Forumregels
Enkel posten als je een vraag hebt over een C5 PH1 Break & berline vanaf 2001 t/m 10-2004 & C5 PH2 Break & berline vanaf 10-2004 t/m 4-2008 in de categorie motor, versnellingsbak & brandstof.
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
Mijn C5 staat momenteel bij de garage omdat de koppakking eruit ligt cq lekt.
Ik heb nu al twee winters het “uitlaatgas-storingen” probleem gehad. (5W40)
Nu gaat de kop eraf, is het verstandig om de klepstoters te vervangen cq te reinigen om dat probleem gelijk ook op te kunnen lossen?
Laatste paar weken starte hij heel slecht, hield in bij wegrijden, sloeg een paar keer af onderweg en bij warme motor was het probleem weg.
Had al injectiereiniger in de brandstof gegooid om de benzine-injectoren te reinigen als mogelijk oplossing, maar nu ligt dus de pakking eruit.
Betreft een C5 2.0 Break LPG G3 uit 2002 met 188.000 op de teller.
Ik heb nu al twee winters het “uitlaatgas-storingen” probleem gehad. (5W40)
Nu gaat de kop eraf, is het verstandig om de klepstoters te vervangen cq te reinigen om dat probleem gelijk ook op te kunnen lossen?
Laatste paar weken starte hij heel slecht, hield in bij wegrijden, sloeg een paar keer af onderweg en bij warme motor was het probleem weg.
Had al injectiereiniger in de brandstof gegooid om de benzine-injectoren te reinigen als mogelijk oplossing, maar nu ligt dus de pakking eruit.
Betreft een C5 2.0 Break LPG G3 uit 2002 met 188.000 op de teller.
C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jun 2009 23:12
Auto: prius
Opties: Executive pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Locatie: Zevenaar
Contacteer:
Waarom denk je dat de klepstoters iets met je startproblemen te maken hebben? Het slechte starten/ lopen en de uitlaatgasstoring ontstond wellicht omdat je koppakking al een tijdje (licht) lek is. Je cilinderkop moet sowieso worden gevlakt en dan kan ook worden gecontroleerd of de kleppen en klepzittingen nog in goede staat verkeren.
Wanneer je klepstoters herrie maken kan dit komen door verkeerde olie of vervuiling van het blok.
Wanneer je klepstoters herrie maken kan dit komen door verkeerde olie of vervuiling van het blok.
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
Ik heb uit andere berichten vernomen dat men bij dezelfde klachten, de klepstoters vervangen heeft en daarmee het probleem verholpen zou zijn.
De uitlaatgas storing doet zich alleen in de winter voor, dus dacht ik aan de combinatie met dikker zijnde olie en dus mogelijk slecht werkende (vervuilde) klepstoters voor het op drie poten lopende motor zorgen en dus een slechte verbranding veroorzaken en dus een motormanagement die storingen doorgeeft.
De kop moet er af, dus die laat ik inderdaad vlakken.
Wat kan ik nog meer doen om dit probleem te voorkomen?
De uitlaatgas storing doet zich alleen in de winter voor, dus dacht ik aan de combinatie met dikker zijnde olie en dus mogelijk slecht werkende (vervuilde) klepstoters voor het op drie poten lopende motor zorgen en dus een slechte verbranding veroorzaken en dus een motormanagement die storingen doorgeeft.
De kop moet er af, dus die laat ik inderdaad vlakken.
Wat kan ik nog meer doen om dit probleem te voorkomen?
C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jun 2009 23:12
Auto: prius
Opties: Executive pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Locatie: Zevenaar
Contacteer:
De klepstoters kunnen dit inderdaad veroorzaken. Reiniging van de cilinderkop en gebruik van de juiste olie kan ook al veel doen, door een lekke koppakking hoopt zich sludge op.
Ik weet niet of de goede werking van klepstoters makkelijk te controleren is, maar aangezien de boel toch al open ligt lijkt me dit geen overbodige luxe.
Ik weet niet of de goede werking van klepstoters makkelijk te controleren is, maar aangezien de boel toch al open ligt lijkt me dit geen overbodige luxe.
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
Nog een zwakke plek, zou de EGR klep en vervuiling van de injectoren (kunnen) zijn!?
Is het zinvol om deze nu ook te reinigen, of zelfs de EGR-klep te vervangen, ivm slijtage? (188.000km)
Is het zinvol om deze nu ook te reinigen, of zelfs de EGR-klep te vervangen, ivm slijtage? (188.000km)
C5club extreme Fan


Berichten: 108
Lid geworden op: 20 jun 2009 23:12
Auto: prius
Opties: Executive pakket
Brandstof: Benzine
Bouwjaar: 2009
Energielabel: B
Versnellingsbak: EAT8
kilometerstand: 130000
Locatie: Zevenaar
Contacteer:
Tsja.. het probleem is dat voor uitlaatgasstoring behoorlijk wat mogelijkheden zijn aan te wijzen. Bij dit soort kuren kun je beter "deduceren". Ik zou eerst afwachten of het vervangen van de koppakking reiniging van de cilinderkop en controle van de klepstoters uitkomst biedt. Wanneer het probleem hiermee nog niet is opgelost kun je altijd nog naar andere oorzaken kijken.
Is er een verschil tussen de motorloop op gas/ benzine?
Is er een verschil tussen de motorloop op gas/ benzine?
C5club Rookie


Berichten: 25
Lid geworden op: 06 apr 2008 14:35
Auto: C5 Break 2.0
Brandstof: LPG-G3
Bouwjaar: 2002
Phase: 1
Versnellingsbak: BVM5
kilometerstand: 210.000
Kleur: Grijs
Locatie: Apeldoorn
Op gas loopt hij goed, nog geen problemen mee gehad.
Het is echt in de benzine fase, als de motor nog koud is en dan met name in de winter.
Het is echt in de benzine fase, als de motor nog koud is en dan met name in de winter.