Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 @JW-NHS
Ja, ook mijn Xantia V6 had hier 'last' van .... Luister eens naar een V6 op gas , bv die van Ronald, daarbij is het op 1of andere manier nog beter te horen ... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
17 mei 2011 21:40 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
@Ploffie: ja is millimeterwerk. Maar scheelt wel kleppen stellen en voor de lpg-rijders veel onderhoud. Je klepspeling is namelijk altijd "0" en dat is de meest optimale situatie!
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
17 mei 2011 21:46 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Op het plaatje hieronder kun je zien hoe dat werkt, in principe. Als de motor uitgezet wordt, en er staat dan een klep open, zal de rode zuiger langzaamaan naar boven gedrukt worden. Bij een koude start zal die klep dan gaan tikken, omdat de speling even erg groot is. Er moet dan eerst weer olie komen in de kamer (1), dan zal de speling weer opgeheven worden.
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
17 mei 2011 21:55 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Ik snap wel hoe zo'n stotertje werkt, alleen vroeg ik me af hoeveel speling hij opvangt.
En als ik jou zo hoor loopt er altijd olie weg en hoor je dientengevolge altijd een ratel, hoort bij het ontwerp zou je dan denken.
Lijkt me niet helemaal in orde.
Toen mij dit bij mijn auto opviel heb ik een ANWB meneer dit geluid eens laten horen. Zijn mening was dat er een stoter lek zou zijn omdat de olie gevangen zou moeten blijven zodat tijdens de volgende start de stoter direct bij de les zou moeten zijn.
Wat is wijsheid?
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
17 mei 2011 23:26 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Als de stoter onbelast is drukt het veertje de speling er uit en blijft 'ie gevuld met olie. Bij het starten hoor je dan ook niks. Maar een motor heeft nooit alle kleppen helemaal gesloten, er zullen er altijd een paar een stukje open staan. Dan drukt de klepveer, die veel sterker is dan het veertje in de stoter, de olie langzaam weg en zal de rode zuiger bij díe stoters naar boven gaan. Start je dan de motor, dan zullen díe stoters speling hebben, en dat hoor je Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
18 mei 2011 00:30 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Het gaat om aanzienlijk minder dan een millimeter, het is in feite het verschil in warmte uitzetting tussen de kop/klepzitting en de klepsteel, plus wat speling om te zorgen dat de klep écht sluit.
De aluminium kop zet 23*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0023%) en de stalen klepsteel zet 11*E-16/C uit (dwz van 20C->120C dus 0,0011%) het verschil is op een lengte van 100mm dus 0,23mm-0,11mm=0,12mm. In de praktijk kan het verschil ook de andere kant uit zijn, omdat de steel een hogere temperatuur (>180C) ziet dan de kop (<100C).
Als je wel eens kleppen gesteld hebt met plaatjes dan weet je dat je de speling meet met flinterdunne voelmaten.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 mei 2011 12:06 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 692 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
JW-NHS schreef: Ik zal het ook vragen aan Breeze, die heeft een Xantia Break V6. Toen we dus eindelijk op een camping in N. Spanje kwamen met draadloos internet las ik JW z'n PB. In mijn herinnering heb ik bij het starten nooit vreemde geluiden gehoord in mijn ES9J4. Uiteraard heb ik gelijk een luisterend oor gelegd bij het starten van zowel een koude als een warme motor. Er is niets bijzonders te horen geen gereutel, getik of geratel. Hij loopt gelijk zoals hij moet lopen. Het enige verschil in starten met mijn vorige 1,8i 8V Xantia is, dat die altijd gelijk aansloeg en de V6 er 0,5 à 1 s er over doet om aan te slaan (zonder gereutel). Adri
|
20 mei 2011 14:05 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Dan moet je m.i. toch echt even beter luisteren Bij koude motor tikken ze namelijk allemaal, ook al is het misschien kortstondig, dus ernaartoe lopen en de motorkap openen kan al te lang zijn om het 'euvel' te horen  Ik ben nog geen Xantia e/o C5 V6 tegengekomen die dat niet deed ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
20 mei 2011 14:40 |
|
 |
Jalu
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 okt 2006 13:30 Berichten: 390 Woonplaats: Stadskanaal
Auto: Opel Vectra SW V-line
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
De mijne doet het zelfs wel wat langer als een paar tellen, maar na een keer toeren gemaakt te hebben is het weg. Is volgens mij een vrij normaal verschijnsel met hydraulische klepstoters, ik had ooit een Golf cabrio die exact hetzelfde deed.
|
20 mei 2011 22:07 |
|
 |
Breeze
C5club Die-Hard
Geregistreerd: 09 jun 2010 05:24 Berichten: 692 Woonplaats: Nw. Lekkerland
Auto: Kia Ceed Break 1,6GDi PHEV DynamicPlusLine
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
kilometerstand: 62 100
Kleur: Blauwachtig grijs
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
In de herhaling. Nogmaals nauwkeurig geluisterd bij het starten van een koude motor. Ditmaal door de motorkap te openen, het hoofd er onder te leggen en Mw. Breeze te laten starten. Als je heel goed luistert, klinkt er iets tikkerigs. Helaas was ik mijn stethoscoop weer vergeten. Op de bestuurdersplaats hoor je dit geluid absoluut niet en bij warme motor is het ook verdwenen.
Maar nu heb ik een slecht “track record” op het gebied van herkennen van bijzondere Citroëneigenschappen. Menno heeft vorig jaar in Waalwijk mijn Xantiavering beoordeeld als zijnde niet op ComfortBol niveau. En inderdaad bleek bij controle door Chyparse, dat Renard er gewone bollen onder had gezet, ondanks mijn verzoek om CB’s. Nu er echte CB’s onder zitten merk ik eigenlijk geen verschil.
Aan de andere kant ben ik zeer vertrouwd met tikkende hydraulische kleppen. De eerste paar honderd meter na de koude start van de Fiat CinqueCento van Mw. Breeze, lijkt het net of er knikkers op de zuigers stuiteren. De garagist zegt: gebrek aan olie in de hydraulische klepstoters. Niets om je zorgen over te maken.
Soms word ik wel eens wakker van een reutelende nokkenasverstelling. Maar dan bedenk ik me dat ik gelukkig een ES9J4 zonder verstelling heb en kan ik weer rustig verder slapen.
Adri
|
22 mei 2011 17:07 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33542 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Adri, je moet je ook niet teveel voorstellen van het tikken hoor, dat hoeft echt niet 'hard' te zijn .... Heel verschillend .... Bij warme motor moet een V6 m.i. altijd als de spreekwoordelijk naaimachine lopen .... 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
23 mei 2011 09:43 |
|
 |
Duizel
C5club Rookie
Geregistreerd: 01 feb 2011 21:41 Berichten: 14
Auto: C5 2.0i exclusief 2006 + Automaat
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 100000
Kleur: grijs
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Update: garage heeft alles bekeken en vonden geen fouten. Zojuist auto gestart en TAK-slecht lopen, TAK-slecht lopen enz. Het is geen tikkend geluid, dat herken ik wel, dit is een ratelend geluid (lijkt als een stappenmotor welke niet kan verplaatsen oid) Ik ben er niet gerust op.
|
31 mei 2011 12:58 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
is het wellicht een dynamovrijloop of airco-compressorkoppeling?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 mei 2011 17:34 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Nokkenas verstelling
Klinkt idd als een in- en uitschakelende airco, mogelijk tgv teveel koudemiddel. Dan regelt de motor bij en terug.
De dynamo vrijloop is mechanisch tijdens toerental daling, en maakt geen geluid. Hooguit hoor je de dynamo doordraaien als je fors gas geeft en loslaat. Dat is een soort joelen.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
31 mei 2011 23:08 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|