Auteur |
Bericht |
scooty1973
C5club Newbie
Geregistreerd: 02 mei 2011 17:32 Berichten: 1
Auto: berlingo
Brandstof: Benzine
Versnellingsbak: EGS6
Naar boven
|
 tips voor aankoop C5 PH1
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op dit forum, maar wel Citroen-rijder. We rijden nu zelf een Berlingo 1.8i Multispace uit 1998 met 70k op de teller. Deze auto is nieuw gekocht in de familie en door omstandigheden hebben wij hem 3 jaar geleden overgenomen. Toen nog 26k op de teller. Helemaal wel dealeronderhouden.
Wij willen overgaan op een C5. Reden is eigenlijk dat we wel een ruime citroen willen en comfortabel, maar geen windvanger meer zoals de Berlingo.
Vraag is:
Welke motoren kan je juist wel of niet nemen? En zijn er types die juiste specifieke problemen hebben gehad? Zo valt mij op dat de HPI-modellen relatief voordelig in de verkoop staan her en der. We hebben wel ergens een C5 break zien staan met 69.000 km op de teller en wordt aangeboden vooor 4900 euro. Gezien de auto wat ik op de foto's zie, allerzins redelijk.
Waar moeten we vooral op letten??
|
14 mei 2011 17:42 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Persoonlijk zou ik een HPI maar laten staan, ze kunnen soms wat kuren hebben en ook zijn sommige onderdelen niet meer leverbaar.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
14 mei 2011 18:43 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Zoals klaverblaadje al aangeeft kun je de HPi idd beter overslaan ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
16 mei 2011 08:28 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Ik zou voor een Exclusive gaan, o.a. standaard Xenon, en als je wat extra ruimte wilt zeker een Break, vind ik (  ) ook de mooiste. Motor is persoonsgebonden, diesel, benzine, LPG, daar moet je zelf je keuze maken. En als het niets uitmaakt een 3.0 V6 Exclusive Break met leuke LM velgen, bij voorkeur een rode 
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
16 mei 2011 10:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Ik zou de HPi niet à priori overslaan, gezien de goede deals die je er op kunt krijgen. Maar je moet je wel realiseren wat voor geavanceerde techniek dat 10jr geleden was. Nu is HPi gemeengoed (THP!). Er zijn diverse draadjes over de voor- en nadelen, plus of jouw specifieke gebruik en rijgedrag past bij de HPi. Check deze bijv. viewtopic.php?f=5&t=7206&hilit=aankooptipsen hierin wat downloads en zelfs een positieve ervaring  : viewtopic.php?f=5&t=2039
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
16 mei 2011 11:41 |
|
 |
martinus
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 sep 2008 18:06 Berichten: 29
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Hallo, Ik heb een C5 2.0 automaat op gas (nu bijna 200000km gereden). Dealer onderhouden. Er kan en gaat gewoon van alles aan kapot. Van afbrekende deurkrukken tot lekkenden hydrauische leidingen. Van snelheids meters tot gasinstallaties. Van waterpomp tot kleppen in de automatenbak. En vaak is het nog moeilijk op te sporen wat er aan mankeert. De auto rijdt lekker maar helemaal trillingvrij is het stuur niet te krijgen rond de 120km/uur. En ze zijn ook behoorlijk zijwindgevoelig. Misschien heb ik pech......
Succes met je keuze.
Groeten JoHaN
|
16 mei 2011 17:26 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Misschien wel, voor iemand mijn 2.0 16v op LPG totall reed heb ik 195k op de teller zien staan, heb er 73k mee gereden tegen een onderhoudsprijs van 3,3 cent/km...
_________________ Johan
|
16 mei 2011 22:39 |
|
 |
martinus
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 sep 2008 18:06 Berichten: 29
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
....de mijne is van 2 januari (in sommige berekingen zelfs 1 januari)...zou dat de oorzaak zijn?????
Ik heb 60000 km gereden met deze auto en totaal staat er 198200 km op nu.
Groeten JoHaN
|
17 mei 2011 18:09 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
8821 is toch echt 2-jan-01. Die andere orga calculators kloppen niet. Gebruik deze http://www.2cv.nl/historie/orga.htmlDie auto is elf jaar oud, uiteraard gaan er dingen stuk. Maar trillen hoeft echt niet en zijwindgevoelig is een berline ook niet echt (behalve in directe vergelijking met een Xm of Xantia).
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
18 mei 2011 11:57 |
|
 |
martinus
C5club Rookie
Geregistreerd: 29 sep 2008 18:06 Berichten: 29
Auto: C5 2.0 16v prestige berline g3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Phase: 1
Organummer: 08821
Productienummer: 10126
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 140300
Kleur: groen ksdc
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Hallo,
Ik ben veel oudere auto's gewend met veel hogere kilometerstanden. Vaak van onduidelijke afkomst. Volvo's. Gingen zelfs minder vaak kapot dan dit exemplaar. Ook ik het verleden BX'en gehad (19 trd) buiten onderhoud nooit kapot. Tot 250000 km mee gereden. De C5 valt wat dat betreft best wel tegen. Ook het veercomfort in de stad. Korte diepe oneffenheden worden toch vrij sterk door gegeven. ook de bouwkwaliteit van de stoelen is matig. vrij snel doorgezakte delen en scheuren in schuimrubber. Dat trillen is grotendeels weg. Ik heb nu continental banden (en goed gebalanceerd) dat rijdt veel plezieriger dan de michelins. (vind ik dat zal persoonsgebonden zijn) Maar toch blijft er iets onrustig. De auto gaat met veel wind echt heen en weer. Je voelt dat de zijwind behoorlijk invloed heeft op de auto. Er is nog steeds comfortabel mee te rijden...maar toch. En vooral de eerste keer is het schrikken je verwacht het niet van zo'n grote auto. Voordelen zijn de ruimte en het rijden buiten de stad. Heel comfortabel. Ook de rust in de auto is fijn. Maar of het weer een C5 wordt naar al die ellende, ik weet het niet. Eerst maar de kleppen van de automatenbak laten vervangen....en of je een redelijke inruilprijs krijgt is ook nog maar de vraag. Gelukkig betaal je ook niet veel.
Groeten JoHaN
|
18 mei 2011 17:25 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Het gaat hier om tips over aankoop toch? Over je ervaringen bestaat al een ander topic.... viewtopic.php?f=4&t=9434&p=329375
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
18 mei 2011 17:42 |
|
 |
Herman
Clubcafé-uitbater
Geregistreerd: 30 jun 2006 11:41 Berichten: 11348 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C3 Aircross 1.2 puretech feel
Opties: SUV
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2018
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: Soft sand
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Als je veel stadsverkeer en niet teveel rijdt neem een op LPG, veel groteweg en afstanden en caravans Diesel Begin bij 2003 of hoger en 1.8 voor gewoon maar als trekker 2.0 of hoger. Geen witte maar donkere kleur, of je wilt veel wassen. Kleine gebreken zijn zelf snel op te lossen maar drukken de verkoop prijs! Lees vooral wat veel voor kan komen en laat ze dat oplossen anders lagere prijs. Zit er een reserve wiel bij met krik? Staat onderhoud genoteerd? Werkt de airco? En de verwarming via alle gangen? Staat de auto nog hoog en niet op zijn gat? Geen gekke meldingen bij proefrit en flink in de remmen? Uitlaatgas storingen Roetfilter of andere gekke meldingen? schrijf op en vraag het hier eerst.
_________________ Met vriendelijke groet Herman......... Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
klik
_______________________________________________________ Mijn ander vervoer is een E-bike.
|
18 mei 2011 18:13 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Herman schreef: Als je veel stadsverkeer en niet teveel rijdt neem een op LPG, De vraag gaat toch om een HPi? Dat gaat niet samen met LPG. Sowieso zou ik met korte stukjes nooit LPG aanraden ivm het relatief hoge aandeel water in de uitlaatgassen, die bij stadsverkeer de uitlaat slopen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
19 mei 2011 12:00 |
|
 |
pmnztm
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 maart 2009 16:08 Berichten: 117 Woonplaats: zoetermeer
Auto: c5 2.2 hdi break Exclusive
Opties: pdc, afneembare trekhaak,Parrot carkit, etc
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 188000
Kleur: bleu mauritius
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Als je gaat voor de C5, moet je je realiseren, dat het geen storingvrije auto is... Ik heb veel ervaring met citroen, en het zijn over het algemeen zeer fijne en comfortabele wagens. (Ik heb BX, 2x Xantia en nu C5 )
Technisch gezien, ben ik er niet (meer) zo tevreden over. Ik rij een Break 2.2 HDI, ivm grotere afstanden en trekken van een caravan, wat hij overigens fantastisch doet.
Voordelen: (break) Heel veel ruimte, comfort, goede zit, en motorisch een tot nu toe een perfecte wagen. Tot nu toe geen echte motorproblemen, en loopt na 185000 nog als nieuw. Bij de exclusive veel mooie en handige extra's (aut. dimmen binnenspiegel, verwarmde buitenspiegels, licht en regensensoren etc)
Nadelen: Veel elektronische probleempjes: achterruit (modificatie en knop), Storing uitlaatgas meldingen met noodloop, meldingen dieseldope van roetfilter die niet normaal te resetten zijn, probleempjes met de metertjes, oa watertemperatuur (sensor). Grotere reparaties die je kan ervaren: draagarmlagers (echt citroen probleem..) stabilisator stangen, veercylinders tbv veersysteem. Vooral bij een ouder exemplaar kan je ze tegenkomen, of zijn al geweest, als je geluk hebt..
Alles is in principe heel goed op te lossen, maar realiseer je dat de meeste dealers niet goedkoop zijn. (Huisdealer van deze site is veel positieve ervaring mee!!)
Check op onderhoudschema, en doe navraag over de veel voorkomende problemen genoemd op deze site.
Als je hier niet van schrikt, wens ik je in de C5 van je keuze hele fijne km's toe!
Om het verhaal te relativeren; andere merken kunnen ook wel het één en ander markeren... helaas is dat nu eenmaal zou met zoveel elektronica in de wagens..
Groet Peter
|
19 mei 2011 17:03 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33529 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: tips voor aankoop C5 PH1
Dat geldt voor mij andersom, C5 is probleemloos en de Xantia werd ik nogal verdrietig van ....
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
19 mei 2011 17:10 |
|
 |
|