Home • Alles over Citroen C5 • Forum • Sponsors • Orga calculator • Contact 

Forumregels

Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
 C5 diesel bokt 
Auteur Bericht
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: Berline
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2007
Energielabel: E
Phase: 2
Organummer: 10844
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 126600
Kleur: Grijs

Naar boven
Bericht Re: C5 diesel bokt
Zo jongens ik heb vandaag gedaan wat ik jullie en mijzelf beloofd had, in de roetpot gekeken.
Eigenlijk erg eenvoudig, als je er goed voor gesteld staat, het verheugt mij dat mijn auto er vanonder zo goed uitziet, als nieuw, dat was ook de opmerking van mijn hobby collega.
De roetfilter er dus onderuit gehaald en met de Karger, met warmwater en een reinigingsmiddel er in, schoon gespoten, erg voorzichtig, en op afstand om het binnenwerk niet te beschadigen.
Maar toch twijfelde ik aan de doorstroming.
Daarom hebben we hem ook in een emmer met koud reiniger voor onderdelen laten inweken.
Hierna nog een keer de warmwater behandeling, maar zonder spuitkop op de Karger, zodat ik met de spuitlans kort langs het filter binnendeel kon gaan.
Hierdoor heb je geen schade door de hoge druk maar kan je beter alle pijpjes (gaatjes) doorspuiten, en toen liep het water ook goed door het filter.
Hierna weer met schoon warm water door gespoeld en met lucht droog geblazen.
Gemonteerd, en gereden, het verbaasde mij wat een waterdamp er toen nog uitkwam.
En het resultaat? Dat moeten wij allemaal nog afwachten, maar als ik nieuws heb zal ik zeker melden.
Ik heb er uiteraard een foto van, voor en een van naar de wasbeurt, dus geef zelf vrij je mening.
Groetjes Rinus

Je hebt geen permissies om de bijlage(n)) in dit bericht te zien.

21 dec 2010 21:55
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Renault Grand Modus 1.5 DCI
Opties: Xenon
Bouwjaar: 2008
Energielabel: C
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 215.101
Kleur: Blauw

Naar boven
Dat moet bijna wel verschil maken,
de " voor " foto laat een bijna volledig verstopte filter zien
en de " na " foto ziet er erg schoon uit,
ben benieuwd naar de rijresultaten,

Peter

Sinds 10-11-12 zonder dame......

21 dec 2010 22:22
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Auto: Burton
Opties: Stoelverwarming, mistlampen voor, big bore, 123 ignition
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 1982
Energielabel: A
kilometerstand: 20000
Kleur: Zwart

Naar boven
De voor-foto toont een filter dat bijna vol is, de na foto is hij brandschoon.

Ik wil niet negatief doen, maar:

Een filter wat pas op de auto geregenereerd heeft ziet er exact zo uit als op jouw na-foto. dat heb ik zelf al eens uitgeprobeerd.

En na ongeveer 1000 km ziet hij er zo uit als op de voor-foto. :smt190
Dan gaat de auto regenereren, en jij klagen over inhouden, na het regenereren ziet het filter er weer uit als op de na-foto, en begint het weer opnieuw.

Wat bij jou wel zou kunnen is dat er geen, of niet genoeg eolys wordt toegevoegd, waardoor de regeneratie niet het gewenste effect heeft. Maar dat heb ik via dit draadje dacht ik al een paar keer eerder aangegeven. het lijkt me serieus raadzaam dit te controleren.

Het enige voordeel dat jij hebt nu je hem gereinigd hebt is dat je wat eolys uit het filter hebt gespoeld, dat is natuurlijk altijd beter voor de tegendruk.

Hobbyauto: Burton Classic zie website

21 dec 2010 22:47
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Ja vrienden, ik ben echt van plan om hem helemaal door te laten scannen, in NV.
Maar als ik dan hoor dat mijn filter dicht zit, word ik toch een beetje ziek.
Vandaar mijn,, Wasbeurt”ik gun iedereen het zijne, maar een nieuw filter zit ik even niet op te wachten, gezien wat er recent allemaal aan mijn auto verspijkert is.
Wat voor mij ook niet helemaal duidelijk is, is de reden van het filter vernieuwen.
Zitten er bepaalde metalen of producten in die vergaan, of verbranden, waardoor het effect afneemt, of wat is de reden.
En de wasbeurt moet zich nog bewijzen, en gezien het weer en de Kerstvakantie, vermoet ik dat hij dit jaar niet regenereert.
Groetjes Rinus

22 dec 2010 21:43
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Rinus Vermunt schreef:
Vandaar mijn,, Wasbeurt”ik gun iedereen het zijne, maar een nieuw filter zit ik even niet op te wachten, gezien wat er recent allemaal aan mijn auto verspijkert is.
Wat voor mij ook niet helemaal duidelijk is, is de reden van het filter vernieuwen.
Zitten er bepaalde metalen of producten in die vergaan, of verbranden, waardoor het effect afneemt, of wat is de reden.
Groetjes Rinus

Belangrijk:
Dat je filter dichtzit met roet wil niet zeggen dat hij vervangen moet worden
Door regeneratie wordt hij als het goed is weer brandschoon. Dit is een normaal proces zoals ik in mijn vorige reactie al schreef.

Waarom moet een filter soms vervangen worden:
De werking van het filter neemt af doodat de eolys die aan de brandstof wordt toegevoegd niet verbrand maar in het filter achterblijft.
Daardoor wordt de doorstroming minder (meer tegendruk) en neemt tevens de opnamecapaciteit af.
Bij jouw auto is het filter niet eerder dan bij 180 000 km aan vervanging toe. En grote kans dat hij langer meegaat.

22 dec 2010 23:24
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Zo en hier het vervolg, met mijn ervaringen.
Gelijk bij het schoonmaken van de roetfilter, even de bandenspanning gecontroleerd, en die was te laag, stom hé.
Maar toen kwam het brandstofgebruik gelijk weer terug op zijn oude waarde.
Dit probleem had dus niets met het filter te maken, maar gewoon mijn eigen stommigheid.
Maar al snel bleek, ook ondanks de schoonmaak actie dat mijn probleem niet was opgelost.
Dus heb ik een afspraak gemaakt bij onze club garage in NV, hier is het hele systeem grondig door gespit, door Bryan.
En al snel bleek dat de tankdop niet in het systeem aanwezig was, zodat de bc geen tankbeurt en alle gevolgen hiervan niet registreerde.
Bij de controle van de eolys tank, bleek dat die nog vol zat, dus niets gebruikt, dit werd ook door de computer aangegeven.
Na alles gecorrigeerd te hebben, heb ik de raad gekregen, om eerst te tanken, zodat er eolys werd toegevoegd, en daarna het verdere resultaat af te wachten.
Ook is er geprobeerd om geforceerd te regenereren, dit werd door de bc geweigerd omdat volgens Bryan er eerst eolys in het systeem aanwezig moest zijn.
De filter tegendruk was redelijk goed, maar bij belasting liep deze wel op, maar de hoop bestaat, als alles goed werkt er automatisch verbetering in komt.
Maar of mijn probleem hiermee is opgelost moet ik nog afwachten.
Bedankt voor jullie ondersteuning.
Groetjes Rinus

11 jan 2011 13:02
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque

Naar boven
Ik ben benieuwd naar de bevindingen!

2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding

11 jan 2011 13:04
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Rinus, uit ervaring weet ik dat het roken nog een aantal duizenden km aanhoudt, omdat het roet in het filter dat niet veremngd is met eolys slechts langzaam met de rest mee verbrandt.
Het kan dus nog ff duren voordat het roken weg is.
het inhouden, zal hij wrs blijven doen tijdens regenereren (producteigenschap)

12 jan 2011 15:03
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Hoe triest dat het ook is, maar mijn probleem herhaalde zich deze morgen alweer.
Bij het optrekken na een stoplicht merkte ik het gelijk, en het roken van verbrande, brandstof (zwarte rook) is niet normaal.
Hierna heb ik weer met Bryan contact gehad, en een afspraak gemaakt voor dinsdag as.
Ik heb het sterke vermoeden dat bij het regenereren de turbo verkeerd aangestuurd wordt door een foute aansluiting, die gemaakt is bij het oplossen van het vorige probleem.
Omdat ik geen filterdruk waarschuwing krijg tijdens of na het probleem.
Dus afwachten en kijken wat hier uitkomt.
Groetjes Rinus

12 jan 2011 17:53
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
Rinus niet lullig bedoeld, maar wil je ff goed lezen?
Ik heb al herhaaldelijk gewezen op een topic over roken en roetfilters en ook al vermeld dat het roken eerst nog een poos zou doorgaan. Lees dat topic eens door daar staat alle info die ook voor jou van toepassing is.

De oorzaak van het roken ligt in het onvoldoende lukken van de regeneratie door geen toevoegen van eolys (heb ik ook al herhaaldelijk vermeld in dit topic als mogelijke oorzaak)
Fijn dat de oorzaak is gevonden. Natuurlijk is het roken nog niet over. Vooral tijdens regenereren rookt hij omdat de verbrandingstemp van roet (die nog in het filter zit zonder eolys!!!) niet gehaald wordt.
Dit blijft nog even zo totdat het filter volledig schoon is en gevuld met roet die volledig is doortrokken van eolys.

het lijkt er een beetje op dat jij gewoon je eigen weg volgt bij de oplossing van dit probleem. Dat vind ik helemaal niet erg hoor, maar het lijkt erop dat je dit topic alleen gebruikt om ons info te verstrekken over de door jou genomen stappen.
Ik denk dat het voor mij dan niet veel nut heeft om te reageren op dit topic.

ten slotte ook al eerder gezegd in dit topic: de vacuumnslangen zitten goed en de turbo-aansturing tijdens regenereren kan eenvoudig niet de oorzaak zijn

Laatse advies:
Rijd nu gewoon ongeveer 5 a 6000 km er kijk of het roken verdwijnt of iig verminderd, en verder het inhouden heeft gewoon met regenereren te maken (ook al vaker gezegd)

12 jan 2011 23:29
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: Honda C-RV E:HEV
Opties: Van alles
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2024
Kleur: Blauw

Naar boven
sja dat van die eloyse had ik ook al gepost..
omdat mijn vorige C5 ongeveer hetzelfde probleem had...

12 jan 2011 23:33
Profiel
V.I.P.
V.I.P.

Auto: C4 VTI 120 Collection
Opties: eMyway, navigatie
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 243
Kleur: Blu Bourrasque

Naar boven
Het overdadig roken heb ik, door een storing, ook lang gehad.
Nadat de storing verholpen was, rookte mijn dame ook nog enige tijd. Nu heb ik geen last en trap ik met veel plezier het gaspedaal nog eens diep in (zonder overdadige rook).

2.0 HdiF Break Exclusive met alle opties; zelfs RVS dorpels en tellerringen.
Ook nog C3 1.6 VTI120 Zenth 6-2010
ExC3 1.4 IF Exclusive 10-2002
Ex C2 1.1
Ex Berlingo 1.9D
ex ZX 1.4
ex ZX 1.4
ex ZX 1.9D
ex AX 1.0
Afbeelding

12 jan 2011 23:40
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Naar boven
Ik begrijp jullie bezorgdheid, maar met het roken heb ik minder probleem dat is achter mij.
Maar het onmogelijke rijgedrag is voor mij het probleem.
Ik weet niet of jullie wel eens met een vrachtauto hebben gereden, maar dan moet je het zien alsof er iemand telkens op de motorrem zit te trappen.
Wat ik probeerde te omschrijven als,,bokken”.
Dus als ik normaal gas geef, gebeurt er even niets, en dan schiet hij weg om gelijk weer te willen stoppen.
En niet het normale uitlopen van een auto, alsof je gas los laat, maar werkelijk afremmen.
En roken, als de politie mij zou zien op dat moment, denk ik dat ze de brandweer bellen.
Maar nogmaals bedankt voor het medeleven en de wijze raad, ik hoop volgende week dinsdag dat Bryan het probleem kan oplossen.
En sorry, ik moet toe geven dat ik eigenwijs ben, maar waarom wilde de auto niet regenereren, in opdracht van de werkplaatscomputer.
Ook het toeval wilde dat ik voor de eerste keer het probleem kreeg na 100 Km, na de turbo aanstuur reparatie.
Maar denk niet dat ik jullie reacties niet waardeer, inmiddels weet ik veel meer van mijn C5, en de technieken als voorheen, en dank zij jullie reacties.
Maar toch zou ik weer graag met vertrouwen er in rond willen zweven, helaas zover ben ik nog niet.
Groetjes Rinus

13 jan 2011 10:26
Profiel
C5club Rookie
C5club Rookie

Auto: C5 Berline 2.0 Hdi ligne prestige
Bouwjaar: 2004
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 196000
Kleur: gris fèr

Naar boven
Rinus Vermunt schreef:
Maar kort er na kreeg ik een probleem, turbodruk te laag was de conclusie in de garage (dealer). Na lang zoeken, en het vernieuwen van een paar stuurklepjes met een vacuümtankje voor de turbo aansturing liep hij weer als een zon.

Misschien is er bij deze reparatie iets misgegaan... :smt203

22 jan 2011 21:08
Profiel
C5club V.I.P.
C5club V.I.P.

Naar boven
@PeeVee:
Lees topic eens goed door, TS had ook juist dat idee, plaatste zelfs foto's en heeft heel vaak dit vermeld, en ook evenvaak is erop gereageerd dat dit vermoedelijk niet zo is.

22 jan 2011 22:53
Profiel
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende