Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 




Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
 Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming? 
Auteur Bericht
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Nee, gooi niet alles op de banden hoor. Maar als ik reacties lees van de kenners hier zal het ook een van de oorzaken zijn. :smt023


07 feb 2011 13:16
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 22:02
Berichten: 10677
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
Kleur: Blauw


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
is het niet ook een gevoel dat je hebt...
als je altijd strak geveerde bakken hebt gereden moet je wel wennen aan HP vering..
vele denken dat ze sneller weg contact verliezen ondanks dat het niet waar is...

;)


07 feb 2011 13:18
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Dat speelde al bij de DS.
Velen vonden 'm zoekerig, maar dat bleek altijd te komen doordat de bestuurder (kleine) stuurbewegingen maakte om vermeende koersafwijkingen te compenseren.
Als je 'm "op de rol" liet staan, en daarmee van het stuur afbleef, ging de DS als een kaars rechtuit.

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


07 feb 2011 13:57
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35
Berichten: 1011
Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik rijd al jaren een zwever BX/C5 en weet exact wat Peeke 1972 bedoeld.

Dit heeft niets te maken met de gewenning aan een hydraulische Citroën en als het gebeurt voelt dat erg onprettig aan.

Het uitlijnen heeft blijkbaar e.e.a. opgelost. Nou nog die verschrikkelijke NORAUTO banden eraf (dat gaat ie binnenkort doen) en dan is ie denk is van de meeste problemen af.

Zoniet, laat je bollen testen en je ADALS nakijken (beiden door echte specialisten laten doen). Diverse forumleden hebben dit al aangeraden

_________________
Er komt veel moois uit Frankrijk
1e Renault 6
2e Ford Capri Mk III 1.6
3e Opel Kadett 1.3 D-type
4e Opel Ascona 1.6 C-type
5e Citroen BX
6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013)
7e Golf TDI
8e Golf TDI
9e Peugeot 307 SW
10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir)
11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit)
12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)


07 feb 2011 14:04
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik weet dat het aanpassen is om met Citroenvering te rijden en zeker als je van een verlaagde alfa komt. Maar probeer altijd met zo los mogelijke handjes te rijden om uit te sluiten dat het inderdaad mijn stuurreacties zijn. Maar rij al lang genoeg en veel om te voelen dat dit gedrag voor een moderne auto niet hoort. En als het aan mij lag ging ik naar een specialist en liet ik de ophanging volledig controleren en wist ik zeker dat het in orde is. Maar ik moet nu voorlopig de verkoper volgen waar ik garantie heb. En ik moet nu eenmaal toegeven dat de verbetering sinds het begin fenomenaal is sinds de uitlijning. Heb nog wel niet zonder die sterke zijwind gereden op dat stuk war ik de klachten ondervond. Maar omdat ik haar met die 7-8 beaufort op dat stuk beter in het gareel kon houden dan ervoor denk ik toch dat ik niet meer kan eisen van de verkoper. Omdat alles binnen de normen zit. De uitlijnwaarden zijn ok wat duid dat er in principe niets aan die ophanging scheelt. Dus ik kan niets van de verkoper eisen. Dat de banden shit zijn daar kan ik bij hem ook niet mee afkomen omdat er banden onderliggen met veel profiel en de wagen is daarmee goedgekeurd. Bv die verwarming waar een kant niet werkt daar moet hij iets aan doen. De rest heeft ie voorlopig zijn best gedaan. Ik heb ooit een vectra gekocht waarvan de koppeling heel slecht bereden was. Daar kon je niet mee schakelen zonder schokken. Ben daar verschillende keren mee terug geweest en zelfs een keuring op laten doen en die hadden ook gezegd en op papier gezet dat de koppeling defect was. Maar ik kon geen vernieuwing eisen omdat de koppeling niet slipte en ik dus goed kon rijden. Dit is hetzelfde.


07 feb 2011 17:18
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Hey jongens, zoals gezegd zijn hier de gegevens van de uitlijning. De uitlijner zei dat het in orde was maar als ik sommige gegevens bekijk denk ik dat er inderdaad iets mis is met de ophanging of de uitlijner er zijn klak naar heeft gegooid bij het uitlijnen van deze dame. Hier enkele gegevens.
Naloop:3°22 links-3°11 rechts- leunt dicht tegen het maximum dat 3°33' is
Wielvlucht:-0°07' links- -0°22'rechts-max is 0°30' : Is dit niet veel verschil tussen links en rechts? Zou dit ook niet het naar rechts trekken verklaren wat ze nu doet?
Toespoor: -0°08 links- -0°09 max is 0°00 dus een goede afstelling lijkt mij? Dit is de voorzijde.
Nu de achterkant:
wielvlucht: -1°08' links- -1°03' rechts: veranderd dit tijdens een uitlijning? rechts was het 1°11' als eerste meting. Dit is ook te weinig in beide gevallen. Moet tussen de 1°22 en de 1°40 zijn.
toespoor: 0°05' links-0°17' rechts- links is te weinig moet normaal minimum 0°14'-max0°24 zijn rechts is nipt goed. En het totaal is ook te weinig 0°23 terwijl het minstens 0°28 moet zijn.
De stuwhoek is 0°06'.
Dwarshelling links is ook niet goed. Is 12°14' moet tussen de 12°14 en de 13°26' zijn. Rechts is nipt goed met 12°32'.
Als ik de gegevens achter bekijk is het achter toch niet ok volgens mij. Vooral het toepoor is niet ok. Verklaart dit het zwalpen niet een beetje? En als ik dan de voorkant bekijk denk ik toch dat de uitlijner zijn werk niet goed gedaan heeft. Is bij een goede uitlijning niet zo dat voor normaal gebruik het beter is alles ongeveer in de helft van de fabriekswaarden te houden? Of ben ik mis? Wat denken de specialisten hiervan.


13 feb 2011 22:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heel kleine verschillen kunnen erop wijzen dat de hoogte toch niet juist was met het uitlijnen, is het met draaiende motor gebeurd?

Voor:
:arrow: Je castor valt binnen specs 3°'03' +/- 30'.
Logisch; dat krijg je alleen stuk als je de onderste draagarm vernaggelt of het kogelgewricht.
:arrow: Camber: mag 0° +/- 0°30' zijn. Ik zou me geen zorgen maken om het verschil, 0°07' vs 0°22'
Ook ivm bestuurdersgewicht vs tankinhoud. Dat heeft meer invloed.
:arrow: Sporing is ook ok, valt perfect binnen specs 0° à -0°27'. Dit is het enige instelbare. NB negatief dus uitspoor. Dit klopt
:arrow: Dwarshelling (hoek fusée-as naar binnen) is idd néet buiten specs 12°56' +/- °30' (dus tussen 12°26' en 13°26' )

Is dit gemeten met bestuurder? Anders wijst het mogelijk op de stabilisatorverbindingsstangetjes. Verder is het niet instelbaar en niet bijzonder relevant. Samen met de sporing kan het het wel voor zorgen dat de auto héél licht een kant uit wil, maar niet meer dan het volgen van dwarswind of het camber van weg of een verschil in bandenspanning of voornoemde gewichtsverdeling.

Achter:
:arrow: Camber: je meting klopt maar de specs zijn 1° +/- 0°20'. Dit verandert heel licht met de hoogte.
:arrow: Sporing: klopt niet. Specs 0°49' +/- 0°12'. Dus tussen 0°37' en 1°01' .
MAW je auto spoort niet juist, dit verschil is denk ik wel kritisch.

Blijft de vraag wat is er achter mis, want er is niks instelbaar:
1) hoogte, en verwant: plunjers
2) ADALs
3) stabilisatorstang: deze zit aan beide zijden met vier flinke Torx vast, dus daar mag eigenlijk niks mis mee gaan.
4) subframe-rubbers/-toleranties.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


14 feb 2011 13:35
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Hey dank je voor de uitleg. Hier heb ik heel veel aan. Of de wagen aan stond tijdens de meting weet ik niet. Ze kwamen haar gewoon halen. Dus weet niet wat er achterin gebeurd is. Dus vermoed ik wel dat ze niet aan stond gezien jouw reactie op de meting voor. Dus die uitlijning is gebeurd door iemand die er niet genoeg van kent. Was idd een jong gastje. Dus nu weten we wel dat er idd iets scheelt aan de ophanging en dat zullen ze me moeten maken en nog snel ook. ben niet van plan hier lang mee rond te rijden. Zaterdag had ik nog gesproken met een neef van de vriendin (waren op een feestje) die Citroenmechanieker is hoorde ik daar pas en die zei direct dat er iets aan de ophanging scheelde. Hij zei adals, veerbollen, of banden maar dan kon je het zo niet voelen zei ie wel. Hij zei direct dat citroen gekend is voor zijn rechtuitstabiliteit en zeker de pneumatisch geveerde en dat ik er wel door moet krijgen dat ze er zelf niet aan beginnen te knutselen. Voor een leek is het onbegonnen werk zelfs al is het een mechanieker. Dus ga ik deze week maar eens een afspraak maken bij de mechanieker. En zien wat hun volgende stap is. Vervolg volgt.


14 feb 2011 14:42
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Da's toch wel erg jammer, want als om wat voor reden dan ook de voorkant iets te hoog stond of de achterkant iets te laag dan zeggen die sporing-metingen achter niet zo veel.

Zoals ik al eerder zei:
1) eerst de hoogte goed afregelen
2) dan op de juiste hoogte de uitlijning controleren.
3) behalve de sporing voor is er nisk af te stellen.

maw uitlijnen/uitlijning nameten is voornamelijk weggegooid geld.
Als er al iets mis is dan is:
1) het sporing/camber achter, maar dat is niet in te stellen, hoogtuit is er iets fundamenteel mis (ADALs, etc.)
2) sporing voor en dat is altijd terug te herleiden op een incorrecte afstelling van de spoorstangen nadat de besturing los is geweest is daar niks aan gebeurd dan moet die gewoon goed zijn (fundamentele schade aan draararmen daargelaten)

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


14 feb 2011 18:59
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Het was de garage die dat eerst wou doen. Dus moet eigenlijk als ik het goed het nog eens opnieuw gebeuren om goed te zijn. En dan verder zoeken naar de oorzaak van het euvel.


14 feb 2011 22:36
Profiel
C5club Newbie
C5club Newbie
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2007 21:48
Berichten: 4
Woonplaats: Maastricht
Auto: C5 break 2.2 HDI Exclusive
Opties: Alle? behalve verwarmde stoelen?
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2002
Energielabel: E
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 196000
Kleur: grijs


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
De C5 wordt spoorgevoelig, de break iets meer dan de sedan, als de achterwiel-draagarm-lagers aan vervanging toe zijn.
Moeilijke klus, e.e.a. wil nog al eens moeilijk te demonteren zijn, geschatte prijs bij een dealer € 500,-.
Niet te lang mee wachten daar anders de draagarm zelf ook vervangen moet worden.

_________________
Eerst een BX-sport, daarna een BX-break turbo-diesel en nu dan eindelijk een C5 2.2 HDI break exclusive met volgens mij alle opties.


16 feb 2011 16:52
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Voor de kosten heb ik geen schrik. Het is toch garantie. Maar ik hoop dat ze het probleem willen herkennen. En er dus niet met een flauw excuus vanaf willen komen. Daarom bevraag ik mij overal zodat ik idd met een sterk verhaal kan bevestigen dat er idd iets scheelt aan de ophanging. Plus is er nog iets bij gekomen op het te herstellen lijstje. Vermoed dat een van de motorsteunen overleden is. Je voelt de kantelingen van de motor heel fel in de versnellingspook. Ik vraag mij af of die auto fatsoenlijk is nagekeken voor de aflevering als je ziet wat een euvel er op het lijstje staan. Als ik maandag geen fatsoenlijk antwoord krijg van de garage ga ik alleszins het lijstje van de herstelling aangetekend opsturen zodat ik een bewijs heb dat ik die klachten had tijdens de garantie en hij er niet onder uit kan komen. Ben op mijn hoede. :smt023


17 feb 2011 10:13
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57
Berichten: 6523
Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
ADALs en motorsteunen bij 120dkm :?
Die auto heeft wel een heel zwaar leven gehad, trekhaak toevallig?

BTW dat de verkopende garage er niet al te veel aan had gedaan was wel duidelijk toen ze de auto afleverden op superpech banden.

_________________
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije


17 feb 2011 11:14
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50
Berichten: 5300
Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
EvilTwin schreef:
ADALs en motorsteunen bij 120dkm



Die van mij heeft ze ook al voor de tweede keer gehad bij twee ton.

_________________
C4GP 2.0 16V LPG-G3


17 feb 2011 11:29
Profiel
C5club Bikkel
C5club Bikkel

Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08
Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heeft geen trekhaak. Denk dat het meer ligt aan slecht berijden van de wagen. Aan de kilometers te zien heeft ze heel veel autostrade gedaan en waarschijnlijk daar met regelmatig plankgas in hoogste versnelling hernemen. Dan krijg je toch ook verhoogde slijtage van de motorsteunen. De kanteling van de motor is dan maximaal. De wagen is naar ik aanvoel zelden boven de 2500 toeren geweest dus dat verklaart al een hele boel. Tja en als het idd de Adals zijn dan zijn de slechte wegen de grootste boosdoener. Als ik meer weet post ik het hier.


17 feb 2011 12:41
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.