Re: trillen wegrijden in eerste versnelling
Het trillen bij koppelen werd dramatisch afgelopen winter. Vooral bij lang filerijden (en lange files waren er afgelopen winter genoeg). Bij een 1e incident bleef de koppeling zelfs hangen, waardoor de auto ook met ingetrapte koppeling bleef kruipen. Bovendien bleef de pook vastzitten in de versnelling. Dacht eerst alleen aan oververhitting van de koppeling door het filerijden.
Bij het 2e incident (een week of 3 later) kwam er ook een flinke brandlucht onder de auto vandaan, dus de pechdienst laten komen.

Tegen de tijd dat die er was, was de C5 afgekoeld en schakelen en koppelen ging weer soepel. Wel direct naar de Citroen-garage doorgereden, maar daar konden ze bij een testrit niet exact achterhalen aan welk onderdeel het kon liggen. De auto voelde ook nu weer normaal, ook met flink gas erop in de hoogte versnelling (geen slippende koppeling).

De rekening zou flink kunnen oplopen (2.500 euro) als ze zomaar vanalles zouden vervangen waar het aan kon liggen, zoals drukcilinder en koppelingsplaten, dus nam ik haar weer mee in de wetenschap dat ze niet meer gezond was en er binnenkort toch iets aan moest gebeuren.
Bij het 3e incident zette ik haar in een parkeergarage in de achteruitversnelling waarna een heftige klap volgde, tegelijk met het vreselijke geluid van brekend (!) metaal en de C5 maakte een flinke sprong van bijna een meter naar achteren!

Gelukkig trapte ik van schrik resoluut hard op de rem, waardoor we net voor de muur stilstonden. Na een half uur afkoelen de arme dame gierend en rokend de garage uitgekregen en vervolgens door de pechdienst naar de Citroen-garage laten slepen.
Na vervanging van de koppelingsplaten tegen ongeveer 1.000,- schakelt en koppelt ze ook na lang filerijden weer als nieuw.

Ook het trillen bij koud wegrijden is vrijwel weg, hoewel ze nog niet houdt van het bij lage toeren laten slippen van de koppeling. Gewoon vlot doorschakelen vindt ze het prettigst.
Ik gun niemand zo'n dramatische periode met diverse keren langs de (snel)weg staan en een schrikbarend einde, dus laat bij abnormaal trillen de koppeling direct goed nakijken. Zeker bij een kilometerstand tussen de 125.000 en 150.000 zou ze nieuwe platen nodig kunnen hebben (werd mij achteraf door de hoofdmonteur verteld). Mijn dame bleek de platen volledig verbruikt te hebben na 185.000 kilometers.
Lang verhaal, maar ik hoop ook om lering uit te trekken voor een ieder met abnormaal trillende koppeling.