Auteur |
Bericht |
morjos
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 21 jul 2009 07:15 Berichten: 518 Woonplaats: neerpelt
Auto: Tourer 2.0HDI Exclusive
Opties: panoramadak-automaat-stoelverwarming en massage-meedraaiende xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: VF7RWRH
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 220.000
Kleur: Gris Fuminated
Naar boven
|
 Re: Zelf trekhaak plaatsen
Ik heb deze week een Thule trekhaak laten plaatsen bij de handelaar waar ik wagen de wagen (Ph2) gekocht heb. 480€ betaald. Is misschien wel veel, maar ik was bang het zelf te doen ivm dat kastje en me gezegd was dat bij verkeerde plaatsing allerhande storingen konden voorkomen. Trekhaak moest dus ook "aangemeld" worden en daar heeft de garagist ook voor gezorgd. Daarboven heb ik garantie op plaatsing en verder geen miserie....alleen... achtermistlamp van de caravan doet het niet. Nochtans is het lampje niet stuk. Garagist mag het verder uitzoeken  Dat is dan het voordeel als je het laat doen
|
03 jun 2011 19:17 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
Ik vind die prijs nog wel meevallen hoor. Degene van wie ik mijn haak heb overgenomen (dacht dat het een brink was) had er 750 voor betaald incl montage. Dat was dan wel weer erg prijzig.
Als een haak 250 kost + kastje van 100 euro, dan heb je nog minder dan 2 uur over (in geld) om alles er op te zetten. Ik kan je verzekeren dat ik er langer mee bezig ben geweest.
06 jun 2011 12:08 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
Ik vind 480 Euro ook meevallen hoor, nette prijs! Neem aan dat het een Thule is met afneembare trekhaak. De Thule trekhaak, met afneembare kogel, en de kabel kosten mij 402 euro. En dan ga ik morgen de treklaak zelf er onder zetten. Kwam ook over prijzen tegen tussen de 600 en de 750 euro om een trekhaak te monteren. Zelfs K-F rekend al 630 euro, zonder aanpassing PDC, voor een Thule en ruim 800 euro voor een Bosal. Wanneer je aangeeft dat je PDC hebt geeft K-F aan dat ze geen passende trekhaak voor je hebben.(teminste op hun internetsite!) Die 480 euro is dus wel een gematste prijs bij het bedrijf waar je ook je auto hebt gekocht. Nogmaals, wanneer het een trekhaak met afneembare kogel betreft EN aanpassing van de PDC.
Op de montage handleiding van Thule staat dat de mistachterlicht aansluiting een extra optie is. En niet standaart er bij zit. Vraagt om een kleine aanpassing in de bekabeling/extra draadje aansluiten. Kabeltje is er bij mij wel bijgeleverd. Johan
|
06 jun 2011 14:33 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
De Thule trekhaak(eigenlijk Brink) zit eronder. Nu de bekabeling nog. Alleen de plastik rand/eindstrook weggehaald en de bumper laten zitten. Omdat de trekhaak eigenlijk in 3 delen is geeft dat geen probleem. Ook de demper hoeft niet los, in de beugel van de trekhaak is ruimte uitgespaard voor de beugel van de uitlaat Drie delen, 2 beugels aan de balk van de auto, en daartussen dus de balk van de trekhaak. Vrij rustig aan gedaan en inclusief uitgebreid koffie drinken ruim 2 uur mee bezig geweest. Kan echter veel sneller, 1 a 1 1/2 uur moet te doen zijn, zeker wanneer je zoals ik nu op een hefbrug kunt werken. De bekabeling lijkt me ook nog een klus op zich, daar ga ik morgen mee bezig. Maar die Thule met afneembare trekhaak plaatsen is een makkie. Ik had de kogel laten zitten en tijdens het rijden merkte ik dat de PDC geen hinder heeft van de kogel!! Die hoeft er dus niet altijd af. Johan
|
07 jun 2011 14:27 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Hij zit eronder De bekabeling was eigenlijk ook een "eitje". Vlak bij het ventielatierooster zaten op de bodem 2 rubber doppen, een ronde en een ovale. De ronde verwijderd en het gat enigszins opgeboord. Daar de kabel door naar buiten geleidt. De 13 kabels aan de stekker maken was nog het meeste werk. Het enige wat tijd koste was de massadraad aansluiting van de trekhaak. Verwarrend was dat op de tekening stond dat ik met een bout de kabel vast moest schroeven. Er zat echter op die plek geen aansluiting voor een bout. En het binnenscherm is van kunststof, dus weinig massa. Er zat wel een bout op de aangegeven plek. Maar dat vraagt om een moer ipv een bout zoals op de tekening. Met de multimeter een en ander even gemeten, het bleek ook een massa punt te zijn. Ben er maar vanuit gegaan dat dat de massa aansluiting was. Aan de binnenkant zaten 2 draden aan dit punt vast. Daarna een rit gemaakt en geen storingsmelding gehad. Morgen nog even inleren bij de dealer en klaar is kees. In de handleiding werd aangegeven dat om de kabel te plaatsen de bumper er af zou moeten bij een break. Dat heb ik niet gedaan omdat er genoeg ruimte was om met een hand te bewegen. Overigens een pluim voor de dealer die bij mij om de hoek zit. Ik had wat vragen over instellingen die met de Lexia gewijzigd moesten worden, kon zo langs komen en kreeg geen rekening. Ook met een vraag over een aansluiting van de trekhaak kon ik bij ze terecht. Gewoon, vriendelijke uitleg over een aansluiting. Ook voor het inlezen van d etrekhaak hoef ik geen afspraak te maken, even bellen en dan kan ik langskomen. Tenzij het even erg druk is. Prima afspraak! Kortom, morgen de vuurproef of alles werkt! Johan
|
08 jun 2011 17:50 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
08 jun 2011 23:32 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Vanmiddag is de trekhaak in gelezen. Ik heb nu zelfs achteruitrij verlichting, mistachterlicht op de fietsendrager. En geen storingsmeldingen, dus alles goed aangesloten Alles bij elkaar is het me 100% meegevallen. Het plaatsen van de Thule, met afneembare trekhaak, was goed te doen op een hefbrug. Op de grond zou ik het lastiger vinden. Maar kan wel. De bekabeling was eigenlijk heel erg eenvoudig. Kwestie van de instructie lezen en de plaatsen goed kijken. Al met al was het een makkelijk verdiende 300-350 euro. En nog een leuke klus ook. Johan
|
09 jun 2011 19:50 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11350 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Zo kun je zelf veel doen.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
09 jun 2011 22:39 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Proficiat JHV, knap gedaan en een dikke 300€ in the pocket gehouden. Ikzelf heb geen afneembare laten plaatsen, die was 100€ duurder en zag daarvan het nut eigenlijk niet zo in. Maar heb een vraagje.....mijn onlangs aangekochte "Hobby" Caravan heeft een antislingerkoppeling (of hoe noemt zo'n ding precies dat het slingeren van de caravan tegengaat) en nu beweert een maat van me dat ik geen vet op de trekhaak mag smeren omdat die antislinger dan niet zou werken. Lijkt me raar, want dan "shuurt" en wringt die koppeling toch ??? Weten jullie op het forum daar meer over ?? Heb vandaag trouwens 1ste proefrit gedaan met Dame en caravan, ging wel lekker alleen...aan 110km/hr ging het verbruik nogal de hoogte in. Denk dat 90 een mooie kruissnelheid is voor mijn 1600tje.
|
12 jun 2011 01:30 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Naar boven
|
En oh ja, bij het achteruit rijden zien de sensors de caravan als een obstakel...een herrie!! Man, man 
|
12 jun 2011 01:33 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Over vet op de trekhaak: Stel je vraag ook eens op dit forum: http://www.caravan-forum.nl/Er zijn namenlijk stabilisatoren die absoluut geen vet mogen hebben. Een kwestie van de trekhaakkogel met fijn schuurpapier glad maken wanneer het piept. Het is juist het werk van een stabilisator dat hij wringt en knijpt aan de kogel!!!!!. Ook maar eens op het caravanforum uitzoeken! of: http://www.trekauto.info/index.phphttp://members.chello.nl/a.galen4/index ... ge1238.htmhttp://www.caravanhandboek.nl/daar kun je vast wel een en ander vinden over vet op een kogel, of juist waarom niet!!, en wat je tegen het knarsen/piepen kunt doen. In principe: GEEN VET OP DE KOGEL!!!!!!!! Veel leesplezier En er zijn enkele stabilisatoren die WEL wat vet op de kogel mogen hebben, voorbeeld is de Stabifix. Maar ook beter van niet. Dat de Stabifix dit wel mag heeft te maken dat de Stabifix bronzen klemschoenen heeft ipv frictiemateriaal van vervanger voor asbest. De Stabifix is op zich moeilijk aan te komen, maar ik ken de fabrikant/ontwerper van de Stabifix en kan wel een voor je(jullie) regelen!! Johan
|
13 jun 2011 20:21 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Energielabel: F
Organummer: 11679
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
Dat kan een probleem worden als je een caravan hebt met een frictiekoppeling en ook nog een aanhangertje met zo'n ouderwetse vetgesmeerde, "geenremniks" koppeling.
Toen we de caravan kochten hebben we de kogel en de koppeling van het aanhangertje helemaal schoon en vetvrij gemaakt, een ideale situatie voor de caravankoppeling dus.
Maar om de koppeling van het aanhangertje ook zonder vet piepvrij te houden, deden we bij deze vóór het aankoppelen een plastic zakje over de kogel. Werkt prima en de kogel blijft schoon.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 jun 2011 10:20 |
|
 |
morjos
C5club Die-Hard
Naar boven
|
Bedankt JHV voor de links. Ben erachter : géén vet op de kogel !! 
|
18 jun 2011 01:48 |
|
 |
JHV
C5club Chief Executive
Naar boven
|
Ben je op beide forums geweest? Zijn goede fora met veel info, en meningen ook trouwens  . Johan
|
18 jun 2011 11:51 |
|
 |
voyagelibre
V.I.P.
Geregistreerd: 21 feb 2010 18:03 Berichten: 19 Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Berline 2.0-16v Exclusive
Opties: leder interieur, comfort-bollen
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2004
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 09984
Productienummer: 10246
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 305902
Kleur: EYPC**
KPH: Achter
Naar boven
|
Weet iemand of er hier een goede handleiding te vinden is voor het plaatsen -en vooral: aansluiten- van een trekhaak en 'stopcontact' onder een C5-phase1 (Berline) ? Volgens mij heb ik alles doorzocht wat over trekhaken gaat, maar helaas heb ik niets gevonden... (voor Phase 1) Of wordt er bij de originele Citroën-kabel een grondige handleiding meegeleverd? (en zo ja: heeft iemand die misschien in digitale vorm?)
|
20 feb 2012 00:01 |
|
 |
|