Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Druksensor FAP 
Auteur Bericht
Antwoord met een citaat
Bericht Druksensor FAP
Zo, we hebben weer wat met de FAP...

Onderweg naar Frankfurt met 160 in de 2.2HDI en hij vloog in de Noodloop.
Na de reis thuis vanalles nagekeken en de Lexia gaf al aan dat het met het roetfilter te maken had.
Eerst niet goed gelezen en het filter schoon gemaakt met de HD.
Daarna nog niet opgelost.
Bleek de melding te zijn: roetfilter doorboord.... nou dat had ik moeten zien en was dus niet het geval. De sensor die dit registreerd (bovenaan schutbord) de stekker losgetrokken en gelijk veranderde het drukgetalletje in de lexia naar het andere uiterste... dus ik had de goede sensor. Na alle leidingen gecheckt te hebben eropuit gekomen dat deze af en toe uit valt. Dus bij Bart Ebben een andere besteld. Die erin en ik kreeg weer gegevens binnen. Het duurde maar even en de bekende piepjes en lampjes waren er weer. Zelfde melding in de lexia... sensor gaf geen waarde. steller los getrokken en de warde veranderde niet...

Weet iemand waar deze draden heen daan? Ik ben bang dat ik ergens een draadbreuk of sluiting heb.

Daarnaast bevestigde de lexia dat ik met mn vorige auto en nu ook met deze ben opgelicht door de garage maar dat is een ander verhaal... vorige had ik Eolys laten vullen, ook betaald maar bleef leeg aan geven. Garage in buitenland waar ik strande melde dat de tank leeg was en liet het zien... 4.5 liter erin en melding weg... nu met deze hebben ze weer 1 liter gerekend voor 100 euro en ipv vullen de roetfilter computer uitgezet.... computer weer aan en gelijk de melding dat ie leeg is.... Wie moet je nog vertrouwen tegenwoordig...

Groeten,

Tim

09 jun 2011 13:10
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Druksensor FAP
Met dat soort trucs kun je niet afdoende bepalen of het reservoir leeg is, dat moet je doen met een peilstok. 4,5L bijvullen betekent overigens dat hij niet helemaal leeg was. Of niet helemaal vol is gegooid. 1L bijvullen betekent dat er 1L in zit, maar dat weet de compu dan nog niet. Dat wil dus niet zeggen dat je opgelicht bent.

Ik heb ook wel eens zitten goochelen met de drukvervalsensor, zelfs bij BE nog een andere geleend, maar uiteindelijk moest er gewoon een nieuw FAP in. Hoe lang gaat jouw FAP al mee? Is het probleem ontstaan na het spoelen van je FAP? Dan is er mogelijk waterschade aan de sensor.

En wat voor meldingen krijg je nu exact? Geen drukwaarde, of geen drukverschil?

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

09 jun 2011 14:40
Profiel
Antwoord met een citaat
Deze versie schijnt nog een nivo meter te hebben in de Eolys tank. De garage beweerde dat ze software updates hadden gedaan om de melding weg te krijgen maar er nog steeds in zat. Volgens mijn ogen en de garage in zwitserland was deze droog leeg na een maand. met een liter ofzo erin was de melding al weer weg. toch maar vol gegooit. het verhaal met die software geloof ik niet zo. en dan nu met deze waarmee gewoon de computer is uitgezet met de melding: hij is gevult, u kunt weer een hele poos vooruit.... net gecontroleerd... leeg.

maar daar gaat het nu niet om.

Ik heb na het ontstaan van de storingen het filter schoon gemaakt. inmiddels al vele km's gemaakt dus mag er vanuit gaan dat ie nu droog is. daarnaast geeft hij af en toe wel waardes en dan weer niet en gaat dan weer in storing. een andere sensor geeft de zelfde klachten. soms wel, soms niet een drukwaarde. in geval van niet dan is de waarde 0, ook met losse stekker terwijl als hij het wel doet en je de stekker los trekt krijg je iets van 117mbar ofzo. Lexia wijst zelf ook naar een mogelijke sluiting. de stekker zelf is erg netjes en schoon. Hier zit geen sluiting. Nu wil ik graag ontdekken waar deze heen gaat om deze te overbruggen om te zien of dit helpt (nieuwe draad trekken).
Iemand een idee waar?

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

09 jun 2011 15:47
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Jawel hoor naar de mm computer, ff zoeken op schema.

maar focus je niet teveel op de bedrading. Dan krijg je altijd meldingen in de trant van onderbreking of, massasluiting of sluiting met plus.
Die worden herkend door de mm computer.De drukverschilsensor van het type dat jij hebt is bijzonder gevoelig door de membraan.
Hij is vervangen door een ander type sensor. Als je nu een nieuwe bestelt krijg je een ander soort.
10 tegen 1 dat de sensor die je van bart ebben hebt ook stuk is.

Roetfilter doorboord wil zeggen dat het drukverschil kleiner is dan ong 5 milibar gedurende een bepaalde tijd.
Dit kan goed te maken hebben met de sensor die niet goed werkt.

Bij uitlezen parameters moet je half gas rijdend altijd vrijwel constant een verschildruk van 40-60 milibar hebben.
stationair moet het 0 zijn.
En contact aan motor uit = 0 en controlepunt voor de computer, zo niet = foutmelding.

Verder kan er echt brandschade in het roetfilter zijn, waardoor hij inxderdaad is "doorboord" maar waarschijnlijk is het niet.

Verder weet ik wel een methode om goed diagnose te kunnen stellen, maar dat evt via pb

Hobbyauto: Burton Classic zie website

09 jun 2011 21:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Bedankt voor je reacties tot zover.

Beide sensoren hebben signalen gegeven maar geven nu niks. ik zal het nog een paar keer bekijken want eerder deed ie ook niks en later wel weer. ook die massa sluiting melding is al langs geweest, vandaar mijn vermoeden. echter gaan de draden in de boom op en zijn niet te volgen.

Of kan er mss iemand meten wat voor spanning er op de pennen staat ten opzichte van massa? is in ieder geval weer een meting die eenvoudig uit te voeren is. moet uiteraard wel met draaiende motor.

En ook de waarde van de losse stekker blijft in mn hoofd spoken. draaiende motor en losse stekker was 117mbar. als ik hem nu los doe blijft dat 0, ook een sluiting indicatie. ik neem aan dat het gewoon een regelbare weerstand is die op druk reageert, veel meer zal het niet zijn. Binnenkort maar eens de Eolys bijvullen, is al in huis.

09 jun 2011 22:06
Antwoord met een citaat
Ik heb de sluiting gevonden en hersteld. Typische plaats voor een uitgeschoten schroevendraaier.
Nu de conclusie getrokken na een meting dat het roetfilter toch nog vol zit ondanks de rommel die er al uit kwam.

Heeft iemand ervaring met het reinigen met een middeltje via de leiding van de sensor? Ik kwam het tegen op internet:
http://www.toralin.nl/uitlaatsysteem/to ... iniger-set

denk alleen dat die tool wel goedkoper kan als ik dat vergelijk met de standaard assecoires van mn compressor, wat praktisch hetzelfde is...

12 jun 2011 16:09
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Goed speurwerk! Dan had je toch gelijk met de bedrading!!

Het probleem met het roetfilter is dat de kanaaltjes op een gegeven moment verstoppen door de werkzame stof in de eolys (ceriumoxide). Dit verbrandt niet en neemt plaats in in het filter. Dit is oranje poeder, en is vrijwel niet oplosbaar in water. Daarom moeten deze filters ook periodiek vervangen worden. Schoonbranden of reinigen met een middel zal niet helpen.

De eolys gaat er niet uit, omdat het in het ingaande kanaal zit, en er nooit van achter uit kan komen. Via de leiding reinigen is dus niet mogelijk. De onderstaande tekening maakt dit denk ik wel duidelijk. Na verloop van tijd zit het ingaande kanaal voor meer dan de helft vol. Daardoor werkt het filter niet goed meer, heeft teveel tegendruk, en daardoor dringt er toch roet door de porien van het filter, vooral als je veel gas geeft is er dan een zwarte wolk te zien.

Ik heb wel eens met goed resultaat een FAP gereinigd. Maar dan moet je hem demonteren. Gezien het voorgaande ben jij redelijk handig, dus demonteren zal voor jou niet echt een probleem zijn. Daarna met de stoomcleaner tegenstrooms doorspuiten (of in wasbox.) Tegelijk moet je op het filter slaan met een kunsstof hamer oid. De open motor kant moet naar beneden gericht zijn.
Door de druk, het hete water,het kloppen, en de zwaartekracht, zorgt samen dat de ceriumoxide duidelijk zichtbaar in sliertjes uit de kanaaltjes van het filter gaat.
Komt er niets meer uit spuit dan vanaf de ingang van het filter het filter nog eens goed met de stoomcleaner schoon. Dan weer op de kop en tegenstrooms en kloppen met de hamer. Net zo lang herhalen tot het FAP schoon is.
Een 2,2 liter heeft een enorm groot FAP met lange kanalen dus het kan wel even duren. Daarna evt met lucht nog droog blazen. Nu heb je een filter dat weer als nieuw is.

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

12 jun 2011 21:36
Profiel
Antwoord met een citaat
Sorry voor de late reactie.

Bedankt voor deze nuttige info. Dit verduidelijkt zeker de werking van het filter. Het garagebedrijf (goede vriend) waar ik dit soort werkzaamheden (in een smeerkelder) uitvoer heeft een aardig heftige hoge druk reiniger (aan krachtstroom :p) waar ik het filter al eens mee heb gereinigd maar dan met koud water. Ik zal eens vragen of hij de mogelijkheid heeft voor heet water. Gelijk maar weer de Eolys bijvullen.

Ik neem aan dat je dan met die hamer op de uitlaatpoort slaat? Filter kun je niet bij vanaf die kant. of zou het te doen zijn om het hele huis op een stel houten blokken te stampen? anders een houten blok op de uitlaatpoort en dan daarop slaan natuurlijk.

Gezien de temperatuur voor het filter aardig oploopt met zelfs een Lexia melding ga ik er vanuit dat deze schoonmaak klus niet volledig geslaagd is. Hopelijk heeft hij een warm water aansluiting en kan ik dat proberen. Thuis niet echt een demontage mogelijkheid en geen wasbox ;)

Als ik er aan denk zal ik voor de rest een paar foto's maken.
Tot die tijd niet de snelweg op, anders schiet ie weer de noodloop in. 100km wil nog net als ik er rustig heen ga.

17 jun 2011 12:34
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad het hele huis op een paar blokken stampen gaat ook prima.

Ik las ook dat je tankje met eolys leeg is (geweest?) Er onstaat OOK verstopping als er onvoldoende/geen eolys wordt toegevoegd. Daardoor verbrandt de roet niet geheel bij regeneratie. En raakt het filter voller en voller.

Daarom lijkt mij het beste:
Filter schoonmaken
Eolys bijvullen en computer resetten/

dan zien hoe het gaat.
Succes

17 jun 2011 23:16
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]