wat is de oorzaak slijtage voorbanden
Auteur |
Bericht |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 wat is de oorzaak slijtage voorbanden
Beste forum leden, wie kan mij vertellen hoe ik kan zien of mijn stabilisatorstangen krom of defect zijn? Mijn banden zijn aan het cuppen(slijten?) na vervanging van de stuurkogels ( wordt sowieso opnieuw uitgelijnd door bedrijf dat dit heeft gedaan ) maar wil alles uitsluiten dus wie kan me helpen en is dit dan makkelijk zelf te doen In ieder geval alvast hartelijk dank voor de hulp 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 11:55 |
|
 |
breakie
C5club extreme Fan
Geregistreerd: 08 okt 2010 21:39 Berichten: 235
Auto: Citroen
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8
Naar boven
|
 cuppen/slijten
Je geeft het zelf al aan eerst goed uitlijnen en dan de banden vervangen. Waarom is dit niet gedaan na het vervangen van de stuurkogels? Bij Beun de Haas geweest misschien? Nog een oorzaak is het gebruik maken van goedkoop rubber en snel bochten werk.
|
06 apr 2011 11:59 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 cuppen/slijten
Begin idd eerst even met uitlijnen, dat moet als je het netjes doet altijd na vervanging stuurkogels ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
06 apr 2011 11:59 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
nee bij een gerenommeerde garage en hebben hem volgens de rekening ook uitgelijnd. ben terug geweest en heb hun verantwoordelijk gesteld, ook voor de net nieuwe banden die er op zitten, die kan ik nu weggooien.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:01 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 cuppen/slijten
het cuppen komt vooral van een slechte demping,veerbollen als de wagen slecht uitgelijnd is gaat het loopvlak van de band, aan de binnen of buitenkant sneller slijten
als ge een slechte demping hebt gaat de band op en neer springen ten opzichte van het wegdek vandaar het cuppen ,over het hele loopvlak
|
06 apr 2011 12:09 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
dat is nu net wat er is gebeurd aan de binnenkant van mijn all-weather banden, ongeveer 10.000 km mee gereden. het normale loopvlak heeft nog zeer veel profiel maar aan de binnenkant bijna helemaal tot op draad versleten, dus bijna gevaarlijk.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:13 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 cuppen/slijten
dan is het de uitlijning maar als het over het hele loopvlak is ,dan is het de demping
|
06 apr 2011 12:17 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
oke willy ga dus met mijn neus boven op de uitlijning staan en kijk ook of ze de auto met draaiende motor en hoogste stand controleren op uitlijning.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:19 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 cuppen/slijten
hoogste stand ?? gewoon draaiende motor of contact aan in de rijstand is voldoende 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
06 apr 2011 12:20 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
oke meende hier ergens dat gelezen te hebben 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:21 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 cuppen/slijten
draaiende motor is verstandig ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
06 apr 2011 12:22 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
oke ga er aanstaande woensdagmiddag op letten.
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:24 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 cuppen/slijten
Uitlijnen moet in de rijstand, maar dan is het handig die eerst te laten controleren. Overigens kan alleen de sporing uitgelijnd worden.
De sporing kan ook nog beïnvloed worden door de draagarmrubbers, als je stuurkogels versleten waren, kan het goed zijn dat er ook elders slijtage is.
NB Cuppen is een heel bijzonder slijtage patroon (zaagtand bovenlangs de wang) het is niet zozeer gerelateerd aan sporing of demping an sich, maar aan de sporingsverandering bij het inveren. Voor zijn die twee bewegingen als het goed is zo goed mogelijk gescheiden (anders zou je in bochten met hobbels alle kanten uit sturen) maar achter is het wel een issue, in het bijzonder bij multilink achterassen en meesturende. Dus is het wel echt cupping?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 apr 2011 12:47 |
|
 |
edwin48
C5club Top executive Poster
Geregistreerd: 21 jan 2011 12:10 Berichten: 4125 Woonplaats: almere
Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter
Naar boven
|
 cuppen/slijten
daarom vroeg ik ook hoe je kon zien of de stabilisatorstangetjes krom zijn of versleten, ik denk namelijk dat er meer aan de hand is 
_________________ groetjes edwin
lexia en diagbox aanwezig
steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST
|
06 apr 2011 12:51 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 cuppen/slijten
De stabilisatorstangetjes hebben geen directe invloed op de sporing.
Het manifesteerd zich als gerammel voorin, gezwabber en het late "zetten" van de koets in bochten. Ik denk dat de meeste mensen het opvalt bij het (ongelijk) nemen van drempels. Zie desbetreffende draadjes.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 apr 2011 13:03 |
|
 |
|