Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Inmiddels heb ik via een PB aan de "auteur" van die PDF gevraagd of er een kleurenversie van is... Gisteren ben ik wat aan het stoeien geweest met de remmen, over de dijk richting Wijk bij Duurstede en via Schalkwijk langs het kanaal terug richting Houten. Daarbij zijn de achterblokken inmiddels gehoorlijk ingeremd. Te merken is dat het drukpunt duidelijk hoger is komen te zitten, en dat het ook harder aanvoelt. Merkwaardig blijft dat het pedaal soms (!) wegzakt als je het ingedrukt houdt, maar dat is niet altijd het geval. Ik kan nog niet reproduceren onder welke omstandigheden dat al-dan-niet gebeurt. Tijdens die testrit ook een aantal noodstops gemaakt, waarbij BAS soms aansprak, afhankelijk van de snelheid waarmee je het pedaal indrukt. Dat doet 'ie goed, naar ik denk. Vandaag even naar CM geweest, onderweg voelde de rem normaal aan, redelijk hoog drukpunt en goed te doseren. Bij het testen gisteren liep ik overigens tegen een merkwaardig verschijnsel aan. Om de remmen op te warmen gebruik ik vaak de linkervoet om het rempedaal wat in te trappen, terwijl ik met de rechtervoet extra gasgeef. Dat deed ik ook hier, maar na een paar seconden valt dan het motorvermogen weg, dat wordt kennelijk helemaal teruggeregeld. Ook in de M-stand, bij iets van 3500 rpm gebeurde dat. Als je dan de rem loslaat duurt het een paar seconden voordat de motor weer vermogen levert...... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
07 mei 2011 16:32 |
|
 |
Ploffie
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06 Berichten: 4116 Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Dat laatste heb ik al eens eerder gelezen hier. Zodra je gast en remt tegelijk stopt het gas.
Zelf heb ik het niet kunnen reproduceren, gas bleef er gewoon op.
_________________ De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!
When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep... Not screaming and yelling, like the passengers in his car.
Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.
|
07 mei 2011 17:15 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Ik heb er wel vaker van gehoord, dat de C5 niet tegelijk kan gasgeven en remmen. Kan ook omdat de C5 geen mechanische gasregeling heeft maar electronisch.
Het staat hier al ergens op het forum, ik meende in een post van EvilTwin ergens...?
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
07 mei 2011 21:05 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
JW-NHS schreef: Om de remmen op te warmen Waarom doe je dat JW? Heeft het opwarmen van de remmen enig nut in dit onderzoek? Na 2 keer gewoon remmen zijn ze toch warm?
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
07 mei 2011 22:42 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Heb vandaag ook eens de remmentest gedaan, dus bij stilstand rem indrukken en zover mogelijk op rustige wijze het rempedaal richting bodem te krijgen...
't leverde mij een (tijdelijke) ESP error op, compleet met servicelampje, maar ik kreeg het pedaal niet bijster ver ingetrapt. Voelde weerstand, en het 'veert' wat in. Maar met moeite...
_________________ Johan
|
07 mei 2011 23:00 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Uit de reacties begrijp ik dat het wegzakken van het rempedaal vaker voorkomt, maar zeker geen "standaard C5 eigenschap" is. ABS hebben alle C5's, BAS ook bij mijn weten. ESP, dat is een uitbreiding van het ABS systeem, is niet standaard op de Phase I, wél op de Phase II. Ook van BJG begreep ik dat er bij zijn Phase II geen sprake is van wegzakken van het pedaal. Al met al is dit voor mij een verschijnsel waarvan ik niet zeg: laat maar zitten, ook andere C5's hebben het. Ik wil eerst begrijpen waarom het gebeurt, en op basis van die wetenschap een uitspraak doen of ik er mee moet leren leven dan wel doorga om het probleem op te lossen. Hopelijk krijg ik dat Bosch EVA Document nog eens in kleur onder ogen, dan zal hopelijk iets duidelijker worden of dáár een aanknopingspunt zit. Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 mei 2011 11:20 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Nog een aanvulling...
Van een Bosch ingewijde kreeg ik een tip dat er bij het ontluchten van het secundaire systeem een fout gemaakt kan worden. In de Citroën documenten staat namelijk dat je dit bij 2 bar moet doen.
Hij wees me er op dat de druk niet hoger mag zijn dan 1 bar bij het ontluchten, omdat bij hogere druk een klep dicht gaat, ASV op het plaatje. Dat is welliswaar van een MK20 met voor/achter scheiding van de remmen en in de C5 wordt de MK60 gebruikt, maar het principe is hetzelfde.
Ik heb inmiddels gecheckt bij de garagist hoe het secundaire systeem van mijn C5 ontlucht is. Dat bleek met 1 bar gedaan te zijn, dáár zit dus niet de oorzaak.
Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
08 mei 2011 11:32 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
@JW: nog even voor de duidelijkheid, bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal? Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan?
Wellicht ten overvloede is idd remmen en gasgeven niet mogelijk bij de C5. Het remsignaal overruled het gaspedaalsignaal in de mm computer. Zou je nu het mm uitlezen met de lexia dan zou je de storing "gaspedaal beklemd" of "een wazige kreet als coherentie rem/gaspedaal" tegenkomen. Vaak werkt dan ook de cruisecontrol niet meer. Maar dat ligt een beetje aan de softwareversie van het mm.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 mei 2011 21:25 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
BJG schreef: bij normaal rijden en remmen is het pedaalgevoel en het drukpunt normaal? Je hebt alleen nog het wegzakken bij stilstaan? Zo is het bij mij ook, en mijn remmen werken perfect.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
09 mei 2011 09:42 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Gisterenmiddag stond ik voor een stoplicht te wachten, voet op de rem, uiteraard. Maar niet extra hard op het pedaal drukkend. Toen voelde ik het pedaal wegzakken, richting bodem. Kort voordat ik de bodem bereikte ging het licht op groen en moest ik weer optrekken, er stond iemand achter me....
Het zou "mooi" geweest zijn als ik nog wat langer had kunnen blijven staan, dan had ik geweten of de rem helemaal op zou houden z'n functie te vervullen.
Ik ga dat nog eens uit testen, op een rustig plekje, kijken wat er dan gebeurt. Als het dan inderdaad zo is dat het pedaal zover wegzakt dat de remwerking weer gaat verminderen cq ophoudt, dan is dat voor mij duidelijk: onacceptabel.
En ja, als ik gewoon rem gaat het goed, op dit moment. De remmen grijpen dan goed aan, het drukpunt is hoger dan het vroeger was.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 mei 2011 10:10 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Uiteraard zou dat onacceptabel zijn .... maar lijkt mij wel heel erg sterk Zal straks eens goed op het pedaal drukken, let er eigenlijk nooit op.
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 mei 2011 10:12 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Dat is natuurlijk simpel te testen op een helling. Wel de automaat in [N] zetten anders test je in feite de kruipneiging.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 mei 2011 10:18 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Dat ga ik dan ook zeker doen, op een hellinkje Overigens, het zou toch niet zó mogen zijn dat de rem niet sterk genoeg meer zou zijn om de kruipneiging van de automaat af te remmen? Eerst maar eens testen, dan discussieren over de testresultaten Dat staat overigens los van het proberen het "waarom" te achterhalen. Want waarom doet 'ie van mij, en van enige anderen het wél, en die van anderen niet? Hoe is dat met jouw C5 gesteld? Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
09 mei 2011 10:27 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33540 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Ben het eens dat de kruipneiging ten alle tijden tegen gegaan moet kunnen worden, al sta je een half uur op de rem ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
09 mei 2011 10:29 |
|
 |
jpiek
C5club Extreme Poster
Geregistreerd: 13 apr 2007 23:29 Berichten: 3648 Woonplaats: Berkel en Rodenrijs
Auto: Citroën C4 Grand Picasso
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 116.160
Kleur: Zilver Metallic
Naar boven
|
 Re: C5 remprobleem
Ik zou geen enkele vermindering van remvermogen accepteren bij het continu ingedrukt houden. Je gebruikt op zo'n moment de remmen maar voor 1 ding, om te blijven staan waar je staat. Dan moet de remkracht dus gewoon gelijk blijven. Al duurt het 3 uur (bizarre situatie : op een helling, aandrijving oid defect, handrem defect, wachtend op de hulpdiensten..)
_________________ Johan
|
09 mei 2011 11:58 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|