Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Auteur |
Bericht |
ajz
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 feb 2011 11:19 Berichten: 43 Woonplaats: Zoetermeer
Auto: C5 Aircross 1.6 Shine
Opties: Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 54000
Kleur: EVL
Naar boven
|
 welke diesel?
Moet ik bij mijn diesel (2.0 HDI 110 pk automaat Ph1) nog opletten of ik de goede diesel tank? Je hoort tegenwoordig veel over biodiesel of juist niet. Vooral in mijn vakanties in het buitenland heb ik nog wel eens verhalen gehoord over diesels die stilvielen omdat ze een verkeerd soort diesel getankt hadden..
|
08 feb 2011 23:58 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
Welke landen doorreis je?
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
08 feb 2011 23:59 |
|
 |
ajz
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 feb 2011 11:19 Berichten: 43 Woonplaats: Zoetermeer
Auto: C5 Aircross 1.6 Shine
Opties: Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 54000
Kleur: EVL
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
voornamelijk duitsland, oostenrijk, slovenie en kroatie. Soms Belgie en Frankrijk
|
09 feb 2011 00:13 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
Het beste kun je in de anwb reisgids opzoeken hoe normale diesel heet in het land waar je doorheen rijdt. Het zijn teveel verschillende landen om zo uit het hoofd te weten. Dan weet je altijd wat je moet tanken. Tank gewone diesel en geen biodiesel of iets dergelijks.
Frankrijk en Duitsland kennen gewoon "Diesel".
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
09 feb 2011 19:09 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13957 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
als je biodiesel tankt, wat gebeurt er dan, gaat er dan iets stuk,wat gaat er dan en wat zijn de gevolgen
|
09 feb 2011 19:21 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
Wat we vooral gezien hebben is dat biodiesel wat meer verontreinigingen heeft (mogelijk natuurlijk oliën en vetten die bij bepaalde temperatuur meer vlokken) dan gewone Diesel. Als dit het Dieselfilter verstopt gaat de auto in noodloop, maar echte schade loop je niet; nieuw filter erin en gaan. De HDi's zijn hier sowieso gevoelig voor.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
09 feb 2011 19:29 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 26 maart 2010 22:49 Berichten: 8138
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
Er zijn twee redenen om biodiesel te vermijden met een HDi
Bij biodiesel kan het filter sneller verstoppen dan je denkt: Door stoffen in de biodiesel in combinatie met wat vocht in het filter, (onvermijdelijk na een aantal d km aanwezig) ontstaat al snel (lekker warm in het filter) een bepaalde alggroei, die het filter vrij snel vervuilt en verstopt.
Verder zitten er soms, (niet altijd) stoffen in de biodiesel die de keerring kunnen aantasten van de HD pomp, waardoor deze gaat lekken. Bij motoren waarbij de pomp rechtstreeks wordt aangedreven door de nokkenas komt er dan diesel in de motorolie die dus verdunt, met motorschade als gevolg. Bij motoren met een door de distributie aangedreven pomp zal het uitwendige lekkage worden die wel te zien of ruiken is, maar die uiteindelijk de distributieriem aantast.
Van beide gevallen zijn best wel wat praktijkvoorbeelden bekend.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
10 feb 2011 22:34 |
|
 |
ajz
C5club Rookie
Geregistreerd: 04 feb 2011 11:19 Berichten: 43 Woonplaats: Zoetermeer
Auto: C5 Aircross 1.6 Shine
Opties: Shine
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2019
Phase: C5 Aircross
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 54000
Kleur: EVL
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
bedankt voor alle antwoorden. Ik zal biodiesel vermijden.
Arjan
|
11 feb 2011 13:27 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: welke diesel?
Biodiesel is een chemisch goedje, verkregen door PPO en alcoholen te veresteren, waarbij soms nog wel hele kleine hoeveelheden PPO en alcoholen achterblijven. We moeten duidelijk een onderscheid maken tussen verschillende soorten Biodiesel. Wat we hier aan de pomp zien is hooguit 20% biodiesel+80% gewone Diesel (B20) Alle Diesel in Duitsland en Frankrijk is al B7 (7% Bio). Dus dat mag nooit die schades opleveren. Er zijn strenge regels voor (bio-)brandstoffen en als men er zich aan houdt zul je nooit meer dan een paar gram water in je tank hebben en nooit meer dan een fractie van een procent methanol om maar eens wat te noemen. BTW itt wat ik eerder zei is het grootste probleem met biodiesel niet de verontreinigingen in de biodiesel zélf, maar het feit dat de biodiesel aangekoekte restanten uit de gewone Diesel losweekt. Vandaar dat men bij de switch aanraadt snel het filter te vervangen. PDF link (100% Biodiesel) en dat tank je niet per ongeluk aangezien het vrij kostbaar is. B100 zou ik eerlijk gezegd ook vermijden. Volgens mij heeft Citroën/PSA lang getest met B20 in hun eigen vloot, zonder problemen, en is nu bezig om nieuwe auto's geschikt te maken voor B30. Overigens, water kan altijd door condens neerslaan bij een open verbinding met de lucht. Ik heb op mijn 2.2HDi een watersensor en die is in 9jr nog nooit afgegaan. Biodiesels zijn wat hygroscopischer dan minerale olie en zullen dus meer water aantrekken.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 feb 2011 14:17 |
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 9 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|