Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen
Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie wielen, remmen & hydrauliek.
Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
Auteur |
Bericht |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming?
De c5 heeft achter behoorlijk wat toespoor. Dit kan in combinatie met slechte banden een onstabiel weggedrag veroorzaken.
Vergelijk het maar met ijzel, ook dan kwispelt de c5 een beetje.
Of in jouw geval de banden schuld hebben is simpel te controleren: wissel de wielen van voor naar achter rijdt hetzelfde traject, en kijk wat er gebeurt.
Ook de adals zijn van invloed natuurlijk. Dat een auto met speling op de adals altijd wordt afgekeurd is niet waar. Door de stevige stab stang die van links naar rechts loopt en de draagarmen in het gareel houdt is speling op de adals bijna nooit te voelen. Pas in belaste en gereden toestand (ja ook bij spoorvorming) zijn de optredende krachten zo groot dat er beweging ontstaat. Het losnemen van de stab stang (4 torx bouten) maakt een betere controle mogelijk, maar wordt natuurlijk bij een apk keuring niet gedaan.
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
24 jan 2011 23:58 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Auto: C5 break Hdi Sx 136pk
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2006
Phase: 2
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 173000
Kleur: ganache
Naar boven
|
oei, hier is blijkbaar een discussie op gang geschoten, lol. Het was gewoon even verschieten dat de auto zo reageerde op de spoorvorming. Maar ben technisch voldoende onderlegd ( avondschool automechanica gedaan) om te herkennen dat het niet echt aan de technische staat van de wagen ligt.
Anders had ik die vraag niet gesteld. Maar ben natuurlijk wel dankbaar voor de gegeven reacties. Als er iets aan de ophanging zou schelen zou je geluiden moeten horen in dit geval omdat zo een reactie duid op spelingen aan delen van de ophanging en die onderdelen maken dan bonkende, klapperende... geluiden van metaal tegen metaal. Hier bij mijn wagen hoor je niets op slechte wegen. Dus dat kan ik al uitsluiten. Ten tweede 3mm is weinig maar zit nog juist binnen de norm om in de winter te rijden en aangezien het om zomerbanden gaat van een gerenommeerd merk betekend dit dat er met de grip niets mis is aangezien een zomerband juist meer grip krijgt naarmate ze meer verslijten; alleen de eigenschappen qua aquaplaning zijn dan niet meer optimaal. Maar deze gaan volgende maand vervangen worden en de nieuwe verhuizen naar achter en de norshits verhuizen naar voor zodat ze binnen een paar maand ook vervangen worden ( doe 60000km per jaar). Maar vind het gewoon weggegooid geld om nagelnieuwe banden het stort op te gooien. En die nieuwe worden sowieso Michelins of Goodyears. Dus zal het nu even een paar weken aanzien en als idd na de vervanging de reacties hetzelfde blijven zal ik ze toch eens binnen gooien bij de garage.
|
25 jan 2011 00:22 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Naar boven
|
Denk idd dat die richting moet gaan zoeken de combinatie soort ophanging en kwaliteit van de band. Maar als de adals speling hebben moet je het toch horen ga ik toch vanuit. En moet bijna dagelijks over kasseien en ik hoor totaal geen bijgeluiden die er niet horen te zijn. En de citroen vering is zo zacht dat je het soms kan vergelijken met versleten schokdempers bij andere autos in dergelijke omstandigheden dat een goede band en op druk het verschil kan maken.
|
25 jan 2011 00:28 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
peeke 1972 schreef: En de citroen vering is zo zacht dat je het soms kan vergelijken met versleten schokdempers bij andere autos in dergelijke omstandigheden dat een goede band en op druk het verschil kan maken. Er is niks zachts aan de demping van een hydropneumatische Citroën. De demping is juist relatief straf (maar degressief). NB Vering is niet gelijk aan demping. Dit zijn twee volledig verschillende fysieke verschijnselen. De vergelijking met versleten conventionele dempers slaat al helemaal nergens op: die worden minder omdat ze door inwendige lekkage niet meer voldoende dempen en verlies van luchtdruk tot cavitatie kan leiden. Beide effecten zijn onmogelijk op een HP-Citroën omdat de demping geïntegreerd is in de bolvoet. 
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 jan 2011 03:06 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Auto: C5 Ph II 1.8 Break 16V Tentation Break BJ 2007-1 (Belgisch model)
Opties: LPG G3 BRC, Afneembare trekhaak, PDC, CC (05/12)
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2007
Energielabel: C
Organummer: 10733
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 361543
Kleur: EZWD - Gris Fer
KPH: Voor + Achter
Naar boven
|
peeke 1972 schreef: ... 3mm is weinig maar zit nog juist binnen de norm om in de winter te rijden en aangezien het om zomerbanden gaat van een gerenommeerd merk betekend dit dat er met de grip niets mis is aangezien een zomerband juist meer grip krijgt naarmate ze meer verslijten... Die mag je even verder uitleggen, welke norm? Dat minder (of geen) profiel (slicks ???) meer grip heeft gaat waarschijnlijk op bij droog wegdek. Zie daarvoor o.a. Formule 1. Maar de winter bij ons kenmerkt zich door kou, veel neerslag, nattigheid en gladheid. Je band heeft dan simpelweg minder tot geen capaciteit om het water af te voeren waardoor je sneller het contact met de weg kwijtraakt. Een Formule 1 rijder weet niet hoe snel hij met zijn gladde banden naar binnen moet als het gaat regenen. Zoniet schuiven ze er één voor één af. Maar net zoals bij de Norauto's, jouw auto, jouw portemonnee, jouw veiligheid
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 jan 2011 12:06 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Naar boven
|
De norm is 1,6mm. Over het nut van profiel is al veel geschreven, peeke heeft het op zich juist (met semi-slicks meer grip, gevoeliger voor water, abruptere overgang op de grens, ik heb ook tot de kerst op 2mm gereden zonder probleem) Seb Loeb rijdt bij de rally van wales (weersomstandigheden als onze winter) ook op opgesneden slicks. da's beter te vergelijken dan F1 (lichte RWD 800pk met downforce) Maar ik begrijp van peeke, dat hij alleen voor zulke banden had (ik ook btw) met achter dus voldoende profiel om water af te voeren...en juist met slecht weer zul je het uitbreken/doorslippen van de voorkant veel beter kunnen beheersen dan de achterkant en omdat je niet voluit weg kun rijden op wegen met water/modder/zand ben je sowieso gewaarschuwd en beheers je jezelf. Dit mag dus op zich nooit een reden zijn voor het gedrag bij 120km/h.
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
25 jan 2011 12:54 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Geregistreerd: 05 sep 2008 11:35 Berichten: 1011 Woonplaats: Alphen aan den Rijn
Naar boven
|
Ja dat is inderdaad de WETTELIJKE NORM. Bandindicatoren zitten (meestal) op 2mm en ja, van Koos Spee & Co mag dat. In een mooie zomer is iedereen wereldkampioen weggedrag en F1 was alleen maar een bekend voorbeeld voor semi/slicks. Ik gun iedereen de beste rijcapaciteiten van de wereld, maar met 2 mm in de rotzooi die we eind 2010 hadden betwijfel ik of je in een moeilijke situatie nog veel had kunnen doen (en die hoef je niet zelf te veroorzaken) Sowieso als we de capaciteiten van onze forumleden gelijkstellen aan één van de beste rallyrijders ter wereld dan kunnen we beter ophouden. Ga voor de gein naar een slipschool en ga de grip van je auto testen op een natte baan met deze 2-3 mm en stap daarna in een auto met gemiddeld of vol profiel. Meer profiel in dit jaargetijde heeft  bewezen nut. Neem bv een winterband, deze heeft behalve door de andere compound ook door het speciale profiel (gemaakt voor extra snelle afvoer van winterse neerslag) zijn veilligere werking tov een zomerband. Maar zoals ik al zei, geluk ermee. Vervanging a.s. maand is sowieso erg verstandig. Met welk profiel dan ook, veel veilige kilometers gewenst.
_________________ Er komt veel moois uit Frankrijk 1e Renault 6 2e Ford Capri Mk III 1.6 3e Opel Kadett 1.3 D-type 4e Opel Ascona 1.6 C-type 5e Citroen BX 6e Citroen ZX 1.8i Furio (Au revoir 1/2013) 7e Golf TDI 8e Golf TDI 9e Peugeot 307 SW 10e Citroen C5 1.8i Ligne Prestige (Au Revoir) 11e Citroen C5 1.8i Break Ligne Tentation (in bezit) 12e Renault Clio II Ph I 1.2 (in bezit Citrofrancaise)
|
25 jan 2011 13:16 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Naar boven
|
Het is al eens ter sprake gekomen, maar mensen die een slipcursus gevolgd hebben, hebben een grotere kans op een ongeval. (Risicohomeostase?)  Dus ik zou hiermee niet te koop lopen. Feit is dat je in principe met minder profiel meer grip hebt, ten koste van meer last van water (scherper grensgedrag, aquaplaning). Dit is een afweging die je maakt en bij Seb Loeb in het voordeel van semi-slicks uitvalt. Binnen de grenzen van wat wettelijk is mag je die afweging als gewoon automobilist ook maken en 3mm is dan echt nog voldoende, je hoeft daarvoor niet aan te tonen dat je net zo goed kunt sturen als Seb Loeb, je gaat tenslotte ook niet zo hard als Loeb.  . Mijn 2mm primacy michelins deden het prima in de slush/zout/rotzooi, maar niet echt lekker op ijs. Maar voor het specifieke geval van peeke geldt dat hij voor met weinig (maar voldoende) profiel rijdt (3mm) en achter met C-merk banden. Daarmee is alles gezegd over de gevoeligheid voor spoorvorming.
|
25 jan 2011 16:04 |
|
 |
CitroFrance
V.I.P.
Naar boven
|
Prima analyse. Dan is het maar goed dat ik die cursus niet gevolgd heb Zelfde geldt voor vele winterbandenrijders, in goed nederlands heet dat overmoed of zelfsoverschatting De Primacys durf ik nog niks over te zeggen, ´k rijd er pas twee weken op. Wel prettig om over het blijkbaar goede weggedrag, ook bij minder profiel te horen. Binnenkort 2x naar Parijs, eens kijken hoe de boel zich dan houdt (liefst goed weer natuurlijk).
|
25 jan 2011 16:14 |
|
 |
Rowi
|
Het zal dan best wel eens eerder gezegd zijn, maar er wordt hier wel meer gezegd en beargumenteerd waar ik het niet mee eens ben. Sommige dingen zijn gewoon een kwestie van gezond verstand. I.c de slipcursus. Ik heb hem zelf gevolgd en ook m'n ex-werknemers waren verplicht de cursus te volgen. Ik ben ervan overtuigd dat je erna een veiliger chauffeur bent. Je moet uiteraard niet je rijstijl gaan aanpassen aan je verworven kennis, dus harder gaan rijden e.d. want dan is het effect weg.
En banden: ik vind drie millimeter echt wel de grens. Alles daar beneden wordt zorgelijk, zeker in het weer dat we hier 's-winters hebben. En dan hoeft het geeneens te sneeuwen.
Maar, het wordt O/T
|
25 jan 2011 16:31 |
|
 |
BJG
C5club V.I.P.
Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart
Naar boven
|
Volgens mij ging dit topic over gevoeligheid bij spoorvorming. (Niet over slipcusrsussen, goed sturen Sebastien, winterbanden en veilige profieldiepte)
_________________ Auto's: Peugeot 104 1.1, GSA 1.3 pallas, Ford Taunus 1.6L, Opel Kadett 1.2 LPG, BX 14 LPG 4M, BX 14 LPG 5M, Xantia 1.9 TurboD, Xantia 2.0HDi gechipt, C5 ph2 16HDiF, Volvo V50 D2 gechipt, e-Golf 2e auto: Opel Kadett 12N, Toyota Starlet 1.0, Peugeot 106 1.5D, Saxo 538, Mitsubishi Colt CZ3, Citroën C-Crosser 2.4
Hobbyauto: Burton Classic zie website
|
25 jan 2011 21:44 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Naar boven
|
 Re: Is een C5 heel gevoelig aan spoorvorming? Opgelost!
Ten eerste over de banden. De situatie waar ik nu qua band mij nu bevind is de situatie bij aankoop. Teneerste ben ik mij ervan bewust dat die achterste banden shit zijn en ikzelf koop dat nooit. Koop altijd a-merken. En ten tweede er word onder deze omstandigheden (winter-nat...) minstens 3-4mm geadviseerd en daar zit ik nog. Dus als ik mij aan de wettelijke limieten en ook verstandig rij afhankelijk van de weersomstandigheden zit ik nog altijd safe. Kan moeilijk mijn banden met 4-5 mm eraf gooien. Dan kan ik bij manier van spreken elke 3maand ze vervangen. EN trouwens ben ik vandaag naar carex-midas geweest ivm met deze problemen en de band is nog goed bevonden omdat het idd een a-merk betreft en die geven de garantie dat de band tot die profieldiepte idd voldoet. Met een nieuwere band is de grens dus niet veel verder. Nu is de oorzaak waarschijnlijk gevonden. De bandenspanning was te laag. Die was door de verkoper zo gezet. waarschijnlijk omdat voor de meeste autos dit voldoende is, nl 2,2bar. En dat moet dus 2,5 zijn bij ongeladen toestand voor en achter. En 2,5 voor en 3 achter bij zwaar geladen toestand. Hij zei dat idd de combinatie van te lage toestand en het feit dat de computer van de vering ook verkeerde signalen kreeg dus te hard ging staan zodat de banden veerde en dus gingen reageren op de sporen dit rijgedrag kunnen verklaren. Hij heeft ook een controle gedaan van de ophanging en alles was in orde. En idd toen ik daar wegreed voelde deze dame al heel anders aan. Veel stabieler. Dus probleem waarschijnlijk opgelost.
|
25 jan 2011 22:29 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Naar boven
|
Wat ik nog wou zeggen. Deze mechanieker heeft bij Citroen gewerkt. Dus is bekend met de ophanging-vering.
|
25 jan 2011 22:31 |
|
 |
Roman
V.I.P.
Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw
Naar boven
|
ik zou sowieso die norauto banden er eens vanaf gooien begrijp je standpunt wel.. maar mijn schoonvader hebben ze dat bij de auto 5 ook eens aangesmeerd.. heeft ze niet lang erop gehad.. en dat was dan geen C5... maar een renooit 19 
|
25 jan 2011 22:41 |
|
 |
peeke 1972
C5club Bikkel
Naar boven
|
Ja, weet het. Maar voor mijn rijstijl voldoen ze. Ben een rustige rijder. En aangezien ze vanvoor komen zullen ze er snel door zijn( 60000km per jaar). En voor de wegligging is de achterband het belangrijkste. Maar moest het idd sneller niet voldoen dan vliegen ze er eerder af.
|
25 jan 2011 22:56 |
|
 |
|