Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
 klepstoters (katalysator foutmelding) 
Auteur Bericht
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 sep 2008 10:26
Berichten: 8
Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht klepstoters (katalysator foutmelding)
beste allemaal, ook ik heb sinds een half jaar regelmatig terugkerende Katalysator-storing (altijd vergezeld van de beroemde "uitlaatgas" storing).
Mijn C5 is 7 jaar oud maar heeft slechts 110.000km op de klok (2 liter 16V benzine).
De (Citroen-dealer) garage zegt dat dit 'm in de klepstoters zit (en tevens in de "klepstoterhoedjes").
Op zich is er na herstart niks aan de hand en kreeg ik eveneens het advies onder het gebruik van dunnere olie (ik neem altijd 5-40, zou nu naar 0-40 moeten die ik overigens lastig kan vinden....). Hier is al veel over gepost en dat lees ik allemaal mee, toch knaagt bij mij de vraag;
Moet ik hier nu iets aan doen of niet? De garage zegt dat het vervangen van de klepstoters ergens tussen de 1500-2000 euro zou uitkomen wat ik dan wel heel teleurstellend veel vind voor een auto die "pas" 110.000 heeft gelopen.
Weet iemand of die vervanging zo-ie-zo de prestaties niet ten goede zou komen, ik vind mijn auto altijd al wat lui en traag reageren op het gas?
De garage is verder wat dubbelzinnig: ondanks deze storing die zij op de computer uitlezen bij cylinder nr.3 is de boodschap dat er niks "kapot" is (dus zou er niks aan de hand zijn). Desalniettemin wordt het beeld geschetst van te smalle /nauwe (whatever) klepstoters en -hoedjes met het advies dat als de storing blijft "terugkeren" die vervanging dan toch maar te laten doen. Goede raad is duur ( en die reparatie ook).

bedankt

Marc


01 maart 2011 10:25
Profiel
Beheerder
Beheerder
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31
Berichten: 33548
Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Ben je al eens voor een 2'de opinie elders geweest ?

_________________

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24


01 maart 2011 11:56
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Menno schreef:
Ben je al eens voor een 2'de opinie elders geweest ?

Ja, mee eens.
100 en 1 reden voor die melding, zeker als het uitlezen met de Lexia geen éénduidige oplossing aangeeft.
Zeer dunne olie 0w40 kan een test zijn of het aan de de kanalen van de klepstoters ligt. Maar het kan ook EGR, of bobine/bougies zijn en nog heel wat meer zaken. Andere olie kost je de kop niet.
Kan ook gewoon een luie auto zijn. Ik weet niet hoeveel en hoe je gereden hebt de 6 maanden dat je hem hebt, maar soms is goed heet stoken ook een prima oplossing als het om wat interne vervuiling gaat.
Normaal warm rijden en dan 5 minuten in de 6000 toeren op een rustige 80 km/uur weg. Als je in de 2e versnelling rijdt gaat het nog niet eens zo hard ;) . Immer gesund en kost helemaal niks.
Eigenlijk kennen we hier geen of extreem weinig auto´s die ooit een klepstoterreperatie nodig hebben gehad. Statistisch gezien zit je garage er dus naast.

Gr. Ronald

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


01 maart 2011 23:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 okt 2010 00:57
Berichten: 91
Woonplaats: Amsterdam
Auto: C5 Tourer 1.6 THP Exclusive
Opties: Panoramadak, afneembare trekhaak, Xenon, Claudia Mistral-leer; de hele rambam
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12286
Productienummer: 0033
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 250000
Kleur: Bleu Bourrasque


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
zijn de bougies al vervangen? en de bobine? die worden toch meestal als eerste verdacht, zoals ronald ook al zei.

_________________
auto-historie: Visa (II, geloof ik, had m rond 1990), BX 1.4 Deauville, Xantia 1.8 sx 16v, C5 Phase 1 2.0 16v


01 maart 2011 23:43
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, zoals de collega C5 rijders al aangeven. Het is niet aannemelijk dat de klepstoters bij 100.000 versleten zijn.
- laat de accu controleren (kijk even op de sticker hoe oude deze is). Een zwakke accu kan bij de koude start deze melding veroorzaken.
- het gasklephuis of de mapsensor kan vervuild zijn
- er is een bougie die niet goed meedoet
- de bobines zijn niet zo fris meer
Begin eens met de accu te controleren.
Mocht het euvel tòch aan de klepstoters te wijten zijn, probeer dan eerst een motorspoeling uit te voeren met Forté. Met de spoeling worden de klepstoters gereinigd. Even met 6000 toeren rijden is inderdaad ook een goede tip!


02 maart 2011 23:05
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 sep 2008 10:26
Berichten: 8
Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
beste reageerders,

bedankt voor de tips!

iemand vroeg of ik een second opnion had gezocht: het antwoord is nee omdat ik in dit forum al zag dat er hele verschillende antwoorden worden gegeven.

Verder: auto is dus 7 jr oud en heeft nog geen 110.000 gelopen met dagelijks 2 zeer korte ritjes (<4km) van en naar het werk: dus heel veel extreem "koude"ritjes lijkt me.

Wat is Forte? (ik ben een absolute auto-leek)
verder zegt mijn citroendelaer dat ze dit wel vaker zien en dat uiteindelijk die klepstotervervang operatie a e.1500-2000 de oplossing is.

De accu is 4 jaar oud en in orde.

Wat zijn bobines? (sorry hoor, ik weet niks)

Maar als ik dus een keer een stukje bij 6000 toeren rij zal het effect zijn de rotzooi van de klepstoters af te branden? (hoe lang moet je dat dan volhouden?)

Verder zal ik er dan eens 0-40W olie ingooien.

tot zover bedankt!

Marc


03 maart 2011 19:09
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54
Berichten: 4887
Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... Flush.html

Met dit rijgedrag helemaal niks prutsen, eerst eens gaan rijden met dat ding. Lang weekend naar de Eiffel, op de Autobahn veel laagvliegen en dan nog maar eens kijken.

gr. Ronald
Ps. Misschien een Segway overwegen ipv een C5 ?

_________________
C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ
Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl,
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)


03 maart 2011 19:14
Profiel
C5club extreme Fan
C5club extreme Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 13 sep 2008 12:54
Berichten: 152
Auto: C5 2.0 16V Berline Ligne Prestige
Opties: trekhaak, Vialle LPI
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2001
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 08970
Productienummer: 10230
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 175000
Kleur: Vert PETIT PRES


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Een accu heeft aardig wat te verduren bij ritjes van 4 km. De meeste accu's gaan ca. 4 jaar mee en de kans is groot dat hij aan vervanging toe is.

Bobines zorgen voor de opbouw van hoogspanning voor de vonkende bougies. Wanneer de accu zwak is wordt er te langzaam of onvoldoende spanning opgebouwd bij de start, slaat één cylinder over en voilà: 'storing uitlaasgas' of 'storing katalysator'.

Forté is een middel om de motor mee schoon te spoelen.

Ik sluit aan bij de gedachte om eens flink uit zweven te gaan met de C5. Laat de accu even doormeten, dan kun je dat als oorzaak uitsluiten.


03 maart 2011 20:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 11 jul 2008 14:44
Berichten: 1619
Woonplaats: Breda
Auto: C4 Grand Picasso Business BlueHDI 150Pk 370Nm
Opties: Bijna Alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 250000
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Ik zou naar mijn werk gaan fietsen!! :smt190
8 kilometer per dag, dat vind geen een auto leuk. :smt089

En in het weekend lekker aan genieten van een heerlijke lange rit!!
Daar waar de auto voor bedoeld is!!

Greetz Iceman :smt197

_________________
Foto's

De reparatiewet:
Je kunt het niet repareren als het niet kapot is.


Vriendelijkheid kost geen geld, alleen een beetje moeite.

Diagbox

Citroën C4 Grand Picasso 2015 2.0 16v BlueHDI 150Pk 370Nm
En voor mijn vrouw een Peugeot 207SW 1.6VTI 2007


03 maart 2011 23:02
Profiel
C5club Fan
C5club Fan
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 nov 2010 22:00
Berichten: 75
Woonplaats: Kaatsheuvel
Auto: C5 Break 2.0-16v 5MT Ligne Prestige
Opties: Trekhaak, Pioneer speakers
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Organummer: 09345
Productienummer: 10483
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 168000
Kleur: BLEU MAURITIUS


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
4km...... Dan komt je motorolie noooooit op temperatuur. Slechtste voor een motor wat je kunt bedenken. Volg advies van collega forumleden om eens een flinke trip te maken met snelweg km's. Verder is 0W40 onnodig duur 5w40 olie liefst vol synthetisch volstaat prima, geen gamma olie wel een respectabel merk gebruiken.
Als de motor dan nog niet goed loopt kun je contact opnemen met Forte Nederland voor een dealer bij jij in de buurt die de motor kunnen flushen (=je motor professioneel zuiver spoelen).

veel suc6
Jan :smt038

_________________
Geniet van het leven het duurt al zo kort........


03 maart 2011 23:39
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie

Geregistreerd: 29 sep 2008 10:26
Berichten: 8
Auto: berline 2.0
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EGS6


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
allen, bedankt voor de reacties,

ik moet binnenkort voor de APK dus zal ik vragen de accu even door te meten en indien mogelijk dat Forte doorspoelbeurtje te doen, verder gebruik ik al jaren 5w40 fully synthetic, dus dat zit dan goed.

voor alle duidelijkheid, ik rij die korte ritjes (als CARPOOLER, jawel) voor mijn werk (fiets is helaas geen optie), dus ongeveer 4Okm per week is ongeveer 20000km per jaar, de overige 13.000 km komt natuurlijk van langere ritten in weekends/vakanties etc (dat sommetje had je zelf kunnen maken ;-) )

Verder vind ik het (toegegeven: als leek) altijd een heel vreemd argument dat een auto zodanig ontworpen zou zijn dat-ie niet geschikt is voor veel korte ritten (of dat dat schadelijk zou zijn) dan moeten de auto-nerds maar eens een beter ontwerp maken aangezien volgens mij de overgrote meerderheid van de ritten die mensen maken juist kort zijn (of niet soms?)

Overigens heb ik de C5 altijd al (vanaf het begin) een beetje zeg maar "lui" gevonden, wat traag in de reactie op het gas e.d., maar ja daarvoor heb ik 14 jaar rondgereden in een pittige AX (autootje van niks, maar lekker direct)

bedankt voor alle tips

marc


04 maart 2011 11:17
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
;)
juno schreef:
Verder vind ik het (toegegeven: als leek) altijd een heel vreemd argument dat een auto zodanig ontworpen zou zijn dat-ie niet geschikt is voor veel korte ritten (of dat dat schadelijk zou zijn) dan moeten de auto-nerds maar eens een beter ontwerp maken aangezien volgens mij de overgrote meerderheid van de ritten die mensen maken juist kort zijn (of niet soms?)


Best Juno,

Even in lekentaal :

Een koude motor is hetzelfde als de gemiddelde mens als ie 's ochtends uit zijn bed komt. Die moet eerst opwarmen en wakker worden. Daarna functioneert ie gewoon goed. Alleen electrische motoren hebben daar minder last van, maar ook daar moet de olie op temperatuur komen voor de gesmeerde delen.
Bij een koude motor is ook je olie koud, je smering niet volledig en/of optimaal. Kortom je rijdt duurder en er is meer slijtage (meer of minder afhankelijk van de olie).
Als je na een week korte ritjes de dop van je olie losmaakt zit daar hoogstwaarschijnlijk een portie 'mosterd'-achtige aanslag onder. Een teken dat ook de olie niet voldoende verwarmd wordt en er zwavelverbindingen uit de olie zich als smurrie op de dop gaan vastzetten.

Je kunt hoog en laag springen en het niet eerlijk vinden (dat vind ik mijn loonstrook ook niet ;) ), maar een verbrandingsmotor moet op temperatuur komen om te kunnen presteren, een koude motor heeft meer slijtage, vervuilt meer en is duurder in gebruik. That's Life!

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


04 maart 2011 11:34
Profiel
Achterruiten specialist
Achterruiten specialist
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 16:09
Berichten: 6469
Woonplaats: Anna Paulowna
Auto: 2.2 HDiF 200PK / 450 Nm Exclusieve VF7RW4HLADL514150
Opties: Dashcam voor en achter
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13367
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 148.000+
Kleur: Met wit meer pit EWPB


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
En jouw dealer heeft gelijk als hij zegt dat na het vervangen van de klepstoters het probleem waarschijnlijk weg is.
Alles is weer nieuw (schoon) en daar zit het probleem hem in het algemeen, vervuiling.

De ANWB adviseert zelf de nieuwe generatie dieseltjes (balangsvrij) te laten staan als je weinig rijdt.
Deze vervuilen wel heel erg snel van binnen.
Goed voor het mileu, niet voor je beurs. ;)

Gewoon het advies van @Redvoman volgen is ook de mijne.

_________________
...Deze C5 sinds 21-11-2020...Gekocht bij km.stand 148.200...

Voor Kwebbel; C3 1.4 bj 2002
Grtz, Arie

Als je haast hebt moet je eerst gaan zitten en als je veel geduld hebt, verveel je je nooit.

"MIJN SPECIALIST VOOR DE NOORDKOP"


04 maart 2011 12:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 15 okt 2006 11:24
Berichten: 384
Woonplaats: Merselo
Auto: C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2010
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 326.475


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Toen ik enkele jaren geleden mijn eerste C5 kocht, had de C5 ook veel last van uitlaatgasstoring/katalysatorstoring.
Erg frustrerend en vervelend, echter bij mijn C5 reduceerde de foutmeldingen in een goed jaar tot bijna nul. Alleen nog een foutmelding bij een rit van 1500 km.
Mijn remedie: veel lange ritten en het normale onderhoud. Verder heb ik de meldingen genegeerd en gewist.
Ik denk dat de motor van jouw C5 ernstig vervuild zal zijn. Voldoende lange ritten zullen dat een stuk kunnen terugdraaien, echter korte stukken zullen dit telkens teniet doen.


04 maart 2011 14:39
Profiel
C5club Die-Hard
C5club Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 18 apr 2010 00:23
Berichten: 562
Woonplaats: Helmond
Auto: c5 v6 Exclusive
Opties: Alles en een afneembaar trekhaak
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Organummer: 09172c
Productienummer: 10281
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 292000
Kleur: donker grijs
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: klepstoters (katalysator foutmelding)
Zoals de lezers weten, heb ik hetzelfde probleem.

Bougies Vervangen
Bobines vervangen
Blok gespoeld
Dunne olie

Nog steeds regelmatig de melding. Het valt mij wel op dat tijdens de melding, de motor loopt als een mooie V6.
Na 3 a 4 keer starten is de melding weg en is het tikken weer aanwezig. Het tikken is niet doorlopend aanwezig. Wel valt mij op dat als de climacontr. aanstaat het tikken erger is.

En nu ga ik Carnaval vieren :smt038 :smt038 :smt193 :smt193 :smt190


04 maart 2011 15:06
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.