C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
2 jaar en 3 maand geleden heb ik een trekhaak van C5 phase 1 laten overplaatsen op mijn C5 phase 2.
Ik had hierover bij de installateur eerst over geïnformeerd of het kon. Ja hoor, geen probleem.

Dit weekend met de caravan op de autostrade plots een KRAAAK. Daarna continu gepiep en gekreun in de kofferbak. Het stuur trekt naar rechts en trilt. Stoppen en onder de auto gaan liggen. Niets verdacht te zien. Doorrijden tot camping 40 km verder. Wat kan dit allemaal betekenen?

's Avonds er terug onder en tot onze verbijstering zien we dat onze chassisbalken zijn doorgescheurd! De 2 bevestigingspunten zijn er gewoon doorgescheurd! De caravan hing er gewoon nog maar met 2 bouten aan vast. :o

Thuis gekomen stel ik aan de hand van de handleiding van GDW trekhaken dat de monteur de bevestigingsplaten aan de zijkant, nieuw voor de C5 phase 2, en een opvulblok is vergeten te plaatsen. Dit is nochtans duidelijk vermeld!! Oooh, vergeten na te kijken. Niet aan gedacht is zijn antwoord deze morgen.

Mijn punt nu, is dat een C5 phase 1, evengoed kan meemaken wat ik heb meegemaakt!!! Want die heeft sowieso geen recht op die 2 extra bevestigingsplaten. Er zijn daar geen gaten voor voorzien. Vermoedelijk heeft mijn chassis door vroegtijdig metaalmoeheid de geest gegeven... . Dit kan dus ook bij u gebeuren! Je moet er niet aan denken dat dit tegen 100 km/u helemaal los komt.

Daarom controleer aub uw trekhaken hierop.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4028
Lid geworden op: 18 jun 2006 17:01
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Locatie: s-Gravenhage
Contacteer:
De C5-1 berline heeft inderdaad die 2 extra bevestigingspunten niet. Een haak gemaakt voor de ph1 is echter een stuk korter als die voor de ph2, omdat de ph1 9cm minder overhang heeft. Dus komt er bij de gegeven max kogeldruk een veel kleinere kracht op het chassis.

Een opvulblok aan 1 kant heeft de C5-1 overigens ook.

Als je chassis doorligt, is je auto daarmee ook ernstig stuk lijkt me. Wat gaat je inbouwer daaraan doen?

C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++)
Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting
Verbruik Afbeelding               Voorheen Ph2V6: Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
De handleiding van GDW doet daar geen melding van. Voor hen is er sprake van slechts 1 zelfde trekhaak die trouwens afneembaar is, met extra stukken. Dit wordt ook heel precies vermeld op de tekening zelf.

De installateur weigert tussen te komen in het feit dat mijn stuur nu plots begint te trillen bij 50/90/110 km/u.
Het gekreun en gepiep kan daar ook niet van komen volgens hem en dus wimpelt hij het af. Volgens mij is er dus meer aan de hand dan dat de koker gescheurd is thv het bevestigingspunt. MAAR WAT???

Iedereen die een idee heeft laat het weten want ik zie het niet zitten. Kan de wagen zijn stabiliteit kwijt zijn door die extra kogeldruk waar exroosje het over heeft? Het gaat trouwens over een break mocht dit invloed hebben.

Hier ook een link naar GDW-handleiding en tekening

http://www.gdwtowbars.com//_cms/files/f ... e_1357.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bumper demonteren alsook de kunststoffen bescherming die zich onderaan tussen de bumper en het
koetswerk bevindt. Haal de uitlaat uit de dempingsrubbers.
2) Plaats de monteerstukken (1) links en (2) rechts met de punten (A) en (A’) op de voorziene
schroefboringen in de onderkant van het chassis, positioneer bij (A’) het opvulplaatje (5) tussen de
chassisbalk en het monteerstuk van de trekhaak. Breng de bouten in en schroef handvast.
Model 2001 – 09/2004
Plaats de trekhaak tussen de monteerstukken (1) en (2) zodat de punten (B) en (C) van de trekhaak komen
te passen met die van de monteerstukken, breng de bouten in bij de punten (B) en (C) en schroef alles
degelijk vast (zie aanhaalmomenten). De monteerstukken (3) en (4) worden hier niet gebruikt.
Model vanaf 10/2004 - …..
Plaats de trekhaak tussen de monteerstukken (1) en (2) zodat de punten (B) en (C) van de trekhaak komen
te passen met die van de monteerstukken , breng de bouten in bij de punten (B) en schroef deze handvast.
Plaats nu de monteerstukken (3) links en (4) rechts met de punten (D) op de voorziene schroefboringen in
de achterzijde van de koetswerkplaat en passend met de punten (C) van de monteerstukken (1) en (2).
Breng de bouten in en schroef alles degelijk vast (zie aanhaalmomenten).
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Een C5 heeft geen chassis. Het is een zelfdragende carrosserie.
Op bepaalde plekken is deze carrosserie extra versterkt, al is de C5 sowieso al uit een hoge sterkte staal gebouwd.

Kun je zeggen om welke plekken het gaat?
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Het betreft een break. De twee blauwe balken net achter de rode dempers van de bumper. Daar is het op bevestig langs onder met 4 bouten. Normaal zijn er 2 zijplaten die de trekkrachten naar benden op een ander deel van de carosserie opvangen zoals op de pdf te zien. Die heb ik dus helaas niet gemonteerd gehad. De plaatser sprak over "marsepijnen staalconstructie" van de auto. Dus zeker niet over hoge sterkte staal :D
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
biebie schreef: De plaatser sprak over "marsepijnen staalconstructie" van de auto. Dus zeker niet over hoge sterkte staal :D
natuurlijk zegt hij dat, hij heeft gewoon je C5 vern##kt, en hij ziet de bui al hangen, fijne monteur :roll:
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
idd. Als je ooit een aanrijding van achteren hebt gehad dan zul je snappen dat het niet gaat om peperkoek of ander sinterklaaslekkers, maar wel degelijk om hoge sterkte staal. (ik dus helaas wel)

Dat neemt niet weg dat incorrecte montage voor te grote krachten kan zorgen. MN het inleiden van een groot moment in een plaatstalen constructie is niet zonder verstijving te doen, vandaar dat dit in de montagehandleiding staat voor de trekhaak. De enige marsepein in dit verhaal zit in het hoofd van de monteur die deze simpele instructies niet kon opvolgen.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 2861
Lid geworden op: 18 jan 2008 21:43
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Locatie: Hardenberg
de kans is nu dus groot, dat door het drukkende gewicht van je caravan, je C5 ontzet is, en dat weet die monteur ook wel, dat verklaard het piepen en kraken van je carrosserie.

Als je auto eerst goed reed en na dit incident niet meer, dan weet je toch wel genoeg lijkt me.

succes met de afloop.
Groeten Marcel

C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque

Mijn andere hobby is modelvliegen

Afbeelding
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Bedankt voor jullie reply. Ik denk dat ik de zwarte piet en zijn marsepein inderdaad doorgespeeld krijg van de monteur. Ik hoop alleen dat mijn verzekering een beetje wil meehelpen want die hechten niet veel belang aan dat piepen en kraken. Maar zou die trekhaak nu echt een hele auto kunnen ontwrichten dat ie nu niet rechtdoor meer rijdt? Ik dacht toch dat het geheel van de carosserie een heel stijf gebeuren was?
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
kun je zien of de bouten losgekomen zijn ,of is hij gewoon uitgesheurd
heb je er een foto van
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
De bout staat er nog muurvast op! Het heeft gewoon een reuzegat door de plaat gemaakt. Volledig rond de rondel van de bout. Zou die opvulplaat zoals in de beschrijving ook geen verstevigende functie hebben gehad?

thv de andere bout is trouwens ook al een scheur te zien, dus die houdt het niet lang meer vol.

Als ik jullie zo hoor, vraag ik mij af of een auto die inderdaad een serieuze trek/moment heeft gekend, nog wel degelijk te herstellen valt? Hoe moeten ze dat dan aanpakken om het ongedaan te maken?

Toch grappig dat de monteur zelf heeft gemeld dat nog nooit gezien te hebben. Ik hoop het voor hem want anders gaat hij niet veel klanten meer hebben.
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
je hebt een pb
JHV
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Berichten: 2889
Lid geworden op: 11 okt 2007 11:21
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive
Ik heb net een trekhaak onder onze C5 fase 2 gezet, en de constructie waar de trekhaak aan vast komt is wel degenlijk een stevig stuk van de auto. Dat breekt niet zo maar even af of los.

Ik heb wel wat vragen over wat voor caravan je trekt, enkel asser of tandemasser. Heb je goed gelet op kogeldruk(Welke hanteer je?), zit er speling tussen kogel en koppeling van de caravan?
Komt je oplooprem goed los zodat de caravan niet veel gaat trekken en schudden aan de haak.
Kon de constructie wrikken omdat de bouten niet goed aangedraaid waren?

Ik ben een beetje aan het meedenken, want het is natuurlijk lullig wat jullie nu overkomt.
misschien je vraag ook eens stellen op het caravanforum: http://www.caravan-forum.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Johan
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Berichten: 351
Lid geworden op: 28 okt 2008 21:58
Auto: Ford Galaxy 2.0 L powershift
Brandstof: Diesel
Locatie: Mortsel/Belgïe
Had je topic al gelezen. Spijtig dat ik het niet zelf heb gedaan.
Het is een enkelasser van max 1200kg. Trouwens ook het max dat een automaat mag trekken. Als ik echter aan 1050kg kom zal het veel zijn. We laden namelijk nooit de caravan in. Halen ze gewoon af met een volle autokoffer en rijden dan door.

Kogeldruk is 70 kg. Altijd. Caravan is nog vorig jaar nagekeken door erkend persoon die het beu was om mij elk jaar terug te zien :D . Het betreft een nieuwe alko-koppeling geplaatst in 2010. Dus dat is ook in orde.

Wrikken komt er zeker niet aan te pas. Dat had ik liever gehad want dan waren ze er uitgedraaid. Zonder iets kapot te maken.

Gisteren nog eens gaan voelen. Ik vermoed dat het gesteun en gekreun komt van het torsen van het chassis op de trekhaak die er nu half onder hangt te bengelen. Die is namelijk in zijn geheel 5 cm gezakt. Serieuze hefboom geweest, die caravan.

Wilt dat zeggen dat heel de balk op de achterste steunpunten naar boven is ingedrukt? Want die bouten zitten nog muurvast!
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 6169
Lid geworden op: 30 nov 2006 17:42
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Locatie: Hoogkarspel (1616)
Ik heb hier een soort deja vu... :smt017

Ditzelfde verhaal hebben we in dit forum een jaar of drie geleden ook als eens voorbij zien komen.

Toen was een clublid in Oostenrijk bijna zijn caravan verloren.

Misschien toch maar even zoeken. :shock:
(\__/)
(='.'=)
(")_(")
5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol)
4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km
3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013
2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013)
1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune

シトロエンC6が世界で最高の車
Plaats reactie