Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Auteur |
Bericht |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming? Opgelost!
peeke 1972 schreef: Hij zei dat idd de combinatie van te lage toestand en het feit dat de computer van de vering ook verkeerde signalen kreeg dus te hard ging staan zodat de banden veerde en dus gingen reageren op de sporen dit rijgedrag kunnen verklaren. Da's helaas onzin want een 2.0HDi16v bvm6 heeft geen Hydractive3+ dus die kan niet hard/zacht schakelen. Makkelijk te zien omdat je geen sportstand hebt. Citaat: Deze mechanieker heeft bij Citroen gewerkt. Dus is bekend met de ophanging-vering. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 jan 2011 01:19 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Het is niet omdat er geen sportknop is dat ze zich niet aanpast dacht ik.Plus dacht ik dat vanaf de ph2 de vering altijd automatisch was bij de sterkere motoren. Voel toch dat ze zich aanpast aan het soort wegdek. Want we hebben hier een kasseistrook in de straat en als we er op rijden voel je dat de vering na een paar meter anders reageert,dus de vrije hoogte is aangepast. Blijkbaar vergis ik mij dan.Is niet erg moest dat zo zijn. Want ik ben nog altijd van mening, hoe minder er op zit hoe minder er kan stuk gaan. Weet alleen dat het probleem is opgelost en dat de bandendruk de boosdoener was. Ze reageerde zo goed als niet meer op de spoorvorming en was veel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! stabieler.
|
26 jan 2011 22:25 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Hydractive3PLUS gaat niet sneller stuk dan Hydractive3. Wel kun je een gebrek aan LDS eerder merken, omdat het de ZACHT-HARD schakeling beïnvloed. Maar mooi dat het opgelost is. Zoals eerder vermeld, oa. in dat zijwinddraadje, de C5 is redelijk gevoelig voor banden en spanningen, maar dus niet echt voor de staat van het wegdek/spoorvorming etc. Citaat: dacht ik dat vanaf de ph2 de vering altijd automatisch was bij de sterkere motoren. Er is een uitgebreid draadje over. Op de Ph.II is Hydractive3PLUS zeldzamer dan op de Ph.I omdat de 2.0-16v en de 2.0HDi16 bvm6 het NIET hebben, terwijl op de Ph.I vergelijkbare motorisaties het wel hebben. Ph.II Hydractive 3+ (met sportstand) 2.2HDi16v bva4 2.0HDi16v bva6 2.2HDi173 bvm6/bva6 V6 bva6
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
26 jan 2011 23:08 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ben vrijdag in verband met het verwarmingsprobleem even langs de garage geweest waar we haar gekocht hebben en hebben het spoorprobleem ook even aangehaald. De verkoper had zoiets dat ze gewoon uitgelijnd moet worden terwijl naar mijn gevoel er toch meer aan scheelt. Het is niet om mij te paaien dat ie dat zei maar denk dat eerlijk gezegd dat ze niet genoeg van citroen kennen om dit zaakje op te lossen. Vandaag nog eens bevestiging gekregen dat ze niet zo lekker op de baan ligt. Bij snelheden boven de 140 voel je haar kontje lichtjes kwispelen en dit was op een baan waarvan ik weet dat ze er erg goed bij ligt. Dus echt een biljartlaken. Plus soms heb ik het gevoel dat het wat waait terwijl het zo goed als windstil is.Het is beter sinds de bandenspanning juist is gezet maar niet zoals het hoort. Toch niet voor dit kaliber van auto en de autos met luchtveren van citroen zijn toch gekend voor hun stabiliteit?
|
30 jan 2011 21:36 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Er valt niks uit te lijnen aan de achterwielophaning (weet die verkoper wel iets van C5's ?), maar de ADALs zijn al eerder ter sprake gekomen (zie draadje over zijwindgevoeligheid) BTW Hydropneumatiek is geen luchtvering Maar je hebt wel gelijk, Citroens met Hydropneumatiek staan juist bekend om hun stabiliteit, ongeacht omstandigheden. Gooi gewoon die C-merk banden eraf...
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
30 jan 2011 22:49 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ja, denk dat die verkoper er niets vanaf weet. Verkoopt alle merken. Op zich vertrouw ik die garage wel. Heeft een goede naam hier in de streek wat betreft de okasies die ze verkopen. Ze zeggen dat hun technieker de auto uitgebreid controleerd en er een testrit meedoet. Maar als je idd niet weet hoe een citroen is en reageerd dan kan je niet zeggen of alles in orde is. Als ik met de citroen naar een goede merkgarage zou gaan zouden die meestal direct weten of er iets aan scheelt. En ikzelf rij nog niet lang genoeg met haar om te voelen of het wel ok zit. Kan alleen maar voortgaan op mijn vorige wagens. Als ik zie dat ik met de C2 op de plek waar ik met deze moeite om haar op de baan te houden gemakkelijk 120-130 reed zonder problemen. Als ik zie dat ik met mijn alfa 156 die notabene verlaagd was en waar 18 duims velgen onder staken daar ook geen problemen had. Terwijl je zou zeggen dat die laatste daar wel problemen zou hebben. Dan denk ik idd dat er wel een probleem is. Die adals begin ik ook te verdenken alleen wat versta je onder gebonk. Hoor wel iets. En gisteren toen mijn vriendin reed voelde ik wel dat er iets sloeg op slecht wegdek. Ach we zullen wel zien wat de mechanieker gaat zeggen. Het verhaal volgt.
|
31 jan 2011 09:37 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
heel simplistisch: ADALs = kraken Bonken = aanslagrubbers (kun je zien zitten  zoek ff) plokken/knakken = stabilisatorstangetjes voor. NB een probleem voor (sporing) kan zich schijnbaar achter manifesteren, omgekeerd een probleem achter kan je voor voelen. De sporing voor is het enige wat instelbaar is.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
31 jan 2011 13:12 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Kraken doet ze niet. Dus de adals vallen af. Maar we zullen eerst afwachten wat een uitlijning doet. Vrijdag word ze dus uitgelijnd en als de klachten dan blijven gaan ze haar waarschijnlijk bij de dealer binnen doen omdat hunne mechanieker ziek is.
|
01 feb 2011 09:38 |
|
 |
Menno
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 18:31 Berichten: 33548 Woonplaats: 033
Auto: Citroën
Brandstof: Benzine
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Uitlijnen achter kan niet !!
_________________
Citroën 2CV6 spécial Rouge de Castille ‘82 (.•\=/•.) Citroën C3 1.2 Max EAT6 Noir Perla Nera ‘24
|
01 feb 2011 10:16 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Je kunt 'm daar niet afstellen, inderdaad. Maar wat je wel kunt doen is checken of de uitlijning klopt, dan weet je waar je het moet zoeken als 'ie afwijkt.
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2011 10:18 |
|
 |
exroosje
V.I.P.
Geregistreerd: 18 jun 2006 17:01 Berichten: 4028 Woonplaats: s-Gravenhage
Auto: Was: C5 Tourer THP exclusive Automaat
Opties: Pack Integral, Xenon, RT6, sfeerverlichting, Resevewiel
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2010
Energielabel: B
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12352
Productienummer: 10436
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 231000
Kleur: Bleu Bourrasque KGNC
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Ja en stel dat je achter wat constateert, wat doe je dan?
Op de richtbank? Je kunt immers niets afstellen. Of is het een gevalletje jammer dan (total loss).
Ik heb nooit gesnapt dat die achterwiel geometrie niet afstelbaar is. Hoe verhoudt zich dat met de onvermijdelijke toleranties tijdens fabricage.
Of zit ergens diep in de constructie wel iets variabels zoals vulringen.
_________________
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral (Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) Extra opties: Xenon + sproeiers, wegklapbare trekhaak, sfeerverlichting Verbruik Voorheen Ph2V6:
|
01 feb 2011 11:12 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Je kunt bijvoorbeeld constateren dat er enige speling in zit, waardoor de sporing of de wielvlucht afwijkt van de nominale waarden, incl. de toegestane toleraties daar op. Dan kun je gaan checken of er toch iets aan de hand is met de ADALs, dat doe je dan op de brug na eerst het systeem achter drukloos gemaakt te hebben.
Het hoeft dus niet een kwestie van richten te worden.....
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
01 feb 2011 11:44 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
De uitlijning controleren is de eerste stap hier. En het was idd de bedoeling om aan de hand van de resultaten te zien of er idd iets scheelt met de ophanging. Heb er wel vertrouwen in dat het opgelost word. De garage waar ik de wagen gekocht heb heeft het kwaliteitslabel federauto. En word jaarlijks gecontroleerd door vincotte. Is een controleorgaan. Minste foutje dat ze maken worden ze op de vingers getikt en eventueel word het label afgenomen. Dus heb er echt wel vertrouwen in.
|
01 feb 2011 12:35 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
exroosje schreef: Ik heb nooit gesnapt dat die achterwiel geometrie niet afstelbaar is. Hoe verhoudt zich dat met de onvermijdelijke toleranties tijdens fabricage. Het subframe is stijf en binnen nauwe toleranties vervaardigd (op een reeks na waar ze ooit de gaten verkeerd geboord hadden) icm uiterst precieze rollenlagers voor het scharnier en geprogrammeerde vervorming (meesturend effect) levert dat een onafstelbare geometrie op. Iedere afstelbaarheid zou een onnauwkeurigheid met zich meebrengen die door de kinematica (langsarmen) uitvergroot zou worden. Dat was ook al zo op de Xm, CX, DS, etc. Als je kijkt naar het krachtenspel dan moeten de ADALs een gigantische kracht dragen (>10kN) dus daar wil je echt niks afstelbaars hebben zitten. De toleranties op de onderdelen (subframe, ADALs, langsarmen) zijn uiterard zodanig dat de geometrie ook binnen diens toleranties valt. Voor geldt iets soortgelijks; de enige reden om te twijfelen aan de instelling is als de spoorstangen een klap hebben gehad of de stuurinrichting los is geweest. In theorie zou je met het verschuiven van het bovenste punt van de McPhersons en camberafstelling kunnen doen, maar ook dat is heel ongebruikelijk gezien het krachtenspel. Ik dacht niet dat andere fabrikanten dat wel deden bij hun McPhersons (neem bijv BMW of Porsche) peeke 1972 schreef: De uitlijning controleren is de eerste stap hier. Een non-Citroen garage zal niet de hoogte kunnen instellen/afstellen/controleren en dat is de eerste en belangrijkste stap. Doen ze dat niet juist dan is iedere controle op de sporing/camber onzinnig. Daarnaast moet de uitlijning dus met draaiende motor gebeuren (ook niet altijd mogelijk) Let hierop! Voordien is de nulde stap bovendien: juiste banden erop, C-merk eraf, juiste spanning.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
01 feb 2011 16:51 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Geregistreerd: 10 jan 2011 21:08 Berichten: 384
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Bedoel je de hoogte dat ze op haar poten staat? Maar ga het vrijdag idd in het oog houden. Dus het moet gebeuren met draaiende motor? Wat ik gisteren wel gemerkt heb toen ik naar huis reed is dat ze in normale stand minder gevoelig is dan in de lage stand boven de 110. Heb gisteren door het smogalarm en het weer maar 90-100 kunnen rijden. Dus ze stond nog op normale stand.
|
02 feb 2011 09:48 |
|
 |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|