rob1959
Ik rij in een C5 Tourer HDI 2.0 Exclusive met automaat en alle denkbare opties uit januari 2009. Niet zeuren, gewoon een geweldige auto en aan iedere auto jong of oud mankeert wel wat. Het blijft nu eenmaal gevoelige techniek die we met allemaal wel graag in onze auto willen hebben (een 'kale' koop je als het echt niet anders kan).

Ondanks bovenstaande mooie woorden, heeft ook mijn auto een probleem dat op ze'n minst hinderlijk is. Het begon vorig jaar april tijdens een rit naar Spanje. De versnelling wilde regelmatig pas na ettelijke keren proberen uit de P-stand komen en dat is knap hinderlijk. De dealer had de oplossing: er werd een kabel ingebouwd van het rempedaal naar de computer. Gevolg: probleem niet opgelost en auto gaf na 500 meter rijden aan dat de parkeersensoren in storing stonden. Terug bij de garage computer uitgelezen maar niets kunnen vinden en advies was 'het in de gaten te houden'. Nadat in de weken daarna regelmatig alle beschikbare lampjes die ook maar iets met het remsysteem te maken hadden waren gaan branden en deze na het aan en uit zetten van de motor en contact weer uitgingen en dagen erna weer spontaan gingen branden, heeft de dealer op advies van importeur het schakelrelaise in versnellingshendel vervangen. Hele dag aan gewerkt (halve motor uitgebouwd) en ja hoor na 500 meter weer alle lichtjes van remsysteem aan en schakelhandel wilde weer niet uit P-stand. Nieuw was dat nu ook laag oliepeil waarschuwing en emissielichtje ging branden en cruise conroll uitviel. Positief was dat ik geen melding meer kreeg van defect aan parkeersensoren. Hierop heeft dealer kabel rempedaal maar weer verwijderd en op advies van importeur relais in motormanagementsysteem vervangen waarna probleem met schakelhandel verholpen was. Alleen gaan onderweg nog regelmatig (minstens eenmaal per week) alle waarschuwingslichtjes remsysteem (incl. ESP) branden, dan doet ook de cruis controll het niet en soms wilt de automaat niet terug naar lagere versnelling (dat is hinderlijk als je net aan het inhalen bent). Na het motor uitzetten en starten gaan de meeste lampjes weer uit en werkt de cruise weer, maar vaak gaat de melding van storing in handrem weer aan als ik alleen al het portier opent. Verder negeer ik na een jaar nu steevast alle lampjes en meldingen inzake het remsysteem, ze gaan vanzelf weer uit. Dealer kan niets vinden, ook niet bij uitlezen van systeem. Opvallend is dat afgelopen weekend na het verwisselen van de voorbanden (velgen hebben bandenspanningsmeters) de versnellingshandel tweemaal weer niet uit P-stand wilde. Dit probleem is dus precies vier maanden weggeweest.

Ik maak mij er allemaal niet zo druk om maar ik ga mij nu wel zorgen maken om het aflopen van de garantie aan het einde van dit jaar. Wat gaat er gebeuren als probleem blijft bestaan na de garantieperiode en er ontstaat door deze problemen een ander probleem of de oorzaak komt na de garantieperiode naar voren. Ik ben geen leaserijder, dus zie de financiële donderwolk al hangen. Toen ik dit voorlegde aan de dealer zei die dat daar dan coulant mee omgegaan zal worden....... . Daar gaan we dus niet intrappen. Maar meer te doen weet ik eerlijk gezegd ook niet. Komt bij dat ik eigenlijk best tevreden ben over de dealer. Er gaat geen zee te hoog voor ze, maar ja, het probleem wordt niet opgelost.

Komt één van jullie probleem (problemen) bekend voor en/of heeft iemand advies? Verder blijf ik blij rondrijden in één van de prettigste en comfortabelste auto's die er op dit moment op de weg rondrijden. Het is allemaal slechts techniek ........ (ahum). Gelukkig rijdt er niet vaak iemand met mij mee, anders zou ik me keer op keer moeten verdedigen, want ik vind het echt een hele fijne auto.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
hoi, welkom...

lijkt een beetje op het verhaal dat mijn dealer ook met zijn C5 (2009) had...
hij zei dat er meerdere waren met zo'n gelijkaardig probleem.. maar het is toch opgelost geraakt..

;)
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 13973
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:58
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Locatie: Westerlo Belgie
ik zou een brief schrijven naar citroen Nederland
met ook de vraag wat na de garantie
dan heb ja toch iets in de hand
suc6
rob1959
Dank je wel voor je antwoord Roman. Wellicht kan je naam van dealer aan mij doorgeven. Ik kan dan daar (laten) informeren naar wat de oplossing was.
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 10678
Lid geworden op: 27 mei 2006 22:02
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Energielabel: A
kilometerstand: 0
Kleur: Blauw
ik heb je een Pb gestuurd..
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
Ik zou over de oplossing wel meer willen weten. Ik heb n.l. sinds een paar maanden het probleem dat de C5 meldt "storing automatische transmissie, vergrendeling ingeschakeld" . Dan gaat het sneeuwsymbool knipperen, en kun je alleen nog in 3 en R rijden. Ik heb nu gemerkt dat er vaak ook een melding aan voorafgaat "storing elektrische handrem" (oid). Het probleem is de volgende ochtend bij de start verdwenen, en naar ik nu 2x gemerkt heb ook na contact af, wagen verlaten, vergrendelen, ontgrendelen, contact aan. Maar niet altijd, vandaag was na een uur stilstand de melding ook weer weg. Op het Franse forum heb ik gelezen dat bij sommigen de BSM vervangen is, waarna het probleem over zou zijn. Ik verdenk de elektrische handrem, het lijkt dat die een foutmelding genereert waardoor andere zaken van slag raken. Ik ga denk ik mijn dealer vragen om de el. handrem uit te schakelen (de optie om dat zelf te doen is bij mj verdwenen na update i.v.m. te snel intredende ecomodus).
Een overigens zeer tevreden C5 V6 tourer rijder (op het bagagenet na, wie die bevestiging in het dak heeft verzonnen..)
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
C5club Rookie
C5club Rookie
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 jun 2009 18:16
Auto: C5 Berline 2.0 HDI AUT. Exclusive
Opties: Concert Pack - Detectie Pack - Massage fuctie kant bestuurder,
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11909
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 216
Kleur: SUROIT
Locatie: Sint Katelijne Waver (Belgie)
hé sorry voor de late antwoord maar ik heb het ook voor gehad met de versnelling, een eerst heeft mijn garage de versnellings pin vervangen en ja dat ging al iets beter maar twee dagen later stond ik daar terug en dan zegde hij mij dat hij de schema had door genomen en hij zegde de problem gevonden te hebben, er zit namelijke een relay in en die moet vervangen worden zodus ! wagen terug binnen en hij heeft die relay vervangen en ja! probleem opgelost.

fedas01
C5club Veteraan
C5club Veteraan
Berichten: 1335
Lid geworden op: 21 mar 2007 13:56
Auto: Tourer V6 3.0 HDiF exclusive
Opties: xenon, HiFi, NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2009
Energielabel: D
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 11875
Productienummer: 10111
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 267000
Kleur: Bleu Bourrasque
Locatie: 035
ook even een update. De laatste paar weken had ik ook het niet uit de P-stand willen probleem. Op vakantie in frankrijk even langs een grote dealer, gevraagd of het aan de "contacteur stop" kon liggen. Ze wisten direct dat dit waarschijnlijk het probleem was, kon meteen geholpen worden, 3 kwartier later reed ik weer, probleem over. Het ding is eigenlijk een relais ergens boven het rempedaal.
Mijn eerdere probleem met het vergrendelen van de automaat in de 3e versnelling is volledig opgelost na vervangen van de BSM (printplaatje).
Tourer V6 3.0 HDiF (DT20C-X8ZA) exclusive, 240 pk, meedraaiend bixenon, HIFI , NG4, alarm, zijairbags achter, supervergrendeling, 17 inch wielen
V.I.P.
V.I.P.
Berichten: 4498
Lid geworden op: 29 jun 2010 19:56
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Locatie: Genderen NB
Contacteer:
Dat lijkt me dan DE oplossing,
vervangen van de BSM en rijden weer... :smt193
Groeten, Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......
Gebruikersavatar
BJG
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.
Berichten: 8138
Lid geworden op: 26 mar 2010 21:49
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Contacteer:
Toch lijkt het probleem van de TS echt zeeeeeeeeeer veel op dat van een niet correct werkende/of onjuist afgestelde remlichtschakelaar!!!
Wellicht ten overvloede nog eens controleren/vervangen/ en afstellen!!
Het relais is inderdaad een goede greep geweest, ook dat komt wel eens vaker voor. Maar wellicht heeft het nieuwe onderdeel nog de oude specificaties waardoor het probleem opnieuw optreedt???

Al met al erg vervelend, dit moet eigenlijk gewoon opgelost kunnen worden zonder dat jij maanden hoeft te rijden met allerlei waarschuwingen, vindt ik.
Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf
2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4

Hobbyauto: Burton Classic zie website
C5club Newbie
C5club Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 nov 2020 15:11
Auto: C5 Aircross
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2019
Versnellingsbak: EAT8
Ccinq schreef:Op het Franse forum heb ik gelezen dat bij sommigen de BSM vervangen is, waarna het probleem over zou zijn.
Wat regelt die BSM nu allemaal?
Na een plotselinge storing in de aut. versnelling kon ik alleen nog in noodloop verder rijden. Na ee reset bij een Franse garage beland. Advies, je komt wel thuis (nl) maar dan BSM vevangen. hierna geen problemen meer met versnelling maar wel Electrische handrem, achteruitrij-instalatie, bergrenser is onderbroken,...allemaal meldingen die ik krijg bij instappen en contact maken. Inmiddels krijg ik het advies om de handremunit te vervangen (€1100) terwijl vervanging van de BMS een stuk goedkoper zou zijn,......
met vriendelijke groet,

Frans
Plaats reactie