Auteur |
Bericht |
popipipo
V.I.P.
Geregistreerd: 11 dec 2006 23:09 Berichten: 23
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Naar boven
|
Bij mij is de computer ook gereset, maar ik kreeg de volgende dag weer dezelfde melding...
Het lijkt er dus op dat er toch iets niet helemaal goed zit; ookal rijdt hij prima...any thoughts ? 
|
19 jan 2007 17:37 |
|
 |
fengels
C5club Bikkel
Geregistreerd: 26 jul 2006 22:19 Berichten: 264 Woonplaats: Venlo
Auto: Break 1.8
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 23000
Kleur: groen
Naar boven
|
Wat wordt hier verstaan onder resetten: de foutcodes wissen of de aanpassing op het kenveld resseten. de laaste zou je wat van kunnen merken de eerste niet.
_________________ C5 break 1.8 ligne prestige (LPG) 2002
|
19 jan 2007 21:21 |
|
 |
popipipo
V.I.P.
Geregistreerd: 11 dec 2006 23:09 Berichten: 23
Auto: C5 2.2HDI Tourer
Opties: Full Option
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Versnellingsbak: EGS6
kilometerstand: 174000
Kleur: Perle Noir
Naar boven
|
Ik zou niet weten wat de dealer precies gedaan heeft... Goed om te weten dat er meerdere 'reset' acties zijn;
Ik zal het eens vragen...
bedankt voor de info 
|
19 jan 2007 21:39 |
|
 |
Ed
|
Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.
|
22 jan 2007 09:06 |
|
 |
Biedzjee
C5club Veteraan
Geregistreerd: 29 mei 2006 10:50 Berichten: 1004 Woonplaats: Zonnigste provincie van Nederland
Auto: C5 Tourer 2.0 HDi Exclusive 120 kW / 163 PK / 340 Nm
Opties: pack Integral, Hifi, 19" Adriatique. Pack Biedzjee: zonnebrilhouder, sfeerverlichting v+a, dashcam ;-)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2013
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 13363
Productienummer: 10374
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 220k
Kleur: Mativoire
Naar boven
|
Welke motor heb je? (of in ieder geval, welke motor zit er in je C5?)
Voor de 138pk 2-liter motor (niet de HPI, maar de "gewone") is een software update beschikbaar bij de dealer waarmee de foutmelding opgelost wordt. In ieder geval voor de 2.0 motoren uit 2001. Oorzaak voor de foutmelding (in mijn geval) was een probleem met de ontsteking. De software update heeft dit probleem opgelost.
Ik kreeg de melding steeds na "stevige" ritten, van 100 km of meer.
|
22 jan 2007 15:22 |
|
 |
Ed
|
ik heb een 2.0 break 136pk uit 2002. Dus de moeite waard om bij de dealer aan te dringen op een opdate?
|
22 jan 2007 15:24 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|

Ed schreef: Ja hoor, bij mij is de melding na wel een hele week alweer terug. Misschien handig om zelf te weten hoe je de comp. moet resetten zodat je niet iedere keer langs de garage hoeft. Ik begreep van de dealer dat een accukabel lostrekken tot het verleden hoort.
Dit is niet zinvol.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de computer om gaat met foutmeldingen.
Laten we een fictieve storing nemen: een bougie die niet altijd goed vonkt, ik verzin maar wat.
Elke keer als dat ding niet vonkt wordt dat geregistreerd in de computer, er loopt gewoon een tellertje mee omhoog. Je merkt daar niks van. Als in een bepaalde tijdseenhoud de fout niet voorkomt, zeg de bougie vonkt goed voor 5 minuten, dan trekt de computer er weer 1 van het tellertje af. Pas als een telletje een bepaalde vooraf vastgestelde hoogte heeft bereikt krijg je een errormelding op het display. Dit noemen we de treshhold.
Als je de boel laat resetten gaan alle fouttellertjes weer naar 0, maar als er echt iets aan de hand is zal vroeger of later de treshhold toch weer bereikt zijn en krijg je de melding weer te zien.
Je zal dus echt op zoek moeten (laten) gaan naar de storing, en bij uitlaatgas- c.q. kat.-storingen kunnen er vele oorzaken zijn, zoals niet goed vonkende bougies, hydraulische klepstoters die het effe niet doen door te dikke olie, EGR klep problematiek, om maar een paar voor de hand liggende oorzaken te noemen.
Het kan ook zo zijn dat de software niet up-to-date is, die kan dan de tellertjes verkeerd interpreteren, onterecht ophogen, of vergeten te verlagen en vervolgens valse meldingen geven.
Maar een auto die C-dealer onderhouden is zou op de goede software moeten rijden.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
22 jan 2007 17:50 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
23 jan 2007 09:40 |
|
 |
Ronald
V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 23:54 Berichten: 4887 Woonplaats: Leiden
Auto: C5 Aircross 225 PHEV
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 86000
Kleur: Wit
Naar boven
|
gerben schreef: Gisteren auto gestart. Na een paar 100 meter liep hij niet lekker en hield duidelijk in (Drie cilinders) )(C5 2.0 Break uit 2002) Daarna auto stil gezet en contact af. Even gewacht en daarna weer gestart. Daarna liep de auto weer prima en geen problemen meer. Wel lampjes op het dashbord met melding storing uitlaatgassyssteem en service en motormanagment lampje branden permanent. Wat nu.
Naar de dealer ermee. Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.
Gr. Ronald
_________________ C5 Aircross 225 PHEV Feel, EAT8, 06/2020, 86.000 km, Wit, ORGA ?????CJ Jinba Ittai Mazda '92 Black Miata, 180.000 mijl, (Voorheen 3x BX, 4x Xantia, 3x C5, 1x Picasso (met vanMaren dorpelstrips), 1x C4AC en 2x C6)
|
23 jan 2007 22:49 |
|
 |
gerben
V.I.P.
Geregistreerd: 01 nov 2006 21:17 Berichten: 534 Woonplaats: Leuth
Auto: C5 Tourer 1.6 THP
Opties: pack look exterieur met LM
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2011
Energielabel: A
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12413
Productienummer: 10400
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 151000
Kleur: Gris Haria
KPH: C5club sticker
Naar boven
|
Ok. Twee dagen (normaal) rondgereden met met tekst storing uitlaatgas en service. Motor liep verder prima. Vanmorgen opnieuw gestart en alle storingen zijn weer weg!!!!?????
Snap je dat nu?
_________________ Citroen ZX 1.4 Alure Citroen Xsara Break 1.6 LP Citroen Xsara Picasso 1.8 16v Citroen Saxo 1.4 VTS Citroen C5 2.0 16v LP PH1 Break Citroen C5 2.0i 16v LP PH2 Sedan Citroen C5 1.6 THP Tourer PH3 VW Tiguan 1.5 TSI DSG
|
24 jan 2007 09:31 |
|
 |
Ed
|
Dat ben ik nu dus ook aan het uitproberen. De auto rijdt prima, trekt als een beer, maar heb nog steeds die storing.
|
24 jan 2007 09:36 |
|
 |
sonnema
C5club Bikkel
Geregistreerd: 05 jun 2006 00:04 Berichten: 294 Woonplaats: alkmaar
Auto: ex- 2.2 hdi break exclusive
Brandstof: Diesel
Versnellingsbak: BVM5
Naar boven
|
ik zou langs een goede dealer gaan, want volgens mij gaat bij een slechte verbranding(verkeerde) je kat om zeep.
en dat is een dure reparatie.
_________________ tot 31-3-2012.
2.2 hdi break exclusive leer schuifdak navigatie mei 2001 orga 8907
Renault megane bose estate 1.5 diesel aug 2012 Renault clio 20th 1.2 100 pk sept 2010
|
24 jan 2007 12:35 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33539 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
Ronald schreef: Het lopen op 3 poten is zelf niet de storing, maar een beveiliging. Als een bepaalde cylinder bv een te slechte verbranding geeft schakelt de software die cylinder gewoon uit om schade aan de kat te voorkomen.
Gr. Ronald
Hoe kom je aan deze info  ?? , kan de SW daadwerkelijk een cylinder uitschakelen ??
Lopen op minder dan de aanwezige cylinders zorgt juist voor een slechte verbranding en dus kans op schade voor de kat !

_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera
|
24 jan 2007 12:37 |
|
 |
Harm
V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 00:36 Berichten: 14808 Woonplaats: 0183
Auto: C5X ë-EAT8 Feel Hybride 225pk
Opties: Geen idee
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2022
Energielabel: A
Phase: C5 X
Organummer: 00000
Productienummer: 00000
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 28000
Kleur: Magnetic Blue
Naar boven
|
Is de SW niet zo knap dat ie een cilinder niet laat ontsteken door er geen vonk heen te sturen? Het zijn geen zelfontbranders, die benzinebakken... 
_________________ Groeten, Harm.
Na 2x VAG, BX, 3 Xantia's, ZX, XM, wat andere merken, DS3 en DS4-en tot 20-05-2022 nu een C5X Feel PHEV en 2CV 6 (1985), Daf750 (1963), Volvo 66 GL (1976, 1978) als 2e daily drivers.
|
24 jan 2007 12:39 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
De computer kan de inspuiting per clinder uitschakelen en indien er meerdere bobines zijn de ontsteking ook (bij V6 gebeurt dat). Dat is om direct schade te voorkomen.
Maar ga je hier nu lang en ver mee rijden werkt de uitgeschakelde cylinder wel als luchtpomp richting katalysator met als gevolg dat daar een luchtoverschot komt voor de definitieve reiniging van de uitlaatgassen. Van een lambda regeling is dan natuurlijk geen sprake dus noodloop. Dit luchtoverschot kan echter tot gevolg hebben dat de katalysator te heet wordt en verbrand en keramisch materiaal loslaat, waarbij stukjes keramiek ook teruggezogen kunnen worden de cylinders in.
Dat ben je goed zuur want moet je motor ook nog eens gereviseerd worden. En de kat is natuurlijk weilen.
Ofwel op 3 of 5 poten lopen alleen richting garage en zsm.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
24 jan 2007 13:06 |
|
 |
|