Auteur |
Bericht |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Waarom zou je dat niet kunnen ontluchten door op het pedaal te pompen?  Volgens mij is het hetzelfde verhaal als met abs: normaal ontluchten, en tijdens de proefrit moeten de abs en esp kleppen zichzelf ontluchten. Dat geeft een foutcode die je kan resetten. Het enige verschil met een lexia is dat je dat geforceerd in de werkplaats kan doen zodat je geen proefrit hoeft te maken lijkt me. Maar goed, allemaal heel off topic: voor werkzaamheden aan remslangen / klauwen speelt dit sowieso niet.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jan 2011 16:41 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Dat laatste ben ik niet zo zeker van.
De remleiding komt immers niet rechtstreeks vanaf de hoofdremcilinder maar vanaf/via het hydraullisch blok. En als er dan lucht komt in die leiding als gevolg van de demontage, zou 'ie ontlucht moeten worden. Of dat gaat met het ontluchten van het primaire circuit weet ik niet zeker.
Het hele verhaal is beschreven in Technisch Document B3F10FP0 Aftappen-Vullen-Ontluchten-Remsysteem
Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 jan 2011 16:59 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Je kan via de remleiding/remslang onmogelijk lucht introduceren in de abs of esp modulator. Dat kan alleen via de toevoerzijde (dus vanaf reservoir/hoofdremcylinder). Het is namelijk niet zo dat als je je remklauw losmaakt, je complete remleiding tot abs/esp leegloopt. Het punt waar lucht komt is in de remklauw, en hooguit enkele centimeters in de slang. Of je moet een compressor op je remleiding aansluiten, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zo dom zou kunnen zijn
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jan 2011 17:31 |
|
 |
JW-C5
V.I.P.
Geregistreerd: 19 apr 2007 00:58 Berichten: 20302 Woonplaats: 030
Auto: C5 Aircross Hybride Shine
Opties: HypeBlack-leer, schuifdak, Connect CAM en services
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2021
Energielabel: A
Phase: C5 Aircross
Organummer: 16187
Productienummer: 20235
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 21.000
Kleur: Tijuca Blue met zwart dak
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Lijkt me een goed argument Groet, JW
_________________

GÉÉN vragen via PB's, daar is het forum voor !!
|
11 jan 2011 17:40 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Blijft natuurlijk nog het probleem van marc1966 waarom de achterremmen niet goed werken. Of je wederom hetzelfde probleem hebt moet je toch het wiel eraf halen en kijken of de remklauwen scheef zitten. Maar als de kont naar beneden zakt bij accelereren (meer dan anders), dan zit je rem goed vast. Als de handrem niet op de voorwielen zou zitten zou ik beweren dat je die vergeten was Misschien moet je ook even kijken naar de staat van je remblokken en schijven (even meten met een meetklok, grote kans dat ze krom zijn). Voor de rest zie ik als enig probleem (naast je achterremmen) dat je ooit je kachelmotorklep hebt vervangen. Dat is toch niet zo schokkend? (de overige euvels die ik zie zijn verbruiksartikelen). Met een andere auto zal je andere problemen tegenkomen (er kan nog veel meer stuk aan een auto  ), zeker als het geen simpel boodschappenautotje is. Qua remklauwen verwisselen ben ik niet zo zeker; bij hbase hebben ze voor links en rechts wel verschillende nummers, maar zien er redelijk hetzelfde uit. De ontluchtingsnippels zitten dan wel aan de andere kant, ik weet niet of die over te zetten zijn. Ik zou in ieder geval nooit remslangen een ander pad laten lopen; je wielen bewegen, en als die dingen een te krappe bocht maken of teveel stress krijgen, krijgen ze haarscheurtjes op den duur. Dat is onveilig en sowieso apk afkeur.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jan 2011 18:17 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Lucht heeft de neiging naar het hoogste punt te migreren en dat is nu eenmaal de remkrachtversterker. Voor het ontluchten daarvan is die Lexia procedure voorgeschreven.
Zodra je ergens een leiding loshaalt loop je dit risico, maar ook bijv als je de remklauwen terugduwt met de dop van het reservoir.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jan 2011 20:17 |
|
 |
willy4
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 10 okt 2009 17:58 Berichten: 13972 Woonplaats: Westerlo Belgie
Auto: Hyundai Tucson MX4 48V Shine
Opties: trekkaak , volledig leder
Brandstof: Hybride
Bouwjaar: 2023
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 621
Kleur: zwart
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Zodra je ergens een leiding los haalt loop je dit risico zolang er olie,in het potje is zie ik er geen lucht inkomen
maar ook bijv als je de remklauwen terug duwt met de dop van het reservoir hier zie ik ook niet waarvan die lucht erin komt
dan heb ik altijd al heeeeeeeeeel veel geluk gehad
|
11 jan 2011 20:28 |
|
 |
EvilTwin
C5club V.I.P.
Geregistreerd: 27 mei 2006 05:57 Berichten: 6523 Woonplaats: Het rijk van Nijmegen
Auto: C5 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive
Opties: Xenon+LED, HA3+, Leer+massage, Navi3D+HiFi, Gelaagde zijruiten, PDC Av+Ar, Atlantiques 18" +bspann.sens. wegklaptrekhaak
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Phase: 3 ( C5 II X7 )
Organummer: 12887
Productienummer: 0552
Versnellingsbak: BVA6
kilometerstand: 70 000
Kleur: Noir Perla Nera
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Dat, of je gebruikt het BAS nooit.
_________________ C5-3 Tourer 2.2HDiF204 Exclusive, BVA6 Noir Perla Nera, 2012
ex C5-3 Tourer 1.6THP155 Ligne Business, BVA6 Gris Haria, 2011 ex C5-1 Berline 2.2HDi136, BVM5, Gris Aluminium 2002
In de familie C6 3.0HDi Exclusive, Suroît, moonroof Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
|
11 jan 2011 23:06 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Ik zie het probleem ook niet. De lucht die in de leiding komt (die enkele millimeters of centimeters) laat je er gewoon weer uit ontluchten. Dat is wat je met ontluchten doet. De procedure met de lexia doet afaik niets meer en minder dan de klepfunctie een aantal keer laten tikken (meer kan zo'n ding ook niet  ). Als lucht altijd zo gedwongen terug in de leiding zou trekken, zou je dat er ook niet met ontluchten of met het geklepper van de abs module uit kunnen krijgen. Sterker nog: je zou de lucht alleen maar meer in de abs module geleiden. Maar zo werkt dat dus niet. Zolang het hoogste punt van je leiding gesloten is (en dat is ie, want er zit een ventiel tussen) blijft de remvloeistof gewoon in de leiding zitten waar die zit, en heb je geen stroom van vloeistof of tegenovergestelde stroom van bellen. Zeker niet in zo'n dunne leiding. Wellicht veranderd dat als je de auto excessief door elkaar schudt, maar meestal staat ie gewoon op de brug als je met dit soort ingrepen bezig bent. Als dit een probleem was geweest hadden er op remsystemen wel automatische ontluchters gezeten op het hoogste punt zoals dat bij cv systemen gewoon is. Dat zou dan ook gelijk het enige punt kunnen zijn waar je je systeem zou kunnen ontluchten. Maar bij auto's zitten die nippels dus op de remklauwen. Goed, ik denk dat we hier nu wel algemeen kunnen aannemen dat je voor het ontluchten van lucht in je remslang en remklauw geen lexia nodig hebt. Die heb je alleen nodig om ontluchting van het gedeelte vanaf het remvloeistofreservoir t/m de abs module te bespoedigen, en zelfs daarvan geeft de vraagbaak aan dat je dat kennelijk ook zonder lexia kan doen. Dat citroen daarvoor de lexia voorschrijft...tjsa.. wat zal ik zeggen... het is speciaalgereedschap, en dat is ondanks dat het altijd in de officiele procedures wordt voorgeschreven lang niet altijd nodig (zie vraagbaak). Met een beetje hands on sleutelervaring en wat inzicht en inventiviteit kom je er vaak ook wel 
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
11 jan 2011 23:08 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
remtang kan je wisselen van l naar r en omgekeerd. het gat van de remleiding is gelijk aan het gat van de ontluchtingsnippel.
Draai je de leidingen los, dan loopt de olie er uit. Loopt de olie er uit, dan komt er lucht in de leiding. Draai je achter de leiding er af, dan kan er dus ook lucht in de abs unit komen.
Voorgeschreven werkwijze is dat je de boel ontlucht mbt de lexia.
tip, bij loshalen van de remleiding zorgen dat rempedaal ingetrapt is. Dan kan je volstaan met doortrappen van de remmen
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
12 jan 2011 00:41 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
Deze lost ook alle problemen op  
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
12 jan 2011 01:24 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
noppe,
tenzij je het als geintje bedoelde..
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
12 jan 2011 01:31 |
|
 |
GuidoK
C5club extreme Die-Hard
Geregistreerd: 12 sep 2007 23:15 Berichten: 868
Auto: xc70 Limited Edition
Opties: bijna alles
Brandstof: Diesel
Bouwjaar: 2012
Energielabel: B
Versnellingsbak: BVM6
kilometerstand: 60dkm
Kleur: Twilight Bronze
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
hoezo niet Het is een klem speciaal om op remslangen (en brandstofleidingen) te zetten zodat je de slang afklemt als je de klauw eraf haalt. Voorkomt dat er vloeistof uit je slang drupt.
_________________ IAM ISTVC 'ALIQVID FIET' METVO
|
12 jan 2011 01:34 |
|
 |
Oldenhage
Citroën Specialist & Sponsor
Geregistreerd: 27 mei 2006 00:52 Berichten: 935 Woonplaats: Nieuw-Vennep
Auto: Citroen C6 3.0V6
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2007
Energielabel: G
Versnellingsbak: BVA6
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
op remslangen....
dat zit er bij een C5 achter niet op, alleen leidingen
_________________ Garage Johan Oldenhage B.V. Tarwestraat 9 2153 GE Nieuw Vennep
|
12 jan 2011 01:36 |
|
 |
Rene
Beheerder
Geregistreerd: 26 mei 2006 20:04 Berichten: 8109 Woonplaats: Velsen.
Auto: C5 Berline "de Gouden Koets"
Opties: C5 Club instaplijsten.LED's in de koplampen en comfortbollen.
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2005
Energielabel: C
Phase: 2
Organummer: 10481CJ
Productienummer: 10178
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 171717
Kleur: Sable Langrune
KPH: Achter
Naar boven
|
 Re: Remtangen ACHTER
_________________ C5 Berline 2005 C4 Cactus 2015 Aygo 2015 Peugeot 108 2019 Honda NC750X 2017 (dagelijkse kilometervreter bij droog weer)
|
12 jan 2011 01:38 |
|
 |
|