Terugkerende oliespetters
Auteur |
Bericht |
Woetha
C5club Newbie
Geregistreerd: 17 dec 2010 20:16 Berichten: 5
Auto: C5 Berline 2.0I 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 148846
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Terugkerende oliespetters
Ik hoop dat er iemand weet of dit een probleem is. Aan de rechterzijde van mijn C5 2.0, dus als je onder de motorkap kijkt aan de linkerzijde, zie ik steeds weer terugkerende oliespetters op de kunststofafdekkappen links en voor. Wordt vermoedelijk verspreid door de distributieriem. Onder lekt zij ook een beetje olie. Olieverbruik ben ik nog aan het meten, sinds mijn laatste liter die ik heb bijgevuld rij ik nu al 2000 km, en nu slechts 1 bolletje gezakt op het display. Olieverbruik van de motor lijkt dus mee te vallen, zou het hydrauliekolie kunnen zijn? Of zijn er nog andere mogelijkheden. Is het iets om ongerust over te maken? Graag tips of adviezen.
Alvast bedankt, Gert
|
19 apr 2011 21:57 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Is de olievuldop van het blok zelf goed dicht zonder oliesporen? Als er olie lekt op de distributieriem zou ik nogal snel naar de garage gaan. Als die als gevolg daarvan beschadigt en overslaat of knapt, ben je flink aan de beurt.
Maar als het aan de passagierskant zit, kan het ook goed hydroliekolie zijn, want het reservoir zit aan die kant. Echter, die is wel ONDER de kap verscholen, dus als je spetters OP de kap hebt is dat vreemd.
Meet eens de stand van de hydroliekolie? Auto in laagste stand zetten, dan moet je nog net het niveau boven het roostertje in de vulopening zien. Zie je het niet dan bijvullen (met het juiste soort) en in de gaten houden of het peil zakt.
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
20 apr 2011 07:33 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Kijk ook eens naar de dikke retourslang onder aan het hydraulic tankje.
Die lekt vaak op de orginele slangklemmen.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
20 apr 2011 09:12 |
|
 |
Woetha
C5club Newbie
Geregistreerd: 17 dec 2010 20:16 Berichten: 5
Auto: C5 Berline 2.0I 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 148846
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Olievuldop is goed dicht. Ik heb de auto in de laagste stand gezet en een halve liter LDS moeten bijgooien. Ik heb de auto vanaf december. De exacte plaats van de lekkage nog niet gevonden, volgens de dealer lijjkt het inderdaad op de retourslang. Distributieriem is schoon, misschien komen de spetters door de hoge druk in het systeem icm een klein lek, dan kun je ook een verneveling van de olie krijgen. Bedankt voor het meedenken.
Gert
|
23 apr 2011 08:48 |
|
 |
Woetha
C5club Newbie
Geregistreerd: 17 dec 2010 20:16 Berichten: 5
Auto: C5 Berline 2.0I 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 148846
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Gevonden! Retourslang stuurbekrachting boven de pomp, net boven de originele slangenklem. Stukje afgesneden en nieuwe slangenklem geplaatst. Door dit lek drupte de olie op de multiriem of dynamo en werd daardoor tegen de verschillende onderdelen geslingerd. Dus eigenlijk hoort dit stukje niet bij dit motorforum maar bij de hydrauliek.
Gert
|
18 jun 2011 20:27 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
De dynamo kan erg slecht tegen de hydraulische olie.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en niet zolang daarna gaf mijn dynamo het op.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 jun 2011 12:06 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Dat valt best mee; bij mijn Xantia heeft de hydraulische pomp 7 jaar lang boven de dynamo staan zweten die daardoor altijd een beetje "groen"  zag. Nooit dynamo gerelateerde problemen gehad........ Uiteraard is LDS geen LHM, dus dat geeft dan wellicht het verschil.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
19 jun 2011 12:09 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Terugkerende oliespetters
Ik dacht toen dat ik weer de enige was, maar diverse Citroen monteurs hebben mij verzekerd dat dit bij de C5 een bekend probleem is.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
19 jun 2011 12:32 |
|
 |
|