Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 Auto (automaat) geeft onregelmatig gas 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C5 2.0HDIF 16V Break Exclusive (2007)
Opties: Supergenottelijk rijplezier!
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Phase: 2
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 210000
Kleur: Rood (bijna paars)
KPH: Voor + Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Auto (automaat) geeft onregelmatig gas
Vreemd probleem met de wagen. Best moeilijk uit te leggen.

Het gaat om een 2.0HDIF, vier jaar oud, 135k op de teller. Automatische bak, die is net door de subdealer gereviseerd, lijkt me dat het daar dus niet kan zitten.

Wanneer ik rond de 1500 toeren rijd en gas bijgeef, dan gaat de toerenteller naar pak 'm beet 2000 toeren, zakt dan direct weer iets in en herhaalt dat. Ik houd mijn gaspedaal uiteraard constant. Het lijkt wel alsof de auto denkt "ah, er moet gas worden gegeven" en direct daarna, "nee, toch niet", direct weer gevolgd door "toch wel, toch niet, toch wel, toch niet..........". Ik zie dus het toerental zakken, stijgen, zakken, stijgen met ongeveer 200 toeren. Je hoort dit ook duidelijk in de motor (gas geven, gas loslaten) en je voelt het uiteraard in de auto. Dit geheel gebeurt in een zeer regelmatig tempo, niets onregelmatigs aan. Het stijgen / dalen gebeurt in amper een seconde.

Het is wel zo, omdat ik gas geef, de auto uiteindelijk natuurlijk sneller gaat en wanneer de snelheid weer overeenstemt met het aantal toeren, verdwijnt het euvel. Het is alleen bij versnellen van de auto. Hoe dichter de snelheid bij de gewenste snelheid komt (die correspondeert met de stand van het gaspedaal), hoe sneller de frequentie van het gas geven / loslaten wordt. Steeds snellere oscillatie.

Zoveel gas geven dat het toerental boven de ongeveer 2100 toeren uit komt heeft als gevolg dat er niets meer aan de hand is.

Bak niet goed gereviseerd? Inspuiting van de diesel? Koppelomvormer? Computer die gas geeft? Het lijkt in elk geval een combinatie die te maken heeft met logica, specifieke stand gaspedaal, bepaalde hoeveelheid vermogen / versnelling / koppel vragen. Het is niet altijd te triggeren, maar geef me tien minuten en dan krijg ik het absoluut voor elkaar. Het treedt ook sneller op wanneer ik een einde op de snelweg heb gereden. Het treedt zelfs in de zesde versnelling op, wat natuurlijk enorm vreemd is met een lock-up......

Het euvel treedt alleen op bij een klein beetje vermogen vragen...

Wat mij wel opvalt is dat voor zover ik me de opmerkingen van de subdealer kan herinneren, het euvel is begonnen na een update van de software. Welke software??? Het is en blijft natuurlijk sowieso erg vreemd dat het euvel is begonnen met zich te manifesteren direct na een bezoek aan de garage. Ik klaagde toen over de bak dat die nogal hard knalde wanneer ik na langer stilstaan bij het stoplicht mijn rem losliet (schakelt dan naar de één), volgens mij is toen een deel van de olie vervangen en de software bijgewerkt.

Kan er oude software worden geïnstalleerd, of is dat niet mogelijk. Ik zou dat graag willen, om te zien of de problemen dan weer weg zijn.

Ik moet maandag de subdealer weer bellen, want dit is natuurlijk niet de bedoeling, enige ammunitie zou prettig zijn.

Op www.degruijterweb.nl/toerenteller.wmv staat een klein stukje video opgenomen met de telefoon (levensgevaarlijk), dan zie je het zwabberen van de toerenteller, dus direct gerelateerd aan het motortoerental.

Peter

Op volgorde: AX-14 TRS, ZX 1.9i Volcane, Xantia 1.8i, Xantia 1.9 Turbo-D, Xantia 2.0 Turbo-CT (wat een motor!), Xsara 1.4 (tijdelijke auto van de zaak), C5 Break 2.0i-16V Prestige, Xantia Break 1.8i-16V, een C5 Break 2.0i-16V Exclusive en nu een C5 Break 2.0HDIF Exclusive

29 mei 2011 13:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Auto (automaat) geeft onregelmatig gas
Een toevoeging na een vreemde ervaring op de weg....

Wanneer ik in de automaat in stand M zet, dan is niet alleen het automatisch verwisselen van verzet weg, ook schakelt de bak een soort van lock-up in. Stel ik rijd 40 in de vierde versnelling en zet de bak in M. Ik geef dan gas, dan reageert de automaat alsof er een lock-up is, de toeren gaan niet omhoog. Ja, ze gaan wel omhoog omdat de auto versnelt, maar de slipkoppeling zou veel meer toeren omhoog gaan.

Wanneer ik de bak ook weer in de automatische stand zet en exact dezelfde hoeveelheid gas geef, dan zie je gewoon gezellig de toeren omhoog gaan, zoals het bij de slipkoppeling hoort.

Dit lijkt me niet goed, want dat zou betekenen dat de bak in M veel te zwaar belast zou kunnen worden. Volgens mij was dit in het verleden ook niet zo (voor de revisie), M betekende alleen het vasthouden van de versnelling (binnen redelijke grenzen), niet het inschakelen van de lock-up?

Graag informatie...

Op volgorde: AX-14 TRS, ZX 1.9i Volcane, Xantia 1.8i, Xantia 1.9 Turbo-D, Xantia 2.0 Turbo-CT (wat een motor!), Xsara 1.4 (tijdelijke auto van de zaak), C5 Break 2.0i-16V Prestige, Xantia Break 1.8i-16V, een C5 Break 2.0i-16V Exclusive en nu een C5 Break 2.0HDIF Exclusive

29 mei 2011 15:03
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Energielabel: C
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik zou inderdaad eerst eens vragen of de software een versie terugkan of dat 'ie op een correcte manier wordt geupdated......

C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km

29 mei 2011 15:13
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster

Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat je tweede verhaal betreft kan ik zeggen dat mijn automaat ook gelocked is zodra de pook in de M staat.

Ik heb het nog niet uitgeprobeerd maar ik neem aan dat hij zelf ingrijpt als de je de grenzen te buiten gaat.

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.

29 mei 2011 20:19
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera

Naar boven
Antwoord met een citaat
De AT6 kan in (vrijwel) alle versnelling locken. Dat hoort zo bij moderne automaten om brandstof te besparen. Het duidelijks te merken is dit in het oppakken bij een lage snelheid (op rotonde afslag wegaccelereren bijvoorbeeld) omdat dan eerst de lock eraf gaat, of het aanrollen tot een stop.

Per definitie moet voor een kickdown de lock er eerst af (anders kan je niet schakelen) dus zul je altijd de toeren harder omhoog zien gaan dan de snelheid, in M is er geen kickdown dus kunnen beide gelijkmatig omhoog lopen (want vrijwel altijd lock up)

Maar het oscilleren van de toeren bij constante snelheid is niet goed. De koppelomvormer hoort bij constante snelheid een paar % slip toe te laten, geen >20%. Dat duidt op een echt probleem, softwarematig lijkt me niet, eerder olie, impeller stall of slip van de rembanden/plaat koppelingen. Omdat je het kunt ophefffen met [M]/tiptronic mode verdenk ik eerder de olie en stall, dan slip, maar impeller stall is wel gelinkt aan diens koppeling.

ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

30 mei 2011 13:25
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Het probleem bestaat inderdaad niet meer in de M-stand, vanwege die lock-up. Ik begrijp dat die er op zit. Bij extreem gas geven gaat die er trouwens niet af, gewoon in de versnellind doortrekken. Om ook de andere vraag te beantwoorden, bij te hoge toeren schakelt de bak wel op.

Inderdaad bij weinig gas geven in een versnelling gaan de toeren gewoon gelijkmatig met de snelheid omhoog, ook in andere versnellingen dan de zes, alleen schakelt de bak uiteraard enorm veel sneller terug bij gas geven in bijvoorbeeld de drie dan in de vijf of de zes. De kleine vertraging die er dan in zit zal ongetwijfeld het opheffen van de lock-up zijn, voordat de motor de toeren inschiet. Dat gaat ook allemaal prima en dan heb ik ook geen probleem met wisselingen in toerental.

Het oscileren lijkt wel alsof de bak twijfelt tussen de lock-up er afhalen of erop laten. Het is ook echt een minimale versnelling die ik vraag, echt 'tipje van de teen' gas geven. Helaas rijd ik nogal veel in de stad / binnenwegen, waar je vaak heel weinig gas bij wilt geven.

De bak is dus vorige week gereviseerd, maar wat ze precies hebben gedaan weet ik niet. Alleen de olie? Mechanische delen? Hoe kan ik een goede diagnose laten stellen, kost dat veel tijd / geld? Alleen al om de ellende te besparen van het heen en weer rijden naar de verkoper vanwege de garantie wil ik wel een paar tientjes uitgeven om die diagnose beter te laten stellen.

30 mei 2011 14:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak

Naar boven
Antwoord met een citaat
Wat niet helemaal uit te sluiten is dat de motor niet perfect loopt (vooralsnog zonder foutmelding te genereren) en dat de bak daarop reageert. Hij is zelflerend niet alleen vwb jouw rijgedrag maar ook vwb het motorgedrag.

Nogmaals in tiptronic/[M] heb je géén kickdown, of hij nog wel automatisch opschakelt bij hele hoge toeren weet ik even niet. Zowel in [D] als in [M] heb je lock up -vrijwel altijd- maar gezien jouw gedrag in het filmpje dus niet. Dat klopt niet.

In de familie

30 mei 2011 15:06
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
De bak schakelt op wanneer je doortrekt, dat heb ik uitgeprobeerd.

Motor niet goed lopen. Dan wel alleen in een heel specifiek toerengebied, met een heel specifieke vraag naar trekkracht. Gewoon "doorrijden" geeft geen problemen, alhoewel ik dat ook weer niet geheel uit kan sluiten, rond de 110-120 zit er een ongewone trilling in de auto. Een trilling die pas is ontstaan nadat de software van met motormanagement is bijgewerkt, vandaar ook mijn vraag over de software.

Mijn vraag op dit moment is eigenlijk, overlaten aan de (sub)dealer (wel citroen op de deur, verkoopt wel nieuwe wagen, geen officiele dealer), of ergens anders heen lopen, uiteraard nadat ik dat aan de garage vertel, ik wil niet mijn recht op garantie verspelen.

Linksom of rechtsom moet er een keer een goede diagnose worden gesteld. Nu moet ik binnenkort toch weer even langs om een nieuwe radio op te halen, kan hij eindelijk een keer meerijden...

30 mei 2011 15:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Je sluit in je eerste post de bak uit omdat die net gereviseerd zou zijn, maar het gedrag lijkt juist door de bak veroorzaakt te worden. Sowieso is een revisie na 135dkm niet normaal.

Ik heb altijd het idee dat er nogal gemakkelijk de software de schuld wordt gegeven en er onterecht gedacht wordt dat met een update alles weer ok is. Een echt (mechanisch) probleem is veel logischer.
Desalniettemin kán het na een revisie nodig zijn een nieuwe motorsturing (bak?) te krijgen; zo in elk geval bij dezelfde motor icm koppelingsproblemen, zie desb. draadje.

In de familie

30 mei 2011 16:40
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Er is ook een nieuwe computer geplaatst, het "electronisch brein" is vervangen, dat bedoel je met de "bak"?

Vooralsnog nog maar weer eens goed de garagist in de ogen kijken en er toch op staan dat hij mee gaat rijden. Vandaag de halve dag met een waggelende bak rondgereden, net eventjes beter. Hoe dan ook, ik krijg het voor elkaar het euvel tevoorschijn te toveren.

Ik zal doorgeven wat er uit dat gesprek is gekomen.

De enige reden dat ik de software aanhaal, is vanwege de simpele vaststelling dat de ellende is begonnen na updates van juist de software van zowel het motormanagement als het electronische brein van de automaat.

30 mei 2011 16:46
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
nee met bak bedoel ik de automatische versnellingsbak, maar als daarvan het brein is vervangen (waarom!?) moet er uiteraard ook een nieuw stuurprogramma op en dat zal dan wel de nieuwste software geweest zijn.

In de familie

30 mei 2011 17:06
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik haal dit draadje maar weer even op in plaats van een nieuwe te starten.

Mijn auto heeft precies hetzelfde probleem. Ik rijd ook veel stadsverkeer met iedere dag een stukje snelweg, wat hier betekent dat ik rond de 100 km/uur rijdt. Rond de 2.000 toeren zit die "oscillatie" in het toerental.

Het maakt niet uit in welke versnelling ik rijdt of hoe hard ik rijd. Het gebeurt echter niet als ik op de cruise control rijdt en rond de 2.000 toeren zit, alleen maar als je zelf gas geeft. Ik ben beniewd of het probleem opgelost is bij de oorspronkelijke starter van dit draadje.

Het betreft trouwens dezelfde motor-versnellingsbak combinatie, echter met 175.000 km op de teller.

Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat

Historie

1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou
1990 Citroën BX14 Palais Gris
2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux
1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer

01 aug 2011 05:00
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Hoi,

Ik ben er nog steeds mee bezig. Door het vervangen van de luchtstroommeter is het probleem stertk verminderd, er zijn dagen dat ik het niet meer heb. Helaas, niet helemaal weg.

Bij mij heb ik ook het idee dat er iets met de turbo is, wanneer ik namelijk van zes naar vijf schakel of weer opschakel, dan hoor ik een geluid alsof een snelkookpan stoom kwijt moet,

Ik vermoed dat mijn dealer op vakantie is, hij reageert momenteel niet, Zelf ook op vakantie, dus als ik t drug ben, weer eens cont act opnemen.

Maar laat ze eens riden met de computer aangeschakeld, dat leverde bij mij interessante metingen op, dat bijvoorbeeld ook de turbodruk te laagwas. Verbruik valt me ook iets tegen, 140 in la dijde kom ik op een op veertien, niet impressive...

Peter

01 aug 2011 12:07
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bij een dergelijk combinatie van (halve) problemen zou ik het in iets gemeenschappelijks zoeken, zoals het vacuüm-systeem. Dat wordt gebruikt om de variabele turbo aan te sturen, evenals de EGR en luchtdoseerklep. Slecht vacuüm (lek? pomp?) levert dan een onvoorspelbare loop op, maar blijkbaar (nog) niet genoeg om echt in een noodloop te gaan...een wat minder rustige rijder zonder een automaat, komt denk ik sneller in het motorregime terecht waar je wél een motorstoring krijgt. Het niet of slecht schakelen mbv vacuüm zie je idd teurg bij het in real time uitlezen van motorgegevens (turbodruk etc.) en kan ook mbv vacuümmeting aan de stuurslangen gebeuren.

zoals ik al zei:

Citaat:
Wat niet helemaal uit te sluiten is dat de motor niet perfect loopt (vooralsnog zonder foutmelding te genereren) en dat de bak daarop reageert.

In de familie

01 aug 2011 12:22
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0 HDI 16V BVA SX
Opties: Xenon, zonnedak, leer, pack parking, MP3
kilometerstand: 200.000
Kleur: Blanc Banquise

Naar boven
Antwoord met een citaat
De auto gaat morgen naar de garage voor wat kleine dingen (achterruit wil niet open, speed delimiter geeft storing en melding dat de bandenspanning niet wordt gecontroleerd).

Om de storing van de speed delimiter op te lossen moet schijnbaar het gaspedaal inclusief sensor vervangen worden. De garage denkt dat dat het probleem op zou kunnen lossen van mijn toerental schommelingen. Ik zal laten weten of dat de oplossing is.

Mijn andere auto is een 1995 Toyota Landcruiser 4.5 GXL Automaat

Historie

1969 Citroën DS20 Hydraulique Bleu Andalou
1990 Citroën BX14 Palais Gris
2004 Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA4 Difference II Gris Orageux
1968 Citroën DS20 Hydraulique Rouge fer

02 aug 2011 01:12
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende