Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 
 


GJO

Forumregels


Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.



Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 nieuwe krukas poelie 
Auteur Bericht
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht nieuwe krukas poelie
hallo zwevers, van de week ineens een ratelend geluid onder de motorkap.Dacht als eerste het lager van de dynamo kaduuk maar bij nader onderzoek was het dus de krukas poelie. Onze dame heeft dus zo'n deelbare met rubber demping. Nieuwe gehaald bij de dealer hier in spijkenisse en gemonteerd, alles bijelkaar ongeveer anderhalf uur werk en 107 euro lichter. Resultaat is natuurlijk wel dat we weer vrijuit kunnen zweven!! Oja ze heeft wel 164345 km weg.
Groeten van een inmiddels weer tevreden c5er


04 feb 2011 21:49
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58
Berichten: 13971
Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
:smt023


04 feb 2011 21:52
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
welke poelie heb je er eigenlijk ondergezet? (uit je verhaal begrijp ik dat je het zelf hebt gedaan)
de lichte (niet massieve) met art. code 0515s4 of de zware massieve met code 0515v6?
De mijne wordt namelijk ook behoorlijk gaar (ik heb ook de deelbare (0515p2)) eronder. Volgens service.citroen.com zou ik -afgaande op mijn organummer- de lichte kunnen nemen, maar de 0515v6 (de zware dus) is de omnummering van de 0515p2 (die via de officiele kanalen niet meer leverbaar is).

Die zware poelie kost hier bij de dealer overigens heel wat meer dan 107 euro :smt017 (maar ik heb uiteraard al goedkopere adresjes gevonden).

Zat dat ding eigenlijk heel erg vast?

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


04 feb 2011 22:52
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Hallo Guidok, het is bij mij de 0515 S4 geworden, deze had de zelfde diameter en heeft een rubberen ring als schokdemper. Die andere is een stuk zwaarder en kostte bij de dealer ong. 180 euro. Ik heb het zelf gedaan ( nou ja, zelf? samen met m'n buurman Coen) Ik hoef m'n motorkap maar open te trekken en Coen komt er altijd meteen aan, iets wat ik zelf niet als onprettig ervaar! De vorige poelie
bestond uit 2 delen, die je niet kon scheiden. Het is zelf vrij makkelijk te doen maar je moet wel een speciaal stuk gereedschap hebben,nl een tolletje met dopsleutel 22. (Dit tolletje heeft Coen, vandaar dat ik zo blij ben met Coen en niet alleen vanwege zijn tolletje) Het is er eentje op 12 volt via de cigaretten aansteker. Je bent er ongeveer 1,5 uur aan bezig, weet niet wat het bij de dealer gekost zou hebben maar vind het gewoon leuk om zoiets zelf te doen en het scheelt nog geld ook, kan ik
nog meer rijden met de dame (of 2) Ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie.
Grt van Peter


04 feb 2011 23:54
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 12 mei 2007 09:59
Berichten: 610
Woonplaats: Rosmalen
Auto: Tourer exclusive aut
Opties: leer
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 1164CJ
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 143000
Kleur: rouge profond


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Is dit iets wat alleen bij diesels voor komt ? Ik hoor een blikkerig getik, maar alleen bij koude motor, Is geen klepstoter. Het komt bij die poelie vandaan, maar zou het ook nog de koppeling van de airco kunnen zijn ?

_________________
C5 Break 2.0i exclusive 2002


05 feb 2011 12:32
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Als ik in service.citroen.com kijk zie ik wel dat de benzinevarianten een andere krukaspoelie hebben.
Of dat ook een 2 ledige is (met rubber ertussen) weet ik niet. Een normale poelie kan natuurlijk eigenlijk niet stuk, dat is een massief metalen wiel.
Koppeling van de airco kan ook tikken, maar dat is dan een heel duidelijke tik (of 2 tikjes snel achter elkaar) zo nu en dan (meerdere seconden ertussen (1 tik om koppeling aan te spannen, 1 tik om los te laten bij een fout in het systeem).
Je zou kunnen kijken of je radiateurventilator nog werkt. Bij ingeschakelde airco moét deze gaan draaien (dat kan je zo zien als je voor onderaan de bumper door het ventilatiegat kijkt).
Je aircosysteem zou ook leeg kunnen zijn.

Klepspeling kan idd niet; volgens mij heeft de benzineversie ook hydraulische stoters.

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


05 feb 2011 12:46
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
nou, bij mij zit er ook een nieuwe poelie op. Ik kon de zware poelie (0515v6) krijgen voor 125 euro incl.
Als het goed is gaat deze niet meer stuk :D
Na een uurtje zat ie er op. Ik had geen speciaal trekkertje nodig om de poelie eraf te krijgen; even de bandelichter ertussen om wat speling te krijgen en ik kon voorts met een beetje wrikwerk het met m'n handen af ;)
Lastigste is om de motor ergens te blokkeren om de bout waarmee de poelie vastzit los te krijgen (ik kon ergens aan de andere kant bij het vliegwiel een schroevendraaier ertussen krijgen om zo de boel te blokkeren)
En de multiriem er weer opkrijgen is altijd een beetje lastig; het bleek makkelijker te zijn om 'm op alle rollers behalve de krukaspoelie eromheen te leggen (en bij de krukaspoelie dus maar half) en dan de poelie met een ratel te draaien dan de riemspanner in te drukken. Daar kan je altijd een beetje lastig bij en het kost de nodige kracht om 'm in te drukken (en ik ben altijd bang finaal al m'n knokkels open te halen als je het met een sleuteltje doet dmv hard duwen op de bout, en het sleuteltje schiet er dan ineens af.....)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


07 feb 2011 22:10
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Zoals gezegd is de vervanging van de krukas bij mij gelukt maar de multiriem klappert erg bij stationair draaien, ik denk dat er een nieuwe spanrol in moet en uiteraard dan ook meteen een nieuwe multiriem. Alhoewel de riem er nog zeer goed uitziet maar dan gewoon bewaren voor reserve.
Ook hier weer iedereen bedankt voor de tips!!
Groeten van Peter.


09 feb 2011 11:47
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Op onze HDI zat ook de NIET deelbare pouli. Ook bij diesels kan het verschillen. Voorheen kon je op masterbase met je organummer dit uitzoeken. De dealer moet dit gewoon kunnen. En anders JO wel neem ik aan. Maar aan je organummer schijn je te kunnen zien welke pouli er zit.
Johan


09 feb 2011 12:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58
Berichten: 20302
Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Niet aan je ORGA nummer, maar wel via je VIN kun je zien welke er precies in zit.
Desgewenst kan ik dat via de VIN opzoeken.....

Groet,
JW

_________________
Afbeelding


GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!


09 feb 2011 13:01
Profiel
C5club Chief Executive
C5club Chief Executive

Geregistreerd: 11 okt 2007 11:21
Berichten: 2889
Auto: Opel Meriva
Brandstof: Hybride
Versnellingsbak: EAT8


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Bij masterbase was een overzicht welke organummers een vaste of de dubbele pouli hadden.
Wanneer je daar zocht op pouli kreeg een een hele serie organummers waarbij de vaste pouli zat en de dubbele dus.
Op grond daarvan een pouli besteld bij de garage, het klopte wel. De plaatselijke dealer kon op grond van de VIN code het niet aangeven. Misschien was het kan of wilde, dat weet ik natuurlijk niet.
Ik zie net dat je helaas moet inloggen bij masterbase tegenwoordig, kan het dus niet even laten zien.
Op grond van onze VIN code kwam ik er thuis ook niet uit, organummer dus wel.
Er is dus een hele serie C5 die de vaste of de dubbele pouli hebben blijkbaar.
Johan


09 feb 2011 13:32
Profiel
C5club extreme Die-Hard
C5club extreme Die-Hard
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15
Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Op service.citroen.com staat vanaf welk organummer er een lichte poelie gemonteerd kan worden (0515s4) of een verzwaarde poelie (0515v6).
Volgens mijn organummer zou er een lichte poelie gemonteerd kunnen worden, maar ik heb toch voor de verzwaarde gekozen. Mede omdat er eerder dus een 2 delige poelie zat (rubberen koppeling; (0515p2)).
En hij loopt weer prima.
Wellicht kan dat klapperen ook door de lichte poelie komen. De zware poelie dient ervoor om trillingen (ik denk transversaal) op te vangen. Waarom de hogere organummers volgens citroen een lichte poelie kunnen hebben weet ik niet; wellicht zijn de dynamo's van eerdere organummers zonder vrijlooplager oid (of dat er een ander component zit wat niet goed met trillingen om kan gaan).
Overigens willen vrijlooplagers van dynamo's ook wel stuk gaan (iig bij de 2.0hdi)

_________________
IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO


09 feb 2011 15:24
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Hallo allemaal, vandaag maar weer eens naar de multiriem gekeken om eens te zien waar dat klapperende geluid vandaan komt. Spanrol lijkt goed (veel kracht ) We hebben de geleiderol wat gedraaid zodat er meer spanning op de multiriem komt te staan, stationair laten draaien en ja hoor geluid weg, ik blij....maar na een tijdje gereden te hebben komt het klapperende geluid toch weer terug. Nu hebben we wel ontdekt dat er een beetje speling op het lager van de stuurbekrachtigingspomp zit. Morgen toch maar weer proberen de geleiderol nog een beetje te draaien, multiriem lijkt toch nog wat slapper te zijn dan voor het vervangen van de krukaspoelie, wordt vervolgd.


10 feb 2011 21:59
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49
Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Bij jou is waarschijnlijk de vrijloopnaaf van de dynamo vastgelopen.
Jij hebt een massieve krukaspoelie die geen trillingen opvangt. Dat doet het vrijloopwiel van de dynamo.
Deze is nu vastgelopen en vangt dus geen trillingen meer op.
Je moet niet te lang wachten hier iets aan te doen, deze trillingen zijn slecht voor het lagerwerk van de dynamo en de hydraulische pomp.

Je kunt twee dingen doen om dit op te lossen:

Beste oplossing vervang de vrijloopnaaf!!

Soms wil deze niet los of is niet los leverbaar,
dan kun je het wieltje met een klein lasje borgen aan het asje. Dan vervang je de vaste krukaspoelie voor een dempende poelie.
dat is goedkoper dan de dynamo te vervangen.

_________________
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website


10 feb 2011 22:45
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Geregistreerd: 19 okt 2010 12:02
Berichten: 120
Woonplaats: spijkenisse
Auto: c5 break 2.0 hdi automaat
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2001
Energielabel: D
Phase: 1
Organummer: 08959
Productienummer: 10188
Versnellingsbak: BVA4
kilometerstand: 200232
Kleur: grijs metallic


Naar boven
Antwoord met een citaat
Bericht Re: nieuwe krukas poelie
Hallo, dank voor de tip, alleen ik heb de krukaspoelie met rubberdemping(zat er ook op) en we kunnen geen speling vinden in het lager van de dynamo. Als ik het goed begrijp, wanneer je dus de " rubberen" poelie hebt zit er geen vrijloop op de dynamo?
Groeten van Peet (heel leuk dat forum)


10 feb 2011 22:57
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © phpBB Group and Bruinsma reclame.