later inbouwen van xenon ?!
Auteur |
Bericht |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Ze zijn er wel voor bestemd, maar dat wil niet zeggen dat ze geen extra strooilicht produceren. Dat komt door de breking van het licht via het koplampglas, dat schuin staat tov de lichtbundel. Ik zal het plaatje eens opzoeken dat dit duidelijk maakt. Bewezen is dat de lichtstroom van een 4300K groter is dan bij een 5000K, en dat neemt alleen maar af als de kleurtemperatuur verder omhoog gaat. Wat velen dus als "meer licht" ervaren bij 5000K en hoger is in feite dat ze verder kunnen kijken en beter de borden langs de weg zien. Dat komt dus niet door meer licht, maar door strooilicht En dat verblindt nou juist, met die blauwige gloed Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 feb 2011 15:54 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
ok, zo had ik het nog niet bekeken. weer wat geleerd 
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
04 feb 2011 15:55 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Dit zijn de plaatjes met de voor kleuren verschillende breking Ik heb ze uit een posting van mjolnir 29/03/2008 0:16 op deze linkHet verhaal over lichtopbrengst bij verschillende kleurtemperaturen zoek ik ook nog op Groet, JW
Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 feb 2011 16:14 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Ben ik toch goed bezig met m'n 4300K lampen 
_________________ Groeten, Marc
|
04 feb 2011 16:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Zekers, met die 4300K's zit je goed, imho het beste Het overzicht van de afnemende lichtopbrengst bij stijgende kleurtemperatuur is te zien in deze linkJW-NHS schreef: Naar het plaatje en de getallen kijkend, bevestigt dat mijn eerder uitgesproken voorkeur: ik zou voor de 4300K gaan. Dat heeft te maken met het willen vermijden van een groot contrast in de avond/nacht, met als bijkomend voordeel dat je lichtopbrengst wat groter is dan bij de 6000K versie en dat er minder strooilicht is. Om maar niet te praten over de nog kouwere Sjonnie-versies Citaat: 3000K -- Intense Yellow / 3200 lumens, 4300K --Extreme White / 3100 lumens, 6000K --Diamond White / 2900 lumens, 8000K --Iceberg Blue / 2500 lumens, 10000K --Brilliant Blue / 2300 lumens, 12000K --Voilet Purple / 2000 lumens Groet, JW Dat spreekt voor zich, lijkt me.... Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 feb 2011 16:20 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
kijk, was al langer van plan een aftermarket setje te monteren, zal nu dus zeker voor 4300 gaan, maandag maar eens actie ondernemen,
Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
04 feb 2011 17:23 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
In het lijstje ontbreekt nog 5000 K. Ik had 6000 K maar ben een paar maanden naar 5000 K gegaan. Een hele verbetering (die 6000 K was op de weg wel aardig wit, maar voor tegenliggers nog tamelijk blauw).
|
04 feb 2011 19:51 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
04 feb 2011 20:07 |
|
 |
ms-c5
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jan 2008 22:43 Berichten: 2861 Woonplaats: Hardenberg
Auto: C5 Ph-III 2.0 16V Sedan Exclusive
Opties: Full Options
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: C
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12027 CJ
Versnellingsbak: BVM5
Kleur: (Kgnc)Bleu Bourasque
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
WackoH schreef: In het lijstje ontbreekt nog 5000 K. Ik had 6000 K maar ben een paar maanden naar 5000 K gegaan. Een hele verbetering (die 6000 K was op de weg wel aardig wit, maar voor tegenliggers nog tamelijk blauw). Dat vond ik dus ook, ik ga persoonlijk voor de 5000 K.
_________________ Groeten Marcel
C5 Ph-III Sedan 2.0 16V, Exclusive, 11/2009, Bleu Bourasque
Mijn andere hobby is modelvliegen
|
04 feb 2011 21:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Die 5000K zit ergens tussen de 4300K en de 6000K in, dus iets van 3000 lumens. Da's minder dan de 4300K aan lichtopbrengst heeft, en het verblindt meer.
Waarom dan voor de 5000K gaan en niet voor de 4300K? C5's zijn toch geen sjonnie-mobielen?
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
04 feb 2011 21:56 |
|
 |
Marc
V.I.P.
Geregistreerd: 21 aug 2007 20:06 Berichten: 2551 Woonplaats: Nijmegen
Auto: Toyota RAV4 Hybride
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2020
Energielabel: A
kilometerstand: 2k
Kleur: Midnight Blue
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
 4300K af-fabriek Xenon naast halogeen grootlicht. Witbalans op daglicht. Lijkt mij wit genoeg en dat in combinatie met de hoogste lichtopbrengst, dan zou 4300K de beste keuze zijn.
_________________ Groeten, Marc
|
04 feb 2011 23:32 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Beter kun je het niet laten zien Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
05 feb 2011 01:01 |
|
 |
WackoH
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 20 aug 2008 23:17 Berichten: 995 Woonplaats: Joure
Auto: C5 Break Difference2 66kW (DW10TD/RHY)
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2003
Energielabel: C
Phase: 1
Organummer: 09867
Productienummer: 10335
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 349500
Kleur: gris orageux (EYTC)
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
JW-NHS schreef: Waarom dan voor de 5000K gaan en niet voor de 4300K? C5's zijn toch geen sjonnie-mobielen? Ik had bolletjes nodig en vond voordelige 5000K. Dat leek me ook wel mooi omdat een beetje witter licht dan 4300K m'n voorkeur had. En een Sjonnie mobiel wordt het pas vanaf 8000K; zo erg die 6000K nou ook weer niet. Overigens is al die theorie over verschillende verstrooiing van het licht bij verschillende golflengtes wel mooi. Maar het speelt vogels mij een verwaarloosbare ol in de rpaktijk. Anders zou het licht aan de zijkant van koplampen altijd blauw zijn (prisma-werking). Wat mij veel belangrijker lijkt, is de invloed van scheurtjes in het oppervlak van het 'glas'. Met name de latere Ph.1 (zoals de mijne) lijkt hier last van te hebben. Ik moet mijn koplampen nodig ook eens polijsten om lief te zijn voor de overige weggebruikers. Maar zolang men nog niet begint te seinen 
|
05 feb 2011 11:59 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
1) Polijsten is het begin van het einde. Je haalt de geharde buitenlaag eraf en de UV bescherming. Daarna is het snel afgelopen met de lens. Je kunt bovendien icm xenon altijd het polijstpatroon zien in de vorm van hinderlijke schittering 2) Dat prisma effect is overduidelijk, komt iemand met rommelXenon je tegemoet dan zie je voordat je direct in de bundel kijkt een regenboog aan kleuren. Dat is minder bij reflectorlampen zoals de Ph.I, maar erger bij projectorlampen zoals de Ph.II omdat de lens daar veel meer kromming heeft, dichter bij de pit zit en licht sterker moet breken. 3) 5000K is niet witter dan 4300K maar blauwer, het komt overeen met kleurtemperatuur van zonlicht (5000K) als dat nog ongefilterd is door de atmosfeer, maar geeft tov 4300K te veel UV. NB de binnenkant van je lens heeft geen UV laag, het is dus van groot belang om laag UV pitten te monteren.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
05 feb 2011 12:55 |
|
 |
Peebee
V.I.P.
Geregistreerd: 29 jun 2010 19:56 Berichten: 4498 Woonplaats: Genderen NB
Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw
Naar boven
|
 Re: later inbouwen van xenon ?!
Nu komen we ergens met zo'n uitleg van Eviltwin, 't gaan dus 4300 worden wat er verder nog over gezegd word, maandag meteen op pad, als de dame tenminste thuis is.... Peter
_________________ Groeten, Peter
Sinds 10-11-12 zonder dame......
|
05 feb 2011 13:49 |
|
 |
|