Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Ik had de bedoeling om de schijven en blokken achter te vervangen.
Tijdens de demontage zag ik dat de ogen van de klauwen weggeteerd waren (galvanische corrosie waarbij aluminium het verliezende metaal is t.o.v. staal). Helaas had ik geen nieuwe klauwen en kon daar ook niet direct aan komen. Toch alles in elkaar gezet met de oude klauw. Nieuw klauwen besteld en vandaag deze vervangen.
Wagen op de krik,
Wiel eraf,
pen bij afdekplaatje losdraaien met sleutel 8
afdekplaatje wegnemen,
pen eruit trekken (veer springt eruit),
remblokken met waterpomptang eruit trekken,
Remleiding losdraaien met sleutel 11,
Klauwbouten (2 stuks, aan de buitenzijde) losdraaien met sleutel 16 Optie: Je kan nu ook de schijf vervangen (had ik al een week eerder gedaan)
Nieuwe klauw plaatsen (met pen even bij elkaar houden, want deze bestaat uit 2 helften) en raakvlak met draagarm schoonmaken en met kopervet invetten.
Bouten vastdraaien met juiste moment (heb deze vastgezet met 70 Nm en borgmiddel en de raakvlakken met aluminium ingevet met kopervet)
remleiding aanbrengen en vastdraaien (vast is vast) Remblokken en L-plaatjes aanbrengen (onder in boven in de klauw wat kopervet aangebracht daar waar de blokken worden ingeschoven)
Veer aanbrengen en pen insteken (alle raakvlakken met aluminium ingevet), afdekplaat aanbrengen en moer op pen vastdraaien (vast is vast), remleiding ontluchten,
Schijf controleren op mogelijk gemorst vet of remolie en indien nodig ontvetten,
kijken of schijf goed vrij loopt,
wiel aanbrengen,
krik er weer onderuit en testrit maken.
Succes
Tijdens de demontage zag ik dat de ogen van de klauwen weggeteerd waren (galvanische corrosie waarbij aluminium het verliezende metaal is t.o.v. staal). Helaas had ik geen nieuwe klauwen en kon daar ook niet direct aan komen. Toch alles in elkaar gezet met de oude klauw. Nieuw klauwen besteld en vandaag deze vervangen.
Wagen op de krik,
Wiel eraf,
pen bij afdekplaatje losdraaien met sleutel 8
afdekplaatje wegnemen,
pen eruit trekken (veer springt eruit),
remblokken met waterpomptang eruit trekken,
Remleiding losdraaien met sleutel 11,
Klauwbouten (2 stuks, aan de buitenzijde) losdraaien met sleutel 16 Optie: Je kan nu ook de schijf vervangen (had ik al een week eerder gedaan)
Nieuwe klauw plaatsen (met pen even bij elkaar houden, want deze bestaat uit 2 helften) en raakvlak met draagarm schoonmaken en met kopervet invetten.
Bouten vastdraaien met juiste moment (heb deze vastgezet met 70 Nm en borgmiddel en de raakvlakken met aluminium ingevet met kopervet)
remleiding aanbrengen en vastdraaien (vast is vast) Remblokken en L-plaatjes aanbrengen (onder in boven in de klauw wat kopervet aangebracht daar waar de blokken worden ingeschoven)
Veer aanbrengen en pen insteken (alle raakvlakken met aluminium ingevet), afdekplaat aanbrengen en moer op pen vastdraaien (vast is vast), remleiding ontluchten,
Schijf controleren op mogelijk gemorst vet of remolie en indien nodig ontvetten,
kijken of schijf goed vrij loopt,
wiel aanbrengen,
krik er weer onderuit en testrit maken.
Succes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Wanneer je de leiding even voorziet van een dopje loopt er nauwelijks iets uit maar ik heb ze gewoon laten druppen omdat alles klaar lag en de leding er weer snel aan zat.
Ontluchten heb ik als volgt gedaan (zat nog redelijke verse remolie in),
Sleutel 10 op ontluchtingsplug, slangetje (doorzichtig) erop en dit in en glazen potje laten hangen,
2de persson trap pedaal in en dan draai je de ontluchtingsnippel los, wanneer het pedaal de bodem heeft bereikt dan draai je dicht en laat de persson het pedaal weer opkomen en doe je weer hetzelfde, totdat er geen belletjes meer in de olie zitten (zie je in het slangetje). Houd het peil in het glazen potje in de gaten want wat daar in zit, zit niet meer in het reservoir, dus het reservoir tijdig bijvullen Niet onder MIN laten komen (persoon kan dat zien op dashboard, waarschuwingslampje bij contact aan)). Voor de 2 chterwilene heb je aan een flesje van 250 ml voldoende remolie.
Wil je het hele systeem verversen dan heb je 1 liter nodig.
Op dop van het rem reservoir staat welk type olie je nodig hebt (DOT 4)
Ontluchten heb ik als volgt gedaan (zat nog redelijke verse remolie in),
Sleutel 10 op ontluchtingsplug, slangetje (doorzichtig) erop en dit in en glazen potje laten hangen,
2de persson trap pedaal in en dan draai je de ontluchtingsnippel los, wanneer het pedaal de bodem heeft bereikt dan draai je dicht en laat de persson het pedaal weer opkomen en doe je weer hetzelfde, totdat er geen belletjes meer in de olie zitten (zie je in het slangetje). Houd het peil in het glazen potje in de gaten want wat daar in zit, zit niet meer in het reservoir, dus het reservoir tijdig bijvullen Niet onder MIN laten komen (persoon kan dat zien op dashboard, waarschuwingslampje bij contact aan)). Voor de 2 chterwilene heb je aan een flesje van 250 ml voldoende remolie.
Wil je het hele systeem verversen dan heb je 1 liter nodig.
Op dop van het rem reservoir staat welk type olie je nodig hebt (DOT 4)
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 4129
Lid geworden op: 21 jan 2011 11:10
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 310687
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Locatie: almere
toppie bedankt voor de duidelijke uitleggroetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Zat de veert ook zó gemonteerd toen je de oude uit elkaar haalde?
Volgens de instructie B3FG4TP0 moet 'ie andersom zitten, met de beugel die tegen de blokken aandrukt aan de bovenkant.
En hoe zitten de anti-piepplaatjes, onder of boven?
Groet,
JW
PS De oude blokjes, waren die erg scheef afgesleten?
Volgens de instructie B3FG4TP0 moet 'ie andersom zitten, met de beugel die tegen de blokken aandrukt aan de bovenkant.
En hoe zitten de anti-piepplaatjes, onder of boven?
Groet,
JW
PS De oude blokjes, waren die erg scheef afgesleten?
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Oude remschijven en blokken waren puinhoop. Ze remde wel en liepen ook goed vrij maar het was niet mooi vlak.
Omdat ik de schijven en blokken voor had vervangen ook maar besloten om het achter te doen.
Dus er zitten nieuwe blokken op (oude waren erg ver op)
De veer kwam er zo uit. Heb deze ook zo teruggezet (drukt dus onder tegen de blokken).
Anti piepplaatjes plaatsen als een L aan de linker kant en omgekeerd aan de rechter kant ( dus onder zit het grote metalen vlak.
Omdat ik de schijven en blokken voor had vervangen ook maar besloten om het achter te doen.
Dus er zitten nieuwe blokken op (oude waren erg ver op)
De veer kwam er zo uit. Heb deze ook zo teruggezet (drukt dus onder tegen de blokken).
Anti piepplaatjes plaatsen als een L aan de linker kant en omgekeerd aan de rechter kant ( dus onder zit het grote metalen vlak.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Volgens de Citroën montage instructie B3FG4TP0 Verwijderen - aanbrengen : Remblokken achter moeten ze andersom zitten, zie het plaatje
Daarbij staat expliciet vermeld:
JW
Daarbij staat expliciet vermeld:
Groet,Monteer :
De anti-piepplaatjes
De remblokjes
De veer (4) (*)
Monteer :
De as (3) (*)
De moer (1)
LET OP : (*) Houd de montagerichting aan.
JW
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Tja, handboek zal wel kloppen, maar ik heb het teruggeplaatst zoals het eruit kwam.
Heb altijd vrijlopende remmen gehad (werden niet warm en ook geen gepiep).
Dus ....
Een ding is zeker de garage heeft niet conform het handboek gewerkt..... en ik dus ook niet!
Maar ik houd het in de gaten
Heb altijd vrijlopende remmen gehad (werden niet warm en ook geen gepiep).
Dus ....
Een ding is zeker de garage heeft niet conform het handboek gewerkt..... en ik dus ook niet!
Maar ik houd het in de gaten
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 6205
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Hoe dit veertje gemonteerd zit, is niet direkt van belang. De werking is hoe dan ook hetzelfde. Gebruik de volgende keer wel wat minder kopervet. De blubberbende die je nu hebt laten zitten, trekt alleen maar vuil en zand aan. Als je alles goed van vet hebt voorzien, op de plaatsen waar je het nodig hebt, is er vanaf de buitenkant niets van te zien. Even netjes schoonmaken dus de volgende keer... 
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
Helemaal mee eens, maar een foto is maar een momentopname (nu kun je nog zien op welke plekken het vet zit).
Voordat het wiel gemonteerd wordt nog even alles schoonmaken.
Wat ik zeker ga doen is die remklauw achter regelmatig even helemaal schoonmaken. bv 1 keer per jaar (bij wisseling naar winterbanden).
Voordat het wiel gemonteerd wordt nog even alles schoonmaken.
Wat ik zeker ga doen is die remklauw achter regelmatig even helemaal schoonmaken. bv 1 keer per jaar (bij wisseling naar winterbanden).
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
C5club Fan


Berichten: 96
Lid geworden op: 24 jun 2007 16:13
Auto: C5 2.0 16V Ligne Prestige
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2003
Energielabel: D
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 159300
Kleur: Grijs
KPH: Achter
Locatie: Spijkenisse
Waar heb je die mooie remklauwen besteld. Via internet of bij de Citroen dealer zelf?
Groeten.
Ton.
Groeten.
Ton.
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
internet autopartsonline in ermelo. Is me uitstekend bevallen wat betreft bestellen en afhandeling. Klauwen zagen er netjes en compleet uit en binnen 2 dagen binnen. Je krijgt remreiniger en wat kopervet er als extra bij. Ook de onderdelen die gekoppeld zijn aan je kenteken kloppen zo op het eerste gezicht heel goed. Dus de kans dat het past is m.i. heel groot.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Ontluchten moet met een Lexia. Zie desbetreffende draadjes.
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Berichten: 20302
Lid geworden op: 19 apr 2007 00:58
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Locatie: 030
Daar hebben we het al eerder over gehad: dat is niet noodzakelijk als alleen het primaire circuit ontlucht moet worden.
Zie ook de instructie van Citroën dienaangaande B3FI0FP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Remsysteem .
Daarin staat onder andere:
JW
Zie ook de instructie van Citroën dienaangaande B3FI0FP0 Aftappen - vullen - ontluchten : Remsysteem .
Daarin staat onder andere:
Groet,OPMERKING : Het ontluchten van het secundaire remsysteem moet worden uitgevoerd met behulp van de diagnosegereedschappen [2] Lexia of [3] Proxia.
4.2. Remcircuit ontluchten zonder ontluchtapparaat
OPMERKING : Hiervoor zijn twee monteurs vereist.
JW
Berichten: 112
Lid geworden op: 04 okt 2009 18:10
Auto: C5 X7 Sedan Comfort 2.0
Opties: afn. trekhaak, eurogas
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2008
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 301500
Kleur: EZRC zilvergrijs
In leiding komt eigenlijk geen lucht, deze druppelt dus loopt het systeem eigenlijk langzaam leeg.
Wanneer je de leiding erop hebt geschroefd moet de lucht uit de klauw (alleen daar zit nog lucht in).
Kost redelijk weinig olie maar om er zeker van te zijn dat er echt geen lucht in de leiding zit gewoon wat meer olie eruit trappen.
Wanneer je de leiding erop hebt geschroefd moet de lucht uit de klauw (alleen daar zit nog lucht in).
Kost redelijk weinig olie maar om er zeker van te zijn dat er echt geen lucht in de leiding zit gewoon wat meer olie eruit trappen.
Van 2cv6 naar C5, wat een vering had die CV!




