V-zesserke schreef:Heeft het te maken met het feit dat de lucht in de winter kouder is en deze dus meer brandstof kan bevatten en de ECU zich daarop aanpast. Maar dan zou de motor ook meer vermogen leveren in de winter, wat misschien ook wel zo is al is dat niet zo direct merkbaar.
Koude lucht heeft een hogere dichtheid. De luchtweerstand is dus hoger. De motor moet meer vermogen leveren bij dezelfde snelheid, dat wordt maar deels gecompenseerd door een hogere thermodynamische efficiëntie. De luchtvochtigheid speelt ook mee, alsmede het vermogen van de intercooler om de inlaatlucht te koelen (beter bij een hogere dichtheid EN een lagere buitentemperatuur, dus dat werkt dubbel). Turbo's met IC. zijn dus in het voordeel.
Maar de ingespoten hoeveelheid brandstof is nog steeds dezelfde verhouding tot de hoeveelheid (massa) lucht die je inneemt en die heb je zelf in de hand (voet). Bij benzines is dat de stoïchiometrische verhouding, bij Diesels wordt een luchtoverschot toegestaan. In de winter mag dat overschot zelfs meer zijn omdat er bij lagere temperaturen minder NO_x geproduceerd wordt, zelfs bij een groot luchtoverschot. Maar bij een Diesel is het dus absoluut niet nodig om meer in te spuiten in de winter; integendeel, behalve uiteraard bij een grotere vermogensvraag.
NB de airco werkt ook 's winters, daarnaast nog 1kW aan accesoires (voorgloeien, achterruitverwarming, etc.)
Bij 100km/h is dat ongeveer 5% extra verbruik, maar bij lagere snelheden relatief veel meer. Onopgewarmd kun je met de (voorgeschreven!) motorolie: 5W30 C2 ook een dergelijke besparing verwachten (>4%).