Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
 apk te hoog co 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 02 dec 2010 19:35
Berichten: 21
Auto: C5
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht apk te hoog co
Bij de keuring was het co te hoog
wie weet hoe hoog of dat max mag zijn?
is dat voor benzine en gas gelijk?
katalysator is niet leeg.
waar kan het aan liggen?


25 maart 2011 17:19
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: apk te hog co
Een te hoge CO waarde wijst op onvolledige verbranding. Vaak veroorzaakt door een te rijk mengsel.

* Mengsel te rijk
* Ontstekingstijdstip verkeerd
* Carterventilatie probleem
* Tankafzuiging / koolfilter probleem

En:

In artikel 5.2.11 lid 6 letters c en d van het Voertuigreglement (betrekking
hebbend op personenauto's). Ik citeer hier de leden 6, 7 en 8 van dat
artikel.

6. De uitlaatgassen van personenauto's met een verbrandingsmotor met
elektrische ontsteking mogen bij stationair toerental en op
bedrijfstemperatuur zijnde motor:
a. niet meer dan 4,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
b. niet meer dan 3,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 30 september 1986;
c. niet meer dan 1,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 31 december 1973 en het voertuig blijkens een
aantekening op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs wordt gevoed
door een al dan niet tot vloeistof verdicht gas;
d. niet meer dan 0,5 % vol koolmonoxyde bevatten indien het voertuig in
gebruik is genomen na 31 december 1985 en het voertuig is uitgerust met een
brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof
voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen.
7. De afstelling van het stationaire mengsel van personenauto's met een
verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na
31 december 1979, met uitzondering van personenauto's die zijn uitgerust met
een brandstofdoseringssysteem dat de mengverhouding van lucht en brandstof
voortdurend aanpast aan het zuurstofgehalte van de uitlaatgassen, dient
zodanig te zijn dat een door Onze Minister voor het desbetreffende type
motorrijtuig aangewezen gehalte aan koolmonoxyde van de uitlaatgassen,
uitgedrukt in % vol, bij het bij die aanwijzing aangegeven stationaire
toerental, niet wordt overschreden. Bij de meting van het gehalte
koolmonoxyde moeten de eventueel aangewezen bijzondere meetvoorschriften in
acht worden genomen. Deze eis wordt alleen getoetst tijdens de periodieke
keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport en bij elke
keuring ten behoeve van de afgifte of teruggave van een kentekenbewijs.
8. De in het zevende lid bedoelde controle van de afstelling van het
stationaire mengsel vindt bij personenauto's die worden gevoed door een al
dan niet tot vloeistof verdicht gas en die in gebruik zijn genomen:
a. na 31 december 1993, of
b. na 31 december 1990 doch vóór 1 januari 1994, indien aan de
typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs de
aanduiding S6, K6, S9, K9, U9, N9, E2 of N2 is toegevoegd,
plaats aan de hand van de afstel- en controlegegevens, vermeld op het op het
voertuig aangebrachte symbool, bedoeld in artikel 3a, tweede lid, van het
Besluit typekeuring motorrijtuigen luchtverontreiniging, dan wel aan de hand
van de gegevens vermeld in het kentekenregister.

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


25 maart 2011 18:21
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 08 dec 2006 21:22
Berichten: 822
Woonplaats: Goirle
Auto: C5 Sedan Exclusive 2.0 Automaat
Opties: Pack Detection Exclusive Pack Protection Xenon,Navi,half leder,electr- zetels
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 133576
Kleur: Gris Aluminium EZRC


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: apk te hog co
Klein lekje in de uitlaat kan dit ook veroorzaken, zou ik als eerste bekijken als je op gas rijdt.

Grtz Sjef :citrofiel

_________________
Nu,
C5 Exclusive 2.0i 16V automaat Gris Aluminium
Citroën DS19 hydrauliek 1965
Renault Frégate Amiral 1956



ex-C5 Exclusive 2.0i 16V automaat 2005
Ganache
27-RD-FZ
ex-C5 ligne prestige2.0i 16V automaat2002
Orga#:9226CJ
90-JF-PB
ex- Xantia Harmonie 18i 16v 1996, PS-BV-24
ex BX19TRS 1988, TB-96-KN
ex BX16TRS 1983 JS-94-SB


25 maart 2011 19:06
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 30 nov 2008 01:06
Berichten: 4116
Woonplaats: Enschede
Auto: C3 VTI 1.4 Exclusive
Opties: Zenith voorruit, kindertoetertje, Veringvrij.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 13000
Kleur: Gris Thorium


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: apk te hog co
Dit nog ter aanvulling:

Na 30-06-2002: Max. CO % op Benzine stationair 0,3% en bij verhoogt toerental tijdens 4-gasmeting 0,2%

Max. CO % op LPG stationair 0,5% en bij verhoogt toerental tijdens 4-gasmeting 0,2%

_________________
De testrijders van Citroën? Dat zijn wij zelf!

When I die, I want to go peacefully like my grandfather did, in his sleep...
Not screaming and yelling, like the passengers in his car.

Mijn ex: C5 Break 2.0i 16V, Ligne Business, Gris Ferro uit 2006.


25 maart 2011 19:27
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: apk te hog co
Sjever schreef:

Klein lekje in de uitlaat kan dit ook veroorzaken, zou ik als eerste bekijken als je op gas rijdt.


Niet helemaal waar, het co wordt juist lager doordat extra zuurstof wordt aangezogen, maar de lambda waarde wordt hoger en dat is ook een apk-eis (0.97 - 1.03)

Weet je alle waarden die gemeten zijn bij de 4 gasmeting? Een printje bijvoorbeeld?

Alleen aan de hand van de CO, CO2, O2, en HC en daaruit voortvloeiend de lambda-waarde samen kun je iets zeggen over de mogelijke oorzaak.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


25 maart 2011 21:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Geregistreerd: 02 dec 2010 19:35
Berichten: 21
Auto: C5
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: apk te hog co
Ja! die waardes weet ik niet meer,wel dat de lambda sonde niet het probleem zou zijn.
k ga jullie tips even nazien.


25 maart 2011 21:55
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.