Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Hoogte is inderdaad hoe "hoog op de poten". Technisch gezien gaat het om de afstand tussen wielas en een referentievlak op het subframe. Vandaar dat het meten/controleren nogal een ingewikkeld proces is: viewtopic.php?p=211647#p211647Intuitief zou ik zeggen dat eenmaal op snelheid omlaag de stabiliteit nog verder omhoog moet gaan. Sowieso zakt de auto voor meer dan achter op snelheid. Als het verschil tussen deze twee standen zo groot is zou ik nog meer de ADALs verdenken. Je hebt die wel heel makkelijk opzij geschoven, quote mijzelf: Citaat: ADALs = kraken Bonken = aanslagrubbers (kun je zien zitten zoek ff) plokken/knakken = stabilisatorstangetjes voor.
NB een probleem voor (sporing) kan zich schijnbaar achter manifesteren, omgekeerd een probleem achter kan je voor voelen. De sporing voor is het enige wat instelbaar is. Dit wil niet zeggen dat als je GEEN kraken hoort er ook geen probleem zou zijn met de ADALs. Idem voor de rest. Citaat: Heb gisteren door het smogalarm en het weer maar 90-100 kunnen rijden. Dus ze stond nog op normale stand. Realiseer je wel dat als je ook maar even boven de 110 komt de auto naar de snelwegstand regelt en pas beneden de 90 weer terug naar de normale rijstand.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
02 feb 2011 13:06 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Mijn Adals kraakten ook bij hoge uitzondering af en toe een keer een heel klein beetje.
Maar ik gumde wel mijn achterband in no-time weg.
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
02 feb 2011 13:17 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Dat van die Adals heb ik niet aan de kant geschoven hoor. Maar gezien de km en leeftijd zou het vroeg zijn. 120000km en 4jaar. En de mechanieker zei dat een slechte uitlijning voor idd kan leiden naar klachten achter. Maar wil alles stap voor stap doen. Maar ga idd in het oog houden dat ze haar uitlijnen met de motor aan en als het even kan de hoogte afstellen voor ze uitgelijnd word.
|
03 feb 2011 10:03 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heb je nu die prutbanden er al afgegooid?
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
03 feb 2011 12:39 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Nee, die prutbanden liggen er nog op. Maar die verhuizen naar voor. Dan zullen ze er snel door zijn gezien de km's die ik afleg per jaar. Dat zal al een verbetering zijn. Maar ben vandaag de auto laten uitlijnen en ik moet zeggen dat het een totale verbetering is geworden. Hele andere auto. Het waait serieus vandaag en ze reageerde er niet op. En heb al een stuk slechte baan gedaan en daar reageerde ze ook niet op. De uitlijner zei dat het camber voor serieus uit de haak stond. 7-8' moest het zijn en het had 16-17". Dus denk dat de grootste oorzaak wel gevonden is. Het zullen waarschijnlijk meerdere factoren zijn geweest: n.l. bandenspanning, uitlijning voor,en eventueel de banden. Dus het zal waarschijnlijk nog beter zijn als op de vier wielen a-merkbanden zitten. Deze avond ga ik op dat stuk rijden waar zo zo uitbrak en dan post ik morgen ofzo wel mijn bevindingen. 
|
04 feb 2011 17:56 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Het camber voor is niet instelbaar. Het voorgeschreven camber voor is bovendien 0grad 0' +/-30' (Dat komt overeen met +/-3mm) Mogelijk had hij het over de sporing, die is gegeven als 0 à -0grad30' (0 à -3mm) dwz bij rust spoor uit. Geen idee wat je uitlijner gedaan heeft. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
04 feb 2011 18:24 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Op gebied van uitlijnresultaten ben ik een leek. Maar zal als ik er morgen aan denk enkele resultaten hier posten. Qua weggedrag is er serieus vooruitgang moet ik toegeven. Ga eerst afwachten als de wind weer wat minder word. Dan kan ik evalueren. Maar ze spoort goed volgens mij nu. Moet veel minder corrigeren zelf nu met die rukwinden tot 80 km per uur en op dezelfde plaats waar ik ervoor zoveel problemen had om haar op de baan te houden. Is het normaal dat een break bij rukwinden vrij fel l-r wiegt?
|
06 feb 2011 12:52 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ik heb geen break, ik voelde windkracht 10 gisteren wel, maar hoefde niet te corrigeren. ook niet bij >150 op de a15. Ik heb wel de sportstand gebruikt, dat scheelt iets. Ik kon rijden zonder handen aan het stuur, zoals het hoort  .
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
06 feb 2011 14:56 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Is een break niet net wat gevoeliger dan een berline wat wind betreft. Als ik uit de wind rij trouwwens kan ik idd mijn stuur loslaten zonder direct de kant in te vliegen. Zou eens met een andere dame moeten rijden om te weten wat ik moet verwachten van die van mij. Ikzelf kom van een verlaagde Alfa 156  . En die lag als een blok op de weg. Als ik daarmee reed met zo een winderig weer en op die lokatie kon ik ook mijn stuur loslaten zonder problemen. Maar in dit geval is het grootste probleem dat ik niet weet wat ik moet verwachten en dat ik nog onder garantie zit. Dus ik kan op eigen houtje een specialist opzoeken. Want dan zegt de verkoper ook dat ik het zelf moet betalen. Hou nu de achterbanden in het oog of ze abnormaal slijten= Adals? Maar nu ik het in het oog hou zie ik wel dat de slijtage aan de passagierskant anders-meer is dan aan de chauffeurs kant ( het is heel miniem). Maar niet fel genoeg om naar de verkoper te stappen. Maar gezien de kilometers die ik doe(1400km per week) zal het verschil snel zichtbaar zijn als er iets scheelt.
|
06 feb 2011 19:23 |
|
 |
Maarten
V.I.P.
Geregistreerd: 08 mei 2009 20:42 Berichten: 5090 Woonplaats: Giessenburg (thuis) / Utrecht (werk)
Auto: Renault Mégane Estate Limited Edition EDC
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2015
Energielabel: A
kilometerstand: 85000
Kleur: Gris Platine
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Gezien het zij-oppervlak denk ik wel dat de Break gevoeliger is voor zijwind. Mijn Break heeft er wel 'last' van (als in, ik merk sterke zijwind wel). Maar mijn Break staat op standaard 15", dat schijnt voor gevoeligheid voor zijwind niet het beste te zijn. Als alternatief, iets meer druk in de bandjes 
_________________ Auto van mijn vrouw: Renooit Kliko Estate TCe100 série limitée Collection
Exen: Opel Corsa 1.7D, wit (2000) Renault Mégane Grand Tour Authentique 1.5dCi, Rouge de Feu (2004) Citroën C5 Break (ph1) 2.0HDi Ligne Prestige, Vert Eau Limpide (2004) (geëxporteerd) Peugeot 307SW 1.6HDi Pack, Bleu Montebello (2006) Citroën C5 Break (ph2) 2.2HDi Ligne Prestige, Gris Orageux (2004)
|
06 feb 2011 21:55 |
|
 |
linzon
V.I.P.
Geregistreerd: 23 dec 2010 16:42 Berichten: 203 Woonplaats: 015
Auto: C5 Break Exclusive 2.0 16v HPI
Opties: Pack Hifi, Pack Parking, trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09243
Productienummer: 10643
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 181000
Kleur: EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
EvilTwin schreef: Ik heb geen break, ik voelde windkracht 10 gisteren wel, maar hoefde niet te corrigeren. ook niet bij >150 op de a15. Ik heb wel de sportstand gebruikt, dat scheelt iets. Ik kon rijden zonder handen aan het stuur, zoals het hoort  . Hier ook 150 op de A37 met een break. Windje oke wel beide handjes aan het stuur maar geen zoekende banden of spoorvormings problemen. En dan reed ik nog wel met 1 reserve band rechtsvoor. In tegenstelling tot EvilTwin niet in sportstand. Normaal kan ik met 1 vingertje aan het stuur bij wijze van rijden alleen rond de 110 hebben wij de wel bekende trilling enigszins in de auto maar even gas bij en deze is ook weer weg. Auto ligt als een huis op de weg.
_________________ I had to stop driving my car for a while, the tires got dizzy.
|
06 feb 2011 22:22 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Heb die sporen in de weg vandaag nog eens goed bekeken tijdens het doorkomen daar en ik moet zeggen dat er spoorvorming is die op sommige plekken wel minstens 1-2cm diepte bedraagt( dit is Belgie) en er stond nu ook een strakke wind 7-8 beaufort. En ze hield zich beter. Dus denk dat het goed begint te komen.
|
06 feb 2011 23:26 |
|
 |
EW
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 28 mei 2006 15:50 Berichten: 5300 Woonplaats: Glanerbrug
Auto: C4GP 2.0 16V LPG-G3
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 11176
kilometerstand: 201000
Kleur: nocciola
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Afhankelijk van de banden is een break een drama met weer zoals deze week. Ik moest hard werken (nouja, werken, regelmatig tegensturen met af en toe een sprongetje bij het aan en uitgaan van de zijwind (door bebouwing, bebossing etc.)) eind van de middag op de A9 tussen Alkmaar en Schiphol. Op de oorspronkelijke banden op de originele 15" velgen (uiteraard alles 205/65R15), de E3A, H-codering was het niet lekker. Later reed ik met voor Vredestein Sportrac (V-banden) en achter Conti's (ook V). Dat ging een stuk beter. Afgelopen zomer ben ik gaan rijden met 16" met 215/55R16, HPPremacy 93W. Dat gaat wel goed, dan geeft de auto nauwelijks een krimp.
Vandaag was het op de winterbanden: Bridgestone Blizzak LM25, 205/65R15 94H.
Wat dat betreft zal ik blij zijn als de zomerwieltjes er weer onder liggen (en ik weet ook weer waarom ik oorspronkelijk op zoek was naar winterbanden met een V-codering)
_________________ C4GP 2.0 16V LPG-G3
|
06 feb 2011 23:41 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ja, denk dat het idd ook een stuk aan de banden ligt. Ze zeggen toch altijd dat onder een franse wagen Michelin moet liggen. Die zijn er naar gemaakt. Heb nu vooraan Goodyear en achteraan één of ander foekiwoekimerk van de kwikfit om de hoek. Zaten eronder toen ik haar 3weken geleden kocht. Maar ga volledig overgaan op michelins. Is de ideale band voor de kilometervreter (vooral autostrade. Als winterband ga ik waarschijnlijk semperit proberen. Is een sportieve winterband met heel goede eigenschappen op sneeuw en ijs. Het voordeel is dat bij een sportieve winterband de wang harder is wat de stabiliteit ten goede komt. Heb die onder mijn alfa gehad en kon nog serieuze bochtjes trekken.
|
07 feb 2011 09:21 |
|
 |
linzon
V.I.P.
Geregistreerd: 23 dec 2010 16:42 Berichten: 203 Woonplaats: 015
Auto: C5 Break Exclusive 2.0 16v HPI
Opties: Pack Hifi, Pack Parking, trekhaak
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2002
Energielabel: B
Phase: 1
Organummer: 09243
Productienummer: 10643
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 181000
Kleur: EYPC
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Wij hebben voor Michelins maar achter ook een of ander onbekend merk. Maar behalve een trilling rond de 110 km per uur trilt of zoekt onze auto helemaal niet. Ondanks dat de velgen dus daning aan gort zijn gereden tegen stoeprandjes. En zelfs nu met een reserve band eronder rijdt hij nog goed. Dus of alles op de banden te gooien is??
_________________ I had to stop driving my car for a while, the tires got dizzy.
|
07 feb 2011 11:53 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|