Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: adal
Breaks zijn juist erger, als ze gebruikt worden waar ze voor gebouwd zijn.
Vroeger hadden breaks grotere ADALs (Xm etc.) op de C5 zijn ze allemaal van de kleinere maat (IRRC 42mm ipv 46mm)
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 feb 2011 14:05 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: adal
Helaas zie ik weer dat er bij verschillende dealers zo maar een dotje gedaan wordt. Ik heb een paar maanden geleden mijn ADALS ook laten vernieuwen, had prijs gevraagd bij de plaatselijke dealer, die belde mij na twee dagen dat het € 379 per kant zou kosten. Toen nog een andere dealer gevraagd, die vertelde mij dat het beter was om de draagarmen kompleet te vernieuwen, dan hoefde zij geen lagers over te zetten, prijs ongeveer € 400 per kant. Hierna heb ik het laten uitvoeren bij een pas voor zichzelf begonnen monteur, jaren ervaring met Citroën, die heeft het goedkoop gedaan. Maar bij mijn vraag, hoelang hij er aan gewerkt had zij hij, 4 uur, voor beide zijde, daarbij nog de lager set van ongeveer € 200 dacht ik. Dan kan je zelf uitrekenen, als een normaal garage tarief € 80 incl. is wat het mag gaan kosten. Ik hoor wel eens dat dealers een flat rate tarief berekenen, maar geven geen inzicht in de tarieven. Het moet toch bekend zijn bij Citroën dat hier mee de hand wordt gelicht, maar het lijkt wel of dit de enigste manier is voor een dealer om te overleven. Toen ik zelf zo’n 35 jaar geleden mijn BOVAG patroon diploma ging halen moesten wij precies uitrekenen wat iedere afdeling binnen een garage koste, en wat het rendement er van was. IK bedoel hiermee, moet ik als garageklant betalen voor de Showroom van verkoop, of hebben tegenwoordig de monteurs een bezettingsgraad van 150% in de werkplaats. Ik ben weer blij met mijn C5, maar enig toezicht vanuit Citroën op werkplaatstarieven, bestaat volgens mij niet, wel op de bedrijfsuitstraling, daar zijn ze wel kien op. Ook ben ik wel eens gebeld door een enquête bureau, naar mijn tevredenheid over de Citroen service, dat hoef voor mij echt niet meer, want ik denk dat er verder geen flikker mee gedaan wordt. Groetjes Rinus
|
27 feb 2011 15:45 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: adal
Tja, het verschilt heel erg wat je er over doet.
Mijn auto ging in vier manuur. Een andere ging in nog minder.
Maar er was in hetzelfde rijtje ook één waar vele malen langer over gedaan werd.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
27 feb 2011 16:19 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: adal
Rinus Vermunt schreef: Ik ben weer blij met mijn C5, maar enig toezicht vanuit Citroën op werkplaatstarieven, bestaat volgens mij niet, wel op de bedrijfsuitstraling, daar zijn ze wel kien op. 80eur ex.ex is vrij normaal in dealerland hoor. Idd let Citroën op de bedrijfsuitstraling en dat moet betaald worden. Het zou een beetje raar zijn als de importeur wel het ene eist, maar de dealers dat uit eigen zak moeten betalen. Bij de company policy horen ook standaarduren bij voor standardhandelingen, maar of zoiets als ADALs daaronder valt is maar de vraag, omdat de tijd en de handelingen afhankelijk zijn van de slijtage en het (on)gemak waarmee de lagerschalen loskomen. Ik verbaas me ook een beetje over de dealer die 2e hands onderdelen (armen incl. lagers) plaatst. Dat kan nooit goedkeuring hebben van Cit-HQ.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
27 feb 2011 17:17 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: adal
EvilTwin schreef: Breaks zijn juist erger, als ze gebruikt worden waar ze voor gebouwd zijn.
Vroeger hadden breaks grotere ADALs (Xm etc.) op de C5 zijn ze allemaal van de kleinere maat (IRRC 42mm ipv 46mm)  De XM kent geen verschil tussen berline en break qua lagers (22x41 mm) Dezelfde lagers zijn ook gebruikt voor de XANTIA zowel berline als break, maar ook BX berline en break hebben dezelfde lagers en zelfs op de c5 berline en break, alle 22x41 mm!! je raadt het al weer dezelfde lagers.  en dus ook dezelfde slijtageproblemen bij alle voorgenoemde auto's. Verder hanteert citroen inderdaad flat-rate tijden voor reparaties. Echter iedere dealer kan besluiten het voor minder te doen. Ook is het hanteren van flat rate tijden soms niet handig als er sprake kan zijn van vastgeroeste, of anderszins moelijk te demonteren delen door slijtage of ouderdom. Ik kan me overigens met Rinus wel voorstellen dat een klant soms het gevoel heeft in de werkplaats te moeten betalen voor de kapitale showroom met een serie in pak lanterfantende verkopers.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
27 feb 2011 20:45 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: adal
Heren even ter verduidelijking, ik sprak over € 80 incl. dat is toch een behoorlijk tarief lijkt mij, maar daar ik wel mee leven, dat is vooraf bekendt. En de dealer die mij voorstelde alles maar te vernieuwen, heeft niet over gebruikte onderdelen gesproken, ik ga er van uit dat hij van plan was nieuwe spullen te monteren. Verder moet ik helaas tot de conclusie komen, dat ADALS bij Citroën eerder aan de beurt komen dan een distributieriem, waarom kan dan deze reparatie, dan niet in het flat-rate tarief, hoewel het voor mij niet perse hoeft. Maar laat ze dan eerlijk zijn, en het vast roesten van bouten! als je aan ADALS toe bent heb je zeker nog geen antieke Citroën, helaas. Groetjes Rinus
|
27 feb 2011 21:36 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: adal
Het punt met adals is dat als je er op tijd bij bent, het redelijk rechttoe rechtaan is: veercilinder loshalen, bouten lossen, lagers verwisselen en de handel weer monteren.
als je pech hebt, is het lager al helemaal de draagarm ingesleten. Dan ben je aanzienlijk verder van huis...
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
27 feb 2011 21:39 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: adal
Ter verduidelijking: Er is wel een flat-rate tarief voor adals hoor, alleen is dat qua uren aan de hoge kant, daar er en bepaalde procedure gevolgd moet worden voor het meten van speling nadat de lagers zijn vervangen. Daarna de boel opnieuw demonteren en voorzien van de juiste dikte shimmy's en weer monteren. Een procedure die door ervaren monteurs vrij handig kan worden omzeild. Dus zonder flat-rate is meestal goedkoper in dit geval.
Verder willen de borgpennen waarmee de cilinder aan de draagarm zit willen wel eens enorm vast gaan zitten. En niet iedereen is zo vroeg aan adals toe....
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
28 feb 2011 00:32 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
Ik heb ze eens bij mijn CX 22 TRS Berline moeten vervangen. Bij de breaks waren ze groter, werd mij verteld. Ik dacht dat dat bij de Xantia ook het geval was. Verbazingwekkend dat Citroën dit simpele euvel nooit weggeconstrueerd heeft. Hoe was dat ook weer met die ezel.....? Deze steen stoot dus al vele Citroën-modellen voor het hoofd.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
28 feb 2011 09:11 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: adal
BJG schreef: EvilTwin schreef: Breaks zijn juist erger, als ze gebruikt worden waar ze voor gebouwd zijn.
Vroeger hadden breaks grotere ADALs (Xm etc.) op de C5 zijn ze allemaal van de kleinere maat (IRRC 42mm ipv 46mm)  De XM kent geen verschil tussen berline en break qua lagers (22x41 mm) volgens de info uit de service database hebben zowel de Xantia als de Xm dit: berline: 22x41x14,4 break: 22x46x16,6 Bijlage: Xant break ADAL 22x46x16.jpg @GW er zijn al zo veel draadjes hierover, dit "probleem" is voorgeprogrammeerd. Als je weet wat één lager kost en hoeveel een groter lager duurder is dan snap je waarom ze op de grens zijn gaan zitten. Uit het feit dat men vroeger voor échte belaadbaarheid koos van de breaks kun je afleiden dat de C5break, ondanks zijn formaat een lifestyle break is. De eerste serie heeft bovendien te kleine veercilinders achter, IIRC. @Rinus, 80eur incl is aardig maar het kan dus ook 80eur ex/ex zijn 
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
28 feb 2011 14:58 |
|
 |
Rinus Vermunt
C5club Rookie
Geregistreerd: 10 okt 2010 12:27 Berichten: 44 Woonplaats: Etten Leur
Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs
Naar boven
|
 Re: adal
Maakt mij niet zo veel uit, of het in. of ex. is, het gaat mij om de intentie van het verhaal dat er met prijzen word gegooid die kant nog wal raken. Wat ik heb aangevoerd werd bij onze club garage bevestigd. En er staat ook nog een adres van een ,,vak garage” op de site die doen het nog goedkoper, maar dat zit hem in het werkplaats tarief denk ik, die hebben wel de prijzen gewoon op hun site staan. Het is maar waar je voor kiest, maar soms lees ik hier dingen waar ik een slecht gevoel bij krijg, vooral als het vergelijkbaar is. Groetjes Rinus
|
28 feb 2011 17:26 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: adal
EvilTwin schreef:
volgens de info uit de service database hebben zowel de Xantia als de Xm dit: berline: 22x41x14,4 break: 22x46x16 Je hebt wel gelijk ET, de eerste XM's hadden gewoon 22x41x14,4 berline en break. De XM type II heeft inderdaad 22x46x16 evenals de xantia break 1 en 2. Ik wist dit niet. dat kan eigelijk maar 1 ding betekenen, de grotere lagers gaan nooit kapot blijkbaar. Wij hadden maar 1 soort (22x41x14,4) en die gingen in de bx, xm xantia, en nu de c5. Of de documentatie klopt niet in alle gevallen met de praktijk. Maar dan nog betekent dat dat een 22x46x16 lager vrijwel nooit stuk gaat, want ik heb ze dus nog nooit vervangen
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
01 maart 2011 22:03 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
EvilTwin schreef: Als je weet wat één lager kost en hoeveel een groter lager duurder is dan snap je waarom ze op de grens zijn gaan zitten. Sorry, maar dat begrijp ik dus niet. Je mag het ook omdraaien. Voor hoeveel extra investering zou Citroën van het waardeloze ADAL-syndroom af kunnen komen en laten zien dat ze wel degelijk kunnen construeren.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
01 maart 2011 22:08 |
|
 |
Timo 1972
C5club Executive
Geregistreerd: 03 jun 2011 19:31 Berichten: 1797 Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Auto: Renault Megane estate 1.5 dci
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2018
kilometerstand: 75000 km
Kleur: zilver grijs
Naar boven
|
 Re: adal
Maar waardoor gaan de adal's telkens stuk ?
_________________ Groetjes Timo Nu Renault Megane estate 1.5 dci automaat 04/2018
Lexia 3 Vorige auto's Mitsubishi Carisma 1.8 GDI 2001 Fiat bravo 1.4 sx 1998 Fiat Tipo 1.4 s 1992 Peugeot 405 1.9 GLD 1989 Nissan Micra 1.0 dx 1987 Suzuki sj410 1985 (jeep) Ervaring is wat je krijgt, als je niet krijgt wat je wilt.
|
02 feb 2013 16:50 |
|
 |
GW-tje
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 20 jul 2007 21:21 Berichten: 6199 Woonplaats: Apeldoorn
Auto: C5 2.0i 16V Berline Caractère
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10957
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 205000
Kleur: Gris Fulminator
Naar boven
|
 Re: adal
De lagers draaien niet, dat is 1 en na verloop van tijd dringt vocht in de constructie, dat is 2.
_________________ CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break , DSpécial Berline 1970 C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
|
02 feb 2013 16:52 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|