Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
de garage waar ik de C3 heb gekocht liep de wielen na met de momentsleutel..
met de evasion kwam ik in een garage die had mijn wielen vast gezet met de luchtsleutel..
en bijna 1 wiel verloren..
tis dat ik hele rare geluiden hoorde met remmen dat ik ben gaan nakijken...
4 bouten bijna eruit..
Voor mijn mountainbike heb ik een pot Shimano montagepasta staan. Heb ik ook een klein beetje van op de schroefdraad van de bouten gedaan, om te voorkomen dat ze zo vast gaan zitten/roesten, dat ik ze niet meer loskrijg. Werkt perfect. En toen ik laatst de zomerwielen er weer onder zette zaten de bouten echt niet losser, dan bij het monteren van de winterwielen. En het is niet zo dat het gebruik van de pasta mij er toe aanzet om nog even extra vast te draaien.
als men iets vast zet met een momentsleutel(of zonder momensleutel) vast zet in droge of vochtige toestand,dat wat er tussen zit
zit er minder vast tussen in droge toestand
Ja, het belangrijkste is dat je bout en gat schoon is. Dus dat er geen gruis (roest) of zand inzit.
Of bedoel je dat niet willy?
Maar gebruik van montagepasta's is een beetje welles nietus verhaal. De een zegt dat je de boel dan te vast draait; de ander dat je de kans loopt dat ze los raken (heel tegenstrijdig).
Je hebt ook zat service manuals die zeggen dat je bij nieuwe bouten geen vet/pasta etc moet gebruiken, en dat je bij gebruikte bouten een lichte film moet aanbrengen (meestal hebben ze het dan over motorolie).
In de meer professionelere wereld (bijv. vliegtuigen of scheepvaart) wordt bijna alles met een pasta gemonteerd. Soms om het vaster te maken (loctite etc), en anders dus tegen fretting. Maar daar zijn de aanhaalmomenten dus op afgestemd.
Iedereen heeft wel eens op een sleutel staan dansen omdat de wielbout zo vast zat, en deze vervolgens met een knak of gekraak loskomt. Die laatste 2 zaken zijn heel slecht voor de draad (fretting).
Maar als je winterbanden gebruikt gaan je bouten sowieso 2x per jaar los, dus dan is het wat minder kritisch.
Maar als er nou gewoon 110 Nm voorgeschreven word,
dan zit het toch gewoon goed als dat instelt op de momentsleutel?
En met de hand langs de snelweg na een lekke band
gewoon flink aantrekken en daarna eventueel (laten) controleren,
Als 110 Nm staat dan is dit een droge torque mits aangegeven dat dit een natte moet zijn.
In de vliegtuigbranche werken wij alleen maar met deze torque/momentsleutels en droge en natte (olie of vet) torque waardes.
Als je een droge torque waarde nat maakt trek je de bout veel vaster aan dan is voorgeschreven door de constructeur. Materiaal vervorming kan een gevolg zijn (lees beschadigde draad ed.). Met in het ergste geval breuk tot gevolg.
Dus ik houdt me strikt aan dit soort waardes welke gegeven worden en al helemaal nat of droog.