wannesraps
wannesraps
Koude start met blauwe rook

Bericht door wannesraps »

Ben nieuw bij de C5club omdat ik een probleem heb dat niet opgelost geraakt via de garage. Vind de C5 een prachtige wagen (hebben er nu 2 bij het bedrijf) maar sinds enige tijd start één van de C5s 's morgens bij koud weer slecht: slaagt wel aan maar draait precies op 2 cilinders en rookt héél erg blauw (dus olie en ruikt ook zo). De gloeikaarsen zijn al vervangen, de compressie is gemeten en OK maar het probleem blijft. Zodra de motor aanslaagt rij ik weg en na 50m is het probleem al opgelost en draait hij terug normaal. Zolang de motor enigszins warm blijft heb ik ook geen probleem meer. Heeft iemand dit ook al meegemaakt of enig idee wat dit zou kunnen zijn ?
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Dan lijkt me de volgende logische stap om naar de verstuivers of het hoge-druk brandstofcircuit te kijken. Wellicht is de druk te laag waardoor de brandstof niet goed verneveld, of is een verstuiver niet goed en lekt.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4456
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:47
Auto: Tourer Ligne Business 1.6
Opties: PP, RT6, Open dak, verwarmd leer. Nav, etc
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12902CJ
Productienummer: 10247
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 191.000
Kleur: EEHD LAK GRIS HARIA 2
Locatie: Zeewolde
V.I.P.
V.I.P.
welkom hier

idd denk dat je het probleem bij de verstuivers moet zoeken

Afbeelding

ex C5 2.0 HDI VTR 137PK
ex C5 2.0 HDI Difference II 110Pk
ex Xantia 19sd pallas
ex Xantia 19d
ex Citroen BX TD
ex lelijke eenden (what's in a name)
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 1949
Lid geworden op: 24 mei 2010 21:24
Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque
Locatie: Almere
Ik verdenk ook de verstuivers....
Grtz Rob


2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Wat voor versie heb je, je profiel is nogal vaag (TD?! is het een BX ofzo? :lol: )
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Als de gloeikaarsen al zijn vervangen, compressie is goed,
blijven de verstuivers eigenlijk vanzelf over.....
Weet niet hoe het onderhoud van de auto is gedaan..??

Peter
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 jun 2009 09:58
Auto: C5 2.2HDi, Break, Exclusive
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2004
Energielabel: F
Phase: 1
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 194000
Kleur: EYTC
Locatie: Mantgum
Gebruikersavatar
C5club Rookie
C5club Rookie
Bij lage temperaturen zou ook de brandstofpomp nog een verdachte kunnen zijn voor het slechte aanslaan. Of daar ook de blauwe rook bij hoort als verschijnsel kan ik zo niet uit mijn geheugen achterhalen.

Robert
Dit is mijn project... http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project" onclick="window.open(this.href);return false;

En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net" onclick="window.open(this.href);return false; (We hebben nog plaats in de stalling)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
een lektest doen op de verstuivers,is niet veel werk
wannesraps
wannesraps
Re: Koude start met blauwe rook

Bericht door wannesraps »

Allemaal mooi die reacties maar logisch zijn deze echter niet. Lekkende verstuivers en slecht werkende verstuiverpomp zijn allemaal zaken waarbij de dieselbrandstof slecht of niet zou verbranden. Dit moet dus resulteren in zwarte rook en niet in blauwe ! Het is duidelijk blauwe rook en het ruikt ok zo, dus olie. Van waar komt deze dan ? De garage staat ook voor een raadsel en suggereerde me laatst om toch maar de verstuivers te laten nakijken. Ik vroeg me enkel af of niemand dit eerder meemaakte met een C5, dus graag een zinnige reactie van iemand die dit al hoorde of meemaakte graag.
Beheerder
Beheerder
Berichten: 33557
Lid geworden op: 26 mei 2006 18:31
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Locatie: 033
Contacteer:
Gebruikersavatar
Beheerder
Beheerder
men probeert gewoon mee te denken, en dus is een reactie m.b.t. dit onderwerp altijd zinnig ...
een 2.0 TD daarentegen zoals in je profiel bestaat niet ...

Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.)
Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
wannesraps schreef: Dit moet dus resulteren in zwarte rook en niet in blauwe ! Het is duidelijk blauwe rook en het ruikt ok zo, dus olie.
Hoe het ruikt kan ik vanaf hier niet beoordelen, maar een slecht aanslaande koude diesel door slechte vernevelde diesel rookt eerst absoluut wit/blauwachtig.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Berichten: 995
Lid geworden op: 20 aug 2008 23:17
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Locatie: Joure
Gebruikersavatar
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Precies. Mijn dieseltje rookte ook toen de accu niet zo goed was en de motor niet vlot aan wilde slaan. Toen dat alsnog wel gebeurde, kwam er blauwwitte rook voorbij drijven.

We hebben hier blijkbaar te maken met en ex-VAG rijder. Die krengen braken inderdaad vaak zwarte rook uit; op de snelweg gas geven is al voldoende. Reed vandaag weer achter zo'n ding. Dat die nog rond mogen rijden ::roll:

Blauw-wit = verstoven, maar onverbrande diesel
Zwarte = Slechte verstuiving ( te grote druppels ?) of probleem met EGR (?), of.... en daardoor onvolledige verbranding --> roet = zwarte rook.

Als je auto echt op olie rijdt, moet je dat aan het olieverbruik kunnen zien. Bij mij daalt het olieniveau nauwelijks tussen de beurten, maar er zijn ook C5 rijders die iedere 5.000 km een liter olie toe moeten voegen. En zelf dan kan ik me niet herinneren dat ze over blauwe rook hebben geklaagd.
wannesraps
wannesraps
Re: Koude start met blauwe rook

Bericht door wannesraps »

Dank voor de tips. Goed om weten dat onverbrande diesel (door slecht aanslaan) in beginsel ook blauw/wit kan zijn. zal de verstuivers dus laten nazien/vervangen.
Mijn excuses ook dat ik in een vorige reactie zei dat ik dus graag een "zinnig" antwoord kreeg. Zal het nooit meer doen :oops: Johan
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6523
Lid geworden op: 27 mei 2006 05:57
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Locatie: Het rijk van Nijmegen
Contacteer:
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
welke motor heb je nu exact, de H of de G?

2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 sans FAP depollution L4) : R*RHRG
2.0 HDi BVM6 (DW10BTED4 FAP) : R*RHRH

*= break (E) of berline (C)
C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012


ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011
ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002

In de familie
C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 6200
Lid geworden op: 20 jul 2007 21:21
Auto: C5 X7 2.0i 16V Berline
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 285000
Kleur: Rouge Profond
Locatie: Apeldoorn
Gebruikersavatar
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Flesje verstuiverreiniger van Wynn's toevoegen aan een kwart tank doet vaak wonderen.
Daarnaast kun je het handopvoerpompje verdenken van enige lekkage, wat ook slecht starten tot gevolg heeft. De laatste om ook zeker te controleren is de bedrading naar je gloeibougies. Je zult moeten meten of alle bougies daadwerkelijk spanning krijgen bij het voorgloeien. Nieuwe bougies monteren zegt dus niet alles......
CX-22TRS , XM-2.1 D12 Break , Xantia 1.9 TD Break ,
DSpécial Berline 1970
C5 2.0 i 16V AL4 Ligne Prestige Break la dame rouge, 343169km
C5 2.0 i 16V BVM5 Exclusive Break la sorciere noir, 366000km
Plaats reactie