Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
Auteur |
Bericht |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 olie in turboslang
weet iemand of het normaal is dat er olie in de slang is die van de turbo naar het luchtfilter gaat, ik bedoel dan in het eerste gedeelte, als je de slang losmaakt, zowel in het uiteinde van de turbo als in de slang zelf
|
04 apr 2011 20:53 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Als het goed is gaat er geen slang van de turbo naar het luchtfilter, wel eentje van het luchtfilter naar de turbo.  Daar hoort geen olie te komen. Bedoel je soms de slang van de turbo naar de intercooler? Daar kan goed olie komen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 apr 2011 10:03 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
als je van de turbo vertrekt, die slang bedoel ik, en die uiteindelijk toch naar het luchtfilter gaat , ze is wel enkele keren onderbroken, er zit zelfs nog een sensor aan vast die je moet uittrekken wil je de slang er helemaal afdoen, maar de olie ligt dus bij het begin van de slang aan de turbo, zal proberen enkele foto's te posten
|
05 apr 2011 11:29 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Dat is dus niet een slang die van de turbo vertrekt, maar de slang die naar (het compressordeel) van de turbo toe gaat; fundamenteel verschil: inlaatlucht gaat als het goed is maar een kant uit. De sensor is de luchthoeveelheidsmeter. (licht grijs ovalen stuk in onderstaande plaat) Als daar olie zit dan verliest de turbo te veel, en aangezien het hier een 1.6HDi betreft, zou ik dat wel scherp in de gaten houden.
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 apr 2011 14:46 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
op de tekening is het dus nr 14 en 16 dat ik bedoel, die vertrekt toch vanuit de turbo ?
|
05 apr 2011 15:05 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
daar waar de huls (14) in gaat, mag daar een beetje olie voorkomen ? heb het 2jaar geleden ook al gemerkt, dus echt veel kwaad kan het niet hoop ik ?
|
05 apr 2011 15:14 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
dirkjec5 schreef: op de tekening is het dus nr 14 en 16 dat ik bedoel, die vertrekt toch vanuit de turbo ? Nee Dirk. Hier een tekening van de gehele kringloop van een turbo.  Bij jou is het dus de slang van de luchtinlaat NAAR het compressor wiel.
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
05 apr 2011 16:06 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
en daar mag dus een beetje olie te zien zijn dus ?
|
05 apr 2011 16:16 |
|
 |
Klussie
Achterruiten specialist
Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09 Berichten: 6469 Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Is niet verontrustend lijkt mij, zoals je op de tekening ziet gebeurt de smering van de turbo zich tussen het compressor wiel en het turbowiel. Een beetje olie bij het compressorwiel kan normaal geen kwaad.
Zoals ET al aangaf, goed in de gaten houden...
_________________ ...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...
Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002 Grtz, Arie
Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.
"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"
|
05 apr 2011 16:23 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Dit is vrij normaal, de olie komt via de carterventilatie in de aanzuigbuis omdat de carterventilatie aan deze slang vast zit. Dit is goed te zien op de afbeelding van ET. Aan buis A zit een zij-pijpje, dat zit in het kleppendeksel voor de afvoer van cartergassen.
Hier hoef je dus niet ongerust over te zijn.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
05 apr 2011 20:32 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Ik heb naar aanleiding hiervan ook even mijn turbo aan een nadere inspectie onderworpen, en ook bij mij (wel andere motor) lichte oliesporen aan de turbo, te zien aan de rechterkant als je vóór de auto staat. Maar aan het aanzicht te zien moet dat al best een tijdje er zitten, en ik heb geen turboprobleem voor zover ik weet...
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
05 apr 2011 20:50 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
wat mij ook opvalt is dat mijn luchtfilter behoorlijk zwart ziet, ik denk dat hij er gewoon niet goed opstaat, er is ook één van de twee pootjes afgebroken, hij staat wel goed vast, maar het is een wreed gepiemel om alles goed in elkaar te laten passen, je kunt heel het huis( onder en bovenkant er wel uithalen, maar dan krijg je het nooit terug door die opening, dus het onderste gedeelte moet er eerst in de pootjes en dan moet je het bovenste gedeelte er op vastmaken, ik zie de luchtfilter er nergens uitsteken, maar die drie lipjes achteraan kan ik ook niet zien, welke forumganger met 16hdi heeft de goede methode voor die luchtfilter, want ik heb begrepen dat een 20hdi de luchtfilter meer naar voor staat ? en waar kan de zwarte filter opwijzen ? die pootjes kun je apart bestellen (13 euro) heel het huis kost 85 excl.
|
06 apr 2011 08:59 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met zwart zien, en er niet goed op staan. Kun je een foto posten?
en het luchtfilter loshalen en monteren is echt niet moeilijk. maar misschien bedoel je iets anders?
Lekt de motor misschien langs de verstuivers? Of lekt er uitlaatgas via het turbo huis? Dat voor aanslag zorgt of zo?
Kortom ik begrijp niet zo goed wat je precies bedoelt.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
06 apr 2011 19:51 |
|
 |
dirkjec5
C5club Bikkel
Geregistreerd: 21 maart 2009 09:55 Berichten: 321 Woonplaats: de pinte belgie
Auto: c5 20 hdi 163
Opties: automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 10817
Productienummer: 10156
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 196000
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
het is het luchtfilter element dat nogal zwart ziet, foto kan ik proberen maar weet niet of het gaat lukken, met niet goed passen bedoel ik het luchtfilterhuis, boven en onderkant waar de luchtfilter inzit, misschien als willy meekijkt, heb de foto's naar zijn email adres gezonden, misschien krijgt hij ze hierop, ik moet ze verkleinen maar weet niet hoe
|
06 apr 2011 20:11 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: olie in turboslang
Dirkje foto's 1voor1 openen en dan formaat aanpassen kiezen, vervolgens aanpassen voor email ; bericht en op nieuw opslaan dan is het zo gepiept. 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 20:19 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|