Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

GJO

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie elektronica & navigatie.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
 Waar plaats ik het filterkastje van een nieuwe composet? 
Auteur Bericht
C5club Fan
C5club Fan

Auto: C5 Break 2.0 16V Athena
Opties: Lederen bekleding
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2005
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 346.000
Kleur: Antraciet metallic

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Waar plaats ik het filterkastje van een nieuwe composet?
Sinds drie weken ben ik in bezit van mijn eerste C5 en ik ben nieuw op dit forum. De C5 bevalt me prima, alleen het geluid van de standaard audio set past naar mijn idee niet in het weldadige karakter van de auto.

Daarom ben ik nu bezig om van het “badkamergeluid” af te komen. Als eerste heb ik een andere autoradio geplaatst (JVC KD-R811) met ingebouwde Bluetooth carkit en o.a. USB aansluitingen voor het afspelen van MP3’s vanaf een memory stick. Dus in die twee eisen die ik had is nu voorzien. Het geluid is best al aardig opgeknapt, maar nog steeds flink onder de maat.

De volgende stap wordt het plaatsen van nieuwe luidsprekers. Voor de voorkant heb ik een nieuwe composet gekocht van Hertz (Hertz ESK 165 L) en voor achter een setje Hertz coaxiale luidsprekers (Hertz ECX 165). Naar verwachting moet dit prima resultaten gaan leveren!

Nu mijn vraag: Waar vertakt de bedrading van de voor luidsprekers zich in de C5 naar de tweeter en de woofer? Ik verwacht dat de huidige woofer het volledige signaal krijgt aangeboden, en het tweeter filter zal bestaan uit één enkele condensator direct bij de tweeter zelf. Maar waar komt die bedrading samen (woofer en tweeter)? Want dat is namelijk de handigste plek om het nieuwe scheidingsfilter te plaatsen. D.w.z. als daar plaats is voor die filters. Of zijn er andere voor de hand liggende opties?

18 maart 2011 14:29
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Waar plaats ik het filterkastje van een nieuwe composet?
welkom in de club :smt023 :smt038

18 maart 2011 14:34
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan

Auto: C5 Aircross, Business Plus, 1.2 Puretech
Opties: afn. trekhaak - Pioneer speakers - Dakdragers
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
kilometerstand: 48000
Kleur: White perl

Naar boven
Antwoord met een citaat
Waar de bedrading gesplitst wordt weet ik niet.
Het huidige (alleen condensator) filter zit ingebouwd in de tweeter behuizing in het dashboard.

Er is onder de tweeter voldoende ruimte om een filter in te bouwen. :smt023
Zelf heb ik een composet van Pioneer :D waarbij het filter met dubbelzijdige tape in de ruimte onder de tweeter zit vastgeplakt.

Het roostertje waaronder de tweeter zit is met een klein schroevendraaiertje makkelijk op te wippen. Deze zit namelijk met 4 kleine uitstekels vastgeklemd in het frame.
Wel is zoals meestal een afwijkend formaat male/female steker verbinding. Hiervoor zijn echter verloop stukken te verkrijgen.

18 maart 2011 14:38
Profiel
C5club Top executive Poster
C5club Top executive Poster

Auto: 2.0 16v break athena
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2006
Energielabel: E
Organummer: 10574CJ
Productienummer: 10194
kilometerstand: 248860
Kleur: KPKD
KPH: Achter

Naar boven
Antwoord met een citaat
welkom bij de club en kijk eens bij de faq s :smt023

lexia en diagbox aanwezig

steun stichting AAP doneer op http://www.aap.nl of doe een donatie aan het VST

18 maart 2011 14:39
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
Volgens mij wordt de bedrading gelijk gesplitst in de isostekker van de radio.
Voor de voorluidsprekers zitten in de pooltjes van de isostekker gelijk 2 draden als ik me goed herinner.
per pool 1 draad voor de tweeter dus en 1 draad voor de woofer. Of ze anders gemerkt zijn weet ik niet; het makkelijkst is even met een ohmmeter doormeten welke draad waar naar toe gaat.

Ik heb zelf idd ook losse filters voor de voorluidsprekers geplaatst, en die filterkastjes bungelen gewoon bij mij achter de radio; ze zitten iets aan de bestuurderskant; daar loopt de ruimte achter de radio naar beneden waar de filters mooi enigzins geklemd kunnen liggen.
Er is in die ruimte achter de radio dus genoeg ruimte om de filters te plaatsen. Alleen niet direct achter de radio, maar wel aan de zijkanten.

Standaard worden de tweeters voor idd gewoon met een condensator gefilterd (zit op de tweeter geplakt) en de woofer is ongefilterd.

Voor een ander composetje en achter een goed coaxiaal setje geeft idd een grote verbetering. Ik vond de verbetering ongeveer net zo groot als een losse versterker (ik heb een losse versterker in de koffer geplaatst achter 1 van de bergpanelen).

18 maart 2011 15:31
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Bedankt voor de heldere (en snelle) reacties!! Ik ga er een dezer dagen mee aan de slag en laat nog even mijn bevindingen weten.

18 maart 2011 15:56
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Aircross 1.6 Shine
Opties: Shine
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 54000
Kleur: EVL

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik heb dezelfde composet een week geleden ingebouwd en zat ook met hetzelfde probleem. Uit de Isostekker komen inderdaad twee draden voor de voorspeakers daar zit dus de splitsing tussen tweeter en woofer gelijk ingebouwd. De filterkasten zijn bij deze set veel te groot om onder de tweeter te plaatsen.
Ik heb de schaar in de bedrading van de speakers gezet en vervolgens een nieuwe draad naar mijn filters gelegd. Hiervandaan ben ik weer terug gegaan naar de org. bedrading. De filters liggen tussen de middenconsole en het dashboardkastje. Daar rammelen ze ook niet.
Het geluid valt me wat tegen maar dat komt denk ik door de kleine uitsparing die in de deuren zit. Die klankkasten moeten denk ik op de een of andere manier groter gemaakt worden zodat de hele deur als klankkast kan fungeren.
Suc6 met het inbouwen!!

18 maart 2011 22:02
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard

Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze

Naar boven
Antwoord met een citaat
De hele deur wordt al als klankkast gebruikt hoor.
Achter de luidspreker zit een schuimachtige folie met doorvoering van de kabel (een gat dus). Daarachter zit gewoon de deurholte; het is een open verbinding.
Misschien zou het wenselijk kunnen zijn dat het gat wat groter is, echter moet je het schuim niet helemaal wegsnijden. Wellicht verhinderd de bovenkant van het schuim dat er condensdruppels (of vocht wat toch tussen de raamrubbers doorkomt) op de achterkant van de luidspreker vallen en zo het membraan etc aantasten.

plaatje van hoe het zit:
Afbeelding
Het gat naar de rest van de deurholte is (onderin) goed te zien.
Er is dus akoestische koppeling met het luchtvolume in de deur.

18 maart 2011 22:39
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
Inderdaad is er een doorgang naar de deur. Ik denk dat misschien de rand achter die rand met de schroefgaten dan in de weg zit of zo. Maar of dat het geluid zal beinvloeden weet ik niet. Binnenkort maar even kijken hoe het zit. misschien staan de speakers uit fase (+ en - gedraaid). is eenvoudig op te lossen.

18 maart 2011 23:01
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
AJZ: Heb jij nog de orginele Carion radio, of heb je die vervangen? Ik merk dat de JVC radio die ik nu heb een stuk meer power heeft. En zijn de achterluidsprekers nog orgineel of zijn die ook al vervangen? In elk geval bedankt voor je beschrijving. Ik ga het ook zo doen.
Ik heb vorige week al een keer één van de woofers er uit gehaald (wat een bokki wokki kwaliteit) om even te kijken en ook ik vond het gat naar de deur toe wel erg klein. Ik denk dat het niet verkeerd is om een deel van de folie weg te halen. In mijn eerdere auto's zat die folie helemaal niet, en in ik heb nog nooit luidsprekers gehad die overleden zijn door vochtproblemen.

18 maart 2011 23:35
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Antwoord met een citaat
ik heb de originele clarion vervangen door een alpine met bluetooth. In de achterdeuren heb ik een herz 13 cm coaxiaal setje uit dezelfde serie. Had ik nog van uit mijn Xantia en die voldeden nog prima. Een paar verloopringen ertussen natuurlijk maar wel voordeliger dan nieuwe speakers. Uiteindelijk is het plan om een versterker in te bouwen voor de composet en een subwoofer in de kofferbak maar dat vergt nog wat meer werk. De spullen liggen al klaar maar dat wordt echt een project voor in de vakantie.

18 maart 2011 23:42
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Gisteren heb ik de composet aangesloten. Het zit inderdaad zoals al eerder aangegeven: uit de iso stekker die op de radio zit vertrekken dubbele draden naar de woofers en tweeters. En er zit voldoende ruimte links en rechts van de radio om de filterkastjes in weg te moffelen. Wel is het zaak om even heel goed in de gaten te houden hoe het e.e.a. aangesloten zit, want alle draden zijn of wit (4x) of grijs (4x). Dus kans genoeg om iets door elkaar heen te halen of een + of – te verwisselen.

Er is maar weinig frequentiecorrectie nodig om een goede klankbalans te krijgen. Ik heb op de JVC radio het laag 1 of 2 dB opgehaald en het midden een paar dB verzwakt. Het hoog staat gewoon recht met de Hertz filterkasjes op “0”.

Waar ik al veel last van had met de originele luidsprekers, en dat is nog steeds zo, zijn resonanties van de deurpanelen. Als er veel laag in de muziek zit beginnen de deurpanelen enorm mee te resoneren en klinkt het flink vervormd. Het zou kunnen dat een deel van die vervorming komt door ademnood van de radio, maar nu kan ik dat nog niet goed beoordelen. Vooral bij de achterportieren is het erg. Ik denk dat ik binnenkant van de deuren ga bekleden met antidreun matten (Terodem, verkrijgbaar bij Halfords, of iets dergelijks). Dat is wel even een klusje, want dan moet de bekleding van de deuren worden verwijderd. Ook zal dan de folie er van afgehaald moeten worden. Heeft iemand dat al eens gedaan? Herkent iemand het resonantie probleem?

28 maart 2011 11:45
Profiel
C5club Fan
C5club Fan

Naar boven
Antwoord met een citaat
Ik ben net naar Halfords geweest, maar die verkopen geen Terodem meer. Daarom heb ik het nu bij een automaterialen zaak besteld.

28 maart 2011 12:45
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]