Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Auteur |
Bericht |
Pietheintje
|
 Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Hoi beste mederijders. Even jullie advies nodig. Ik heb ooit met m'n Xantia Nederland bezocht omdat daar een specialist was die de veerbollen kon uitboren om het comfort niveau te verhogen. Intussen heeft onze C5 115K km op de teller en wordt het veer comfort er merkelijk minder op. Dit komt enerzijds door de zeer slechte staat van de Belgisch West Vlaamse wegen, maar anderszijds toch ook deels door de C5. Mn Citroen Berlingo doet het merkelijk, en ik bedoel merkelijk (want ook mijn vrouw bevestigt...  ) beter qua veer comfort. Ik lees hier op de fora nogal verwarrende info over wat ik nu precies moet doen. De C5 veerbollen blijken onderhoudsvrij? Ik zou willen opteren voor comfort bollen maar weet niet waarmee ik daar in Belgie mee terecht moet. Er is trouwens een enorm gerammel en getrill in het stuur bij het nemen van bobbels, deze ervaring had ik ooit ook met de Xant waana mn garage iets vervangen heeft waarmee dit opgelost was. Intussen heeft de citroen garage waar ik nu met de C5 ga dit euvel nog niet (kunnen?) opgelost. de ham vraag, waar in Belgie moet men terecht voor goed onderstel advies en kundig werk? Dank u. Hein.
|
30 maart 2011 09:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Wat betreft het rammelen , dat zijn waarschijnlijk de stabilisatie stangetjes , even naar laten kijken ( geen dure reparatie ) ... Dat was bij de Xantia ook al zo Comfortbollen in Belgie, vraag het even aan Willy4 Het klopt dat de C5 bollen geen onderhoud nodig hebben, echter komt het wel eens voor dat er 1 stuk is ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
30 maart 2011 09:44 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Dank Menno,
Maar als de veerbollen onderhoudsvrij zijn zou er toch geen achteruitgang van het veercomfort merkbaar mogen zijn? (defekten, bvb stabilisatiestangetjes buiten beschouwing gelaten.)
groet, Hein.
|
30 maart 2011 09:52 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Hallo Hein, nee dat zou idd niet moeten mogen .... Daar is wel eens eerder over gediscussieerd, bollen zijn goed of stuk, maar op de weg naar stuk is er misschien toch soms een middenweg 
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
30 maart 2011 10:00 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Er staat niet in je profiel waar je precies woont, maar misschien is Vos in Waalwijk haalbaar voor je?
Hier is men goed thuis in comfortbollen. Ze hadden vroeger zelfs een mogelijkheid om eerst een proefrit te maken met comfortbollen op je eigen auto.
Overigens ben ik van bollen voor en achter terug gegaan naar alleen comfortbollen voor en dat bevalt prima.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 maart 2011 10:25 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13954 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
als je graag de bollen wil testen,ik kan ze testen
|
30 maart 2011 10:31 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Ok, Heren,
Wij wonen in West west west Vlaanderen, (als we in de keuken buiten kijken zien we de kerk van Oost Cappel = een dorp in Frankrijk, zo'n 25Km van de kustlijn...)
Ok Willy4; dank voor het aanbod. Alleen - lijkt me - testen van de bollen niet voldoende, ik zal ze wellicht alsnog dienen te vervangen dan en me dan elders te wenden...? Of doe jij het vervangen naar comfort bollen ook?
Klaverblaadje; Net even opgezocht, Waalwijk is 236Km enkele rit voor ons. Al lijkt dit voorstel tot testen met comfort bollen me wel een interessant aanbod. Waarom heb jij trouwens dan opnieuw een wissel uitgevoerd naar niet comfort bollen?
Groet. Hein.
|
30 maart 2011 10:51 |
|
 |
Klaverblaadje
V.I.P.
Geregistreerd: 30 nov 2006 18:42 Berichten: 6169 Woonplaats: Hoogkarspel (1616)
Auto: Sedan 2.7 HDIF Exclusive
Opties: Schuifdak , beige matinal leer
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: F
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11679
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 280000
Kleur: Vert Suroit
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Ik was in het begin erg gelukkig met de comfortbollen, maar met 4 personen en een volle kofferbak werd het wel erg een DS van achteren.
Ik had een defecte hydraulische pomp, een lekke veercilinder achter en een kapotte hoogteregelaar achter.
Misschien heeft het bovenstaande niets te maken met de comfortbollen of misschien waren de achterbollen gedurende de 100.000km wat minder geworden mede door de extreme veerbewegingen, ik weet het niet.
In ieder geval heb ik de standaard bollen er achter weer op laten zetten en de auto veert nu minder door van achteren en is toch niet stugger geworden. Voor is de vering nog lekker soepel, vooral bij Belgisch wegdek maar niet extreem en dat wil ik zo houden.
_________________ (\__/) (='.'=) (")_(") 5) C5-3 Berline 2.7 HDIF BVA6 Vert Suroit 225.000km (ex Veerbol) 4) C6-1 Berline 2.7 HDI BVA6 Gris Fer Ex directieauto ABP 342.000km 3) C5-II Berline Exclusive 2.0HDIF bva6 2006 Zilver - D-Import 7-2013 2) C5-II Berline LP 2.2HDIF bva4 2005 Nw op de weg 2007 Rouge Profond (2007-2013) 1) C5-II Berline LP 1.6HDIF BVM5 2005 Sable Lagrune
シトロエンC6が世界で最高の車
|
30 maart 2011 11:03 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Let wel, klaverblaadje heeft HA3+ (icm de zware motor-bak combi 2.2HDi+bva4) Pietheintje daarentergen heeft HA3, met de relatief lichte 1.6HDi. Dat zorgt voor aanzienlijk verschil in vering en het gedrag bij het eventuele plaatsen van comfortbollen zal ook onvergelijkbaar zijn. Citaat: Er is trouwens een enorm gerammel en getrill in het stuur bij het nemen van bobbels, deze ervaring had ik ooit ook met de Xant waana mn garage iets vervangen heeft waarmee dit opgelost was. Klinkt heel erg als de stabilisatorverbindingsstangetjes, maar je kunt de stuurstang niet helemaal uitsluiten als oorzaak. Zorg dat je dit eerst opgelost krijgt voordat je naar nieuwe bollen gaat kijken. Je kunt de staat van de bollen redelijk makkelijk zelf controleren door simpelweg per kant de auto in te duwen.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 maart 2011 11:58 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Ha, dank EvilTwin,
Twee vragen;
1. Idd wij hebben de 16HDI, is plaatsen van comfort bollen zinvol? (het vervangen van de stangen laat ik sowieso eerst doen...)
2. Hebben de comfort veerbollen ook een gunstige invloed op de korte oneffenheden op het wegdek?
Groet, Hein.
|
30 maart 2011 12:28 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Ik vergat nog het volgende te zeggen;
Bij onze Xant vroeger kon je de vering makkelijk indrukken met de hand, dit veerde heel soepel, bij onze C5 nu kan je dit haast niet indrukken of heb je veel meer kracht nodig...? (C5 nu wel break, Xant vroeger geen break.)
|
30 maart 2011 12:30 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33527 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Comfortbollen is iets wat je moet aanstaan ... Ik wil niet meer anders, ...
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
30 maart 2011 12:31 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8100 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Alles over comfortballonen staat hier
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda CBF 1000i 2007 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
30 maart 2011 12:31 |
|
 |
Pietheintje
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Rene, dank voor de link, ga me daar dan nog moten doorworstelen...
Ik lees echter weinig over de mechanische eigenschappen?
Bvb. welke wielverplaatsing in afstand per tijdseenheid is mogelijk (mm/seconde)? Hiermee zou je de maximale veerfrequentie kunnen uitrekenen en theoretich kunnen stellen welke hobbels wel en welke hobbels niet te verwerken zijn door het veersysteem... Deze info lijkt me wenselijk voor gewone en confort bollen...
|
30 maart 2011 12:49 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Waardering voor de vering van m'n C5 PHII
Helaas geeft de fabrikant van comfrotbollen geen boldrukken op en die heb je nodig om de veerstijfheid te berekenen. Daarnaast wordt het systeem ook sterk door demping gedomineerd en daar zijn al helemaal geen gegevens van beschikbaar. Er is een uitgebreid draadje over.
Ik heb er voorheen wel eens aan gerekend en een hongaarse BX fanaat heeft mijn berekeningen omgezet in een web-applet waarmee je eigenfrequenties kunt analyseren voor druk/gewicht combinaties.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 maart 2011 12:36 |
|
 |
|