 20 km voorbij Gyor was het zover. ook de ADAC ( hetzelfde van ANWB maar dan de Duitse) was ook verrast en wil nu ook een onderzoek doen naar oorzaak want dit gaat toch tever, weer afslepen, hotel enz. ok, wacht op je antwoord, heb dit niet in het forum gezet omdat ik hier met mijn "kleine" internet verbinding geen opening heb van onze site daar het te lang duurt, als je wil kan je het erin zetten en resultaten dan afwachten tot morgen. het weer ook hier in Hongarije is miezig, regen en wind, gelukkig gisteravond niet op de autobahn 1 ricchting Budapest. ok, hoor nog van je, gegroet, Peter
Foute boel dus.... Ik zal hem terugmailen dat ik dit op het forum gezet heb, conform zijn verzoek. En intussen blijft het gissen, denk ik. Groet, JW

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
26 jun 2011 11:42 |
|
 |
Menno
Beheerder
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Da's niet best zeg .... 
26 jun 2011 11:44 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
Gissen idd. Nu ik die opmerking over de motorrubbers lees denk ik toch ook richting uitlijningsprobleem bak-as, dus bijvoorbeeld omdat een motorsteun beschadigd is. Of omdat de oorzaak van de eerdere motorsteunproblemen niet aangepakt is, of omdat dat herstel toen (ondanks de relatieve rust) niet exact is uitgevoerd.
FF op Planete Citroen gekeken, maar motorsteunproblemen zijn érg zeldzaam. Ik kwam er slechts eentje tegen voor de Ph.I/II (bovenste motorsteun, die het koppel opvangt) en eentje van de C5-3 (motorsteun onder?). De oorzaak van de tweede was 100% een verkeerde demontage tbv de koppelingswissel. Dat gaf de garage toe.
Als de motor onvoldoende ondersteund wordt bij een bakwissel oid dan beschadig je de resterende ophangingsrubbers en eventueel de constructie eromheen. Beetje jammer dat je dit verhaal niet begonnen bent met de geschiedenis incl. de rubbers.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 jun 2011 14:03 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
duurt lang maar ben erin. ik heb inderdaad de motor rubbers vernieuwd maar dat is voordat al dit gedonder begon. kan me niet voorstellen dat het nu ook weer zover is. wat het uitlijnen betreft, hoe kan dit uitwerking hebben op de assen als die beide flexible zijn op de kruiskoppelingen?? men draait toch ook op het stuur om een bocht door te komen en daardoor de bewegings vrijheid van de as toch gegeven is?? bovendien zijn de voorwielen ook niet bewegings vrij in verticale beweging. kan dit niet zien in een uitlijn probleem van rubbers en defecte as maar sta open voor suggesties. ik heb na de eerste (mis) reparatie van de bak (uitgewisseld met een jongere bak) en de oude as erin laten zitten is het misschien mogelijk dat nadat de nieuwe as erin gezet was de tanden of vertanding in het differential toch verder beschadigd waren dan aangenomen werd. persoonlijk kon ik het niet zien of merken met mijn vinger met ingebouwde bak en ook het advies van de garage die met 3 experts gekeken hadden tot de slotsom kwamen dat met de nieuwe as het geen probleem zou geven om die te laten zitten en dit stuk van het differential niet te vernieuwen. achteraf denkend na een nacht slapen kan de mogelijkheid daar zijn dat het toch beter geweest was om dit te vernieuwen. nu kom ik natuurlijk met de volgende vraag: is het een fluitje van een cent om dit onderdeel te vervangen of moet de komplete bak ervoor uit elkaar?? zou het leuk vinden daar einige reactie op te hebben wachtend op antwoord en gegroet een ieder zal proberen later weer op het net te komen hier, als het niet lukt dan had ik graag van JW dat hij mijn mail gebruikt, ik heb internet maar over mijn mobieltje en dat duurt soms erg lang erin te komen, mailen gaat goed maar inloggen minder. moet daarvoor naar de lobby beneden waar ik een betere ontvangst heb. wil dat later nog doen als het hier niet lukt, ben nu ook beneden wachtend op reactie, goede zondag nog gewenst
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
26 jun 2011 14:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Het is van belang te weten wát er nu kapot gegaan is.
Is dat opnieuw de rechteras? Dan moet er wat anders aan de hand zijn, immers het tussenstuk-met-lager is gefixeerd, en dat kan imho alleen fout gaan als die tussenlagering niet goed zit. Uit tekeningen die ik gezien heb zit dat tussenlager aan de motor bevestigd, er zit als ik het goed heb óók een reactiestang-met-lagering aan vast. Ik zal die tekening straks opzoeken en hier posten.
Als het nu de linkeras is, zou de motorlagering een rol kunnnen spelen. Normaliter kan de steekas niet uit de diff komen, omdat daar in de lengterichting van de as geen ruimte voor is. Om hem er uit te halen moet dan ook het onderste fuseelager van het linker voorwiel losgemaakt worden, dan komt dat punt naar buiten en kan de as er uit.
Ik mail dit verhaal ook naar je, dan kun je het vast lezen.
Groet, JW

|
26 jun 2011 15:18 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
als ik het goed begrijp is de cardanas terug gemonteerd van het kapotte diff klopt dat?
|
26 jun 2011 15:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Inmiddels het plaatje gevonden.
Daarop zijn de 3 ophangingen te zien.
5 met 12 is de bovenste ophanging (SUP) rechts.
Bij de bak zit de ophanging links.
Maar waar het hier om gaat is de ophanging 11 met reactiestang 7. Die zitten rechts en onderaan de motor (INF) In dat gedeelte 11 is, schuin links boven pos 88 imho het oog te zien waarin het lager van de rechteraandrijfas opgesloten wordt.
En dus de vraag: zit dat allemaal wel netjes op z'n plek?
@Willy: nee, er is een nieuwe rechter aandrijfas geplaatst, nádat de bak uitgewisseld is. Maar wel nadat eerst de oude aandrijfas gemonteerd geweest is, die vervolgens problemen gaf. Zie ook de plaatjes en het verhaal wat hoger in dit draadje
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
26 jun 2011 15:55 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
als er met de oude aandrijfas wel wat mee gereden is,en die spiebanen waren slecht die maakt de spiebanen van het diff kapot,en dat zie je niet op het zicht en dan kom je in een cirkel,en dan draait alles stuk
|
26 jun 2011 16:06 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Op de vorige pagina staat het plaatje van de nieuwe bak, vlak voor de montage van de nieuwe aandrijfas. Daarop is imho te zien dat de splines in het diff nog OK zijn. Oftewel, als ik dat zo bekijk was de bak dus OK op het moment dat de nieuwe as er in ging. Dat is heel wat anders dan hoe de diff van de oude bak er uit ziet Overigens, we hebben het hier dus voortdurend over de rechter zijde. Dáár was het toen foute boel. Of dat nú ook het geval is zal nog moeten blijken Groet, JW

|
26 jun 2011 16:19 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Naar boven
|
sorry,nogmaals, maar als je een tijdje met slechte spiebanen (kardan) in een goed diff gereden hebt, zijn die beschadigd en dat kun altijd niet zien met het oog
|
26 jun 2011 16:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Morgen weten we meer, waarschijnlijk.....
Groet, JW

|
26 jun 2011 16:36 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Nog een plaatje van de motorsteunen.
Die links boven staat is de onderste motor steun-met-reactiearm. Daar is ook heel goed het gat te zien waarin het tussenlager bevestigd wordt.
Ik heb dus zo het vermoeden dat dáár iets niet goed zit.....
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

|
26 jun 2011 19:33 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Naar boven
|
Vanavond een meeltje van Peter: Citaat: JW en anderen, bedankt voor de support, is erg leerzaam en zeker zal ik morgen erna kijken wat er precies aan de hand is. voor jullie informatie, de motorsteun combinatie die rechts zit (dus niet aan bestuurder zijde) is kompleet vernieuwd ca 50.000 km geleden en de andere kant boven de bak enkel no 29 wat is het rubber. ik heb natuurlijk nog niet onder de auto gekeken, daar zit ook de nieuwe bodemplaat en schlecht wat te zien. als die morgen weg is dan maar kijken. denk dat indien het tussenlager eruit ligt oftewel los is van de bak met het huis waarin het lager zit kan ik me moeilijk voorstellen want dan hat toch de as met een enorm klapperend geraas moeten draaien omdat het andere eind vast zit in de rechter voorwiel zodat ik dat uitsluiten kan. misschien ben ik dom geweest en heb de garage gelooft dat de korte as goed was, kan ook zijn wil me daarover niet verder uiten, nogmaals afwachten wat de dag van morgen brengt maar zeker is nu dat ik graag wil weten hoe en waarom. nu is het zo, in deze ex oost blok landen zijn de monteurs een stuk beter dan in Duitsland, dat heb ik ondervonden in Bratislava waar ik met mijn kapotte verstuiver stond. goed, die hadden dat ding niet op voorraad maar toch was het daarna snel opgelost en de motor loopt nog steeds als een zonnetje. hoop dat het geluk aan mijn zijde is morgen gegroet allen, kom nog terug met resultaten morgen
Wellicht horen we er morgen meer van en over. Groet, JW

|
26 jun 2011 23:36 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
Wat een pech zeg 
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
26 jun 2011 23:42 |
|
 |
Peterdb
C5club Bikkel
Geregistreerd: 17 apr 2011 15:48 Berichten: 436 Woonplaats: Luton, LU4 9DY
Auto: Volvo V70 T5 SE aut. gear, 250 bhp/330 Nm torq
Opties: Volvo 7 seats, alarm Volvo.
Bouwjaar: 2003
kilometerstand: 115K mil
Kleur: Metallic Ruby rood
Naar boven
|
Goedemorgen allen, omdat het maandagmorgen is, hier een klein vooruit berichtje de lange as is weer stuk zoals het er nu uitziet. het tussen lager zit niet waar het moet zitten maar teveel naar rechts zoals op de foto ook te zien is. het beeldje gaat niet, wil het naar JW zenden, misschien kan hij hem plaatsen. moet een uurtje wachten tot de eigenlijke monteur hier is die de as eronder weg haalt zodat we meer zien kunnen. hoop niet dat het contra gedeelte in de bak ook kapot is want dan wordt het een dure zaak. kom nog terug later met meer info voor nu gegroet allen
_________________ gegroet allen, Peter.
vorige vervoersmiddelen in loop der jaren: 2CV - Dyane -DS 19 break - CX - CX 2500 - XM - Nissan Patrol - XM - C5-2 sinds kort Volvo V70 T5 SE aut. 250 HP - 330 Nm torque.
|
27 jun 2011 08:41 |
|
 |
|